Audi 1.2 TFSI 2013 - opgerekte ketting. Originele ketting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 21:05
Hallo allen, ;w

De Audi A1 uit 2013 heeft het welbekende kettingprobleem, die al zelfs bij een lage kilometerstand oprekt. Auto heeft nu ongeveer 100.000 km's gelopen.

Bij diverse garages offertes opgevraagd en de prijzen lopen extreem uiteen.

Ik heb liggen van €690,00 en €900,00 voor het vervangen met de imitatie / aftermarket set van FEBI, olie en oliefilter.
Andere offerte van €1200,00 die originele set gebruikt en ook oliepomp(ketting) vervangt voor dat geld, waar de andere garages (die FEBI gebruiken) zeggen dat ze niet die oliepomp of oliepompketting niet vervangen en ook niet inzien waarom dat zou moeten, terwijl ze wel dit soort reparaties vaker hebben uitgevoerd.

Ik snap ook niet waarom die garages voor een FEBI ketting kiezen terwijl die originele en herziende Audi ketting (03F198158B) volgens mij helemaal niet zoveel verschil maakt qua prijs, dat is echt maar een paar tientjes.

Probleem is dat ik niet voldoende kennis heb om dit allemaal op waarde te schatten. Mijn vragen zijn eigenlijk vrij simpel:

- Wat zijn de ervaringen met die FEBI immitatie/aftermarket ketting? Waarom zou men daarvoor gaan gelet op het geringe prijsverschil?
- Zitten de andere garages fout door geen oliepomp(ketting?) te vervangen of is dit volgens jou flauwekul?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

De originele Audiketting was ook van beroerde kwaliteit, weet niet of een nieuwe Audiketting gemodificeerd is maar daar valt vast achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 21:05
Audi heeft inderdaad de nieuwe ketting gemodificeerd.

Punt waar ik mee zit is dat de garages die de FEBI ketting monteren, zeggen dat het origineel van Audi slecht is, en de bedrijven die de originele monteren, roepen dat de aftermarket snel kapot gaat. Dus ben daarin het spoor bijster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken, op een Febi ketting zit ook 3 jaar garantie
Audi heeft ook geen eigen fabriek waar ze die kettingen maken, dat soort spul komt van toeleveranciers, en zelfs Febi maakt de meeste parts niet zelf.
Het valt niet uit te sluiten dat beide kettingen uit dezelfde fabriek komen met een ander doosje eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
vakgarages kunnen niet zoals dealer bij de audi fabriek bestellen.
Zij hebben accounts bij div. webshops; tikken jouw kenteken in - en bestellen de gene die bovenaan staat.

Als je focus legt op orginele parts, waarom ga je dan niet naar de dealer?
De vakgarages zijn vaak veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Blasterxp schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:15:
vakgarages kunnen niet zoals dealer bij de audi fabriek bestellen.
Zij hebben accounts bij div. webshops; tikken jouw kenteken in - en bestellen de gene die bovenaan staat.

Als je focus legt op orginele parts, waarom ga je dan niet naar de dealer?
De vakgarages zijn vaak veel goedkoper.
Dat is niet waar, ook een vakgarage kan originele onderdelen bestellen, vrijwel iedere merkdealer heeft een onderdelenbalie waar ook mensen/bedrijven van buiten kunnen bestellen.

Vakgarages doen dat alleen doorgaans niet, want 1. duurder en 2. langere levertijd. En dat duurder is een groter verschil dan dat jij als consument ziet. Vakgarages krijgen doorgaans korting bij de groothandel, terwijl ze bij de merkdealer dat niet of nauwelijks krijgen.

Als de aftermarket een prima alternatief biedt, dan is de keuze voor aftermarket dus makkelijk. Niet omdat origineel niet kan, maar omdat aftermarket meer winst oplevert en sneller leverbaar is.

Wat Febi betreft, het is grotendeels een rebrander, dus vaak extern ingekocht en voorzien van eigen merknaam. Dat hoeft zeker niet slecht te zijn (ik heb genoeg Febi-onderdelen gebruikt door de jaren). Online zie ik vooral goedkopere rebranders als alternatief, merken die ik iig minder vertrouw dan Febi.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1