Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:45

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Voor op de achterbank tijdens de lange rit naar het zuiden is het heel fijn om afleiding te hebben en vroeger (eerste nestje) had ik daar zo'n dvd-spelertje met extra schermpje voor. Nu wil ik iets dergelijks verzinnen voor mijn kinderen van 3 en 5 jaar oud op basis van wat budgettablets die ik tijdje terug van een medetweaker overnam. Gaat om wat oudere Androidversies 9 en 10.

Doel is een scherm met afbeeldingen waar op getikt kan worden, waarna een filmpje begint te spelen. Het gaat om films die ik zelf van dvd heb geript en filmpjes die ik van youtube etc kon downloaden (oude Sesamstraat afleveringen en Juf Roos enzo).

Zelf ben ik al aan het rommelen geweest met Kodi en VLC, maar ook de Files app zou een optie kunnen zijn. Uitdaging is een heel simpele lijst met afbeeldingen te laten zien, die het betreffende filmpje afbeelden. Helaas pakken de meeste apps standaard het eerste beeld van het filmpje als icon. In Kodi is de optie voor een scraper die dan de dvd-cover van de film afbeeldt, maar dat werkt niet voor iedere film en zeker niet voor de tv-filmpjes die ik heb gedownload.

Ik zoek dus advies mbt een hele simpele mediaspeler waarbij er mogelijkheid is om de filmpjes in een bepaalde folder te voorzien van eigen gekozen afbeeldingen wanneer een scraper geen uitkomst biedt. In Kodi vond ik de optie om dan een plaatje met naam [exacte filmtitel]-fanart.jpg in dezelfde folder te zetten, maar dat werkte niet (of ik deed iets verkeerd). Is er een optie om in de androidvariant van Kodi ergens een folder te plaatsen met zelf gemaakte afbeeldingen die dan gebruikt worden voor de tegelweergave?

Ik weet dat met het juiste abonnement er allerlei mogelijkheden zijn om films te downloaden voor offline gebruik, maar dat is al meerdere keren slecht uitgepakt. Zoals op het moment van de reis zelf een foutmelding dat de downloads verlopen zijn of dat er op te veel apparaten is gedownload waardoor net dat ene belangrijke toestel is uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-07 20:26
Je zou nog naar Plex kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:45

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
swhnld schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:53:
Je zou nog naar Plex kunnen kijken?
Dankje voor de suggestie, ga ik nog bekijken.

Voorlopig denk ik dat VLC de beste optie is; in de ‘verkenner’ worden de thumbails groot weergegeven met de bestandsnaam klein onderin als een soort van ondertitel. Ook opent de app direct in dat scherm met de thumbnail tegels.

Voor wat betreft de weergave van de thumbnail, ik vond inmiddels Tag Editor op Github waarbij men mediabestanden kan voorzien van allerlei data, maar ook een eigen plaatje kan toevoegen als voorvertoning. Het werkt in ieder geval in Windows verkenner, nog geen tijd gehad om files op sd kaartje te zetten en in tablet te testen.

Wanneer ik weet of dit werkt, zal ik nog even terugmelden.

Update 23/6; het lijkt dus te werken als ik het bekijk op de Android tv box met VLC in de tablet modus, dus zal dat waarschijnlijk op de tablet ook zo zijn. Allerlei afbeelding gegoogled om handmatig aan de filmpjes te taggen maar als ik niks geschikts kon vinden, ergens in het filmpje een screenshot gemaakt.

Nog iemand suggesties voor een BT afstandbediening? Alternatief zou zijn basic RF android box remote waar een USB RF receiver wordt bijgeleverd en de receiver dan in de OTG adapter. Maar dat is wel een gerommel. Ik dacht ook nog aan een Wiimote te koppelen, maar dan weet ik niet of de toetsen overeenkomen met de benodigde bediening.

[ Voor 28% gewijzigd door neanderthaler op 23-06-2025 18:49 ]