Overschakelen naar elektrische wagen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-07 12:23
Ik ben aan andere wagen toe, mijn Opel 16 jarige Opel Insignia begint kuren te vertonen. Ik heb wel interesse om elektrisch te gaan, gewoon omdat het zalig rijden is en omdat ik dan mijn zonnepanelen nuttig kan gebruiken nu ik binnenkort een digitale teller ga krijgen.
Maar klopt het dat voor iemand die amper 10.000 km per jaar rijdt, elektrisch niet ideaal is omdat het door het lage aantal oplaadbeurten zeer nefast is voor de levensduur van de batterij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:03

Jorissie87

No diggity

Accu's slijten voornamelijk door vaak op te laden, minder laadbeurten is dus juist een voordeel in jouw geval. Ook snelladen is niet al te best voor je accu, een (langzame) thuislader is dus ook een pre. Als je zonnepanelen hebt dan is de auto ook fors goedkoper in gebruik dan een auto op fosiele brandstof.
Het grootste nadeel voor jou zal hem zitten in de aanschaf, de vraag of de meerprijs van een EV opweegt tegenover de voordelen (goedkoper in gebruik, comfort, uitstoot, etc.) is er een voor jou.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
Jorissie87 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:16:
Het grootste nadeel voor jou zal hem zitten in de aanschaf, de vraag of de meerprijs van een EV opweegt tegenover de voordelen (goedkoper in gebruik, comfort, uitstoot, etc.) is er een voor jou.
Meerprijs? EV’s worden momenteel massaal gedumpt door autoverkopers. Niet gek als je bedenkt dat er straks geen enkel voordeel meer aan zit als de wegenbelasting naar 75% gaat en salderen verdwijnt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
GritX schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:01:
Maar klopt het dat voor iemand die amper 10.000 km per jaar rijdt, elektrisch niet ideaal is omdat het door het lage aantal oplaadbeurten zeer nefast is voor de levensduur van de batterij?
Dat hangt helemaal van het gebruik af. Als je na ieder gebruik de accu tot 100% laadt en dan een week ongebruikt laat staan dan is dat niet optimaal voor de accu.

Laad je in plaats daarvan tot 80% en/of zo kort mogelijk voor vertrek dan is dat al weer heel anders.

Hoe dan ook is zeker met zo'n kilometrage de kans dat de accu bepalend gaat zijn voor de levensduur van de auto klein. Niet te druk om maken dus.

Afschijvingstechnisch zal je waarschijnlijk het beste af zijn door een occasion met relatief hoge kilometerstand te kopen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
Drardollan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:19:
Meerprijs? EV’s worden momenteel massaal gedumpt door autoverkopers. Niet gek als je bedenkt dat er straks geen enkel voordeel meer aan zit als de wegenbelasting naar 75% gaat en salderen verdwijnt.
Dit sentiment is juist een kans voor degene die wél kunnen rekenen. Geldt uiteraard wel vooral voor mensen die wat meer rijden.

Als een EV niet meer kost dan een ICE in aanschaf is die EV dus sowieso voordeliger; ongeacht de wegenbelasting.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:03

Jorissie87

No diggity

[...]

Momenteel zijn EV's nog altijd duurder dan een gelijkwaardige auto op bezine. OP is NU van plan een andere auto te kopen dus ja EV's hebben een meerprijs. De wegenbelasting gaat idd stapsgewijs omhoog alhoewel er ook wel weer signalen zijn dat dit minder snel zal gaan dan nu het plan is. Het uitfaseren van de Saldering zal juist ten gevolge moeten hebben dat een EV interessant wordt aangezien terugleveren op het net niet meer loont, beter dus de stroom zelf benutten.

Vergeet daarnaast ook niet dat het onderhoud +slijttage van een brandstofauto flink hoger is en dat benzine een schaars product is wat in de toekomst alleen maar duurder kan gaan worden.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Jorissie87 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Momenteel zijn EV's nog altijd duurder dan een gelijkwaardige auto op bezine. OP is NU van plan een andere auto te kopen dus ja EV's hebben een meerprijs. De wegenbelasting gaat idd stapsgewijs omhoog alhoewel er ook wel weer signalen zijn dat dit minder snel zal gaan dan nu het plan is. Het uitfaseren van de Saldering zal juist ten gevolge moeten hebben dat een EV interessant wordt aangezien terugleveren op het net niet meer loont, beter dus de stroom zelf benutten.

Vergeet daarnaast ook niet dat het onderhoud +slijttage van een brandstofauto flink hoger is en dat benzine een schaars product is wat in de toekomst alleen maar duurder kan gaan worden.
Noem eens een brandstofvariant met dezelfde grootte en luxe als een Model 3, voor onder de 38k. Daar rij je nog geen polo voor met dezelfde opties.

