Internet in appartementsgebouw – 5G of vaste kabelverbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 20:41
Ik moet in een appartementsgebouw (belgie) internet voorzien voor de algemene delen, zoals:
Laadpalen, Verwarming en Alarm- en bewakingssystemen
Er zal niet veel data verbruikt worden, maar de verbinding moet wel betrouwbaar zijn.

Ik twijfel tussen twee opties:

Optie 1: Telenet of Proximus (kabel of glasvezel)

Voordelen: Stabiele en betrouwbare verbinding. Weinig risico op signaalonderbrekingen
Nadelen: Duurder abonnement.

Optie 2: 5G-modem met mobiel abonnement

Voordelen: Lagere maandelijkse kostprijs
Nadelen: Afhankelijk van 5G-dekking in het gebouw (zeker binnenin de technische ruimtes)

Welke optie zouden jullie kiezen?
En dan welke 5g router?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

Croga

The Unreasonable Man

De 5G dekking is niet echt een issue. Je zet de router op een plek waar de dekking goed is en trekt een kabeltje naar een switch ergens in het gebouw om de verbinding te delen met de andere apparaten.

De vraag is alleen of dat toegestaan is op een gewoon consumenten abonnement. In Nederland in ieder geval niet, een abo met telefoonnummer mag alleen in een telefoon gebruikt worden en een abo zonder telefoonnummer is meteen weer een hele andere categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als het voor laadpalen, verwarming en al helemáál voor alarm/bewaking is zou ik écht niet gaan rommelen met mobiel internet. Zeker niet als het in een technische ruimte in de kelder is bijv.

Dan eerder gewoon het goedkoopste internetabonnement dat wél stabiel is en niet draadloos. Een 4/5G jammer is in theorie mogelijk en dan doet je alarm het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Croga schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:28:
De vraag is alleen of dat toegestaan is op een gewoon consumenten abonnement. In Nederland in ieder geval niet, een abo met telefoonnummer mag alleen in een telefoon gebruikt worden en een abo zonder telefoonnummer is meteen weer een hele andere categorie.
Voor 20-30 euro heb je een degelijk data-only mobiel abonnement, maar voor dat geld heb je natuurlijk ook gewoon een vaste aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
Wat is het prijsverschil? 5 a 10 euro per maand oid?

In een appartementengebouw met laten we zeggen 50 appartementen is dit 10 a 20ct pp/maand

Voor de toepassing lijkt mij dit een nobrainer

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gezien het doel van de aansluiting zit je volgens mij sowieso aan een zakelijk abbo vast..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 20:41
gaat hier maar over 5 appartementen.
Pagina: 1