Gugger schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:12:
Alleen heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten. En ik heb wel een eigen oprit, maar kan niet vaak overdag laden en kan dus helemaal niet laden van eigen opwek. In mijn geval wordt de elektrische auto dus juist minder gunstig nadat het salderen wordt afgeschaft.
Laten we dan de berekening eens doen zonder panelen.
Benzine: € 1,80 per liter. Verbruik ongeveer 5 liter per 100km = € 9 per 100km.
Elec: € 0,25 per kWh op dubbeltarief. Verbruik ongeveer 17kWh per 100km = € 4,25 per 100km
En dan reken ik dus met vol betalen voor je stroom en een best wel slechte efficiëntie versus "lokale pomp" met hoge efficiëntie op de benzine auto. De werkelijke getallen neigen sterk richting de EV. En zelfs dan is de EV minder dan de helft aan brandstof kosten dan de ICE.
In ons geval praten we over:
€ 0,09 per kWh (panelen en dit zou ik krijgen als ik het terug lever), verbruik 15 kWh per 100km = € 1,35 per 100km.
Seriously; er kan geen discussie bestaan over welke van de twee goedkoper is. In de meest ongunstige berekening voor de EV komt die alsnog op minder dan de helft van een benzine auto. Zelfs een publieke laadpaal is niet heel erg veel duurder dan dat.
Als het over de prijs gaat dan is er simpelweg geen argument voor ICE meer tenzij je een €500 afgetrapte fiat 500 gaat rijden. En ja, daar is best een case voor te maken. Maar in het segment waar TS zoekt is EV ondertussen, qua prijs, heer en meester.