Bpm heeft brandstofauto’s al aardig pijn gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Tesla model 3 long ranges vindt je al onder de 20k

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Ik heb vooral oog op een tweedehands model Y 2024 rwd long range.
Mijn zoon rijdt met deze wagen en is gewoonweg een zalige wagen om mee te rijden.
De prijs daarvoor op tweedehands websites draait toch nog altijd rond zo’n 40.000 euro.
Niet minnetjes voor een tweedehands en verre van dumping prijzen als je het mij vraagt.
Er is echter nog iets waar ik mij beetje zorgen om maak, ik haal dus graag het maximale uit mijn wagens die ik aankoop, mijn 16 jarige Opel Insignia is daar het voorbeeld van.
Ik vrees echter dat dit met een elektrische wagen nog onmogelijk te herhalen valt en dit om de doodeenvoudige reden dat de software in de wagen die ik nu zou aankopen nooit zo lang zal geüpdatet worden.
Hoelang Tesla( of andere autobouwers) de.software van een bepaald model gaan ondersteunen is koffiedik kijken.
Na bijvoorbeeld 8 jaar een dure elektrische wagen moeten dumpen omdat de software niet meer voldoet vind ik toch niet kunnen. Daar zou ik het wel moeilijk mee hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door GritX op 18-06-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GritX schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:32:
Mijn zoon rijdt met deze wagen en is gewoonweg een zalige wagen om mee te rijden.
De prijs daarvoor op tweedehands websites draait toch nog altijd rond zo’n 40.000 euro.
Niet minnetjes voor een tweedehands en verre van dumping prijzen als je het mij vraagt.
Er is echter nog iets waar ik mij beetje zorgen om maak, ik haal dus graag het maximale uit mijn wagens die ik aankoop, mijn 16 jarige Opel Insignia is daar het voorbeeld van.
Ik vrees echter dat dit met een elektrische wagen nog onmogelijk te herhalen valt en dit om de doodeenvoudige reden dat de software in de wagen die ik nu zou aankopen nooit zo lang zal geüpdatet worden.
Hoelang Tesla( of andere autobouwers) de.software van een bepaald model gaan ondersteunen is koffiedik kijken.
Na bijvoorbeeld 8 jaar een dure elektrische wagen moeten dumpen omdat de software niet meer voldoet vind ik toch niet kunnen. Daar zou ik het wel moeilijk mee hebben.
Dan kan je best bij Tesla zijn. Die updatet de allereerste Model S’en zelfs. Dat zal bij de traditionele merken echt niet gebeuren. Daar is het updaten al ellende. Vooral omdat ze al jaren aan het leren zijn hoe ze dit soort computers op wielen moeten maken. Dus elk nieuw model is weer iets beter en tijdsbestendiger, maar dat betekent ook dat ze steeds minder zin hebben om de oude auto’s up to date te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Waarom wil je een auto uit 2024? Die is net een jaar oud, dat is wel erg jong...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S4b0
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bijzonder om te horen dat je bezorgd bent om software updates van een elektrische auto, zeker als je kijkt naar een Tesla.

Je hebt zelf een Opel Insignia gereden voor 16 jaar, wanneer was de laatste software update van je infotainment, motor management of navigatie?

Bij legacy auto’s krijg je vaak software updates van je infotainment, motormanagement en navigatie voor de eerste twee a drie jaar gratis, daarna kan je ze vaak nog betaald aanschaffen, per update tussen de €50 tot €150 en moet je de auto vaak langs de garage brengen om deze uit te laten voeren (in geval van navigatie via dvd, usb of download). Gemiddeld krijgt een legacy auto tussen de 6 tot 8 jaar software updates vanuit het merk zelf, op uitzonderingen na als bijv wetgeving veranderd.

Bij Tesla die je als voorbeeld geeft, draait alles om de software. De eerste modellen uit 2012 nog steeds gratis updates. De frequentie bij oudere modellen is wel lager omdat deze niet dezelfde eigenschappen, chipset en rekenkracht hebben dan de nieuwere generatie van 13 jaar later, maar een Model S uit 2012 krijgt nog steeds kleine updates. Voor geen enkele software update hoef je te betalen en alles komt OTA binnen, dus geen ritje naar de dealer. De enige betaalde software update die ik ken is de upgrade naar EAP of FSD (toekomstige potentiële software voor autonoom rijden)

Je kunt de interne hardware ook laten vervangen tegen betaling, zodat je wel weer de nieuwste Netflix, Careoke en games kunt spelen, of je upgrade bijvoorbeeld de cameras zodat de beeldkwaliteit van je opnames beter wordt.

Tesla is volgens mij ook een van de weinige (of enige) fabrikanten die zijn auto’s gratis sneller heeft gemaakt (en efficienter) dmv een gratis software update, mijn brandstof auto’s verloren altijd vermogen na aanschaf of werden alleen sneller na betaalde (illegale) chiptuning door dealer of externe partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
99ruud99 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:17:
Waarom wil je een auto uit 2024? Die is net een jaar oud, dat is wel erg jong...
Ik vind 40k voor een model Y uit 24 ook wel fors. Zou voor een tweedehands toch wel minimaal 20% minder willen betalen dan nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
99ruud99 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:17:
Ik wil geen nieuwe omdat ik geen 50/55k wil uitgeven voor een wagen.
Daarom de keuze voor een model 2024. Toch meteen stuk goedkoper , relatief weinig kilometers op de teller en relatief weinig opladingen en hopen op zo weinig mogelijk snellaad beurten.
35k was zo beetje het bedrag dat ik voor ogen had maar dit zal moeilijk worden vrees ik voor het model die ik wens. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
[...]

Door het gebruik van het woord 'nefast' vermoed ik dat @GritX een Vlaming is. Misschien is het in België nog wel interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GritX
gerritjan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Door het gebruik van het woord 'nefast' vermoed ik dat @GritX een Vlaming is. Misschien is het in België nog wel interessant?
Klopt, ik ben een rasechte West Vlaming met de zuinigheid van een echte Hollander.😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
[...]

Als het salderen verdwijnt is dit net een reden om een EV te kopen zodat je meer van je eigen opgewekte zonne energie gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:08
In België (Vlaanderen, want elke regio kan de fiscaliteit apart aanpassen) betaal je momenteel voor een BEV 0 EUR BIV (in verkeersstelling) en 0 EUR wegenbelasting. Het is wel duidelijk gemaakt door de nieuwe Vlaamse regering dat dit voordeel verdwijnt, initieel dacht men begin dit jaar, maar het blijft voorlopig stil. Doch de nieuwe regels zouden niet terugwerkend zijn dus zit je wel veilig normaal gezien.

