Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:45
Wij zijn druk bezig met de aanschaf van in ieder geval 1 airco voor beneden. Deze moet minimaal 3,5kw kunnen koelen en verwarmen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en heb ik het gevoel dat de offertes hoog uitvallen.

Situatieschets:

Airco boven de bank in de woonkamer. Daar zitten ook vrije stopcontacten/stroom en de unit komt buiten achter de woonkamer op de grond. Geen meerwerk, vrij eenvoudige installatie aldus de airco man.

De unit moet te bedienen zijn via Wifi en Home Wizard etc. Nu krijg ik prijzen van €1750-2000 dat lijkt mij vrij duur voor een losse unit. Merken die aangeboden worden; Hisense, Daikin, LG, Mitsubishi.

Mijn vraag is; Wat mag 1 unit kosten als we uitgaan van bovenstaande specs? Ik weet dat Daikin wat duurder is, maar die hoeven we niet specifiek te hebben ofzo ( geen voorkeur ).

[ Voor 3% gewijzigd door CryptoNL op 18-06-2025 12:04 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:27
Wat is er mis met die prijs?
Je vraagt aan midden in het tropenseizoen.
Als je in januari zat kon je misschien wel naar 1500-1800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:05
Lijkt me prima.
En wat wil je precies met dat stopcontact op de plek waar de binnenunit moet komen? Je moet de buitenunit van stroom voorzien. Afhankelijk van het vermogen en inrichting van je installatie ook nog op een aparte groep

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
pentaw1nz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:17:
Lijkt me prima.
En wat wil je precies met dat stopcontact op de plek waar de binnenunit moet komen? Je moet de buitenunit van stroom voorzien. Afhankelijk van het vermogen en inrichting van je installatie ook nog op een aparte groep
Er zitten daar meerdere vrije stopcontacten. Ze willen daar stroom vanaf tappen. Er zijn genoeg vrije groepen, recent meterkast vernieuwd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In de categorie MHI /Daikin zijn dat prima prijzen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
revolution-nl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:34:
In de categorie MHI /Daikin zijn dat prima prijzen.
Was niet merkspecifiek. Die prijzen zijn er ook voor LG, HiSense etc. Als ik kijk wat een unit kost en een buitenunit en de hoeveelheid werk vind ik 1800 of meer, prijzig. Maar kan aan mij liggen misschien.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42

paQ

CryptoNL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Was niet merkspecifiek. Die prijzen zijn er ook voor LG, HiSense etc. Als ik kijk wat een unit kost en een buitenunit en de hoeveelheid werk vind ik 1800 of meer, prijzig. Maar kan aan mij liggen misschien.
Je kunt ook zelf een airco bestellen en die laten installeren door een ZZP-er. Uurtje factuurtje.
Of installeert zelf en laat hem aansluiten door een gecertificeerde monteur.
Mocht er eens wat zijn met het apparaat dan is dat wel wat lastiger, maar dat is een risico dat je dan neemt.
De prijzen in Spanje, Portugal en Italie liggen stukken lager dan hier.
Maar, zoals al opgemerkt, je meldt je in het topseizoen voor airco-installateurs en servicecalls.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 18-06-2025 12:47 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:44
DIY met alleen afpersen/vacumeren/vullen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In de huidige hausse aan bouw- en installatiegerelateerd werk reken je de verkeerde kant op. Kostprijs, marge, uurtjes met een redelijk bedrag komt uit op X werkt zo ongeveer alleen nog voor zonnepanelen. Voor bijna al het andere betaal je een flink bedrag extra voor beschikbaarheid. Voor jou 10 of 20 anderen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat maakt dit mono?
Als in: koelunit, en buitenunit in één doos?
Dus geen split?

Zelf aanschaffen; zoek eens op: Haier airco Pearl set 3.5 kW R32 / Ruimte <90m³ . Ik zie prijzen rond 900eu voor de hardware. Qua installatie, en vooral inbedrijf stellen ben je nog wel iets kwijt; maar daar kun je wellicht een leverancier voor vinden.

[ Voor 60% gewijzigd door Blasterxp op 18-06-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Blasterxp schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:21:
Wat maakt dit mono?
Als in: koelunit, en buitenunit in één doos?
Dus geen split?

