Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26
Hi! Ik heb een nieuw systeempje bestaande uit:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 193,09€ 193,09
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 107,99€ 107,99
1BehuizingenLian Li A3-mATX Black€ 68,99€ 68,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 28,89€ 28,89
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 94,90€ 94,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 79,90€ 79,90
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 57,90€ 57,90

Ik besef dat het RAM niet op de QVL staat.

Er zijn diverse issues, die al tijdens de Windows 11 Pro-installatie begonnen. Om de haverklap krijg ik deze bluescreens met het beeld dusdanig gegarbeld dat ik geen foutmelding kan achterhalen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9H0o6NTFjTyvjk751Fg1_lXlpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSpRmeiSA8Dtvkw7he6YEeGe.jpg?f=fotoalbum_large

Verder bevriest het systeem vaak, het beeld wordt soms even zwart en uiteindelijk komt die BSOD dan weer. Ook zie ik hier en daar meldingen dat bijv. DLL's niet in orde zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PZ90xYxjUoq7uuxRpYrfQ1k4uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8QseT0EWGU584mYRfObQSpj.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat geknipper en geflitst is soms mijn lelijke bureaubladachtergrond grotendeels verdwenen, dat ziet er ook niet helemaal OK uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTX9ylbHoIQEacNVWFxOdipYgBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUhFNnSGt5LUAp7wyHjpvqIM.png?f=fotoalbum_large

Ja, foto's in plaats van screenshots, ik weet het. Maar er valt niet met dit systeem te werken want het wordt steeds erger, ik krijg nu direct een blauw scherm plus reboot bij openen van Windows Update, Firefox, disk management, etc. :D

Wat ik al heb geprobeerd, zonder resultaat:
  • RAM geswitcht in alle combinaties (per stuk getest)
  • CPU reseat gedaan
  • SSD naar tweede M.2 slot verplaatst
  • BIOS update van 3.10 naar 3.30 (nieuwste)
  • Chipset drivers nieuwste versie
  • Videodrivers nieuwste versie (wel al bijna een jaar oud)
  • sfc /scannow geeft geen fouten
  • memtest met 1 run geeft nul fouten, as we speak loopt er een volledige test van 4 runs
  • DISM geeft nul fouten
  • chkdsk geeft nul issues
  • RAM snelheid naar 3200MT/s gezet (default was 4800)
  • In Safe Mode booten: lukt niet, want dan krijg ik de melding dat mijn PIN het niet doet
  • Powercables los en weer vast
  • Alle niet-essentiële zooi uitgezet (HD audio, front USB)
Wat ik nog van plan ben:
  • SSD firmware updaten (gaat niet in dit systeem lukken)
  • Andere SSD (is onderweg)
  • Ander RAM, wat wel op de QVL staat (is ook onderweg)
  • Andere voeding (heb nog een 400W in een andere build)
Inmiddels komt ik Windows überhaupt niet meer in (sign-in option is disabled: https://answers.microsoft...6e-42d8-8d22-e804ddae0b21)

Help :)

Beste antwoord (via Reinier op 20-06-2025 16:36)

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 12:21
Dit lijkt op een defecte cpu of een verbogen moederbord pin.
Je kan nog proberen (als je die nog hebt liggen) een videokaart in te steken en de igpu uit te schakelen.

Ik heb dit ook ooit een keer gehad en het was destijds een verbogen socket pin. (dure les trouwens)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
kan ook een corrupte windows image zijn.

maar ik zou het ook in geheugen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
[Roland] schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:36:
kan ook een corrupte windows image zijn.
Ik heb "gewoon" een bootable USB-stick gemaakt (hiervandaan). Kan het dat alsnog corrupt raken op een of andere manier? Moet ik een andere USB-drive gebruiken om dit uit te sluiten? En hoe valt dit te checken dat je weet?
maar ik zou het ook in geheugen zoeken.
Dat was ook mijn eerste gedachte. ik krijg vanavond als het goed is een setje uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 binnen. Dat is sowieso compatible met het mobo als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-07 12:48
Lijkt inderdaad op een geheugen issue, gezien de errors nogal random zijn.
Even het nieuwe setje afwachten en testen.

Je zou ook een andere schijf kunnen proberen, misschien dat daar iets mis mee is.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Ik heb "gewoon" een bootable USB-stick gemaakt (hiervandaan). Kan het dat alsnog corrupt raken op een of andere manier? Moet ik een andere USB-drive gebruiken om dit uit te sluiten? En hoe valt dit te checken dat je weet?
Dat kan, gebeurd niet vaak maar het kan. Een checksum (van de iso) controleren kan uitsluitsel geven.