Op vlak van zonnepanelen is de terugdraaiende meter ook stapsgewijs uitgeroeid dus is het een kwestie van op het juiste moment aan het laagste tarief laden als je setup dat kan.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom kijk je naar long range als je 10k kilometers per jaar maakt, kijk een snaar de rwd, nieuw 40k.

Heb zelf niet gekeken op de Belgische site, maar vaak staan er voorraad modellen (flink) in de aanbieding aan het eind van het kwartaal.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
GritX schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:41:
[...]

Ik wil geen nieuwe omdat ik geen 50/55k wil uitgeven voor een wagen.
Daarom de keuze voor een model 2024. Toch meteen stuk goedkoper , relatief weinig kilometers op de teller en relatief weinig opladingen en hopen op zo weinig mogelijk snellaad beurten.
35k was zo beetje het bedrag dat ik voor ogen had maar dit zal moeilijk worden vrees ik voor het model die ik wens. Helaas.
Ik denk dat de opmerking bedoelde:

Waarom geen vanuit bv 2021? Dan heb je het facelift model, en zit je onder budget.
Batterij kan je gewoon laten testen of checken bij de proefrit maar is echt niet heel spannend. Als je er eentje koopt met relatief weinig kms, heb je wellicht zelfs nog fabrieksgarantie.

Batterij zou ik me bij tesla echt geen zorgen om maken. In het begin gaat degradatie vrij snel, en dan stabiliseert deze zich tot zo rond minimum 85%. Althans, dat is voor de pre facelift modellen. Daarna zijn ze alleen beter geworden.

Mijn advies: kijk naar een 2021 of 2022 model LR met weinig kms.

Kijk ook eens hier: Tesla Model 3 occasion kopen

Edit: had even gemist dat het om een Y ging en geen 3. Geldt opzich hetzelfde voor, voor 30k heb je een LR uit 2021

[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 19-06-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Even uitzoomend naar de situatie. Je zegt hier zoon die in z'n eigen auto rijdt. Houdt dit in dat je kind(eren) wat ouder zijn / uit huis zijn? En zo ja; heb je de ruimte van de Y dan wel nodig? Als je het niet nodig hebt kan je nog naar de model 3 kijken (als je bij Tesla wil blijven) waarvan het tweedehands aanbod een stuk hoger is en de prijs dus lager.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Jorissie87 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Momenteel zijn EV's nog altijd duurder dan een gelijkwaardige auto op bezine.
Wellicht nieuw, maar op de tweedehandsmarkt is dit alles behalve het geval.
en dat benzine een schaars product is wat in de toekomst alleen maar duurder kan gaan worden.
Deze uitspraak slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste is op dit moment elektriciteit een stuk schaarser dan conventionele brandstof. En ten tweede hangt de prijs van elektriciteit nauw samen met onder andere de gas en olieprijzen. Het elektriciteitsnet is op dit moment zwaar ontoereikend en zwaar overbelast, er wordt niet voor niets opgeroepen om tussen 16:00 en 21:00 zo min mogelijk elektriciteit te gebruiken. En als laatste, elektriciteit kan (met de huidige kennis) in de toekomst ook enkel maar duurder worden. En dat zie je ook gebeuren met alle wisselende uurprijzen en verschillen in prijs per kWh per laadpaal.

Dus wat mij betreft gaat dat argument in ieder geval de komende jaren niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:56
Darks schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:56:
In België (Vlaanderen, want elke regio kan de fiscaliteit apart aanpassen) betaal je momenteel voor een BEV 0 EUR BIV (in verkeersstelling) en 0 EUR wegenbelasting. Het is wel duidelijk gemaakt door de nieuwe Vlaamse regering dat dit voordeel verdwijnt, initieel dacht men begin dit jaar, maar het blijft voorlopig stil. Doch de nieuwe regels zouden niet terugwerkend zijn dus zit je wel veilig normaal gezien.

Op vlak van zonnepanelen is de terugdraaiende meter ook stapsgewijs uitgeroeid dus is het een kwestie van op het juiste moment aan het laagste tarief laden als je setup dat kan.
In Wallonië betaal je over een 2tal weken zo'n 1200 euro om een Tesla 3/Y LR in te schrijven, ipv 62 euro. Hopelijk in Vlaanderen ook enkel voor nieuwe inschrijvingen en inderdaad niet retroactief...
Ik ben wel benieuwd of dit invloed gaat hebben op de tweedehandsprijzen. (Zoals bij de veranderde fiscaliteit van diesels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

FitTiv schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:11:
[...]
Mijn advies: kijk naar een 2021 of 2022 model LR met weinig kms.

Kijk ook eens hier: Tesla Model 3 occasion kopen

Edit: had even gemist dat het om een Y ging en geen 3. Geldt opzich hetzelfde voor, voor 30k heb je een LR uit 2021
Disclaimer: ik weet niet hoe het specifiek bij Tesla zit. Maar algemeen genomen is midden 2024 ISA verplicht gesteld. Dat is de digitale snelheidsassistent die voor gebliep en dergelijke zorgt als je ook maar een kilometer te hard rijdt. Hoe hinderlijk dat is en wat de datumgrenzen zijn zou je per merk/model moeten bekijken, maar dat zou ook mee kunnen spelen bij de afweging 2021/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Ik zou mij meer zorgen maken over het batterij-pack, als ik naar mijn mobiele telefoons van de afgelopen jaren kijk zijn de meeste batterijen na 5 a 6 jaar kapot of zo slecht dat het onwerkbaar is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 15:27
Ollie_NL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:21:
Ik zou mij meer zorgen maken over het batterij-pack, als ik naar mijn mobiele telefoons van de afgelopen jaren kijk zijn de meeste batterijen na 5 a 6 jaar kapot of zo slecht dat het onwerkbaar is.
Dat is inderdaad exact vergelijkbaar!
Niet aan beginnen. Gewoon blijven dieselen!
En al helemaal niet jezelf informeren of even uitzoeken of je telefoon vergelijken met een auto wel enig nut heeft!

