[DuckDNS] Alternatieven gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik gebruik DuckDNS nu al een hele tijd met veel plezier om mijn Domotica systeem van buitenaf te kunnen benaderen. Ik heb een reverse proxy ingesteld, gecombineerd met mijn eigen domeinnaam, wat bij TransIP zit, via een CNAME verwijs ik dan door naar mijn huis IP.

Ik merk echter de laatste tijd dat het regelmatig niet meer te bereiken is, omdat DuckDNS weer een storing heeft. Ook nu heb ik een 503 error melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEdBKlbLxcY5pO-39Qmn8d5NJWE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/65JibA6jMUGaq3vDeBPmNGW2.png?f=user_large

Nu vond ik het voordeel van DuckDNS dat deze er eenvoudig en professioneel uitzag. Ik heb ook wat alternatieven bekeken, zoals afraid, NO-IP en ddnss, maar ik vind ze toch allemaal net niet.

Bij Afraid verloopt je account zo veel tijd, tenzij je via de mail aangeeft dat het niet zo is. Bij NO-IP moet je elke 30 dagen vernieuwen, DDNSS lijkt opzich wel te werken en zit in Duitsland.

Ik heb nu dus naast DuckDNS ook Afraid en DDNSS ingesteld in mijn Unifi Controller, maar weet nog niet 100% zeker of ze ook het IP updaten. Maar eens kijken hoe die bevallen op termijn.

Hoe lossen andere Tweakers dit op? En welke (goede) alternatieven zijn er?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gebruikte zelf eerst ook DuckDNS, toen een paar jaar Traefik en sinds een paar maanden een Cloudflare Tunnel.
https://developers.cloudf...ections/connect-networks/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij NO-IP moet je elke 30 dagen vernieuwen
Nee, dat is niet waar als je een abonnement neemt. Maar ik neem dus aan dat het gratis moet? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Nee, dat is niet waar als je een abonnement neemt. Maar ik neem dus aan dat het gratis moet? ;)
Tuurlijk, we blijven Nederlanders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
Een reverse proxy is geen echte beveiliging.
Daar heb je een VPN server binnen je lan voor nodig.

En waarom een DDNS als je een eigen domein hebt bij Transip?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:18:
En waarom een DDNS als je een eigen domein hebt bij Transip?
Omdat TransIP geen DDNS service aanbiedt, voor zover ik weet, en mijn IP thuis nogal vaak wisselt. En ik dus geen zin heb om constant mijn IP te wijzigen in de records van TransIP.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 19-06-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je hebt toch een domain naam die je kunt gebruiken, die verandert niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Omdat TransIP geen DDNS service aanbiedt, voor zover ik weet, en mijn IP thuis nogal vaak wisselt. En ik dus geen zin heb om constant mijn IP te wijzigen in de records van TransIP.
TransIP biedt wel een API aan om wijzigingen door te voeren. Je kunt dus zelf bij een IP-wijziging direct de DNS aanpassen. Dat kun je scripten, uiteraard, of is al beschikbaar.
rens-br schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Tuurlijk, we blijven Nederlanders ;)
Wat doe je dan nog bij TransIP? Die zijn (relatief) fucking duur! :o :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:30:
Je hebt toch een domain naam die je kunt gebruiken, die verandert niet.
En hoe verwijs ik die domeinnaam dan door naar mijn niet-dynamische thuis IP, zonder een DDNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:22
Room42 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:32:
[...]

TransIP biedt wel een API aan om wijzigingen door te voeren. Je kunt dus zelf bij een IP-wijziging direct de DNS aanpassen. Dat kun je scripten, uiteraard, of is al beschikbaar.

[...]

Wat doe je dan nog bij TransIP? Die zijn (relatief) fucking duur! :o :+
Yeah transip is duur als f :D zit nu bij contabo bij onze buren goedkoper en veel meer voor minder.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
rens-br schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:50:
[...]

En hoe verwijs ik die domeinnaam dan door naar mijn niet-dynamische thuis IP, zonder een DDNS?
Oeps zie dat Transip dat niet ondersteund, wel een beetje vreemd want zelfs mijn Ziggo router heeft een mogelijkheid voor DDNS en ook mijn Synology Nas kan dat leveren.

Hier een script die het voor TransIp kan regelen.
https://www.allsubjectsma...-dns-updater-for-transip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Oeps zie dat Transip dat niet ondersteund, wel een beetje vreemd want zelfs mijn Ziggo router heeft een mogelijkheid voor DDNS en ook mijn Synology Nas kan dat leveren.
Mijn Ubitquiti router heeft ook de mogelijkheid voor DDNS of in ieder, maar daar heb ik dan wel een DDNS dienst voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:59

duderuud

Sliden is koel

Neem een goedkope VPS bij Hetzner en installeer Pangolin.

Werkt super

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Aangezien je dus al een domein hebt. Misschien Intention.nl iets?
standaard bij een losse domeinnaam

Met ons in eigen huis ontwikkeld Control Panel beheer je eenvoudig en real time jouw domeinnamen en doorsturingen. Zaken als DNS beheer (incl. vorige versies terugzetten), DynDNS, whois-wijzigingen, website-doorsturing en e-mail doorsturing zijn bij ons altijd standaard en gratis inbegrepen. En mocht je het willen automatiseren? We beschikken over diverse API's.
Geen ervaring mee met DynDNS. Maar hier meer info: https://support.intention...ellen-voor-een-domeinnaam

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 19-06-2025 16:06 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:02
Ik ken eigenlijk geen providers waarbij je ipv regelmatig wisselt. Alleen wanneer je de modem x uur uit het stroom haalt. Is dit geen XY probleem?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
sdk1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:06:
Ik ken eigenlijk geen providers waarbij je ipv regelmatig wisselt. Alleen wanneer je de modem x uur uit het stroom haalt. Is dit geen XY probleem?
Odido heeft een leasetijd van ik meen slechts 30 minuten, dus elke stroomstoring, werkzaamheid aan de meterkast o.i.d. zorgt bijna meteen voor een nieuw IP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13

D4NG3R

kiwi

:)

Ik draai zelf deze container op m'n server en gebruik Cloudflare als nameserver. Via hun API wordt het A record van m'n ddns subdomein automatisch aangepast. Overige subdomeinen wijzen weer naar het ddns subdomein.