Zelf aanschaffen; zoek eens op: Haier airco Pearl set 3.5 kW R32 / Ruimte <90m³ . Ik zie prijzen rond 900eu voor de hardware. Qua installatie, en vooral inbedrijf stellen ben je nog wel iets kwijt; maar daar kun je wellicht een leverancier voor vinden.
Mono als in enkele unit, dus geen split inderdaad.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:11
Ik denk dat je single-split bedoeld.
Een binnen en een buitenunit.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CryptoNL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Mono als in enkele unit, dus geen split inderdaad.
Wat ga je dan buiten achter de woonkamer op de grond zetten?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:26
Je omschrijving in de topicstart lijkt op een normale split airco:
Airco boven de bank in de woonkamer. Daar zitten ook vrije stopcontacten/stroom en de unit komt buiten achter de woonkamer op de grond.
Bedoel je met mono dat je maar 1 unit ophangt?

Bij airco's / warmtepompen bedoeld men met mono normaal gesproken dat de verdamper en condensor in 1 pakket zitten en met split is het gescheiden. De condensor zit buiten en de verdamper binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Vogels60 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:27:
Ik denk dat je single-split bedoeld.
Een binnen en een buitenunit.
Exact. Wat hebben jullie zoal hiervoor betaald is eigenlijk mijn vraag.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

CryptoNL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:40:
[...]

5 jaar geleden ongeveer 1500 tot 1750 euro voor een 2.5 kW Daikin FTXM, all-in (excl. Stroompunt aanleggen, die deed ik zelf)

Let je er overigens wel op dat niet alle single splits stroom via de binnenunit krijgen, maar middels een stroom kabel vanaf de buitenunit? Dus je zal alsnog een stopcontact buiten moeten hebben in de meeste gevallen. Tenzij men een lange kabel van binnen, naar buiten legt door hetzelfde gat om daarmee de buitenunit te voeden.

Titelfix. Een monoblock is niet een split unit airco en andersom.

Monoblock= binnen- en buitenunit in 1
Single split= een enkele binnen- en buitenunit
Multi split= meerdere binnen- en een enkele buitenunit

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 18-06-2025 15:57 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Je situatie is toch redelijk recht-toe-recht-aan? Ik weet niet hoeveel offertes je hebt ontvangen, maar als dat er bijvoorbeeld 3 zijn en ze liggen allemaal tussen de 1750 - 2000 Euro dan weet je toch dat het redelijk klopt?

Het is tegenwoordig niet goedkoop nee. Het helpt ook niet mee dat je offertes opvraagt met komend weekend 32 graden in het verschiet :+
Zoals eerder gemeld in het topic zal het allicht (een paar?) honderd Euro schelen als je de offertes in november / december op vraagt. Dan zit je er deze zomer alleen niet koeltjes bij, afhankelijk van wat de buitentemperatuur gaat doen.

Ik kan wel vertellen wat ik betaald heb, maar dat was toch een iets andere situatie (2 x buitenunit, 2 x binnenunit: 1 keer woonkamer met buitenunit op uitbouw, en 1 keer zolder met buitenunit op dakkapel). Daar heb je dus niet zo veel aan :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Laatst online: 12:10
[...]

Als je bij de Belgische grens woont dan zou ik ook daar eens offertes opvragen, kan heel wat schelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:33
Als ik de kosten van de 6kw single split airco van de factuur afhaal, kom ik uit op zo'n 1300 euro voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik heb 2 jaar geleden €1950 betaald voor een MHI 5Kw single split alles inclusief. Daar zaten bigfoots bij, en een extra groep aanleggen. Hij is 3.5 uur bezig geweest. De unit zelf was op dat moment €1400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:59
Is een prima prijs voor een 3,5kw type.

Heb een Daikin perfera van 3,5kw en deze was excl installatie €1500

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1707 voor een Mitsubishi Electric WSH-HR50 VFK 5.0 geinstalleerd+ oude unit verwijderen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Krissiejj schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:14:
Is een prima prijs voor een 3,5kw type.