Maar geheugen is logischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:33
Heb je toevallig een losse GPU in dat andere systeem waar je nog iets mee kunt testen? Ik kan iets van een hypervisor error ontcijferen, volgens mij heb ik dezelfde problemen gehad toen ik op de IGP wilde draaien van een Ryzen 7600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Dagion schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:17:
Heb je toevallig een losse GPU in dat andere systeem waar je nog iets mee kunt testen? Ik kan iets van een hypervisor error ontcijferen, volgens mij heb ik dezelfde problemen gehad toen ik op de IGP wilde draaien van een Ryzen 7600.
Nee helaas, alle pc's in huis hebben iGPU's. Anders zeker de moeite van het proberen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Met het G.Skill geheugen exact hetzfde gedrag helaas.

Nu met een nieuwe install bezig op een uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De CPU heb je al opnieuw in de socket gedaan, maar heb je ook de socket geïnspecteerd of er niet een pin of meer verbogen zijn?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:13
In mijn AM5 systeem had ik identieke symptomen (random blue screens, geen verstoord beeld). Bleek de kloksnelheid van het geheugen te zijn icm moederbord. Met twee reepjes kwam ik niet door memtest86, met één reepje wel en was het stabiel. Uiteindelijk het geheugen wat teruggeklokt en sindsdien is het stabiel.

Succes

[ Voor 7% gewijzigd door SlaadjeBla op 19-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@SlaadjeBla, staat in de OP al dat 'ie dat heeft geprobeerd:
RAM snelheid naar 3200MT/s gezet (default was 4800)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Hero of Time schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:16:
De CPU heb je al opnieuw in de socket gedaan, maar heb je ook de socket geïnspecteerd of er niet een pin of meer verbogen zijn?
Ja dat heb ik inderdaad gecheckt. Er is niets aan te zien.

Ik kan de cpu en/of moederbord retourneren, of een videokaart lenen/kopen. Ga ik even over nadenken.

* Reinier slingert zijn vertouwde DeskMini net 5600G maar weer aan die het eigenlijk prima deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Reinier schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:38:
* Reinier slingert zijn vertouwde DeskMini net 5600G maar weer aan die het eigenlijk prima deed
Wat was dan de reden voor deze nieuwe PC? Want de iGPU is met maar 2 CU een berg zwakker dan die in je 5600G. Met die laatste kan je nog gamen, die van de 7700 niet. Of je moet mijnenveger voldoende vinden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Daar zeg je wat. Ik game niet. Zelfs geen minesweeper :P

Mijn HTPC is aan vervanging toe en het plan was om mijn DeskMini door te schuiven als HTPC (want die is capabel genoeg en erg stil). En dan zelf voor de leuk iets nieuws in elkaar te zetten.
Maar goed, dat laatste loopt nog niet zo soepel blijk :D

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 12:21
Dit lijkt op een defecte cpu of een verbogen moederbord pin.
Je kan nog proberen (als je die nog hebt liggen) een videokaart in te steken en de igpu uit te schakelen.

Ik heb dit ook ooit een keer gehad en het was destijds een verbogen socket pin. (dure les trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Er is geen enkele verbogen pin te zien.

Straks proberen met een andere CPU. En ik probeer een GPU te lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
CPU was stuk, kan niet anders!

Met een uitvoering: AMD Ryzen 7 8700G Boxed vloog hij door de laatste stappen van de Windows installer. Ik zie ook geen unknown devices in device manager (had ik nog niet eens genoemd). Geen raar muisgedrag meer, geen artefacten, geen wazige file system errors en geen BSOD's meer.

Mooi :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de suggesties. Echt behulpzaam, tnx _o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:13

Blauw

De Schreeuw

Ik had ook een Windows 11 systeem met ongeveer dezelfde kenmerken. Uiteindelijk heb ik hypervisor uitgeschakeld en dat maakte t systeem ineens stabiel.

Overigens ook met een Asrock bordje

[ Voor 11% gewijzigd door Blauw op 21-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Dat probeerde ik inderdaad ook, maar in het BIOS van dit mobo kon ik geen optie vinden om SVM uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
Update :)

Het zit niet helemaal mee met deze vrij basic build. De voeding heeft het beruchte Corsair e-series geknetter bij hoge load en er is vervelende coil whine hoorbaar wat vanaf het moederbord komt. De voeding vervang ik sowieso en hopelijk is dan ook het mobo stiller.

En zo niet dan gaat ook het mobo de deur uit.

Dus effectief heb ik dan alles behalve behuizing + cpu-koeler + fans dubbel aangeschaft :D
Pagina: 1