Advies gevraagd voor aanschaf tweedehands gezinsauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 05:08
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een tweedehandsauto en zou graag jullie hulp willen inroepen. Hier zijn onze wensen:

* Budget: Rond de €25.000.
* Brandstof: Twijfel tussen benzine of diesel, gezien het aantal kilometers per jaar (30 a 35K per jaar).
* Kilometerstand: Niet meer dan 60.000 km.
* Bouwjaar: Uit 2021 of 2022.
* Type: Voorkeur voor een stationwagen met een grote kofferbak.
* Betrouwbaarheid: Hoge betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
* Gebruik: Ik rijd jaarlijks tussen de 30.000 en 35.000 km, waarvan ongeveer 25.000 km woon-werkverkeer is. Dit bestaat voor 85% uit snelweg en 15% uit binnendoor wegen.
* Gezin: Ik heb een gezin met twee kinderen van 9 en 14 jaar oud. Mijn oudste is een lange meid, dus voldoende beenruimte is belangrijk.
* Extra's: Een zuinige auto met een trekhaak voor een fietsendrager.
* Huidige auto: Opel Astra Tourer uit 2018.
* Overwegingen: Twijfel tussen benzine MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vanwege mogelijke toekomstige belastingwijzigingen.
* Voorkeuren: Auto's die mijn aandacht trekken zijn de Skoda Octavia, Skoda Superb, Kia Ceed, Toyota Corolla, Renault Megane 1.3Tce en Renault Talisman.

Ik waardeer alle suggesties en ervaringen die jullie kunnen delen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten,

William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:38

Croga

The Unreasonable Man

Hoge betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten... Dan zul je naar het verre oosten moeten gaan kijken. De europese autos doen het simpelweg slecht op dat gebied. Ja, ook de VAG autos vallen nu in de laagste regionen wat betreft betrouwbaarheid. De tijd dat Volkswagen in de top zat is alweer 20 jaar geleden.

Wat betreft brandstof:
Diesel wordt al geweerd in de meeste steden. Het lijkt me geen goed idee om daar nog naar te kijken.
In stationwagons heb je qua full electric (verreweg de goedkoopste optie) ook niet echt opties. Zeker als een fietsendrager ook nog nodig is; ook iets waar electrische autos notoir beperkt in zijn. Dus dan blijft eigenlijk alleen benzine (met wellicht HEV als toevoeging) een optie.

Ik ken de beschikbaarheid in dat segment niet goed genoeg maar verwacht dat de Ceed en Corolla je enige serieuze opties zullen zijn uit je voorkeurslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Croga schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:50:
Hoge betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten... Dan zul je naar het verre oosten moeten gaan kijken. De europese autos doen het simpelweg slecht op dat gebied. Ja, ook de VAG autos vallen nu in de laagste regionen wat betreft betrouwbaarheid. De tijd dat Volkswagen in de top zat is alweer 20 jaar geleden.

Wat betreft brandstof:
Diesel wordt al geweerd in de meeste steden. Het lijkt me geen goed idee om daar nog naar te kijken.
In stationwagons heb je qua full electric (verreweg de goedkoopste optie) ook niet echt opties. Zeker als een fietsendrager ook nog nodig is; ook iets waar electrische autos notoir beperkt in zijn. Dus dan blijft eigenlijk alleen benzine (met wellicht HEV als toevoeging) een optie.

Ik ken de beschikbaarheid in dat segment niet goed genoeg maar verwacht dat de Ceed en Corolla je enige serieuze opties zullen zijn uit je voorkeurslijst.
dank je voor de reactie, had gehoopt dat Skoda wel iets betrouwbaarder zou zijn dan mijn huidige Opel, maar ben bang voor grote kosten aan bv die heerlijke DGS automaat. Heb trouwens weinig tot geen pech gehad met de huidige Opel Astra Tourer, maar door zijn kilometers al de drukgroep enz moeten vervangen.

Had ook Mazda 6 of CX5 ingedachte maar die zullen qua prijs buiten mijn marge vallen met onze wensen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 13:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wij hebben zelf een Octavia Combo (2014) model, en zijn daar echt nog zeer blij mee. Deze scoort ook aanzienlijk beter (7,5 ofzo) dan de nieuwere versie (5,4 meen ik). Wellicht iets om mee te nemen.

En verder is een Toyota oid nooit verkeerd natuurlijk. Al merk ik wel dat in die Skoda echt een enorme berg aan ruimte zit, dat is wel heerlijk!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 22:27
Croga schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:50:

Wat betreft brandstof:

Dat van diesel in steden valt reuze mee, zeker voor de euro6 diesels uit die bouwjaren.
Het kan interessant zijn om naar te kijken, omdat ze in Nederland slecht verkopen en daardoor soms gunstig geprijsd zijn. Sommige modellen/motoren zijn behoorlijk betrouwbaar.

Maar verder wat betreft onderstaande:
william181 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:43:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een tweedehandsauto en zou graag jullie hulp willen inroepen. Hier zijn onze wensen:

* Budget: Rond de €25.000.
* Brandstof: Twijfel tussen benzine of diesel, gezien het aantal kilometers per jaar (30 a 35K per jaar).
* Kilometerstand: Niet meer dan 60.000 km.
* Bouwjaar: Uit 2021 of 2022.
* Type: Voorkeur voor een stationwagen met een grote kofferbak.
* Betrouwbaarheid: Hoge betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
* Gebruik: Ik rijd jaarlijks tussen de 30.000 en 35.000 km, waarvan ongeveer 25.000 km woon-werkverkeer is. Dit bestaat voor 85% uit snelweg en 15% uit binnendoor wegen.
* Gezin: Ik heb een gezin met twee kinderen van 9 en 14 jaar oud. Mijn oudste is een lange meid, dus voldoende beenruimte is belangrijk.
* Extra's: Een zuinige auto met een trekhaak voor een fietsendrager.
* Huidige auto: Opel Astra Tourer uit 2018.
* Overwegingen: Twijfel tussen benzine MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vanwege mogelijke toekomstige belastingwijzigingen.
* Voorkeuren: Auto's die mijn aandacht trekken zijn de Skoda Octavia, Skoda Superb, Kia Ceed, Toyota Corolla, Renault Megane 1.3Tce en Renault Talisman.

Ik waardeer alle suggesties en ervaringen die jullie kunnen delen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten,

William
Corolla Station kan je je vrijwel nooit een buil aan vallen. Rijdt gewoon 1 op 20, zo'n beetje betrouwbaarste wat je kan kopen. Onderhoud wel wat duurder ivm verplicht elke 15K kilometer een beurt als je de garantie wilt houden.

