Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-06 14:20
Ik ben mijn huis (vooral begane grond) aan het verduurzamen:
- Er komt een all electric warmtepomp
- Beneden wordt dubbelglas vervangen voor HR++
- Er komen zonnepanelen en een thuisbatterij
- Oude radiatoren worden beneden vervangen voor LTV convectoren

Nu ben ik bij het vervangen van het glas aan het twijfelen of ik er weer ventilatieroosters in laat plaatsen. Het liefst heb ik die niet, in verband met het geluid en het warmteverlies.

Er is momenteel mechanische ventilatie (type C). Een centrale WTW installeren is geen optie. Boven hebben we de verwarming eigenlijk zelden aan, en wanneer het toch nodig is hebben we airco's die dit kunnen opvangen.

We zijn met 5 personen en een hond, dus de ventilatiebehoefte is vrij hoog. De ruimte is ongeveer 40m2.

Hoe erg zou het zijn als ik toch nieuwe roosters in de ramen zou laten plaatsen? Dit zou aanzienlijk in de kosten schelen en ik vraag me af of een decentraal WTW systeem terugverdiend zou worden.

De andere optie zou zijn om een decentraal WTW systeem te plaatsen.
- Ik heb gekeken naar bijvoorbeeld een Climarad Vita (als vervanging van een radiator), maar die heeft in de praktijk niet voldoende ventilatiecapaciteit
- Ga ik overlast krijgen van het geluid van een dergelijk WTW systeem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

paQ

Ik heb roosters en type C ventilatie, op basis van beweging en/of RLV.
Ook al eens zitten rekenen voor bijv de badkamer of ik dat er ooit uit zou halen met een decentrale WTW unit.
Conclusie: nope

Het rendement is op zijn best twijfelachtig. En als ik dat afzet tegen de kostprijs dan haal ik dat er nooit uit bij een levensduur van 15 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-06-2025 11:34 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-06 15:47
Ik had een vergelijkbare situatie, en heb voor de voorloper van https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-compac-in-the-wall gekozen in de woonkamer. Maar wij zijn met 3 personen thuis, en als je een halve dag samen in de woonkamer bent dan moet hij echt wel hard werken (en dat is zeker hoorbaar).

Maar het geluid van de drukke weg is nu wel verdwenen (icm. kunststof kozijnen met triple glas), er er geen koudeval meer. En ik vermoed dat de CO2 waarde toch wel beter is dan het met roosters en mechanische ventilatie zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SiErRa schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:40:
Ik had een vergelijkbare situatie, en heb voor de voorloper van https://fresh-r.eu/producten/fresh-r-compac-in-the-wall gekozen in de woonkamer. Maar wij zijn met 3 personen thuis, en als je een halve dag samen in de woonkamer bent dan moet hij echt wel hard werken (en dat is zeker hoorbaar).

Maar het geluid van de drukke weg is nu wel verdwenen (icm. kunststof kozijnen met triple glas), er er geen koudeval meer. En ik vermoed dat de CO2 waarde toch wel beter is dan het met roosters en mechanische ventilatie zou zijn.
Redelijk dezelfde situatie hier met een on-the-wall. Wij vinden het geluid van de WTW niet storend, deze staat vaak op stand 2 en af en toe op stand 3.
Als er veel visite is gaat er toch een raam open om te ventileren.
De huidige Duco roosters heb ik dichtgezet en een filter tussen gestopt, dat houdt eigenlijk alle geluid en kou al tegen.

TS heeft het over terugverdientijd, Hoewel begrijpelijk koop je eigenlijk een stuk comfort. Hoeveel is dat je waard?

[ Voor 5% gewijzigd door DaWizza op 19-06-2025 11:58 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW