Kan ik niko smart schakelaars met sonoff zigbee stick?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonaryr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-06 09:36
Sorry voor de eventueel stomme vraag, maar ik ben mijn eerste stappen in home automation aan het zetten.

op mijn proxmox heb ik een home assistant VM draaien waar ik al redelijk wat automation mee heb gemaakt met verschillende toestellen.

Wat ik een groot nadeel vind is dat al die toestellen hun eigen hub of dergelijke hebben (somfy tahoma, ecowitt gateway,...), Het werkt allemaal, maar voor mijn volgend projectje wou ik eerst even iets checken met hopelijk iets meer ervaren mensen.

Een van mijn licht schakelaars is op een nog al onhandige locatie geplaatst in de ruimte. Daarom dacht ik deze te vervangen door een niko smart schakelaar (met het oog op de toekomst dat al mijn schakelaars wil vervangen) om mijn lamp dan ook via een draadloze bewegingssensor aan en uit te laten gaan.

ik kwam dus op deze link https://www.niko.eu/nl-be...f1-5421-a5ce-234092bfe9c3

Moet ik hiervoor weer een aparte bridge aanschaffen (de Niko wireless hub)? Of kan ik ook alles hier mee doen als ik gewoon een zigbee USB stick voorzie en deze dan via home assistant link?

Ik hoop dat de USB stick een optie is, want dan kan ik in de toekomst deze ook gebruiken voor andere zigbee toepassingen.

alvast bedankt voor een antwoord!

Beste antwoord (via Sonaryr op 18-06-2025 22:41)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, dat kan. Hij wordt bijvoorbeeld ondersteund door Z2M.
Of kan ik ook alles hier mee doen als ik gewoon een zigbee USB stick voorzie en deze dan via home assistant link?
Op de gelinkte pagina zie je alle 'exposes': de dingen waar je toegang toe hebt (kunt uitlezen en/of schrijven).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, dat kan. Hij wordt bijvoorbeeld ondersteund door Z2M.
Of kan ik ook alles hier mee doen als ik gewoon een zigbee USB stick voorzie en deze dan via home assistant link?
Op de gelinkte pagina zie je alle 'exposes': de dingen waar je toegang toe hebt (kunt uitlezen en/of schrijven).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29

sapphire

Die-hard pruts0r

En volgens de HA community ook in ZHA onder Home Assistant :)
https://community.home-as...witches-and-dimmer/400742

Gabriël AM5