De Megane met 1.3 zou je ook serieus naar kunnen kijken. Die motor is samen met Mercedes ontwikkeld en staat bekend als probleemloos. De laatste generatie Megane is verder best een goede auto - niet zo betrouwbaar als de Corolla, maar daar is de prijs dan ook naar.

PHEV als particulier... Je moet dan laagdrempelig/goedkoop kunnen laden, de meeste PHEVs in deze prijsklasse doen misschien 30-40km elektrisch en de vraag is hoe lang de batterij meegaat omdat je al snel veel laadcycli maakt. Verder: zwaarder, complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:38

Croga

The Unreasonable Man

tweebel schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:31:
Dat van diesel in steden valt reuze mee, zeker voor de euro6 diesels uit die bouwjaren.
Het kan interessant zijn om naar te kijken, omdat ze in Nederland slecht verkopen en daardoor soms gunstig geprijsd zijn. Sommige modellen/motoren zijn behoorlijk betrouwbaar.
De vraag is hoe lang nog. Er zijn ondertussen duitse steden waar diesel helemaal verboden is en het plan is om dat in alle duitse steden waar nu een groene sticker nodig is in te voeren. Het kan een keuze zijn hoor maar ga er gerust van uit dat de komende jaren steeds meer steden oof deze diesels gaan verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
Misschien iets andere auto: Ford Mustang Mach-e of een VW ID.4? Volledig elektrisch, hele comfortabele ruime auto's. Voor jouw kilometers moet je wel thuis of op het werk kunnen opladen, maar als je PHEV overweegt, zou ik volledig elektrisch ook overwegen. Genoemde auto zouden met 75 of 77kwh accu in jouw budget vallen, en aan je bouwjaar voldoen. Qua kilometers zal het net niet lukken, maar er zijn voor 25k wel exemplaren met minder dan 100.000km wat voor een EV prima is, die gaan zonder problemen over de 300.000km heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
barbarbar schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:54:
Misschien iets andere auto: Ford Mustang Mach-e of een VW ID.4? Volledig elektrisch, hele comfortabele ruime auto's. Voor jouw kilometers moet je wel thuis of op het werk kunnen opladen, maar als je PHEV overweegt, zou ik volledig elektrisch ook overwegen. Genoemde auto zouden met 75 of 77kwh accu in jouw budget vallen, en aan je bouwjaar voldoen. Qua kilometers zal het net niet lukken, maar er zijn voor 25k wel exemplaren met minder dan 100.000km wat voor een EV prima is, die gaan zonder problemen over de 300.000km heen.
Persoonlijk willen we nog niet aan full electric. Wij kunnen hem niet aan huis laden en met het formaat wat ik zou willen als wens nog te duur. Maar het rijdt wel erg lekker moet ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Naar betrouwbaarheid en zuinigheid zou ik kijken naar een Toyota Corolla Touring sport hybride. Bij voorkeur de 2.0 variant (iets potenter en iets zuiniger dan de 1.8). Wel even testen want de CVT automaat is niet voor iedereen.

Maar een Skoda Octavia break gaat het altijd winnen op vlak van ruimte en praktisch zijn, en steekt logischer in mekaar voor de gemiddelde Europeaan. Hier zou ik voor een 1.5 TSI gaan, geen spannende motor maar kan wel zeer zuinige prestaties neerzetten. De DSG's zijn zo ver ontwikkeld dat ik er geen schrik van zou hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Darks op 19-06-2025 16:40 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt best veel lager dan 25.000 euro.

Diesel:
- Let op: belasting hoog
- Verhoudingsgewijs dan weer goedkoper met aantal kilometers dat je rijdt
- Weinig onderweg tanken op vakantie en in binnenland.
- Heb je reiskostenvergoeding van het werk, dan verdien je daar ook weer aan.
- 1200 km rijden op 1 tank is soms mogelijk afhankelijk van merk en hoe je rijdt.
- Heeft meer power dan benzine (benzine komt in de buurt, maar is het nog steeds net net, maar dat begrijp je alleen als je diesel rijdt)

Toyota is een sterk merk, kan tegen stootje.
Ga niet voor een Franse auto, dat is blik en valt uit elkaar bij een botsing.
Anders VAG of het merk wat je al hebt omdat je ermee bekend bent.

[ Voor 219% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Darks schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:39:
Naar betrouwbaarheid en zuinigheid zou ik kijken naar een Toyota Corolla Touring sport hybride. Bij voorkeur de 2.0 variant (iets potenter en iets zuiniger dan de 1.8). Wel even testen want de CVT automaat is niet voor iedereen.

Maar een Skoda Octavia break gaat het altijd winnen op vlak van ruimte en praktisch zijn, en steekt logischer in mekaar voor de gemiddelde Europeaan. Hier zou ik voor een 1.5 TSI gaan, geen spannende motor maar kan wel zeer zuinige prestaties neerzetten. De DSG's zijn zo ver ontwikkeld dat ik er geen schrik van zou hebben.
Bedankt voor je reactie... Een of andere manier vind ik de binnenkant en de multimedia gedeelte van Toyota minder dan die van Skoda. Skoda heeft wel onze voorkeur en had idd gelezen over de 1.5 motor. Zou deze variant nog verschillende DSG automaten versie hebben. kan het zijn dat de ene een natte versie heeft en de ander een droge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Mijn 2 centjes... diesel is dood, moet je niet meer naar kijken.

De Corolla is al meermaals genoemd, heel solide keuze.

Eventuele alternatieven:
Mazda 6 Sportbreak
Kia ProCeed station
Volvo V60 station
Kia Sportage
Toyota Rav4
Kia Niro
Hyuandai Kona

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 20-06-2025 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william181
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:15:
Je kunt best veel lager dan 25.000 euro.

Diesel:
- Let op: belasting hoog
- Verhoudingsgewijs dan weer goedkoper met aantal kilometers dat je rijdt
- Weinig onderweg tanken op vakantie en in binnenland.
- Heb je reiskostenvergoeding van het werk, dan verdien je daar ook weer aan.
- 1200 km rijden op 1 tank is soms mogelijk afhankelijk van merk en hoe je rijdt.
- Heeft meer power dan benzine (benzine komt in de buurt, maar is het nog steeds net net, maar dat begrijp je alleen als je diesel rijdt)

Toyota is een sterk merk, kan tegen stootje.
Ga niet voor een Franse auto, dat is blik en valt uit elkaar bij een botsing.
Anders VAG of het merk wat je al hebt omdat je ermee bekend bent.
Qua kilometers zal diesel eventueel wel iets beter uitkomen. Ik krijgt reiskostenvergoeding, maar voor de toekomst zal benzine/ MHEV eventueel dan weer een betere optie zijn.

Zie her en der ook wel verhalen dat ik eigenlijk nog best geluk heb gehad met mijn 1.0 T 3 cilinder motortje in onze Opel Astra K Tourer. Wat ik een beetje opmaak is dat wij beter een 4 cilinder motorblok kunnen nemen vanwege de aantal kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:55
Ik zou eerst maar eens gaan proefzitten in auto's, en dan vooral de achterbank. De ruimte die je achter in de Astra K hebt is fors. Een stuk forser dan bijvoorbeeld een Toyota Corolla, en dat is met opgroeiende pubers wellicht wel fijn :)

Verder had je bij de Astra wellicht beter voor de 1.4 Turbo kunnen gaan, die zijn stukken betrouwbaarder dan de 1.0 of 1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
william181 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:55:
[...]

Bedankt voor je reactie... Een of andere manier vind ik de binnenkant en de multimedia gedeelte van Toyota minder dan die van Skoda. Skoda heeft wel onze voorkeur en had idd gelezen over de 1.5 motor. Zou deze variant nog verschillende DSG automaten versie hebben. kan het zijn dat de ene een natte versie heeft en de ander een droge?
1.5 TSI komt met een droge bak. De typenummer ken ik nu niet meteen van buiten maar valt wel wat over te lezen op het internet. Over het algemeen zijn de natte bakken robuuster maar worden enkel gebruikt in de zwaardere motorisaties (meer koppel te verwerken). Vragen wel meer onderhoud.

Het lijkt dat er vroeger meer problemen waren met de droge DSG's. Ik heb daar geen cijfers van, het lijkt zo wat je op het internet leest. Echter ze zijn al zoveel jaren in gebruik en doorontwikkeld, dat ik niet weet of je je daar überhaupt nog zorgen over moet maken.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:53
ik snap niet dat je een drie a vier jaar oude (jonge) auto wil kopen om er vervolgens 35k per jaar er bij te rijden. Als je die km-stand eis laat varen, is er veel meer mogelijk.

Je zou een Ford S-Max aan je lijst kunnen toevoegen. Heerlijk ruime, sportieve en betrouwbare auto. Door het formaat is het verbruik wat minder, maar een Hybride kan 1 op 16 halen. Budget van 25k voor een hybride is krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 07:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Klinkt alsof die Astra tourer al prima voldoet? Is er iets mis mee dat 'ie weg moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 09:53
HTT-Thalan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:11:
Klinkt alsof die Astra tourer al prima voldoet? Is er iets mis mee dat 'ie weg moet?
Ik heb een astra gehad (wel met AGR stoelen = dikke rugleuning) en iedereen ouder dan 10 jaar kan niet op de achterbank zitten. Ik had de 1.4 turbo en dat zijn enorme zuipschuiten (1 op 11 max). Ik weet niet hoe met de huidige generatie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:59
Met 35000 km zou ik inzetten op een 6 jaar oude diesel met km stand rond de 100.000. zijn voor een leuke prijs te vinden.
Een hybride of benzine van €25k/60.000km die je een ruime 30.000 per jaar rijdt zit in 5 jaar over de 200.000km. is dan zeer veel in waarde gedaald.

De diesel is dat natuurlijk ook, maar aanschaf prijs en kosten per km zijn een stuk lager.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:55
107mb schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb een astra gehad (wel met AGR stoelen = dikke rugleuning) en iedereen ouder dan 10 jaar kan niet op de achterbank zitten. Ik had de 1.4 turbo en dat zijn enorme zuipschuiten (1 op 11 max). Ik weet niet hoe met de huidige generatie zit
Dat is de Astra J, dat zijn niet beste nee. De Astra K is een heel ander verhaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
william181 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:55:
[...]

De Corolla TS tikt wel alle boxjes uit je wensenlijstje aan. T.o.v. zijn voorganger de Auris veel meer beenruimte op de achterbank, zuinig, betrouwbaar (niet hoeven nadenken over een droge of natte DSG maar de wetenschap dat een CVT bak van Toyota nooit kapot gaat is best lekker :P), 600 liter kofferruimte, etc.

Ben het met je eens dat Toyota qua multimedia wat achter loopt (al zijn ze dat de laatste jaren wat aan het inlopen) maar op de Corolla werkt het Android Auto / Apple Carplay systeem echt prima en heb ik nooit meer achterom gekeken naar het originele Toyota systeem.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:18:
[...]

De Corolla TS tikt wel alle boxjes uit je wensenlijstje aan. T.o.v. zijn voorganger de Auris veel meer beenruimte op de achterbank, zuinig, betrouwbaar (niet hoeven nadenken over een droge of natte DSG maar de wetenschap dat een CVT bak van Toyota nooit kapot gaat is best lekker :P), 600 liter kofferruimte, etc.

Ben het met je eens dat Toyota qua multimedia wat achter loopt (al zijn ze dat de laatste jaren wat aan het inlopen) maar op de Corolla werkt het Android Auto / Apple Carplay systeem echt prima en heb ik nooit meer achterom gekeken naar het originele Toyota systeem.
De Corolla is nog steeds echt krap op de achterbank in verhouding tot bijvoorbeeld een Octavia of Leon.

My 2 cents:
Ga eerst is wat modellen bekijken/proberen/zitten, dan valt waarschijnlijkt de helft al af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:54

DropjesLover

Dit dus ->

Wij zaten vorig jaar met ongeveer dezelfde vraag, wel met iets lager budget en jaarlijkse kilometers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J1kADVIOvK-f01uEvl5uIYcDvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnicRXU82tTqHHUayIOP7M3u.png?f=fotoalbum_large

Toyota Corolla, Megane, etc zijn C-segmenters met weinig beenruimte achterin.
Je komt snel uit in het D-segment, of een SUV.
Wij zijn aanbeland bij een Passat GTE (PHEV). Was wat duurder en had al 160k km op de klok staan, maar rijdt als een zonnetje. Die DSG moet elke 60k km een dure oliebeurt hebben, maar de echte issues zijn van rond 2008-2014, due zijn daar nu uit.

Is full elektrisch niet iets? Minder onderhoud, de software-issues zijn er nu wel uit, met thuis laden by far het goedkoopste "tanken" en met jouw kilometers valt de wegenbelasting vanwege het gewicht weer redelijk weg.

