Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 20:53
Ik zoek een?
Een nieuwe televisie. Tijdens de verhuizing is onze Hisense 55H9F kapot gegaan, en moeten we overstappen naar de nieuwe generatie. Ik kan me enorm storten aan judder - en lelijk grijs. Daarom leek mij een OLED de beste optie.
We hebben de ruimte voor 65 inch, maar gaan voor 55 inch (WAF).

Wat is je budget?
Minder is altijd beter, maar rond de 2K. Ik ga het 7 - 10 jaar gebruiken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansluiten op mijn Apple TV 4K, waar we met name streaming TV gaan kijken. Daarnaast zal erg beperkt erop gaming worden gedaan (Xbox, Switch). De TV zal dus met name als domme TV gebruikt worden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben enorm enthousiast over LG G5 - echter ben ik erop gewezen dat er issues zijn op dit nieuwe paneel, met name met noise, HDR en ik lees ook soms panning shots. Daar staat tegenover een enorm fel beeld, met ondersteuning voor Dolby Cinema. De tegenhanger Samsung S95F is ook een enorm beest van een TV, waar ik minder issues over lees. Weliswaar heeft deze geen Dolby Cinema. De meerprijs is het mij wellicht niet waard.

De G4, kan je kopen voor 1300 euro, de G5 voor 1750 (-100 cashback) en de S95F voor 2099 (-200 cashback).

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik kan niet echt bepalen of de geplaagde G5 een betere koop is t.o.v de G4, met name door het prijsverschil van 350 euro. Ik hoop dat iemand mij hier in de juiste richting kan sturen.

Beste antwoord (via J_star op 19-06-2025 20:54)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 13:36
Als je gevoel voor judder bent zal dit waarschijnlijk ook voor stutter gelden. Door de instant response tijden van OLED pixels treed er veel stutter op bij 24p content.

Doorgaans loont het om het uitlopende model te kopen betreft bang for the buck, een aantal issues van de G5 zijn inmiddels door een firmware update verholpen. Het betreft een eerste generatie 4-stack paneel, dan haal je met een tweede generatie MLA paneel meer zekerheid in huis. De Samsung S95F is imo enkel interessant voor zijn unieke reflectiefilter.

Mocht je gevoelig zijn voor stutter en soap opera effect, dan is het advies om naar een Sony TV te kijken. Door de class leading processing wordt stutter geëlimineerd met de minste artefacten. De A95L maakt gebruik van een tweede/ derde generatie QD-OLED paneel en is een uitlopend model, zal hierdoor de komende tijd in de aanbieding zijn. Ander voordeel van de Sony is naar mijn mening een betere OS met bijbehorende UX/ IX (je hebt hier ook regelmatig mee te maken wanneer je een AppleTV 4k gebruikt), en fijne afstandsbediening (kun je jouw Apple TV mee bedienen).

Betreft helderheid volstaan alle modellen in SDR, en zijn ze allemaal in HDR indrukwekkend waarbij je je moet afvragen of je de hoeveelheid piekverlichting fijn vindt. Sommigen zijn hier gevoelig voor, dan is wellicht een LG C4 of Sony A8xL met standaard WOLED paneel de betere keuze.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 13:36
Als je gevoel voor judder bent zal dit waarschijnlijk ook voor stutter gelden. Door de instant response tijden van OLED pixels treed er veel stutter op bij 24p content.

Doorgaans loont het om het uitlopende model te kopen betreft bang for the buck, een aantal issues van de G5 zijn inmiddels door een firmware update verholpen. Het betreft een eerste generatie 4-stack paneel, dan haal je met een tweede generatie MLA paneel meer zekerheid in huis. De Samsung S95F is imo enkel interessant voor zijn unieke reflectiefilter.

Mocht je gevoelig zijn voor stutter en soap opera effect, dan is het advies om naar een Sony TV te kijken. Door de class leading processing wordt stutter geëlimineerd met de minste artefacten. De A95L maakt gebruik van een tweede/ derde generatie QD-OLED paneel en is een uitlopend model, zal hierdoor de komende tijd in de aanbieding zijn. Ander voordeel van de Sony is naar mijn mening een betere OS met bijbehorende UX/ IX (je hebt hier ook regelmatig mee te maken wanneer je een AppleTV 4k gebruikt), en fijne afstandsbediening (kun je jouw Apple TV mee bedienen).

