Welke VPS en anderen hun ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moopu
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:28
Hoi iedereen, ik ben op het moment druk bezig met het zoeken van een goede nieuwe VPS met een AMD cpu en ben er al zeker een paar goede tegengekomen, maar door de bomen zie ik het bos niet meer!

In het kort wij zitten nu bij transip en gebruiken we hier nog de blade vps x8 omdat wij hiervoor altijd bij transip zaten en dit een gemakkelijke keuze was. Hierbij hebben wij ongeveer 10 verschillende websites waarbij dit allemaal php & laravel projecten zijn dus qua snelheid gaat het vooral om de CPU. Qua traffic is het ook nog vrij rustig zo een 6 GB per maand van alle sites. Waarvan het meeste uit verschillende API koppelingen komen van verschillende webshops product configuratoren.

Hierbij kwam ik zo ook Hetzner tegen en heb hier een CPX31 vps afgesloten om te testen en dit bevalt goed en zien we al snelheidsverbeteringen in programma's met grote berekeningen en overe pagina's toch ook wel 300~ ms.

Recent ben ik er dus achter gekomen dat het wel stukken goedkoper kan, met al deze opties scheelt het al zo een 70% + een ander systeem dan plesk. Ook hebben ze al gauw betere specs vooral met een AMD vps oplossing.

Hierbij de opties die ik nu al gevonden heb die vergelijkbaar zijn:
Hetzner CPX31(6 cores, 8GB RAM, 160GB NVME SSD): + Makkelijk op /down te schalen indien nodig, + storage uitbreidingen, + hoor goede dingen van anderen

Contabo CLOUD VPS 20(6 cores, 12GB RAM, 100GB NVME SSD): + Goedkoopste optie, - geen server land keuze(alleen regio), + meerdere snapshots
Leaseweb VPS 2(6 cores, 16 GB RAM, 200 GB NVME SSd): +Nederlandse server optie, + korting op langere contracten, - SLA met pas een hardware vervanging na 24 uur
* Ze draaien zo te zien allemaal op hetzelfde of vergelijkbare AMD Epyc processors

Hierbij de vraag wat zouden jullie aanraden? En of mensen die ervaring hebben met één van deze partijen of dat ik nog anderen opties over het hoofd zie?

*Deze urls bij de opties zijn geplaatst zodat mensen dit nog eventueel makkelijk zelf kunnen vergelijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 13:56
Leaseweb doet alleen zakelijke contracten, zonder KvK nummer krijg je daar niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gebruiken jullie de query builder van Laravel? Want dan zal je bottleneck vooral de database zijn, daar komen namelijk niet bepaald geoptimaliseerde queries uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 14:11
dat ik nog anderen opties over het hoofd zie?
Er zijn heel veel opties, die je niet hebt benoemd, het aanbod is gigantisch.

Ben zelf tevreden met Hetzner, maar hobbymatig, maar er gaan ook genoeg verhalen rond dat het niet altijd zo stabiel is. Er is een reden dat het aan de goedkope kant is, maar het blijft wel een goede partij, dat niet zomaar wat doet.

upCloud, Hostinger, OVH zijn zo maar random degelijke en bekende Europese alternatieven.

Maar uiteindelijk zijn ze allemaal prima..

Hier kan je een hoop andere vinden: https://european-alternat...al-private-server-hosters
Buiten om dat zij uiteraard servers aanbieden in Europa, bevinden de bedrijven ook echt in Europa.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:47

duderuud

Sliden is koel

Hier nog een zeer tevreden Hetzner klant. JAren lang VPS en dedicated servers gebruikt.
Ik heb Contabo ook getest maar de performance was zwaar ondermaats. De prijs-kwaliteitverhouding van Hetzner is vele malen beter.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moopu
@mfkne Dankje kvk inschrijving hebben we.