Een Tesla Y is erg ruim (maar ja, Tesla/Musk).
Anders kan je ook een Enyaq ofzo overwegen: https://www.gaspedaal.nl/...y_capacitymin=70&srt=df-a

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 20-06-2025 09:37 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:20
Je zou ook nieuw kunnen overwegen.
Dacia maakt bijvoorbeeld best goede auto's in die prijsklasse, nieuw, rond dat budget.
Bijvoorbeeld https://cdn.group.renault...jst/prijslijst-jogger.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door Ora et Labora op 20-06-2025 09:40 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
MicGlou schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:09:
Mijn 2 centjes... diesel is dood, moet je niet meer naar kijken.

De Corolla is al meermaals genoemd, heel solide keuze.

Eventuele alternatieven:
Mazda 6 Sportbreak
Kia ProCeed station
Volvo V60 station
Kia Sportage
Toyota Rav4
Kia Niro
Hyuandai Kona
Bedankt, sommige auto's hebben wij ook in het zicht... Maar willen geen SUV achtig model. Dit ook vaak vanwege de kleinere kofferbak tov wat we nu hebben. En we zouden eigenlijk een slagje groter willen.

Qua budget en wensen komen we sneller uit op de Kia (pro)ceed uit. Mazda 6 is vaak buiten budget of we moeten inboeten op bouwjaar en/of kilometerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:30
Al naar een Lync & Co gekeken?
MG EHS is ook een leuke optie en niet duur.

[ Voor 42% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-06-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:18:
[...]

aaah goed om te horen. Idd de Toyota lijkt het complete plaatsje wel te hebben hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:24:
Al naar een Lync & Co gekeken?
MG EHS is ook een leuke optie en niet duur.
ja gekeken, maar dit zijn soort van SUVs en qua kofferbak minder....

Ook de revieuws / gebuikers ervaringen zorgen ervoor dat ik de MG toch maar links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49
Vorige weken zijn wij ook bezig geweest met eigenlijk jouw eisenpakket onder de arm.
Ik ben ook nog gierig zuinig dus wilde ook nog (relatief) lage wegenbelasting.

Wij kwamen uit op een Kia Ceed Sportswagon PHEV uit 2021, 40k op de teller en (bijna) alle opties.
Misschien ook een optie?

(PHEV was voor mij echt een pré, ik kan gratis laden op kantoor, tot nog toe heb ik 500 km gereden deze week, met een gemiddelde van 0,8 l/100km :D )

[ Voor 20% gewijzigd door Taedium op 20-06-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
RobKJ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:54:
Ik zou eerst maar eens gaan proefzitten in auto's, en dan vooral de achterbank. De ruimte die je achter in de Astra K hebt is fors. Een stuk forser dan bijvoorbeeld een Toyota Corolla, en dat is met opgroeiende pubers wellicht wel fijn :)

Verder had je bij de Astra wellicht beter voor de 1.4 Turbo kunnen gaan, die zijn stukken betrouwbaarder dan de 1.0 of 1.2
dank voor de tips.... We hebben destijds voor de 1.0T gekozen vanwege de hogere aanschafkosten dit scheelde 2 a 3k voor bijna de zelfde auto.... maar we waren best te spreken over de 1.0T. Toen reed ik nog niet zo veel.

Wij hebben een puber die groter is dan gemiddeld voor haar leeftijd dus beenruimte achterin zal een groot punt zijn idd. Ben bang dat als de 14 jarige puber in de toyota of in de Skoda superB heeft gezeten dat ik wel weet welke kant het opvalt hihihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william181
Taedium schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:32:
Vorige weken zijn wij ook bezig geweest met eigenlijk jouw eisenpakket onder de arm.
Ik ben ook nog gierig zuinig dus wilde ook nog (relatief) lage wegenbelasting.

Wij kwamen uit op een Kia Ceed Sportswagon PHEV uit 2021, 40k op de teller en (bijna) alle opties.
Misschien ook een optie?
deze staat zeker nog op het lijstje.... voor het mooie is de Proceed nog mooier, maar ben bang dat die achterkant kofferbak ruimte ga kosten tov de Ceed.

Zeker een Kia (Pro)ceed halen die uit Duitsland komt met 1ste eigenaar zit vaak vol van alle opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
william181 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:28:
[...]

ja gekeken, maar dit zijn soort van SUVs en qua kofferbak minder....

Ook de revieuws / gebuikers ervaringen zorgen ervoor dat ik de MG toch maar links laat liggen.
Die had ik in je wensen over het hoofd gezien inderdaad. Gezien je km-trage kies je voor benzine/diesel. Ik zou dan elektrisch overwegen, scheelt je enorm veel aan kosten. Onderhoud stelt ook niks voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49
william181 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:34:
[...]

deze staat zeker nog op het lijstje.... voor het mooie is de Proceed nog mooier, maar ben bang dat die achterkant kofferbak ruimte ga kosten tov de Ceed.

Zeker een Kia (Pro)ceed halen die uit Duitsland komt met 1ste eigenaar zit vaak vol van alle opties
Proceed nijgde ik ook enorm naar. Alleen vrouwlief vond de kleur niet mooi :+ 'Ik ga NIET in een rode auto rijden!!!' (Het kind in mij vond die Proceed toch wel erg grappig als 'mid-life' auto)

Maar de kofferbak was toch iets onhandiger qua vorm.

[ Voor 6% gewijzigd door Taedium op 20-06-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In plaats van de Skoda Superb kan je ook nog naar de Skoda Octavia kijken, die is net iets kleiner maar nog steeds een boot. Mijn ouders hebben 2 van die dingen gehad met 1.6TDI motor, eigenlijk altijd probleemloos. Ene ingeruild voor de andere vanwege de kleur (mijn vader heeft voorkeur voor zwart). Waren overigens beide handbakken, weet niet hoe blij je wordt van een DSG van 6 jaar oud.
Collega heeft een Seat Leon ST met diezelfde 1.6TDI motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
_JGC_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:44:
In plaats van de Skoda Superb kan je ook nog naar de Skoda Octavia kijken, die is net iets kleiner maar nog steeds een boot. Mijn ouders hebben 2 van die dingen gehad met 1.6TDI motor, eigenlijk altijd probleemloos. Ene ingeruild voor de andere vanwege de kleur (mijn vader heeft voorkeur voor zwart). Waren overigens beide handbakken, weet niet hoe blij je wordt van een DSG van 6 jaar oud.
Collega heeft een Seat Leon ST met diezelfde 1.6TDI motor.
Idd nog een optie. Een DGS rijdt erg lekker, maar hoe is hij onderhouden en ermee gereden. Reparatie is niet zomaar een paar honderd euro net als een drukgroep vervangen hihihi. Zit wel dan te kijken naar minimaal de 1.4 versie en geen 1.0 3 cilinder type vanwege de aantal kilometers die wij rijden.

