Wat is dit ding in mijn badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoxGro
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 09:02
Dag GoTers. Ik ben recentelijk in mijn eerste eigen woning komen te wonen en ben er zeer blij mee. Het huis is oud (120+ jaar) en dus is er in de loop der tijd het een en ander aangepast op velerlei manieren.
Één ding komt me heel vreemd voor. In mijn kleine badkamer zit naast een douche en een toilet ook een kleine gootsteen. Potentieel best handig. Maar onder deze gootsteen zit een eigenaardig reservoir/opvangbak waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet, zie afbeeldingen.
Er staat schoon water in maar de wanden zijn wel vies. Ik kan er tot nu toe niks over vinden en wil binnenkort eens een loodgieter vragen of het iets gangbaars is. Ik overwoog eerder het leeg te pompen maar aangezien het water schoon is en er een leiding zichtbaar is vraag ik me af of het niet iets is waar water in hoort. De onderkant is vastgemetseld/gespecied dus het kan niet zonder meer los.
Kent iemand dit? Wat is het? Hoort er water in? Is dit gangbaar?

Bij voorbaat dank voor je interesse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbw1fVPsZ5iAgHxTRNoeNbXTjrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAtVJQYyPLNyBrRhBrZVo3L2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH18auK3MlIgdOc7-aMipk8jyDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbQUVpdRJ976ap0aXoGBz0LX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13
Ziet er uit als een creatieve oplossing om een lekkage en/of slechte afvoer op te vangen door middel van die stalen opvangbak.
Of het is een soort (eveneens creatieve) stankafsluiter vanwege de slechte overgang van de dunne afvoer naar een grotere buis.

Loopt het water ook weg als je lange tijd de wastafel niet gebruikt?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik gok zomaar dat er water uit die afvoer omhoog komt en er dus iets omheen gezet is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:52
Ooit was in de hoek misschien de douchebak of wc afvoer. Het doucheputje komt er dan onderin uit. Is de verticale afvoer van de wastafel nog van lood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoxGro
JukeboxBill schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:23:
Loopt het water ook weg als je lange tijd de wastafel niet gebruikt?
Ik heb de wastafel eigenlijk nog niet echt gebruikt en woon er pas net dus hier moet nog achter komen. De douche is wel in gebruik.
pauldaytona schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:05:
Ooit was in de hoek misschien de douchebak of wc afvoer. Het doucheputje komt er dan onderin uit. Is de verticale afvoer van de wastafel nog van lood?
Moeilijk te zeggen, kun je zoiets meten of testen? Ik geloof dat er eerder inderdaad een toilet moet hebben gezeten, er staat zoiets op een archief tekening.

Moet ik me zorgen maken om de leidingen die onder water staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:16

Amphiebietje

In de blubber

@NoxGro Zijn dat bakstenen die te zien zijn achter de buis aan de muur-kant? Zo ja, dan moet je er zeker naar laten kijken want dan staat je (binnen?)muur direct in contact met water.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Toen je de woning bezichtigd hebt, heb je er niet naar gevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Dat ziet er voor mij uit als een opvangput (catch basin): een put die water opvangt en groffer vuil zoals zand, zeepresten en vetten laat bezinken, zodat het niet in de afvoer en waarschijnlijk het net zo oude riool wat er onder zit terechtkomt. 100+ jaar geleden had deze ruimte bijv. de wasruimte of stookruimte kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23
Het RVS gedeelte lijkt op een sifonkap.

Lijkt er op dat deze ooit geplaatst is in een oude situatie, maar dat ze daarna de gootsteen hebben vervangen voor iets dat hoger hangt.
Waarschijnlijk geen tegels over gehad, dus dat ding maar laten hangen.

Het water wat er in staat hoort er zeker niet in thuis, en zorgt er voor dat je binnenmuur nu lekker vol aan het zuigen is.

Belangrijkste wat je nu moet doen is het staande water weghalen, en kijken of er een lek zit en dit oplossen.
Hoelang het water er al staat, en wat hierdoor aan schade is ontstaan zou je even moeten uitzoeken.