/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:32:
Deze uitspraak slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste is op dit moment elektriciteit een stuk schaarser dan conventionele brandstof. En ten tweede hangt de prijs van elektriciteit nauw samen met onder andere de gas en olieprijzen. Het elektriciteitsnet is op dit moment zwaar ontoereikend en zwaar overbelast, er wordt niet voor niets opgeroepen om tussen 16:00 en 21:00 zo min mogelijk elektriciteit te gebruiken. En als laatste, elektriciteit kan (met de huidige kennis) in de toekomst ook enkel maar duurder worden. En dat zie je ook gebeuren met alle wisselende uurprijzen en verschillen in prijs per kWh per laadpaal.

Allemaal erg kort door de bocht wat mij betreft. Ongeacht of elektriciteitsprijzen gemiddeld gelijk blijven, stijgen of dalen is wat er vooral gaat gebeuren dat de varibiliteit veel groter wordt.

Een gemiddelde elektrische auto hoeft zelfs met een langzame thuislader op jaarbasis maar zo'n 10% van de tijd op te laden. Er is dus echt geen enkele reden waarom EV's in het algemeen bij zouden dragen aan netcongestie. En, EV"s zijn bij uitstek goed geschikt om te laden op momenten dat elektriciteit goedkoop is. Dit is al helemaal het geval voor een auto die blijkbaar 10.000km/jaar gaat rijden en in combinatie met PV.

Verder is het niet zozeer het probleem dat conventionele brandstoffen schaars zijn. Het probleem is dat ons "Co2 budget" om ze in de brand te steken al ruimschoots in de min staat en de externe kosten die dit oplevert op dit moment niet ingeprijs zijn. Fossiele brandstoffen kosten nu wellicht maar de helft van wat reeel/terecht zou zijn. Ik ben er van overtuigd (en hoop) dat deze beprijzing lanzaam aan werkelijkheid wordt komend decennia.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 19-06-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:52
MajaMestreech schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Als het salderen verdwijnt is dit net een reden om een EV te kopen zodat je meer van je eigen opgewekte zonne energie gaat gebruiken.
Dat hangt er maar net vanaf hoe je het bekijkt. Als jij overdag niet thuis kan laden, is het met salderen juist gunstiger. Dan kan je 's avonds gesaldeerd laden van wat je overdag hebt opgewekt. Of nog beter, in de winter 'gratis' je auto volladen van de stroom die je in de zomer hebt terug geleverd.
Ik zou dus niet zomaar zeggen dat juist het afschaffen van de salderingsregeling het aantrekkelijker maakt om elektrisch te gaan rijden?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:08
De hele discussie is gewoon erg breed, of het nu in NL, BE of daarbuiten is. Het meest jammere is dat de overheden het zelf niet goed weten en geen duidelijke visie uitstippelen. Wat moet je als consument dan nog.

Mijn mening, elke uitdaging is een opportuniteit en elk deftig land zal de transitie vroeg of laat kunnen waarmaken. Maar intussen gaan we toch nog een aantal jaar in een overgangsfase van ICE naar BEV vertoeven.

Voor de TS, kan hij niet meer doen dan naar de huidige situatie kijken, en dan zou ik een elektrische auto durven aanraden. We zijn al ver genoeg gekomen om te weten dat het bereik en de levensduur van de accu's inmiddels wel ok is. Het grote nadeel is dat je bij een privé aankoop van een BEV vandaag je zelf moet voornemen om hem eventueel de gehele levensduur te houden om potentieel verlies op de restwaarde (want het is een technologie in volle ontwikkeling) te vermijden.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
FitTiv schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Dat is inderdaad exact vergelijkbaar!
Niet aan beginnen. Gewoon blijven dieselen!
En al helemaal niet jezelf informeren of even uitzoeken of je telefoon vergelijken met een auto wel enig nut heeft!

/s
Mijn bericht was niet dat ik TS het af raadt om een EV te kopen, meer dat hij wel rekening moet houden met een lagere range hoe ouder de batterij is, zeker aangezien hij 16 jaar met de huidige rijdt.
een mobiel is 1 cel, als die stuk is dan werkt hij niet meer, een Tesla heeft er duizenden dus als er een paar stuk zijn werkt hij nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik ben aan andere wagen toe, mijn Opel 16 jarige Opel Insignia begint kuren te vertonen. Ik heb wel interesse om elektrisch te gaan, gewoon omdat het zalig rijden is en omdat ik dan mijn zonnepanelen nuttig kan gebruiken nu ik binnenkort een digitale teller ga krijgen.
Voor je overgaat tot de aanschaf van een EV... Bedenk hoe je dit gaat inpassen in de electrische installatie. Je hebt waarschijnlijk last van het capaciteitstarief. Dan heb je panelen (geen idee hoeveel), een oprit, een 3 fase aansluiting en een laadpaal. Belangrijk is ook of de auto overdag thuis staat of dat je deze meeneemt naar werk oid.