Diesel is zeker een optie wat nog in mijn hoofd zit, maar zit met de maatregelen in de toekomst. Vraag mij echt af wat met de huidige prijzen enz. het omslagpunt is hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:57
Wij rijden ruim 35000km per jaar met drie opgroeiende kinderen ( 8 11 12 ) en hebben onlangs een model 3 gekocht, en kunnen ook niet thuis opladen.
De ruimte in de kofferbak en beenruimte is fantastisch , met schoolkamp zaten mijn kinderen op de heenweg in een v60 station en die vonden ze maar krap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
william181 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Bedankt, sommige auto's hebben wij ook in het zicht... Maar willen geen SUV achtig model. Dit ook vaak vanwege de kleinere kofferbak tov wat we nu hebben. En we zouden eigenlijk een slagje groter willen.

Qua budget en wensen komen we sneller uit op de Kia (pro)ceed uit. Mazda 6 is vaak buiten budget of we moeten inboeten op bouwjaar en/of kilometerstand
Proceed is een leuke auto en mooi uitgerust te krijgen... qua kofferbak overigens niet heel geweldig.

Geen SUV, toch wil ik nog eens over vooral de RAV4 beginnen... buiten over het algemeen een uber betrouwbare wagen heeft het ook een flinke kofferbak, groter dan vrijwel iedere station die je zou kunnen vinden met circa een kuub met de achterbank nog omhoog. Wel nog wat aan de prijs, dat wel.

Maar als het echt geen SUV mag zijn en bagageruimte echt belangrijk is... Skoda en de Superb is helemaal een ruimte monster. Maar tegenwoordig zou ik niet snel VAG aanbevelen helaas. Standaard blijf ik ook weg bij Frans en Italiaans.

Wat ik net nog tegenkom wat ik persoonlijk toch best een mooie wagen vind, alleen in Nederland niet zo'n veel verkochte wagen... de Kia Optima SW. Alleen ook niet heel erg ruim in de koffer, in principe hetzelfde als de Proceed. Verder wel een ruime wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 23:55
william181 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:32:
[...]

dank voor de tips.... We hebben destijds voor de 1.0T gekozen vanwege de hogere aanschafkosten dit scheelde 2 a 3k voor bijna de zelfde auto.... maar we waren best te spreken over de 1.0T. Toen reed ik nog niet zo veel.

Wij hebben een puber die groter is dan gemiddeld voor haar leeftijd dus beenruimte achterin zal een groot punt zijn idd. Ben bang dat als de 14 jarige puber in de toyota of in de Skoda superB heeft gezeten dat ik wel weet welke kant het opvalt hihihi
Het is inderdaad sowieso een goed idee om de auto's in het echt even uit te proberen. En ja, de SuperB is echt een tank van een auto. Daar gaat geen andere station aan tippen denk ik. De Octavia staat qua ruimte ook goed bekend.

Nu weet ik niet hoe lang je puber is, maar omdat ik toch even benieuwd was net even gemeten in de Corolla TS. Ik zit niet zo vaak achterin mijn eigen auto :P Ik ben zelf niet de allerlangste maar ook niet klein: 1,83. Met de voorstoel in mijn positie hou ik nog 12cm over tussen mijn knieën en de voorstoel en vind ik zelf dat ik ruim genoeg zit. Of jouw puber daar ook zo over denkt, geen idee :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Als je betrouwbaar en ruim wilt moet je een Toyota Avensis kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Het is inderdaad sowieso een goed idee om de auto's in het echt even uit te proberen. En ja, de SuperB is echt een tank van een auto. Daar gaat geen andere station aan tippen denk ik. De Octavia staat qua ruimte ook goed bekend.
VW Passat Combi ;) In basis dezelfde auto, alleen doorgaans wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
107mb schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:10:
ik snap niet dat je een drie a vier jaar oude (jonge) auto wil kopen om er vervolgens 35k per jaar er bij te rijden. Als je die km-stand eis laat varen, is er veel meer mogelijk.

Je zou een Ford S-Max aan je lijst kunnen toevoegen. Heerlijk ruime, sportieve en betrouwbare auto. Door het formaat is het verbruik wat minder, maar een Hybride kan 1 op 16 halen. Budget van 25k voor een hybride is krap.
Hoihoi,

snap niet zo goed je eerste opmerking hihih

maar de Ford S-max vinden wij niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
MicGlou schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:25:
[...]

VW Passat Combi ;) In basis dezelfde auto, alleen doorgaans wat duurder.
wat ik vaak zie met de passat, is dat er minder opties op zitten voor meer geld. vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
MicGlou schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Proceed is een leuke auto en mooi uitgerust te krijgen... qua kofferbak overigens niet heel geweldig.

Geen SUV, toch wil ik nog eens over vooral de RAV4 beginnen... buiten over het algemeen een uber betrouwbare wagen heeft het ook een flinke kofferbak, groter dan vrijwel iedere station die je zou kunnen vinden met circa een kuub met de achterbank nog omhoog. Wel nog wat aan de prijs, dat wel.

Maar als het echt geen SUV mag zijn en bagageruimte echt belangrijk is... Skoda en de Superb is helemaal een ruimte monster. Maar tegenwoordig zou ik niet snel VAG aanbevelen helaas. Standaard blijf ik ook weg bij Frans en Italiaans.

Wat ik net nog tegenkom wat ik persoonlijk toch best een mooie wagen vind, alleen in Nederland niet zo'n veel verkochte wagen... de Kia Optima SW. Alleen ook niet heel erg ruim in de koffer, in principe hetzelfde als de Proceed. Verder wel een ruime wagen.
Bedankt voor je tips. toyota RAV4 zit vaak ruim buiten ons budget als we kijken naar de kilometerstand en de leeftijd.

Maar Die kia optima rond 2021 / 2022 ziet er ook wel leuk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:59:
Wij rijden ruim 35000km per jaar met drie opgroeiende kinderen ( 8 11 12 ) en hebben onlangs een model 3 gekocht, en kunnen ook niet thuis opladen.
De ruimte in de kofferbak en beenruimte is fantastisch , met schoolkamp zaten mijn kinderen op de heenweg in een v60 station en die vonden ze maar krap
Bedoel je een Tesla? of een ander merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
william181 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Bedoel je een Tesla? of een ander merk?
Inderdaad een tesla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-10 00:21
Ik heb zelf 2 ton ervaring in een Corolla Touring Sports 1.8. Heerlijke en probleemloze auto! CVT moet je een beetje aanvoelen maar went snel. Als je er lomp mee rijdt, dan maakt de bak wel wat herrie, anders niet.