Heb een Daikin perfera van 3,5kw en deze was excl installatie €1500
Kom nu dit tegen €1300 inclusief installatie

https://coolingklimaat.nl...elen-en-verwarmen-montage

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb 3 jaar geleden 2x een 3,5 kW LG laten plaatsen, binnen units tegen de muur waarachter de buiten units kwamen, inclusief montage was het toen €2200,-. Nu vragen ze €1300,- inclusief montage, regio Zuid-Limburg.
Prima prijs dus bij Coolingklimaat.nl

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
klump4u schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:41:
Ik heb 3 jaar geleden 2x een 3,5 kW LG laten plaatsen, binnen units tegen de muur waarachter de buiten units kwamen, inclusief montage was het toen €2200,-. Nu vragen ze €1300,- inclusief montage, regio Zuid-Limburg.
Prima prijs dus bij Coolingklimaat.nl
1300 euro voor een 3.5 kwh is een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
supercrazy schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:27:
[...]

1300 euro voor een 3.5 kwh is een nette prijs.
Inderdaad

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
LG vergelijken met een Daikin is nogal een verschil.
Als jij LG prima vind, dan kan je daarvoor kiezen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Krissiejj schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:16:
[...]

LG vergelijken met een Daikin is nogal een verschil.
Als jij LG prima vind, dan kan je daarvoor kiezen.
Hun hebben ook Daikin maar zijn gewoon wat goedkoper qua installatie. Daar zit hij prijsverschil, niet zozeer in de units zelf.

Overigens hebben 2 vrienden van mij beide doorgebrande printplaten van Daikin as we speak

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
LG is een prima b-merk in airco land, opzich weinig mis mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Vandaag geplaatst. Uitstekende service en uitleg. Snap wel waarom hij een kleine 115! Offerte aanvragen binnenkreeg vorige week. Nette prijzen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:41
Zolang je maar realiseert dat dit soort airco echt onderkant markt is, heel goedkoop model. Niet te vergelijken met een MHI of Daikin (ook zij hebben goedkope modellen, bedoeld voor een andere markt!).

Zij hebben die setjes voor <€200 in het magazijn staan inkoop. Een cowboy klapt er een standaard installatie in met 4 uur. Stekker erin, 5 minuten vacumeren en draaien. Toet Toet! Betalen bij einde werk.

Een paar vaak voorkomende puntjes, ik beweer niet dat dit bij dit bedrijf aan de orde is: Geen eigen groep met aardlekautomaat. Geen eindhulzen. Geen stikstof. Geen werkschakelaar. Geen metingen. Je tuin vol plastic resten. Boren zonder stofafzuiging.

Kwaliteit in werk en materiaal kost gewoon geld. Dus wel appels met appels vergelijken. €2000 voor een all-in stukje kwaliteit is niet gek anno '25.

Maar: ze werken vast en zeker!

[ Voor 16% gewijzigd door Gieliovd520 op 14-07-2025 21:52 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Gieliovd520 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:56:
Zolang je maar realiseert dat dit soort airco echt onderkant markt is, heel goedkoop model. Niet te vergelijken met een MHI of Daikin (ook zij hebben goedkope modellen, bedoeld voor een andere markt!).

Zij hebben die setjes voor <€200 in het magazijn staan inkoop. Een cowboy klapt er een standaard installatie in met 4 uur. Stekker erin, 5 minuten vacumeren en draaien. Toet Toet! Betalen bij einde werk.

Geen eigen groep met aardlekautomaat. Geen eindhulzen. Geen stikstof. Geen werkschakelaar. Geen metingen. Je tuin vol plastic resten. Boren zonder stofafzuiging.

Kwaliteit in werk en materiaal kost gewoon geld. Dus wel appels met appels vergelijken. €2000 voor een all-in stukje kwaliteit is niet gek anno '25.

Maar: ze werken vast en zeker!
Heel veel belachelijke aannames. Zal er een paar beantwoorden;

Ze ruimen alles op dus nergens rotzooi. Boren MET afzuiging. Gebruiken gewoon eindhulzen etc.

Daarnaast zijn hun met Daikin ( waar belachelijk veel klachten over zijn de laatste tijd ) en met Mitsubishi OOK VEEL goedkoper dan elders. Dus koop jij lekker je Daikin elders, helemaal prima.

Plus deze airco kost geen €200, bij lange na niet. Eerder 700-800

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:41
CryptoNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Heel veel belachelijke aannames. Zal er een paar beantwoorden;

Ze ruimen alles op dus nergens rotzooi. Boren MET afzuiging. Gebruiken gewoon eindhulzen etc.

