hoe HD indelen met win/linux

Pagina: 1
Acties:

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Topicstarter
hoe delen jullie je HD in met dual boot linux /windows?

Verwijderd

Eerst je Windoze partitie aanmaken en het M$ product installeren, daarna je linux installatie.
als je nl. eerst linux installeert en daarna Windoze, overschrijft Win je MBR (waar je waarschijnlijk je lilo in hebt staan) Ik weet niet welke distributie je hebt?
SuSE scant automatisch de andere OS-en op je pc en maakt een kant-en-klare lilo voor je...
suc6

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zelf heb ik Redhat 7.1, en die heeft ook een boot menu gemaakt, maar hoe kan ik de volgorde veranderen, zodat ie Windows opstart als ik niks doe inplaats van Linux? Ik ben nog newbie, dus graag duidelijk antwoord!

Juist

Verwijderd

als het goed is,staat in /etc een bestand genaamd lilo.conf
als ik mij niet vergis, kun je in dit bestand de volgorde van opstarten aangeven, wil jij Windoze eerst, zet je Windoze bovenaan de lijst...it's so simple *D

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ligt eraan. Heb je 1 of heb je meerdere HDs? Ben je van plan vaker Linux of vaker Windows te gebruiken?

Ik heb Linux geïnstalleerd op mijn primary master (met een hele zooi partities zoals het een Linux betaamt), en de HD van mijn vriendin met haar Win95 erop zit op primary slave. Werkt echt perfect zo.

Als je maar één schijf hebt, wil je Windows vooraan hebben staan, en vlak daarna in ieder geval de root van Linux. Andere partities indelen moet je helemaal zelf weten, maar het is zeker aan te raden om voor /etc en /home aparte partities te gebruiken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Topicstarter
ik heb meerdere schijven, maar ik heb de vraag ff verkeerde gesteld hoeveel mb wijzen jullie toe aan linux/boot/etc??

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd... Ik kijk wel ff als ik thuis ben :)

Maaruh, waar je aan moet denken voor een beetje een standaard systeempje is:

/ 500MB
/etc 200MB
/usr 1GB (2GB als je veel grafische zut wilt installeren)
/home 2GB of meer (de rest dus)

Dat is uit de losse duim gezogen, en anderen zullen er vast anders over denken... Mijn eigen /usr is 1GB, wat te krap bleek te zijn. Heb ik opgelost mbv symlinks (dus bijvoorbeeld /usr/share gesymlinkt naar een andere partitie) maar dat is verre van elegant natuurlijk. Als ik een keer mijn systeem volledig (moet) ga(an) herinstalleren zal ik daar zeker rekening mee houden. Als je dingen als Gnome en KDE wilt installeren met veel applicaties, is 1GB echt te krap voor /usr. Ook kernel sources, die immers in /usr/src staan, kunnen vrij veel ruimte innemen trouwens. Het is misschien de moeite waard om een aparte partitie voor /usr/src te maken als je veel zelf progsels en kernels compileert, vooral als je er ook zelf wat in hackt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 18 september 2001 10:38 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd... Ik kijk wel ff als ik thuis ben :)
/ 500MB
/etc 200MB
/usr 1GB (2GB als je veel grafische zut wilt installeren)
/home 2GB of meer (de rest dus)
200 MB voor /etc ?
code:
1
2
root@nothing root# du -sh /etc/
6.5M    /etc
Dat is uit de losse duim gezogen, en anderen zullen er vast anders over denken... Mijn eigen /usr is 1GB, wat te krap bleek te zijn. Heb ik opgelost mbv symlinks (dus bijvoorbeeld /usr/share gesymlinkt naar een andere partitie) maar dat is verre van elegant natuurlijk. Als ik een keer mijn systeem volledig (moet) ga(an) herinstalleren zal ik daar zeker rekening mee houden. Als je dingen als Gnome en KDE wilt installeren met veel applicaties, is 1GB echt te krap voor /usr. Ook kernel sources, die immers in /usr/src staan, kunnen vrij veel ruimte innemen trouwens. Het is misschien de moeite waard om een aparte partitie voor /usr/src te maken als je veel zelf progsels en kernels compileert, vooral als je er ook zelf wat in hackt.
Mja, die zooi is dus de reden dat ik alles op 1 partititie pleur...
Pagina: 1