Prima stoelen, grote bagageruimte, achterbank is an sich prima voor het segment van de auto. Langere mensen kunnen er op zich prima in zitten, maar het is geen directieauto. Ik haalde er gemiddeld 1 op 20 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-10 22:48

Zyk

De Honda Jazz zou ook aan de wensen kunnen voldoen, zeker als het op betrouwbaarheid aankomt. Ik denk dat deze passend zou kunnen zijn:
https://www.autotrack.nl/a/honda-jazz-benzine-2023-56291577

Achterin is veel meer beenruimte dan je zou verwachten, en hetzelfde geldt ook voor de kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:52
william181 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:03:
[...]

dank je voor de reactie, had gehoopt dat Skoda wel iets betrouwbaarder zou zijn dan mijn huidige Opel, maar ben bang voor grote kosten aan bv die heerlijke DGS automaat. Heb trouwens weinig tot geen pech gehad met de huidige Opel Astra Tourer, maar door zijn kilometers al de drukgroep enz moeten vervangen.

Had ook Mazda 6 of CX5 ingedachte maar die zullen qua prijs buiten mijn marge vallen met onze wensen
Ik heb 2 Octavia's gereden en sinds een paar maanden een Superb. Onverslaanbaar qua ruimte en comfort. Allen met DSG gereden, nooit problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:47
Misschien is de Hyundai i30 Wagon wel interessant? Die heeft volgens autoweek een bagageruimte met een inhoud van 602 liter.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 18:57
Als je een EV niet wilt omdat je niet thuis kan laden (kan ik me iets bij voorstellen, maar genoeg mensen zien dit niet als probleem), dan valt een PHEV sowieso af. Die moet je veel vaker opladen dan een EV om er profijt van te hebben.
Dan blijft een MHEV benzine of gewone benzine auto over.

De meest voor de hand liggende keuzes zijn denk ik al wel genoemd ;) .

Vooral ook lekker gaan rijden om te kijken of het bevalt. Het infotainment van Toyota vind ik bijvoorbeeld heltergend irritant, maar als je je daar niet druk over maakt is dat een hele goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Zyk schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:02:
De Honda Jazz zou ook aan de wensen kunnen voldoen, zeker als het op betrouwbaarheid aankomt. Ik denk dat deze passend zou kunnen zijn:
https://www.autotrack.nl/a/honda-jazz-benzine-2023-56291577

Achterin is veel meer beenruimte dan je zou verwachten, en hetzelfde geldt ook voor de kofferbak.
sorry maar het model vinden wij niet mee hihih. Maar bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 18:07
Hier een 2019 octavia combi bezitter, momenteel met 2 kinderen (1 en 3) en vrouw op vakantie in Portugal. Dakkoffer hoeft niet eens mee en kon gewoon door mn achterruit kijken terwijl we wel kinderstoelen, babybed etc ook mee hebben. Ik rij de 1.5 tsi dsg met inmiddels 80k km op de teller. Heerlijke auto qua comfort, verbruik, vermogen en ruimte. Wel als de kinderen wat groter zijn denk ik aan upgraden naar een superb. Vooral omdat de ruimte tussen de wielen ook groter wordt dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Smobbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:54:
Als je een EV niet wilt omdat je niet thuis kan laden (kan ik me iets bij voorstellen, maar genoeg mensen zien dit niet als probleem), dan valt een PHEV sowieso af. Die moet je veel vaker opladen dan een EV om er profijt van te hebben.

Vooral ook lekker gaan rijden om te kijken of het bevalt. Het infotainment van Toyota vind ik bijvoorbeeld heltergend irritant, maar als je je daar niet druk over maakt is dat een hele goede optie.
Ik heb zat zonnepanelen maar op een hoekwoning van een rijtje... En het is vaak zo druk met parkeren in de straat dat ik hem niet echt voor de deur kan zetten. De laadpalen 20 meter verderop zijn erg hoog qua tarieven + kleefgeld. Maak mij ook een beetje zorgen om de stroomtarieven in de toekomst. Steeds minder acijnsbelastingen door EV-voertuigen moet toch ergens weer vandaag gehaald worden.

Maar ben nog zoekende of met deze kilometers diesel niet beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 29-09 21:03
william181 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Ik heb zat zonnepanelen maar op een hoekwoning van een rijtje... En het is vaak zo druk met parkeren in de straat dat ik hem niet echt voor de deur kan zetten. De laadpalen 20 meter verderop zijn erg hoog qua tarieven + kleefgeld. Maak mij ook een beetje zorgen om de stroomtarieven in de toekomst. Steeds minder acijnsbelastingen door EV-voertuigen moet toch ergens weer vandaag gehaald worden.

En laden op het werk, is dat eventueel een optie? Ik laad mijn zakelijke auto op kantoor en mijn prive-EV bij een publieke laadpaal. Dat laatste kost me dan wel 35 ct/KWh, maar ik rijd er maar 10.000 km per jaar mee, dus dat maakt me dan ook niet zoveel uit... Werk is spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
MisterEagle schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:07:
Hier een 2019 octavia combi bezitter, momenteel met 2 kinderen (1 en 3) en vrouw op vakantie in Portugal. Dakkoffer hoeft niet eens mee en kon gewoon door mn achterruit kijken terwijl we wel kinderstoelen, babybed etc ook mee hebben. Ik rij de 1.5 tsi dsg met inmiddels 80k km op de teller. Heerlijke auto qua comfort, verbruik, vermogen en ruimte. Wel als de kinderen wat groter zijn denk ik aan upgraden naar een superb. Vooral omdat de ruimte tussen de wielen ook groter wordt dan
Bedankt voor je reactie...

Ik heb een dochter van 14 jaar die al 1.83m is en lange benen heeft. In de mei vakantie naar Europa Parks geweest en dan hoor je toch wat gekreun en geklaag over waar ze haar benen een beetje kwijt kan. en dan zit er nog 1 op de achterbank van 9 jaar oud hihi is erg gezellig dan..

De Superb heeft volgens mij het onderstel enz van de VW passat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
__fred__ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:14:
[...]

En laden op het werk, is dat eventueel een optie? Ik laad mijn zakelijke auto op kantoor en mijn prive-EV bij een publieke laadpaal. Dat laatste kost me dan wel 35 ct/KWh, maar ik rijd er maar 10.000 km per jaar mee, dus dat maakt me dan ook niet zoveel uit... Werk is spotgoedkoop.
mag niet, is een overheidsgebouw, zal hem dan in de binnenstad aan een laadpaal moeten zetten.