Mocht er flinke schade zijn, zou je dit misschien als verborgen gebrek kunnen opgeven, hoewel het niet zo heel verborgen is, en je dit eigenlijk bij de rondleiding al had kunnen zien.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:25
Lijkt mij een soort ontluchting van de afvoer. Normaal gaat dat via het dak maar hier is misschien een andere oplossing gevonden. Vaak zie je dat de douche afvoer niet geweldig is, deze methode zal een creatieve oplossing zijn?
Het water in de bak fungeert als stankafsluiter. Als de bak droog komt te staan zal je waarschijnlijk een rioollucht ruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door vogelmans op 19-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MaD_co schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:11:
Het RVS gedeelte lijkt op een sifonkap.

Mocht er flinke schade zijn, zou je dit misschien als verborgen gebrek kunnen opgeven, hoewel het niet zo heel verborgen is, en je dit eigenlijk bij de rondleiding al had kunnen zien.
Waarom is er in elk topic waar iemand een vraag heeft over een gekocht huis wel een verwijzing naar verborgen gebrek? Dit ding is zo zichtbaar als wat, als dat huis vantevoren is bezichtigd (en bij een huis van 120 jaar oud ook bouwkundig is gecontroleerd) dan is het al 2x ter sprake gekomen.

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:58

Badderbeest

De enige echte

Dit is een zogenaamde aan-leiding. Soms ook wel geschreven als aanleiding. Een aanleiding is vaak een goede reden om je badkamer op korte termijn te renoveren.

De enige echte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Waarom is er in elk topic waar iemand een vraag heeft over een gekocht huis wel een verwijzing naar verborgen gebrek? Dit ding is zo zichtbaar als wat, als dat huis vantevoren is bezichtigd (en bij een huis van 120 jaar oud ook bouwkundig is gecontroleerd) dan is het al 2x ter sprake gekomen.
Gezien de potentiële schade zou ik ook alvast een case openen bij de rechtsbijstand. Of mr. Frank Visser alvast een mail sturen. ;)

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:34
En wat zou je tegenpartij aanbevelen als die zich hier aanmeldt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:10
ozzynator schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Gezien de potentiële schade zou ik ook alvast een case openen bij de rechtsbijstand. Of mr. Frank Visser alvast een mail sturen. ;)
Waarom dan? Hoezo zou dit een fout zijn van de vorige bewoner? TS had dit ding toch al duidelijk kunnen zien voordat hij tot aanschaf over ging? Beetje vreemd om hier dan een rechtsbijstand zaak van te maken.

*sowieso

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Waarom dan? Hoezo zou dit een fout zijn van de vorige bewoner? TS had dit ding toch al duidelijk kunnen zien voordat hij tot aanschaf over ging? Beetje vreemd om hier dan een rechtsbijstand zaak van te maken.
Hij bedoelt het sarcastisch, dat zijn nl. ook altijd de stappen die Tweakers aanraadden zodra er een spijker scheef in de muur zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is het geen dompelpomp of de opvangbak daarvan voor problemen met opkomend grondwater/ hoog water?

Zou wel betekenen dat het water dan juist uit die muur komt en via dat overloopje naar het riool gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door sambalbaj op 19-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
Wolly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:04:
[...]

Hij bedoelt het sarcastisch, dat zijn nl. ook altijd de stappen die Tweakers aanraadden zodra er een spijker scheef in de muur zit :+
Als je online sarcastisch bent moet je dat wel vermelden met een tag of iets.. mensen kunnen dat niet ruiken ofzo. :X

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
DonJunior schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Als je online sarcastisch bent moet je dat wel vermelden met een tag of iets.. mensen kunnen dat niet ruiken ofzo. :X
Staat ook geen ;) achter ....

Ja, dat is ook sarcastisch.