De minimale laadstroom is 5A, maximaal is het 16A. Als de auto overdag vaak thuis is dan kan je op zoek naar een hele slimme oplossing om je overschot aan zon in de auto te laden zonder dat je problemen krijgt met het capaciteitstarief.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:42
[....]
De meeste auto's hebben een prima batterijmangement. De opmerking die gemaakt word om de accu niet 100% vol te laden doen de meeste auto's al. Er zit al een marge in. 100% vol op 't dashboard is niet een 100% geladen accu. 't zelfde geldt voor 0%.
Als je je er echt zorgen om maakt, zoek dan een auto waar al accuwissels voor bekend zijn. Als voorbeeld, de nissan Leaf bijvoorbeeld, maar ook de BMW i3 zijn aftermarket nieuwe/grotere accu's voor te krijgen.

Maar ik denk dat 't in de praktijk wel mee valt. Enige wat echt slecht is, is een enorm hoog aantal laadcycli, en/of snelladen. Dat snelladen heb ik ook op m'n telefoon. heel handig, maar killing voor de levensduur.

Zoek wel een auto met voldoende range. Dus als de accucapaciteit op een gegeven moment merkbaar wat terugloopt je niet tegen ramgebeperkingen aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
Want mobiele telefoons staan bekend om hun uitstekende battery management met actieve koeling/verwarming om de temperatuur in de optimale range te houden voor gebruik.

Dit is echt niet te vergelijken met elkaar, gevalletje appels met aardbeien vergelijken want beide zijn fruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat updaten van software is niet een ding wat uitsluitend een probleem is voor EV's maar voor alle moderne auto's de updates doen namelijk vrij weinig met de aandrijflijn. dus blijven rijden zal hij meestal wel.. het gaat meer over infotainment, dus naviagtie e.d.

mijn (7 jaar oude) tesla krijgt alle updates nog en ik kan voor bepalde onderdelen ook een upgrade versie kopen (denk aan de laad port om CCS te kunnen laden en de MCU (infotainment)) ik heb zelf een oudere versie van de MCU dat betekend bv dat hij vrij langzaam is en er geen netflix op kan draaien. maar veder krijg ik dus alle updates die geschikt zijn voor mijn auto. Ik heb wel de CCS upgade gekocht toen dit overduidelijk de standaard was geworden.

Zelf zou ik het zo weer doen (ik rij ongeveer 15k per jaar), maar waarschijnlijk voor een minder zwaar model gaan (wegenbelasting) en ik zou nog steeds thuis moeten kunnen laden. Als je voor het grootste deel aan openbare palen hangt zou ik er persoonlijk niet snel aan beginnen. Ik zou ook weer kiezen voor een auto waar veel afschrijving is geweest. dus iets ouder dan 2024 ;)
In mijn begroting heb ik rekening gehouden met een accuwissel (hij zit nu nog onder garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:21
Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:32:

Je weet dat er ondertussen al enige jaren een accijnskorting op brandstof zit? Want de arme CO2 producenten zouden maar eens minder kunnen rijden ;)
Weet je tevens dat er soms negatieve prijzen voor stroom zijn? Dat zie ik bij de Shell nog niet gebeuren.
Het electriciteits net is inderdaad overbelast. Ik heb echter nog nooit over problemen voor consumenten gehoord. Enkel dat er hier en daar wijken zijn waar niet meer teruggeleverd kan worden. Een extra iemand die zelf zijn geproduceerde stroom op maakt is dus geen probleem.

Oftewel volgens mij als je en zonnepanelen hebt en op eigen terrein kan laden dan is ev een no-brainer.

Toch een kleine disclaimer, dit gaat wel over nl regels dus niet echt relevant voor ts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
DonChaot schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:45:
[...]

Je weet dat er ondertussen al enige jaren een accijnskorting op brandstof zit? Want de arme CO2 producenten zouden maar eens minder kunnen rijden ;)
Het kwartje van Kok is eindelijk teruggedraaid. Dus geen korting, maar gewoon weer een stapje terug naar normaal.
Weet je tevens dat er soms negatieve prijzen voor stroom zijn?
Zeker, precies als ik aan het werk ben meestal. Zal er voor naar huis rijden voortaan.
Het electriciteits net is inderdaad overbelast. Ik heb echter nog nooit over problemen voor consumenten gehoord. Enkel dat er hier en daar wijken zijn waar niet meer teruggeleverd kan worden. Een extra iemand die zelf zijn geproduceerde stroom op maakt is dus geen probleem.
Moet je het maar net kunnen opmaken. Koos Werkeloos zal er geen problemen mee hebben, zal die ook zo'n auto kunnen betalen?

En geen problemen?

Wat gek dat er dan hele campagnes voor opgetuigd zijn. Net doen of ons elektriciteitsnetwerk zo lekker draait is wel heel erg de kop in het zand methode.
Oftewel volgens mij als je en zonnepanelen hebt en op eigen terrein kan laden dan is ev een no-brainer.
En als je op die momenten ook nog thuis bent, lijkt mij wel handig. Zoals ik al aangaf, tot 2027 prima door het salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:21
Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Het kwartje van Kok is eindelijk teruggedraaid. Dus geen korting, maar gewoon weer een stapje terug naar normaal.
Als je een maatregel uit '91 nog steeds als tijdelijk ziet zijn we wel klaar met de discussie denk ik. Slecht nieuws, eind dit jaar vervalt de accijnskorting zoals het er nu uit ziet. Gelukkig is de overheid weinig betrouwbaar op energie gebied dus de bal kan nog alle kanten op.