WW verkeer is ruim 24.000km per jaar waarvan rond de 85% snelweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 18:07
william181 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Bedankt voor je reactie...

Ik heb een dochter van 14 jaar die al 1.83m is en lange benen heeft. In de mei vakantie naar Europa Parks geweest en dan hoor je toch wat gekreun en geklaag over waar ze haar benen een beetje kwijt kan. en dan zit er nog 1 op de achterbank van 9 jaar oud hihi is erg gezellig dan..

De Superb heeft volgens mij het onderstel enz van de VW passat
Klopt! Denk dat het zomaar 20cm extra beenruimte geeft. (Even uit de losse pols geschat hoor. Krijg de afmetingen zo snel niet gevonden maar mn vader rijdt een superb)

Edit: even gezocht, wielbasis superb is 2.84 vs 2.68 van een octavia. Scheelt dus 16cm

[ Voor 6% gewijzigd door MisterEagle op 21-06-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
MisterEagle schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Klopt! Denk dat het zomaar 20cm extra beenruimte geeft. (Even uit de losse pols geschat hoor. Krijg de afmetingen zo snel niet gevonden maar mn vader rijdt een superb)

Edit: even gezocht, wielbasis superb is 2.84 vs 2.68 van een octavia. Scheelt dus 16cm
ja das toch serieus verschil idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06
Ik doe ongeveer net zoveel kms als jij en ik heb 5 jaar geleden gekozen voor een bmw 320d diesel.

Heerlijk en mega goedkoop gereden. Inmiddels 4 ton op de teller dus, met tegenzin, naar iets nieuws aan het kijken.

Gaat denk ik geen diesel meer worden, niet dat ik bang ben voor mileuzones (absoluut niet) maar het gat is kleiner geworden met (hybride) benzines omdat die zuiniger zijn geworden. Ook heb ik gemerkt dat de euro6 diesel best veel complexe en dure techniek heeft zoals roetfilters/egr koelers die slijtgevoelig zijn.

Een corolla station is qua verbruik echt super goed, dus daar zou ik naar kijken mits de CVT je zint en hij achterin niet te krap is voor je kids

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2025 18:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
william181 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Niet alleen de stroomtarieven zullen veranderen, maar de benzine/ diesel ook.
Vanuit Europa krijgen we te maken met een co2 taks, accijns korting zal de overheid er vast ook wel weer eens eraf gaan halen.

En zelfs met een hoogstroomtarief ( 60 cent ? ) zal ev met je huidige jaarlijkse kilometers flink besparen ten opzichte van een benzine/diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 29-09 21:03
laurens0619 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:44:
Ik doe ongeveer net zoveel kms als jij en ik heb 5 jaar geleden gekozen voor een bmw 320d diesel.

Heerlijk en mega goedkoop gereden. Inmiddels 4 ton op de teller dus, met tegenzin, naar iets nieuws aan het kijken.

Gaat denk ik geen diesel meer worden, niet dat ik bang ben voor mileuzones (absoluut niet) maar het gat is kleiner geworden met (hybride) benzines omdat die zuiniger zijn geworden. Ook heb ik gemerkt dat de euro6 diesel best veel complexe en dure techniek heeft zoals roetfilters/egr koelers die slijtgevoelig zijn.

Een corolla station is qua verbruik echt super goed, dus daar zou ik naar kijken mits de CVT je zint en hij achterin niet te krap is voor je kids
Een BMW G20/G21 met een goed onderhouden B48 motor in benzine of hybride is een betrouwbare auto. Dat is wel eens anders geweest bij BMW, maar in dit geval zou ik ook prima zo'n auto met een wat hogere (lees 100k+) km stand aandurven als ie vertroeteld is. Wellicht ook wat voor de TS, als ie zijn km-standeis laat varen.

(OW, en voor de autoweek liefhebbers, Joep van Carrec heeft net de 530i (G31) met B48 aangeschaft. Dat is een aardige aanbeveling zou ik zeggen: YouTube: De NIEUWE Auto van JOEP - Project Family Car | Deel 1)

[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 21-06-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20

FreakNL

Well do ya punk?

Persoonlijk zou ik niet voor een phev gaan. Het slechtste van twee werelden.

Ik heb nu een benzine, de volgende wordt gewoon een EV (over een jaar of wat) met een flinke range.

Kan overigens ook niet thuis laden. Wel op het werk (tegen een redelijk tarief). En ik rij maar 12k per jaar. Dus met voornamelijk op werk laden kom ik een eind verwacht ik.

Kan je niet nog ff vooruit? En ff doorsparen? Mijn auto is ook uit 2018, de gaat nog niet weg.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 21-06-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Smobbo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:54:

Thnks voor de reactie. Ik ben idd nog niet geheel overtuigd en om om volledig EV te gaan rijden, maar wel wel voor woon-werk een sollide-betrouwbare-zuiige auto rijden. Wij hebben al een tweede auto die mijn vrouw gebruikt. en pak vaak de grote auto die dan veel snelweg kilometers maakt.

Op de foto;s te zien van de info systeem van toyota begin ik nou niet een wow factor te krijgen. Bij de Skoda's zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
__fred__ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Een BMW G20/G21 met een goed onderhouden B48 motor in benzine of hybride is een betrouwbare auto. Dat is wel eens anders geweest bij BMW, maar in dit geval zou ik ook prima zo'n auto met een wat hogere (lees 100k+) km stand aandurven als ie vertroeteld is. Wellicht ook wat voor de TS, als ie zijn km-standeis laat varen.

(OW, en voor de autoweek liefhebbers, Joep van Carrec heeft net de 530i (G31) met B48 aangeschaft. Dat is een aardige aanbeveling zou ik zeggen: YouTube: De NIEUWE Auto van JOEP - Project Family Car | Deel 1)
Ziet er gook goed uit een BMW 3 serie station, maar dat wordt dan wel nog ff doorsparen dan hihihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
FreakNL schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:20:
Persoonlijk zou ik niet voor een phev gaan. Het slechtste van twee werelden.

Ik heb nu een benzine, de volgende wordt gewoon een EV (over een jaar of wat) met een flinke range.

Kan overigens ook niet thuis laden. Wel op het werk (tegen een redelijk tarief). En ik rij maar 12k per jaar. Dus met voornamelijk op werk laden kom ik een eind verwacht ik.