zeker, zeker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
Warmte werende folie kun je gewoon zelf aanbrengen op je ramen en scheelt een flinke slok op een borrel.
Voor de prijs hoef je het niet te laten:
https://www.raamfolieonli...ie/raamfolie-tegen-warmte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
vogelmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:45:
Warmte werende folie kun je gewoon zelf aanbrengen op je ramen en scheelt een flinke slok op een borrel.
Goede bijdrage.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Sorry verkeerd topic :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 18:34
Badderbeest schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:54:
Dit is een zogenaamde aan-leiding. Soms ook wel geschreven als aanleiding. Een aanleiding is vaak een goede aanleiding om je badkamer op korte termijn te renoveren.
Gemiste kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoxGro
Amphiebietje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:13:
@NoxGro Zijn dat bakstenen die te zien zijn achter de buis aan de muur-kant? Zo ja, dan moet je er zeker naar laten kijken want dan staat je (binnen?)muur direct in contact met water.
Het zijn (als ik me niet vergis) dezelfde tegels die in de badkamer zitten, alleen dan vrij vies.
CH4OS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:25:
Toen je de woning bezichtigd hebt, heb je er niet naar gevraagd?
Niet op doorgevraagd nee, stukje onervarenheid. Leek me iets wat bij een oud huis hoort. Bouwtechnicus kwam het ook niet bekend voor, zijn expertise ligt elders.
Badderbeest schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:54:
Dit is een zogenaamde aan-leiding. Soms ook wel geschreven als aanleiding. Een aanleiding is vaak een goede reden om je badkamer op korte termijn te renoveren.
Liever niet :)
vogelmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:34:
Lijkt mij een soort ontluchting van de afvoer. Normaal gaat dat via het dak maar hier is misschien een andere oplossing gevonden. Vaak zie je dat de douche afvoer niet geweldig is, deze methode zal een creatieve oplossing zijn?
Het water in de bak fungeert als stankafsluiter. Als de bak droog komt te staan zal je waarschijnlijk een rioollucht ruiken.
Ik neig momenteel ook naar een verklaring als deze, maar zal er nog eens op zoek gaan naar een (echte) expert voor een mening. Ben vooral benieuwd of dit actief onderhoud vereist.

Als ik meer weet zal ik nog eens een update doen, bedankt voor de reacties allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:43
vogelmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:45:
Moet je doen bij dubbel of triple glas dan is de kans groot dat als het heet weer wordt* je de glaszetter kan bellen.
Glas zet uit en als dan een "koude" plek door folie ontstaat dan is er een kans dat juist daar het glas gaat scheuren.

* Hier in Zuid-Limburg kan het zondag zelfs 38 graden of meer worden en dan zie ik er zo uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NoxGro schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:06:
Niet op doorgevraagd nee, stukje onervarenheid. Leek me iets wat bij een oud huis hoort. Bouwtechnicus kwam het ook niet bekend voor, zijn expertise ligt elders.
Dan zou ik de verkopers alsnog even contacteren erover. Wellicht kunnen zij ook wat meer erover vertellen waarom het er zit e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18
Is dit in België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoxGro
CH4OS schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Dan zou ik de verkopers alsnog even contacteren erover. Wellicht kunnen zij ook wat meer erover vertellen waarom het er zit e.d.
Heb dit vandaag nog even gedaan, vorige eigenaar gaf aan deze gootsteen niet te gebruiken. Lijkt me plausibel aangezien hij in de douche staat en vloer er onder dus vaak nat is.

Heb de gootsteen uitgeprobeerd, die bleek verstopt, maar na een plopper loopt het nu weer langzaam weg.

Heb bij wijze van experiment wat extra water in het 'basin' gegoten tot boven de leiding die zichtbaar is om te kijken of het wegloopt. Gebeurt in ieder geval niet snel, morgen even kijken hoe het staat. Na wat opschudden bleek het water ook niet zo schoon als het leek. Ga toch maar even iets meer prioriteit geven aan die loodgieter...

Ben benieuwd wat hier van komt.
Neen

[ Voor 6% gewijzigd door NoxGro op 19-06-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Kan ook nog een soort overstort zijn. Als de riolering in de straat oud en slecht is kan het rioolwater bij een hevige stortbui omhoog komen zodat het toilet en putjes kunnen overstromen. Deze bak zou ervoor kunnen zorgen dat niet alles onder loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:13
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het iets met omhoog komend rioolwater te maken heeft, gezien het doucheputje (op vloer niveau) er pal naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Dat stilstaande water gaat rotten, zou t afbreken.
En met meer water erin loopt het langzaam leeg? Verdwijnt het dan in de muur?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vogelmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:37:
Kan ook nog een soort overstort zijn. Als de riolering in de straat oud en slecht is kan het rioolwater bij een hevige stortbui omhoog komen zodat het toilet en putjes kunnen overstromen. Deze bak zou ervoor kunnen zorgen dat niet alles onder loopt.
Dan zou er niet binnen 30cm van de bak een ander afvoerputje moeten zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:02

snmght

imho dan he

@NoxGro blijf vooral updaten als de loodgieter geweest is, ben nu toch wel zeer nieuwsgierig.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Pagina: 1