Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om te beginnen mijn dino PC uit 2017 vervangen (AMD FX-8350/GTX950/16GB)
De programma’s die ik voornamelijk gebruik, zijn (incl de huidige minimum specs):
Altium (Intel Core i7 (or later) processor or equivalent/16GB RAM/GTX1060)
Fusion360 (Intel Core i7, AMD Ryzen /32GB+/RTX4000)
En verder minder power hungry programma’s zoals Intel Quartus/STM32CubeIDE/Notepad++/Reaper/… En heel af en toe eens Call of Duty, maar daar is het me niet om te doen, dus geen game-PC
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidig lijstje (19/06/2025) tikt af op 2790.56 euro, maar daar zit nog een “dure” videokaart in.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn 2 27”QHD schermen, toetsenbord, muis, speakers en 2 2TB HDD in RAID1 configuratie.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
S/PDIF interface ivm met mijn speakers, liefst ook icm ALC4080.
Verder is dit de eerste build waarin ik eens iets met RGB zou willen doen, vandaar dat ik momenteel een RGB waterkoeling in de lijst heb opgenomen.
Qua RGB lijkt dit me meer dan voldoende, RAM ed met RGB gaat me al te ver.
Verder mag het systeem ook stil zijn tijdens normaal gebruik, dat er lawaai geproduceerd wordt tijdens full load, stoort me minder. Dit is in mijn geval enkel tijdens compilatie of rendering.
Ga je overklokken?
Normaal wel, een beetje. Ik ga zeker niet de limieten opzoeken, maar een paar % extra “omdat het kan” is mooi meegenomen.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
De bedoeling is om einde van de zomer alles te bestellen (hopelijk zijn de 5070 TI prijzen dan ook wat betaalbaarder).
En na analyse van een hoop BBG’s en reviews, is dit mijn huidige lijstje:
Om te beginnen mijn dino PC uit 2017 vervangen (AMD FX-8350/GTX950/16GB)
De programma’s die ik voornamelijk gebruik, zijn (incl de huidige minimum specs):
Altium (Intel Core i7 (or later) processor or equivalent/16GB RAM/GTX1060)
Fusion360 (Intel Core i7, AMD Ryzen /32GB+/RTX4000)
En verder minder power hungry programma’s zoals Intel Quartus/STM32CubeIDE/Notepad++/Reaper/… En heel af en toe eens Call of Duty, maar daar is het me niet om te doen, dus geen game-PC
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidig lijstje (19/06/2025) tikt af op 2790.56 euro, maar daar zit nog een “dure” videokaart in.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn 2 27”QHD schermen, toetsenbord, muis, speakers en 2 2TB HDD in RAID1 configuratie.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
S/PDIF interface ivm met mijn speakers, liefst ook icm ALC4080.
Verder is dit de eerste build waarin ik eens iets met RGB zou willen doen, vandaar dat ik momenteel een RGB waterkoeling in de lijst heb opgenomen.
Qua RGB lijkt dit me meer dan voldoende, RAM ed met RGB gaat me al te ver.
Verder mag het systeem ook stil zijn tijdens normaal gebruik, dat er lawaai geproduceerd wordt tijdens full load, stoort me minder. Dit is in mijn geval enkel tijdens compilatie of rendering.
Ga je overklokken?
Normaal wel, een beetje. Ik ga zeker niet de limieten opzoeken, maar een paar % extra “omdat het kan” is mooi meegenomen.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
De bedoeling is om einde van de zomer alles te bestellen (hopelijk zijn de 5070 TI prijzen dan ook wat betaalbaarder).
En na analyse van een hoop BBG’s en reviews, is dit mijn huidige lijstje:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Tray | € 540,51 | € 540,51 |
1 | Moederborden | MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI | € 299,- | € 299,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC | € 909,- | € 909,- |
1 | Behuizingen | NZXT H9 Flow (2025) Zwart | € 179,90 | € 179,90 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken Elite 360 RGB (2024) Zwart | € 308,85 | € 308,85 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV564G600C30K | € 177,95 | € 177,95 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 134,42 | € 134,42 |
1 | SSD's | Samsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB | € 240,93 | € 240,93 |
Totaal | € 2.790,56 |