@Oon Heb al wel een paar keer naar externe database opties gekeken en bottlenecks hierin bekeken maar nog niet tegengekomen, zag wel al bij hetzner om als het echt nodig is hiervoor nog een server te nemen puur voor de DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Moopu schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:25:
@Oon Heb al wel een paar keer naar externe database opties gekeken en bottlenecks hierin bekeken maar nog niet tegengekomen, zag wel al bij hetzner om als het echt nodig is hiervoor nog een server te nemen puur voor de DB.
Ik zou die kant wel op gaan. Wij hebben bij TransIP databases van een paar honderd GB waar we meerdere tabellen van miljoenen rijen langs elkaar leggen en dat gaat in een gewone MySQL server helemaal prima, maar een Laravel projectje waar we gewoon de query builder gebruiken zorgde op diezelfde server meteen voor grote performance issues.
Laravel is super handig en de code zelf is relatief snel, maar de queries die eruit komen zijn echt waardeloos als je veel data hebt.

Ons antwoord was een Azure database service gebruiken, maar in mijn ervaring ga je met geen enkele VPS en gewone MySQL/MariaDB servers echt veel verschil zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Zelf meerdere vps'en bij contabo en leaseweb. Contabo af en toe problemen of traag. Leaseweb in 3/4 jaar tijd nog nooit downtime gehad of traag (gebruik wel hun oude platform)
Beide kondigen onderhoud netjes aan via de mail. Support contabo is niet super, leaseweb support nooit nodig gehad :)

meerdere jaren bij leaseweb is vrij goedkoop voor veel power (maar nogmaals heb geen vps op het nieuwe platform dus geen ervaring mee)

voordeel leaseweb vs contabo is ook gewoon een NL factuur en gewoon 1 (of meerdere) jaar vooruit betalen. Bij contabo 12 maanden en daarna per maand, irritant..

[ Voor 16% gewijzigd door Oid op 19-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:28:
[...]

Ik zou die kant wel op gaan. Wij hebben bij TransIP databases van een paar honderd GB waar we meerdere tabellen van miljoenen rijen langs elkaar leggen en dat gaat in een gewone MySQL server helemaal prima, maar een Laravel projectje waar we gewoon de query builder gebruiken zorgde op diezelfde server meteen voor grote performance issues.
Laravel is super handig en de code zelf is relatief snel, maar de queries die eruit komen zijn echt waardeloos als je veel data hebt.

Ons antwoord was een Azure database service gebruiken, maar in mijn ervaring ga je met geen enkele VPS en gewone MySQL/MariaDB servers echt veel verschil zien.
N=1. De Eloquent builder is prima te gebruiken voor enorme hoeveelheden, complexe data. Maar net zoals je je queries optimaliseert zul je dat ook moeten doen met je Eloquent code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moopu
Dankje voor iedereen ze input. Uiteindelijk toch voor hetzner gekozen vanwege de optie om gemakkelijk op te schalen indien het nodig is. Ook monitoren wij nu de applicaties met laravel nightwatch en zien overal wel verbeterde snelheden vergeleken met de transip vps.

Ben toch ook nog wel netcup tegen gekomen die ook erg goede dedicated servers hebben voor erg goede prijzen met nieuwe AMD cpu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 12:42
eLScha schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:45:
[...]

N=1. De Eloquent builder is prima te gebruiken voor enorme hoeveelheden, complexe data. Maar net zoals je je queries optimaliseert zul je dat ook moeten doen met je Eloquent code.
Precies, dit is een skill issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:50
De keuze voor een VPS met een AMD CPU is tegenwoordig vaak beter dam de standaard Xeon CPU. Zelf ook al vaak gemerkt dat deze een stuk sneller zijn

Voor webhosting is het daarnaast ook interessant om te kijken naar VPS'en met Ryzen-processors in plaats van Epyc. Ryzen biedt vaak nog betere single-core performance, wat zeker bij API-verzoeken en paginaopbouw in Laravel een verschil kan maken. Steeds meer aanbieders bieden Ryzen-VPS'en aan tegen scherpe prijzen.

Een optie die ik onlangs ben tegengekomen is Netbela, waar je nu tijdelijk een VPS kunt testen voor €0,95 per maand (de eerste 3 maanden). Ideaal om even te benchmarken en te vergelijken met wat je nu bij Hetzner en TransIP gewend bent. Zo zijn er vast meer aanbiedingen te vinden.

https://netbela.com/vps

• Romano Trust
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17-09 17:30
Promoten van je eigen diensten is niet toegestaan.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 18-09-2025 00:15 ]

Pagina: 1