Daarnaast zijn hun met Daikin ( waar belachelijk veel klachten over zijn de laatste tijd ) en met Mitsubishi OOK VEEL goedkoper dan elders. Dus koop jij lekker je Daikin elders, helemaal prima.

Ik realiseer me dat ik de indruk wek dat ik reageer op jouw net opgeleverde installatie, sorry. Dat was niet de bedoeling :(:) . En kleine toevoeging, het zijn geen aannames over specifiek deze installateur. Het zijn veel voorkomende voorbeelden van wat ik aantref van collegas.

Desalniettemin, de S12EC is voor een *verkoopprijs* van <€300 incl btw te verkrijgen bij onze zuiderburen. In Nederland is dit geen gebruikelijk model, het equivalent op onze markt is de Dualcool standaard plus (PC12..). Niets mis mee! Maar nogmaals, vergelijk het niet met een MHI of Daikin van €600 inkoop ex btw. Een Tosot Pular koop je ook voor €300 in.

Mijn huis hangt vol met Gree/Tosot Werkt al 6 jaar als een trein! Elke dag blij mee. Maar geraffineerd is het allemaal niet :) Dan zijn de LG al een stuk stiller.

Enige punt dat ik wil maken is pak eens een bierviltje. Een complete bus aan gereedschap naar de klus. Uitladen. Werk binnen. Dan alles naar buiten verplaatsen. Werk buiten. Dan elektrisch binnen en buiten. Stikstof naar de buitenunit zeulen met manifold set. Standtijd. Opruimen, purren, afwerken. Vacumeren. Half uur standtijd. Rapportage maken. Kapjes erop, strik erom. Rest opruimen. Bus volladen. Klant uitleggen. Terugreis. Dat kost geld.

Mensen vergeten daarnaast vaak dat het niet alleen de binnen en buitenunit zijn. Kanalen. Leidingen. Stuurstroom. Voeding. Condens. Klein materiaal. Slijtdelen. Voeten of beugel. Dempers.

Kan de installateur het dus voor €1350 doen, dan komt het uit de lengte of de breedte.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Gieliovd520 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:19:
[...]

Ik realiseer me dat ik de indruk wek dat ik reageer op jouw net opgeleverde installatie, sorry. Dat was niet de bedoeling :(:) . En kleine toevoeging, het zijn geen aannames over specifiek deze installateur. Het zijn veel voorkomende voorbeelden van wat ik aantref van collegas.

Desalniettemin, de S12EC is voor een *verkoopprijs* van <€300 incl btw te verkrijgen bij onze zuiderburen. In Nederland is dit geen gebruikelijk model, het equivalent op onze markt is de Dualcool standaard plus (PC12..). Niets mis mee! Maar nogmaals, vergelijk het niet met een MHI of Daikin van €600 inkoop ex btw. Een Tosot Pular koop je ook voor €300 in.

Mijn huis hangt vol met Gree/Tosot Werkt al 6 jaar als een trein! Elke dag blij mee. Maar geraffineerd is het allemaal niet :) Dan zijn de LG al een stuk stiller.

Enige punt dat ik wil maken is pak eens een bierviltje. Een complete bus aan gereedschap naar de klus. Uitladen. Werk binnen. Dan alles naar buiten verplaatsen. Werk buiten. Dan elektrisch binnen en buiten. Stikstof naar de buitenunit zeulen met manifold set. Standtijd. Opruimen, purren, afwerken. Vacumeren. Half uur standtijd. Rapportage maken. Kapjes erop, strik erom. Rest opruimen. Bus volladen. Klant uitleggen. Terugreis. Dat kost geld.

Mensen vergeten daarnaast vaak dat het niet alleen de binnen en buitenunit zijn. Kanalen. Leidingen. Stuurstroom. Voeding. Condens. Klein materiaal. Slijtdelen. Voeten of beugel. Dempers.