Kan je niet nog ff vooruit? En ff doorsparen? Mijn auto is ook uit 2018, de gaat nog niet weg.
Nou, het onderzoek is dit jaar begonnen dus zal eind dit jaar begin volgend jaar wel aanschaf worden. Auto inmiddels 5 jaar met nu 200k op de teller. Willen de grotere kosten voor zijn zeg maar. En eerlijk.... Weer een nieuwe auto die weer wat jonger is met minder kilometers is ook wel weer leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
laurens0619 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:44:

wordt dan wel qua budget even doorsparen zo te zien hihihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:58
@william181 ik heb toevallig afgelopen week mijn Mercedes C klasse station ingeruild voor een nieuwe auto.

Met deze auto 0 omkijken gehad naar de betrouwbaarheid, in het eerste jaar van mijn garantie hebben ze de accu moeten vervangen en de remschijven (waarschijnlijk kwam dit door mijzelf (ze waren krom) maar daar deed de dealer niet moeilijk over).

Eerste auto waarmee ik ongeveer 1200km aan 1 stuk (excl plas pauzes) kon rijden en lekker fris kon uitstappen, wat een genot om mee te rijden.

Wij hebben ook 1 lange slungel van een meid, die moet dan wel achter de passagier zitten aangezien de passagier heel veel (teveel..) beenruimte heeft en de stoel ver naar voren kan doen.

Onderhoud/ beurten was in mijn beleving niet duur, tenzij ik naar de Mercedes dealer zou gaan, die weten (net als alle andere dealers) wel een hoog uurtarief te rekenen.

- Kofferbak ruimte vond ik ook meer dan voldoende voor onze vakantietrips met 4 personen
- Trekhaak zat er ook op, automatisch in/ uitklapbaar
- Heerlijk soepele automaat
- Wegligging wat je niet bij de normale VAG's zal vinden (RS uitgesloten natuurlijk, maar dat is een ander budget), de wegligging was heerlijk, elke bocht voelde veilig, de snelwegen waren idem een genot om te doen
- Betrouwbaarheid op en top
- Ondanks 160k km op de klok, 0 druppel olieverbruik

Enige advies wat ik altijd kreeg: koop geen Mercedes/ BMW met een Renault motor maar koop een echte (volgens mij doet Renault veelal de zwakkere motoren leveren tegenwoordig, de 1.3/1.6 benzine als ik het goed heb)

Dus wellicht is een Mercedes C Klasse Station ook een optie voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

william181 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 05:02:
[...]
Op de foto;s te zien van de info systeem van toyota begin ik nou niet een wow factor te krijgen. Bij de Skoda's zeker wel.
Volgens mij heb je al gekozen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-10 11:14
Ik heb zelf dezelfde zoektocht gehad en ben uiteindelijk bij de Skoda Octavia (1.5 dsg) uitgekomen.. heb de Superb ook overwogen maar deze is wat zwaarder en dus minder zuinig en kost je ook meer wegenbelasting.

Ik ben zelf redelijk lang en heb mijn stoel vrij ver naar achteren en toch kan er prima een volwassen man achter zitten. Groter hoeft van mij daarom ook niet.

Dat iedereen de Toyota Corolla aanraad snap ik helemaal alleen deze auto's zijn achterin gewoon erg krap en het dak is daar ook vrij laag. Mijn broertje heeft er één gekocht maar die heeft nog kleine kinderen dan is het ook prima. Ga er maar eens in zitten zou ik zeggen haha :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:54

DropjesLover

Dit dus ->

107mb schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:10:

Een S-max van 4 jaar oud kost nog steeds €35k :X
En ze zijn redelijk zeldzaam geworden, er staan er maar 25 op gaspedaal van >2019
STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:23:
Als je betrouwbaar en ruim wilt moet je een Toyota Avensis kopen ;)
Die zijn sinds 2018 niet meer gemaakt.
william181 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:27:
[...]

wat ik vaak zie met de passat, is dat er minder opties op zitten voor meer geld. vandaar
Ik zie ze zo snel best door elkaar staan qua prijs, ook de flink uitgeruste Passat GTE (PHEV) versies (Superb was niet als PHEV versie beschikbaar)
https://www.gaspedaal.nl/...5000&kmax=100000&srt=pr-a

Qua entertainment systeem en knopjes zijn de wagens 100% hetzelfde :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 14:37
Als je die eisen in de filter zet van autoscout24.nl waar valt je oog dan het eerste op?

Prijs filter 20k tot 27.500. Het lukt vaak wel 1k van de prijs af te krijgen.

Wat gaat de wegenbelasting doen met de hybrid benz\elec ?

Als je zonnepanelen hebt, dan kan zo'n hybrid leuk zijn ivm brandstof kosten en zeker als de saldering stopt in 2027.

Puberende kinderen = ze groeien, dus ruimte nodig.

Enige uit je lijst is dan de Octavia of suberB (slagboot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-10 22:57

Jorissie87

No diggity

Zelf meerdere jaren een Ford Focus ST-line station gereden (lease) omdat die bij ons op het werk in de poule zat. Had hem zelf niet gekozen maar vond hem erg fijn. Met alle opties erop was de nieuwprijs nog geen 29K waardoor hij erg gunstig in de bijtelling zat. 2e-hands gaan deze ook voor een mooie prijs weg, ruim binnen jouw budget. Weet niet of ik mazzel had maar los van wat je kan verwachten waren de onderhoudskosten vrij laag en met 2 kids en een hond had ik meer dan voldoende ruimte in de kofferbak, meer nog dan in mn huidige Enyaq. Het verbruik was in 4 jaar tijd gemiddeld 1 op 17 met benzine (geen hybride dus mogelijk niet voor jouw shortlist gezien je OP).

[ Voor 12% gewijzigd door Jorissie87 op 24-06-2025 15:50 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Yucon schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:19:
[...]

Volgens mij heb je al gekozen :)
hihihi nou dat niet, maar mijn emotie... nu nog het verstandige hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
Unknown Alien schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:36:
Als je die eisen in de filter zet van autoscout24.nl waar valt je oog dan het eerste op?

Prijs filter 20k tot 27.500. Het lukt vaak wel 1k van de prijs af te krijgen.

Wat gaat de wegenbelasting doen met de hybrid benz\elec ?

Als je zonnepanelen hebt, dan kan zo'n hybrid leuk zijn ivm brandstof kosten en zeker als de saldering stopt in 2027.

Puberende kinderen = ze groeien, dus ruimte nodig.

Enige uit je lijst is dan de Octavia of suberB (slagboot)
Die vraag over de wegenbelastingen is ook idd een dingetje waar we mee zitten.

Met de zonnepanelen heb ik nog zat stroom over en zit bij Tibber, maar kan hem niet aan huis laden
Pagina: 1