Alle andere paniek verhalen die je voorschotelt zijn voor een gewone consument weinig relevant en ik weet ook niet of ze uberhaubt relevant zijn voor de ts in be.

Ik begrijp dat ev voor jou blijkbaar nog niet interesant genoeg is en dat kan. Maar voor ts kan ik geen enkel nadeel bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:19
Mijn ervaring is dat telefoon-batterijen en auto-batterijen niet op dezelfde manier werken c.q. aangestuurd worden. Ik heb zelf een e-Golf van eind 2017. Meer dan 20 procent degradatie zit daar zeker niet op, en ik denk dat het zelfs minder is. Dat is dan na 170K kilometer, in een auto zonder actieve batterijkoeling, en in de eerste EV technologiegeneratie van het merk. Allerminst "kapot" of "onwerkbaar" na 7.5 jaar. Alles wat recenter is doet het denkelijk nog een stuk beter.

[ Voor 11% gewijzigd door bdbfz op 19-06-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:53
bdbfz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:34:
[...]

Mijn ervaring is dat telefoon-batterijen en auto-batterijen niet op dezelfde manier werken c.q. aangestuurd worden. Ik heb zelf een e-Golf van eind 2017. Meer dan 20 procent degradatie zit daar zeker niet op, en ik denk dat het zelfs minder is. Dat is dan na 170K kilometer, in een auto zonder actieve batterijkoeling, en in de eerste EV technologiegeneratie van het merk. Allerminst "kapot" of "onwerkbaar" na 7.5 jaar.
De gedachte is wel een beetje te snappen. Welk apparaat met een batterij gebruik je nu heel veel? Juist, dat ding in je broekzak. Dus de ervaring met batterijen over langere termijn komt van dat ding en die zijn na een jaar of 2-3 wel een beetje op. Of althans, je komt er dan de dag niet meer mee door. Hoeft niet per se alleen aan de batterij te liggen, het kan ook aan je apps liggen.

Anyway, er zijn batterijen en batterijen, en diverse BMS systemen. Batterijtechniek uit een telefoon is niet te vergelijken met die van een auto, en zelfs bij auto's is er sprake van NMC, LFP en andere technieken. Ook het BMS speelt een belangrijke rol, en de mogelijkheid om de batterij in het ideale venster te krijgen/houden. Koeling en verwarming zat in 2019 alleen op een Tesla. Niet op een Leaf bijvoorbeeld.

Anyway, er is zat informatie over degradatie en defecten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Beetje jammer dat in een topic over aankoopadvies iemand een raar balletje opgooit over telefoonaccu's en het vervolgens alleen nog maar daar over gaat.
Daar heeft de topicstarter echt helemaal niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ASW1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:44:
Beetje jammer dat in een topic over aankoopadvies iemand een raar balletje opgooit over telefoonaccu's en het vervolgens alleen nog maar daar over gaat.
Daar heeft de topicstarter echt helemaal niets aan.
Met de geringe context en parameters die TS geeft is het dan ook lastig een gedegen advies te geven zonder honderden aannames te doen. TS had zich ook kunnen verdiepen in de andere topics met vergelijkbare cases om zo in ieder geval de juiste kaders te geven aan zijn twijfel en/of aankoopadvies topic. Een van de meest relevante kaders is welk land het betreft, gezien 95% van Tweakers NL is en TS in z'n vierde post uit BE blijkt te komen lijkt mij dat ook wel handig om te noemen.

Ik kan bijv. wel 10 alinea's vol kalken over deze keuze en verschillende zaken aansnijden die relevant kunnen zijn voor TS. Maar door de gelimiteerde eigen inzet voel ik mij daar minder tot toe aangetrokken.

Dit is bijv. een interessant topic PHEV's in prijsklasse 40k, "normale" hybrides betere optie? waar veel uitleg gegeven wordt (waar ik destijds ook veel input gegeven heb) over de verschillende keuzes tussen PHEV/EV/ICE in de particuliere markt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 14:27
Een accu van een smartphone is natuurlijk ontzettend klein en wordt iedere dag opgeladen.

Een batterij van een auto is toch wel anders en dan is t meer de kilometers...want dat zegt iets over de hoeveelheid aantal keren laden.

Overigens had mn Kia E Soul na 285.000km nog steeds dezelfde actieradius ver boven WLTP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
Ok terug naar de vraag: nee TS dat klopt niet. De accu slijt (eenbeetje) van snelladen en van lang volgeladen staan op 100%. Als je weinig kms maakt per jaar is dat helemaal prima en juist handig want dan doe je zomaar 10-15 jaar met een auto.

Ik lees met verbazing de epistels over benzine en elektrisch hierboven, wat een bijzondere meningen... Het is voor mij simpel: benzine verbranden is 19e eeuws en achterhaald. Benzine is nooit groen op te wekken en wordt alleen maar duurder en vervuilender (de makkelijke olie is al.weg). Elekticiteit kun je op duizend manieren maken en is elk jaar groener en lagere co2uitstoot per kWh etc. Daarbij is elektisch meestal.heerlijk rijden, weinig dingen die stuk gaan, weinig onderhoud etc. De toekomst is nu en die is duidelijk: EVs.

