Het "lullige" Grub Boot-menu vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-06 13:20
Mijn vraag
Hallo Allemaal
Ik gebruik alweer een poosje Ubuntu naast mijn Win11 installatie, met plezier.
Daardoor krijg ik 2x Boot-menu's achter elkaar.
Het eerste Boot-menu is het Grub Boot-menu om het OS te kunnen kiezen (óf Win11 óf Ubuntu)
Daarna krijg ik een Boot-menu van EasyBCD, waarmee ik kan kiezen tussen Windows 11 óf een Backup terugzetten van MACRIUM Reflect System Recovery

zie Afbeelding1 (Het zgn. Grub Boot-menu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3DOP_aZkB8umxN9t1bT6apoTQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbJL0IbGUnRA3c8DJ0VlavNV.jpg?f=fotoalbum_large

Zie Afbeelding2 (Het door EasyBCD vervaardigd Boot-menu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqNH0aBFyntBXN6e9tyBUSGToVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyMXvvzXldnPSZZnJ1hX7g4e.jpg?f=fotoalbum_large`

Zoals je zelf kunt zien is het 2de Boot-menu veruit te prefereren boven dat "lullige" Grub Boot-menu van Linux.
Graag zou ik daarom het tweede Boot-menu willen uitbouwen met de mogelijkheid om ook voor Ubuntu te kunnen kiezen, zodat ik het eerste Boot-menu kan laten vervallen.
Maar ik ondervind problemen met het programmaatje EasyBCD als ik naar hoofdje: "Add new Item" en naar gedeelte Linux/BSD ga.
Zodra ik Linux aansla worden de invoervlakken grijs (dus niet benaderbaar)
Langs deze weg lukt het dus niet dat 2de Boot-menu uit te breiden.
Wie kan me hierbij helpen?
Met vriendelijk groet
Dommel1

...

...

[ Voor 4% gewijzigd door Dommel1 op 18-06-2025 19:42 ]

Beste antwoord (via Dommel1 op 19-06-2025 11:37)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bovenstaand was ook mijn suggestie. Je wilt eigenlijk Grub niet direct overslaan en BCD direct Linux laten starten, want er zijn kernel parameters nodig. Daar is Grub juist voor, dit kan BCD niet. Wat het wel kan, is Grub aanroepen, maar dat verandert alleen de volgorde van de schermen.

Grub is te verbergen, maar je wilt eigenlijk wel de mogelijkheid houden om een oudere kernel of andere opties te kiezen. Dus een thema om het mooier te maken is de betere oplossing. Genoeg guides online te vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17
Je kunt ook grub mooier maken met themes.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bovenstaand was ook mijn suggestie. Je wilt eigenlijk Grub niet direct overslaan en BCD direct Linux laten starten, want er zijn kernel parameters nodig. Daar is Grub juist voor, dit kan BCD niet. Wat het wel kan, is Grub aanroepen, maar dat verandert alleen de volgorde van de schermen.

Grub is te verbergen, maar je wilt eigenlijk wel de mogelijkheid houden om een oudere kernel of andere opties te kiezen. Dus een thema om het mooier te maken is de betere oplossing. Genoeg guides online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo @Hero of Time
Grub verbergen is niet zo'n kunst, dan moet je Grub niet in de BIOS zetten als eerste opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarmee verberg je grub niet, want als je Linux wilt opstarten (waarom zou je in vredesnaam Windows als standaard willen? ;) ) zie je het alsnog. Mijn punt is dat er een optie in de Grub configuratie is om het niet te tonen en direct de eerste optie toont, of een kleine teller laat zien zodat je op een toets kan drukken en een andere selectie kan maken dan de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
We zijn met computers bezig om het één en ander te automatiseren.
Ik wil een Boot-menu als dat van EasyBCD om te kunnen kiezen tussen Win11 en Ubuntu, liefst met nog de mogelijkheid om een Backup van Windows te kunnen maken.
Zoals op de Afbeelding van EasyBCD aangegeven wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqQGjVrIQIlILH7LaRxrIhVPXro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goYi9oWJKK1OH7h1E1zM0xoC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:03
Grub heeft een optie om automatisch in een default optie te booten waarmee je het hele Grub menu over kunt slaan.

Je zou dit aan je grub config toe kunnen voegen:
code:
1
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0

En dan Grub aan je BCD bootloader toevoegen.

Dan sla je grub niet over maar het menu wordt dan standaard ook niet zichtbaar als je Linux wil booten. Mocht je ooit wel in Grub willen zijn om een oude kernel te booten kan dat als het goed is nog wel door shift ingedrukt te houden tijdens het booten.

Je zou de timeout ook iets hoger kunnen zetten en dan krijg je een countdown ipv het menu als het goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door WernerL op 20-06-2025 11:07 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 13:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou aanraden om net EasyBCD weg te laten, en alles via GRUB te doen.

Zoals hier wat eerder ook al vermeld werd, zijn er een hoop themes te krijgen die de "tekst-only" look vervangen door iets wat leuk is om te zien. Hier vind je een mooi overzicht: https://www.gnome-look.org/browse?cat=109

Het enige wat je dan nog zou moeten doen, is die "Macrium reflect system recovery" in je GRUB config zien te krijgen. Om zo'n theme te installeren gebruik ik Grub Customizer, daarmee kan je waarschijnlijk dat item ook wel aanmaken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1