Tunneltje Proxy van CF er overheen zodat m'n externe IP niet op straat ligt, reverse proxy om de boel te routeren en klaar is Klara, netjes met SSL en alles. :)

Edit: In meer dan een jaar tijd bij Odido overigens maar 2x van een nieuw IP voorzien. Beide keren braaf opgevangen door bovenstaande.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 20-06-2025 08:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:06:
Odido Klik&Klaar heeft direct en daarna élke 24 na het rebooten van de router een IP wissel. Dus je hebt dan sowieso elke dag een nieuwe IP-adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Odido klik&klaar werkt via 5G dan heb je niet alleen een steeds wisselend IP adres maar ook nog een gedeelt IP Adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
D4NG3R schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:13:
Tunneltje van CF er overheen zodat m'n externe IP niet op straat ligt, reverse proxy om de boel te routeren en klaar is Klara, netjes met SSL en alles. :)
Wel met de kanttekening dat je SSL sessie termineert bij CF. achterliggend kan je opnieuw een SSL sessie naar huis toe, maar dat wil wel zeggen dat CF al het verkeer kan lezen.

If something is free, you are the product.

Ik wil niet zeuren dat het een slechte oplossing is, maar je moet je er wel van bewust zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@silentkiller Heb je hier een bron voor? En dat bedoel ik niet op een snobbige manier, ik geloof je - maar heb anderen hier nog niet eerder over horen praten. :)

Niet alsof het voor mijn gebruik zo heel spannend is, maar het doet mij wel overwegen om hun proxy meuk uit te zetten en het enkel en alleen nog maar als (D)DNS te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
Jij snob ;-).

Dat is gewoon hoe het werkt, als je connecteert naar de cloudflare tunnel, zie je altijd het certificaat van cloudflare zelf, niet van de achterliggende server.

Mocht de SSL sessie end to end zijn, zouden ze ook geen inspectie op het verkeer kunnen doen natuurlijk.

Met het plaatje op deze pagina van de zero trust documentatie kan je het min of meer zien ookal staat het er niet expliciet bij:
https://developers.cloudf...ections/connect-networks/

Onderstaande URL heeft geen betrekking op hun zero trust pakket maar geeft het wel mooi weer:
https://developers.cloudf...-configuration/ssl-modes/

En opnieuw, ik wil het niet afbreken maar je moet je er wel van bewust zijn. Ik denk dat het voor prive gebruik inderdaad niet zo spannend is, maar als je bijvoorbeeld in een HTTPS sessie een paswoord ingeeft, kunnen ze het wel zien.. (of ze dat dan ergens gaan opslaan en er iets mee doen is natuurlijk een ander verhaal, maar ze zouden het wel kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik moet mijzelf wel even corrigeren; ik maak geen gebruik van hun tunnel software, enkel de DNS proxy functionaliteit. Maar thanks voor de informatie, hier duik ik dit weekend iets dieper in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik ben voor mijn home assistant over gegaan naar https://www.dynu.com. Heeft ook een plugin voor Hass (net als duckdns): https://github.com/koying/ha-addons/tree/main/dynudns-addon

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Ik heb destijds mijn domein verhuist naar mijn.host.
DNS servers staan naar desec.io.

Domein staat dus effectief bij Dessec.io maar mijn.host verzorgt de registratie.
Desec heeft ook DynDNS.

Mijn.host is goedkoop en desec.io is gratis en een duitse partij en wordt ondersteunt door o.a. NLNet.

Ik heb dit allemaal zo gedaan om niet afhankelijk te zijn van Amerikaanse partijen en de europse partijen te supporten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 12:47

MsG

Forumzwerver

Ik wissel elk jaar tussen 2 domeinen via mijndomein. Ben je voor iets van een cent per jaar klaar.

Daarna enkele minuten in Nginx Proxy Manager even de diverse hosts wijzigen

[ Voor 27% gewijzigd door MsG op 20-06-2025 09:09 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 14:49
Is Tailscale of vergelijkbaar geen betere oplossing dan een poort openzetten op je eigen router?

https://www.home-assistant.io/integrations/tailscale/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sv3n schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:01:
Ik ben voor mijn home assistant over gegaan naar https://www.dynu.com. Heeft ook een plugin voor Hass (net als duckdns): https://github.com/koying/ha-addons/tree/main/dynudns-addon
Deze ziet er goed uit, ik heb die nu ingesteld en met de volgende instellingen toegevoegd aan mijn USG. Komende tijd maar even in de gaten houden of deze minder storingsgevoelig is dan DuckDNS.

Mijn Google Assistant integratie lijkt in ieder geval weer vlekkeloos te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 20-06-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 12:47

MsG

Forumzwerver

delpit schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:17:
Is Tailscale of vergelijkbaar geen betere oplossing dan een poort openzetten op je eigen router?

https://www.home-assistant.io/integrations/tailscale/
Daarmee ga je je Google Assistant apparatuur niet werkend krijgen, die moet namelijk met een publiekelijk beschikbare TLS-versleutelde Home Assistant-instantie kunnen praten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1