Kan de installateur het dus voor €1350 doen, dan komt het uit de lengte of de breedte.
Ik heb dat ook aan hun gevraagd. Hun zeggen gewoon; de meeste vragen veel teveel voor installatie ( €800-€1200 pakken ze meestal wel ) en hun nemen genoegen met €600 bijvoorbeeld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
CryptoNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Ik heb dat ook aan hun gevraagd. Hun zeggen gewoon; de meeste vragen veel teveel voor installatie ( €800-€1200 pakken ze meestal wel ) en hun nemen genoegen met €600 bijvoorbeeld.
De meeste vragen ook veel. Voor een standaard 2.5 LG vragen de meeste 1700-1800 euro incl. standaard installatie (max 3.5 meter) terwijl de airco kaal 600 euro retail kost. De prijs die je nu hebt is gewoon netjes en fair, zegt niks over mindere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
supercrazy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:17:
[...]

De meeste vragen ook veel. Voor een standaard 2.5 LG vragen de meeste 1700-1800 euro incl. standaard installatie (max 3.5 meter) terwijl de airco kaal 600 euro retail kost. De prijs die je nu hebt is gewoon netjes en fair, zegt niks over mindere kwaliteit.
Exact. 1000 euro pakken op 2 uurtjes werken is naar mijn idee afzetterij, maar goed ze kunnen het vragen natuurlijk ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
CryptoNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Ze zullen zelf ook niet zeggen “nee eigenlijk kan het niet uit” maar omdat we het nu rustig hebben spelen we quite..

Maar het klopt wel wat @Gieliovd520 zegt over bepaalde types. Word vanuit buitenland goedkoop ingekocht maar zijn niet de normale types voor in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:31
@Gieliovd520 Je vergeet nog de F-gassen certificering die wettelijk verplicht is, maar die veel van die snelle jongens ook niet hebben. Airco's is een hele nieuwe markt voor bedrijfjes/ZZP'ers die voorheen zonnepanelen plaatsten, die markt is immers compleet opgedroogd vanwege wegvallen salderen.

Je kon het voorheen makkelijk checken in F-gassen register, maar tegenwoordig niet meer (zo makkelijk). Heb toen ook wel eens wat van die 'snelle jongens' opgezocht en nergens was een BRL100 / BRL200 te vinden als ik zocht op naam of KvK.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Krissiejj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Ze zullen zelf ook niet zeggen “nee eigenlijk kan het niet uit” maar omdat we het nu rustig hebben spelen we quite..

Maar het klopt wel wat @Gieliovd520 zegt over bepaalde types. Word vanuit buitenland goedkoop ingekocht maar zijn niet de normale types voor in Nederland.
Gaat mij niet om de types. Hun installatie ligt gewoon 30-40% lager dan elders. Zijn eigen woorden: Ik pak nu bijvoorbeeld 600 euro en doe er 2,3 per dag. Is dat niet voldoende? Thumbs up voor zijn instelling.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:11
CryptoNL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Gaat mij niet om de types. Hun installatie ligt gewoon 30-40% lager dan elders. Zijn eigen woorden: Ik pak nu bijvoorbeeld 600 euro en doe er 2,3 per dag. Is dat niet voldoende? Thumbs up voor zijn instelling.
Grote kans dat ze meer pakken omdat ze die LG een stuk goedkoper hebben kunnen inkopen (zoals al gezegd, onderkant van de markt). Dat wil niet zeggen dat het niet prima werkt, maar het zijn instap modellen en dus hogere marges dan bij andere merken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
SgtElPotato schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Grote kans dat ze meer pakken omdat ze die LG een stuk goedkoper hebben kunnen inkopen (zoals al gezegd, onderkant van de markt). Dat wil niet zeggen dat het niet prima werkt, maar het zijn instap modellen en dus hogere marges dan bij andere merken.
Uiteindelijk pakken ze niet ''meer'', want voor Daikin etc hanteren ze dezelfde tarieven ( die ze dus weer duurder in moeten kopen ). Uiteindelijk zit daar wel een balans in ofzo.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ThinkPad schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:05:
@Gieliovd520 Je vergeet nog de F-gassen certificering die wettelijk verplicht is, maar die veel van die snelle jongens ook niet hebben. Airco's is een hele nieuwe markt voor bedrijfjes/ZZP'ers die voorheen zonnepanelen plaatsten, die markt is immers compleet opgedroogd vanwege wegvallen salderen.

Je kon het voorheen makkelijk checken in F-gassen register, maar tegenwoordig niet meer (zo makkelijk). Heb toen ook wel eens wat van die 'snelle jongens' opgezocht en nergens was een BRL100 / BRL200 te vinden als ik zocht op naam of KvK.
Deze gasten waren wel gecertificeerd in ieder geval. Ik las iets over dat deze units 200-300€ inkoop zouden kosten? Inclusief buitenunit? Dat lijkt mij vrijwel gratis.

