Hi Medetweakers,
Graag jullie feedback over mijn beoogde PV-installatie, benodigdheden en dus eigenlijk een winkelmandje-check. Aan de hand van een schematische weergave probeer ik te inventariseren of ik alles heb.
Introductie en scope
Al 1.5 jaar aan het dubben om het zelf te leggen of niet. Nu heb ik sabbatical en ik ga het gewoon doen
In het verleden het e.a. al besproken, zoals legplan en dakbenutting. Nu heb ik voldoende tijd om het rustig aan te pakken.
In het kort
- Laag dak, schaduwval na ±14:00 4x440Wp (Jinko 440)
- Hoog dak 8x500Wp (DMEGC 500)
- APsystems QT2 micro's
- Losliggende AC aanvoerkabel aansluiten op PV installatie.
- Meterkast (AC) aansluiting doet elektricien.
Visualisatie
Een impressie van de panelen op de daken:
:strip_exif()/f/image/jVxrnRZT8FZYkSFh8bz6vd7T.jpg?f=fotoalbum_large)
Schematische weergave (click to read)
Hieronder de schematische opzet van mijn beoogde installatie. Wellicht is het het duidelijkst om onderaan bij de meterkast te beginnen en omhoog te werken.
/f/image/xGMlqmJmEebUO38npXVM3g4y.png?f=fotoalbum_large)
Winkelmandje (excuses voor de losse screenshots)
Hier een overzicht van de materialen die ik van plan ben aan te schaffen. Mochten jullie missende of overbodige items zien, dan hoor ik het graag!
/f/image/Hcx9FoFC6MwYBlLrQUiwo92z.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TQon6687g5Vn8HmKwQZc77FI.png?f=user_large)
/f/image/jO6fp5yJm10J5bKO89WskHSI.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
- Uit de handleiding lijkt het dat de QT2 door aardingsringen de Esdec FlatFix Fusion van aarde kan voorzien. Is dit gebruikelijk?
- Waar zal ik de werkschakelaar plaatsen? Naast de meterkast is niet veel plek (jaren 30 huis)
- Is een momentsleutel echt noodzakelijk om alles te monteren, of kan het ook zonder?
Alvast bedankt voor jullie input en meedenken!
--edit--
momentsleutel vraag weggelaten.
Graag jullie feedback over mijn beoogde PV-installatie, benodigdheden en dus eigenlijk een winkelmandje-check. Aan de hand van een schematische weergave probeer ik te inventariseren of ik alles heb.
Introductie en scope
Al 1.5 jaar aan het dubben om het zelf te leggen of niet. Nu heb ik sabbatical en ik ga het gewoon doen
In het verleden het e.a. al besproken, zoals legplan en dakbenutting. Nu heb ik voldoende tijd om het rustig aan te pakken.
In het kort
- Laag dak, schaduwval na ±14:00 4x440Wp (Jinko 440)
- Hoog dak 8x500Wp (DMEGC 500)
- APsystems QT2 micro's
- Losliggende AC aanvoerkabel aansluiten op PV installatie.
- Meterkast (AC) aansluiting doet elektricien.
Visualisatie
Een impressie van de panelen op de daken:
:strip_exif()/f/image/jVxrnRZT8FZYkSFh8bz6vd7T.jpg?f=fotoalbum_large)
Schematische weergave (click to read)
Hieronder de schematische opzet van mijn beoogde installatie. Wellicht is het het duidelijkst om onderaan bij de meterkast te beginnen en omhoog te werken.
/f/image/xGMlqmJmEebUO38npXVM3g4y.png?f=fotoalbum_large)
Winkelmandje (excuses voor de losse screenshots)
Hier een overzicht van de materialen die ik van plan ben aan te schaffen. Mochten jullie missende of overbodige items zien, dan hoor ik het graag!
/f/image/Hcx9FoFC6MwYBlLrQUiwo92z.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TQon6687g5Vn8HmKwQZc77FI.png?f=user_large)
/f/image/jO6fp5yJm10J5bKO89WskHSI.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
- Uit de handleiding lijkt het dat de QT2 door aardingsringen de Esdec FlatFix Fusion van aarde kan voorzien. Is dit gebruikelijk?
- Waar zal ik de werkschakelaar plaatsen? Naast de meterkast is niet veel plek (jaren 30 huis)
- Is een momentsleutel echt noodzakelijk om alles te monteren, of kan het ook zonder?
Alvast bedankt voor jullie input en meedenken!
--edit--
momentsleutel vraag weggelaten.
[ Voor 5% gewijzigd door goodfella op 19-06-2025 10:43 ]