Dus zeker als je het kunt betalen om.min. 10-15k aan een auto uit te geven vind ik het onbegrijpelijk dat iemand geen EV kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Gugger schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf hoe je het bekijkt. Als jij overdag niet thuis kan laden, is het met salderen juist gunstiger. Dan kan je 's avonds gesaldeerd laden van wat je overdag hebt opgewekt. Of nog beter, in de winter 'gratis' je auto volladen van de stroom die je in de zomer hebt terug geleverd.
Ik zou dus niet zomaar zeggen dat juist het afschaffen van de salderingsregeling het aantrekkelijker maakt om elektrisch te gaan rijden?
Volgens mij klopt jouw stelling niet, in ieder geval niet bij een vast of variabel energie contract. Dan lever je dus overdag terug aan het net en betaal je bij de meeste energie leverancier een terugleverboete c.q. terugleverkosten. Ga je 's avonds dan laden betaal je het normale tarief. Dus heb je verlies.
Heb je een dynamisch contract, dan lever je terug overdag aan het goedkoopste tarief van die dag, en betaal je 's avonds het duurste tarief.
Dus direct jouw opgewekte stroom in de auto duwen is altijd het goedkoopste, met of zonde salderen vanaf 2027. Dus ik blijf bij mijn stelling dat de afschaffing van de salderingsregeling geen reden is om niet een EV te kopen. Heb je zonnepanelen, een eigen oprit met mogelijkheid om een autolader te installeren, niet twijfelen want EV rijden is en blijft het aller goedkoopste. Ter illustratie: met 2 EV's rijden wij, met name door het mooie weer, al vanaf maart gratis (excl. het lage wegenbelasting tarief).

[ Voor 10% gewijzigd door MajaMestreech op 19-06-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:52
MajaMestreech schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Volgens mij klopt jouw stelling niet, in ieder geval niet bij een vast of variabel energie contract. Dan lever je dus overdag terug aan het net en betaal je bij de meeste energie leverancier een terugleverboete c.q. terugleverkosten. Ga je 's avonds dan laden betaal je het normale tarief. Dus heb je verlies.
Heb je een dynamisch contract, dan lever je terug overdag aan het goedkoopste tarief van die dag, en betaal je 's avonds het duurste tarief.
Dus direct jouw opgewekte stroom in de auto duwen is altijd het goedkoopste, met of zonde salderen vanaf 2027. Dus ik blijf bij mijn stelling dat de afschaffing van de salderingsregeling geen reden is om niet een EV te kopen. Heb je zonnepanelen, een eigen oprit met mogelijkheid om een autolader te installeren, niet twijfelen want EV rijden is en blijft het aller goedkoopste. Ter illustratie: met 2 EV's rijden wij, met name door het mooie weer, al vanaf maart gratis (excl. het lage wegenbelasting tarief).
Alleen heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten. En ik heb wel een eigen oprit, maar kan niet vaak overdag laden en kan dus helemaal niet laden van eigen opwek. In mijn geval wordt de elektrische auto dus juist minder gunstig nadat het salderen wordt afgeschaft.

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Gugger schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:12:
Alleen heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten. En ik heb wel een eigen oprit, maar kan niet vaak overdag laden en kan dus helemaal niet laden van eigen opwek. In mijn geval wordt de elektrische auto dus juist minder gunstig nadat het salderen wordt afgeschaft.
Laten we dan de berekening eens doen zonder panelen.

Benzine: € 1,80 per liter. Verbruik ongeveer 5 liter per 100km = € 9 per 100km.
Elec: € 0,25 per kWh op dubbeltarief. Verbruik ongeveer 17kWh per 100km = € 4,25 per 100km

En dan reken ik dus met vol betalen voor je stroom en een best wel slechte efficiëntie versus "lokale pomp" met hoge efficiëntie op de benzine auto. De werkelijke getallen neigen sterk richting de EV. En zelfs dan is de EV minder dan de helft aan brandstof kosten dan de ICE.

In ons geval praten we over:
€ 0,09 per kWh (panelen en dit zou ik krijgen als ik het terug lever), verbruik 15 kWh per 100km = € 1,35 per 100km.

Seriously; er kan geen discussie bestaan over welke van de twee goedkoper is. In de meest ongunstige berekening voor de EV komt die alsnog op minder dan de helft van een benzine auto. Zelfs een publieke laadpaal is niet heel erg veel duurder dan dat.
Als het over de prijs gaat dan is er simpelweg geen argument voor ICE meer tenzij je een €500 afgetrapte fiat 500 gaat rijden. En ja, daar is best een case voor te maken. Maar in het segment waar TS zoekt is EV ondertussen, qua prijs, heer en meester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
Croga schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:34:
[...]

Laten we dan de berekening eens doen zonder panelen.

Benzine: € 1,80 per liter. Verbruik ongeveer 5 liter per 100km = € 9 per 100km.
Elec: € 0,25 per kWh op dubbeltarief. Verbruik ongeveer 17kWh per 100km = € 4,25 per 100km

En dan reken ik dus met vol betalen voor je stroom en een best wel slechte efficiëntie versus "lokale pomp" met hoge efficiëntie op de benzine auto. De werkelijke getallen neigen sterk richting de EV. En zelfs dan is de EV minder dan de helft aan brandstof kosten dan de ICE.

In ons geval praten we over:
€ 0,09 per kWh (panelen en dit zou ik krijgen als ik het terug lever), verbruik 15 kWh per 100km = € 1,35 per 100km.