Prijs is 1300€ inclusief binnen EN buitenunit

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Certificaat is niet zo lastig te krijgen, sommige denken gewoon 1 installatie pet dag en pakken er de hoofdprijs op. Zie je ook bij waterontharders zoals Aquacell, die vragen 4.000 euro en doen 1 installatie per dag en bij Aqmos heb je hem voor minder dan de helft (precies hetzelfde) alleen die doen dan 2 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
CryptoNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:06:
[...]
Dat zijn de prijzen voor een particulier, de LG S12EC die je hebt gekocht kun je als particulier los kopen voor €639 (binnen- & buitenunit, leidingwerk etc. komt er nog bij, maar dat is <€100).

Reken maar dat zo'n installateur ze een stuk voordeliger kan krijgen (die koopt gelijk een pallet vol met 10+ ofzo van de groothandel), wellicht betaalt hij er dan maar €400 ofzo voor.

Niks mis mee verder, €1300 is een prima prijs, zit jij er lekker koel bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1971
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-07 19:27
Onlangs mijn 2de Qlima SC6026 geplaatst. Dit toestel kan koelen, verwarmen en ontvochtigen.
Dit is een klik systeem met voorgevulde leidingen (van 4 m). Gekocht bij een actie bij Brico-planet van -25% op 1 item naar keuze. Zo gaat de prijs van 999€ naar 750€ voor mijn inziens een top toestel. Plaatsing heeft toch een uurtje of 3 geduurd.
Heeft wifi met app + fysieke remote. Is aangesloten op mijn HA.
Met het weer van de laatste dagen is het een verademing om dit op te zetten s'nachts op de stilste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:24
Tsja dan vrees ik dat ik duur uit ben als ik dit allemaal lees. Ik krijg straks een Daikin Comfora/Sensiera inclusief installatie voor 2300,--. Na mijn eerste airco mag dit bedrijf ook deze monteren. En ik weet nu al dat het weer vakwerk gaat worden. Dan maar wat meer geld kwijt. Als er wat is wonen ze vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Master1971 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Dit is een klik systeem met voorgevulde leidingen (van 4 m).
[...]
Die had je voorheen in NL ook wel in de bouwmarkten liggen, maar mogen niet meer verkocht worden (ik vermoed omdat er toch wel enig risico op lekken van koudemiddel is, slecht voor het milieu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1971
ThinkPad schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Die had je voorheen in NL ook wel in de bouwmarkten liggen, maar mogen niet meer verkocht worden (ik vermoed omdat er toch wel enig risico op lekken van koudemiddel is, slecht voor het milieu).
mogen niet meer verkocht worden?
ze staan momenteel nog op zowat alle webites in .nl te koop.. als er iets echt mis mee is krijg ik graag een linkje met info daarover.
Voor ik glimlachend maar dood in mijn bed gevonden wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Master1971 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:27:
[...]

mogen niet meer verkocht worden?
ze staan momenteel nog op zowat alle webites in .nl te koop.. als er iets echt mis mee is krijg ik graag een linkje met info daarover.
Voor ik glimlachend maar dood in mijn bed gevonden wordt. ;)
Zie: ILT start controles op verkoop van ‘doe-het-zelf-airco’s’ (2020)
Vanaf 1 juli tot en met 15 september gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleren of webwinkels, witgoedzaken en bouwmarkten zich houden aan de wettelijke regels. Zo mag een airconditioning met een binnen- en buitenelement (de zogeheten voorgevulde split airco) alleen door gecertificeerde installateurs worden geïnstalleerd. Dit moet bij de verkoop aan consumenten worden verteld en kunnen worden aangetoond door de kopers.
[...]
En als ik een willekeurige webshop pak:
https://www.cvtotaal.nl/q...oorgevulde-leidingen.html
Bij de particuliere aankoop van deze airco, hebben we het F-gas nummer van je installateur nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1971
ok, dit heeft dus niets te maken met "slechte" toestellen, meer met de controle na de installatie van deze voorgevulde toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52

BCC

Volgens mij kun je die in Duitsland nog wel halen ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1