Betreft helderheid volstaan alle modellen in SDR, en zijn ze allemaal in HDR indrukwekkend waarbij je je moet afvragen of je de hoeveelheid piekverlichting fijn vindt. Sommigen zijn hier gevoelig voor, dan is wellicht een LG C4 of Sony A8xL met standaard WOLED paneel de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-07 19:32
Wat hierboven staat, als motion een van de belangrijkste zaken is voor jou, zeker Sony overwegen, op de tweede plaats staat LG tegenwoordig. Samsung doet het blijkbaar het minst van de drie wat betreft motion.

Heb zelf de LG G5. Ik merk persoonlijk niets van de negatieve zaken die je benoemt, het is een beest van een TV en overdreven helder. Motion is ook gewoon echt goed. Prijs kwaliteit lijkt me de G4 de beste koop momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door FlameDB op 19-06-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07 14:39
Ik zit nog te twijfelen voor een C4 en een C5 van de LG reeks. Mijn kamer kan redelijk donker worden en ik ga het voornamelijk voor gaming gebruiken. Ik heb nu een oudere LCD van LG uit 2020. Ik twijfel nog. Ik heb wel een G4 in actie gezien in een thuissituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou lekker geld in je zak houden en voor de LG OLED G4 gaan. Beste waar voor je geld momenteel. Zelf een LG G4 en die staat echt niet op 100%, hooguit een keer zomers overdag, maar in de winter rond de 80% en dat voldoet voor ons. Verder gebruiken wij de tv ook als dom scherm, maar voor alle content via Apple TV is het een heerlijk ding!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 20:53
Goede tips, de Sony is wel wat ouder dan de andere en helaas ook weer een tik duurder. Ik denk dat ik dan maar voor de goedkopere G4 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony1985
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 02:28
Zelf de s95F aangeschaft. De stutter is idd erg hinderlijk.

Ik heb deze tv aangekocht ter vervanging van mijn samsung plasma (E6500) uit 2013. Aangezien de TV nu in een zeer lichte ruimte hangt was dit de enige optie, maar ik vind het echt bizar dat een tv van 12 jaar nieuwer zo veel slechter is op het gebied stutter dan een plasma uit het jaar 0 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 15:50
tony1985 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:27:
Zelf de s95F aangeschaft. De stutter is idd erg hinderlijk.

Ik heb deze tv aangekocht ter vervanging van mijn samsung plasma (E6500) uit 2013. Aangezien de TV nu in een zeer lichte ruimte hangt was dit de enige optie, maar ik vind het echt bizar dat een tv van 12 jaar nieuwer zo veel slechter is op het gebied stutter dan een plasma uit het jaar 0 :(
Ik heb een (55 inch) S95F en had in eerste instantie ook veel last van (micro)stutter via mijn Apple TV. Dat bleek niet aan de tv te liggen maar aan de instellingen van de ATV. Die stelt de framerate standaard in op 59,94 Hz. Toen ik dat veranderde naar een beeldmodus met 60 Hz was het gedaan met de stutter. Ik heb de ATV standaard ook op 4K SDR gezet (met automatische aanpassing aan bronmateriaal) in plaats van HDR, omdat de HDR-conversie van de Apple TV niet lekker samengaat met de beeldbewerking van de tv. Ik weet niet hoe jij kijkt, maar met deze twee aanpassingen zijn de ATV en S95F weer vriendjes. De streaming apps op de tv zelf gebruik ik niet dus ik weet niet hoe het daar zit.

Ik vind het verder een erg fijne tv. De budgetbeleving die in eigenlijk verwachtte van Samsung is totaal afwezig. Keuze tussen G4/G5/S95F zou ik af laten hangen van de prijs waarvoor je hem kunt krijgen, en of je graag een mat scherm hebt of niet. Dat laatste is een kwestie van smaak.
Pagina: 1