Seriously; er kan geen discussie bestaan over welke van de twee goedkoper is. In de meest ongunstige berekening voor de EV komt die alsnog op minder dan de helft van een benzine auto. Zelfs een publieke laadpaal is niet heel erg veel duurder dan dat.
Als het over de prijs gaat dan is er simpelweg geen argument voor ICE meer tenzij je een €500 afgetrapte fiat 500 gaat rijden. En ja, daar is best een case voor te maken. Maar in het segment waar TS zoekt is EV ondertussen, qua prijs, heer en meester.
Mooie berekening maar in individuele gevallen kan het natuurlijk anders zijn, geen zonnepanelen, kosten laadpaal installeren, kosten stoppenkast uitbreiden, hogere afschrijving, hogere aanschaf e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Fr33z schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:58:
Ok terug naar de vraag: nee TS dat klopt niet. De accu slijt (eenbeetje) van snelladen en van lang volgeladen staan op 100%. Als je weinig kms maakt per jaar is dat helemaal prima en juist handig want dan doe je zomaar 10-15 jaar met een auto.

Ik lees met verbazing de epistels over benzine en elektrisch hierboven, wat een bijzondere meningen... Het is voor mij simpel: benzine verbranden is 19e eeuws en achterhaald. Benzine is nooit groen op te wekken en wordt alleen maar duurder en vervuilender (de makkelijke olie is al.weg). Elekticiteit kun je op duizend manieren maken en is elk jaar groener en lagere co2uitstoot per kWh etc. Daarbij is elektisch meestal.heerlijk rijden, weinig dingen die stuk gaan, weinig onderhoud etc. De toekomst is nu en die is duidelijk: EVs.

Dus zeker als je het kunt betalen om.min. 10-15k aan een auto uit te geven vind ik het onbegrijpelijk dat iemand geen EV kiest.
Ach ja, boordladers die stelselmatig kapot gaan? Nukkige software waarbij je overleverd ben aan de grillen van de fabrikant? Weinig onderhoud maar het onderhoud wat er wel uitgevoerd moet worden heeft vervolgens de hoofdprijs want de garage moet ook ergens aan verdienen? Heel de EV vs ICE discussie is uiteindelijk iets je waar geen zwart wit conclusie aan kan hangen.

Ik zie het over 5 jaar wel weer en rij nog wel ff door met mijn HEV auto :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Ollie_NL schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:15:
Mooie berekening maar in individuele gevallen kan het natuurlijk anders zijn, geen zonnepanelen, kosten laadpaal installeren, kosten stoppenkast uitbreiden, hogere afschrijving, hogere aanschaf e.d.
Lees het geheel gerust nog eens terug;

In indiduele gevallen kan het voordeel wat minder zijn. In *ALLE* gevallen is de EV goedkoper dan de ICE.
- Hogere afschrijving? Nope, not really. Statistisch gezien is die grofweg gelijk
- Hogere aanschaf? Nope, not really. Zelfde segment komt neer op grofweg zelfde prijs
- Geen zonnepanelen? Zie opmerking over publieke laadpalen. Die gaat overigens ook op bij de opmerking over laadpaal en stoppenkast; ook zonder die kosten is de EV al goedkoper.

Again; bottomline: Er is geen financiele reden om níet voor een EV te gaan. Een EV is in alle gevallen goedkoper dan een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Ik heb dus wel degelijk zonnepanelen. Nog geen digitale teller maar dat zal niet lang meer duren.
Ik heb een monofasige teller met 40a beveiliging,ga deze behouden en zou een slimme monofasige laadpaal tot 7,4 KW plaatsen.
Om te gaan werken hebben we de wagen niet nodig, kan dus meestal rustig opgeladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
vhal schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Ach ja, boordladers die stelselmatig kapot gaan? Nukkige software waarbij je overleverd ben aan de grillen van de fabrikant? Weinig onderhoud maar het onderhoud wat er wel uitgevoerd moet worden heeft vervolgens de hoofdprijs want de garage moet ook ergens aan verdienen? Heel de EV vs ICE discussie is uiteindelijk iets je waar geen zwart wit conclusie aan kan hangen.

Ik zie het over 5 jaar wel weer en rij nog wel ff door met mijn HEV auto :+
Teveel in de zon gezeten...wat een onzin . Je leest teveel uitzonderingen. Zo zag ik gisteren dat er 33000 Citroen ICE terug moeten c.q. men daarin niet meer mag rijden. Reken je dit ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

MajaMestreech schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Teveel in de zon gezeten...wat een onzin . Je leest teveel uitzonderingen. Zo zag ik gisteren dat er 33000 Citroen ICE terug moeten c.q. men daarin niet meer mag rijden. Reken je dit ook mee?
Was te verwachten dit maar goed, ergens is het ook wel redelijk kansloos zo'n discussie met 2 kampen waarvan er 1 overduidelijk hun voorkeur prediken.

Het beste is misschien om gewoon de fiets en het OV te pakken maar dat is een andere discussie.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

We dwalen te ver af van de oorsponkelijke vraag en gaan elkaar nu al afvangen of je nog wel of niet fossiel/elektrisch moet rijden.

@GritX, mijn advies is om je vragen wat duidelijker te omschrijven en met welke kaders je te maken hebt. Zoals @True terecht opmerkt is er te weinig context om een goed advies te kunnen geven

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31
Her ook in België, Tesla model Y.
15k km per jaar, vakantie met de auto en een aantal uitstappen die wat kilometers doortellen inbegrepen.
Woon werk 25km / dag. (en niet dagelijks).

Met wat puzzelen de auto in de garage gezet en we laden nu met de gewone lader aan een gewoon stopcontact.
Overdag (als de zon goed schijnt), pas ik de stroom voor opladen manueel af en toe aan om de curve van de zonnepanelen wat te volgen.

Wij hebben onze ICE met spijt verkocht maar willen eigenlijk niet meer terug nu we BEV rijden

De kostprijs voor een laadpaal ( en het geweldige capaciteitstarief..), halen wij er eigenlijk niet uit met ons gebruik.
Pagina: 1