hoge luchtvochtigheid appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Ik woon hier nu ongeveer 2.5 maanden en vanaf dag 1 merkte ik al dat de luchtvochtigheid hier erg hoog is (in de ochtend rond de 70%), en dat met zomerse dagen. Bij regen loopt dit op.

Heb een luchtontvochtiger gekocht die prima zijn werk doet maar dit lost de oorzaak niet op, en kost uiteindelijk veel stroom om hem 24/7 aan te laten.

Van begin Februari tot half maart is er geklust hier en stond de verwarming uit dus misschien dat de betonnen muren nog vochtig zijn? had gehoopt dat dit na 2.5 maanden stoken wel verholpen zou zijn maar helaas.

ik doe elke ochtend, middag en avond alle ramen open en de frisse lucht komt dan ook echt het appartement in, afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten gaat het dan wel een paar % omlaag maar in de nacht doe ik dit niet dus loopt het ongetwijfeld op. Na lange tijd kan er schimmel optreden als de vochtigheid boven de 70% zit had ik begrepen.

Er is nergens een lekkage, vakman gaf aan dat zowel binnen als buitenmuur als plafond geen tekenen vertonen van scheuren of lekkages.

ik woon hier alleen en snap niet waarom die luchtvochtigheid steeds zo hoog is. Als die nu al standaard rond de 70% zit, hoe zal dat dan gaan in de herfst/wintermaanden waar ik niet alles kan laten door luchten omdat de luchtvochtigheid buiten dan al ver boven de 70% zit?

aanvulling: ik heb in de woonkamer en slaapkamer meerdere ventilatieroosters zitten die altijd open staan, maar dit helpt niet.

is een pand uit het jaar 2000 met energielabel A, dubbel glas en betonnen muren. is gelijkvloers maar er is niet geklust met beton o.i.d., alleen de woonkamer is behangen, geverft en keuken en badkamer zijn volledig gerenoveerd.

in de middag zelfs na ventileren zit de luchtvochtigheid op gemiddeld 70%, met ventileren daalt dit wel een beetje maar zodra de ramen dicht gaan loopt dit direct op.

binnentemperatuur gemiddeld: 22 graden.
buitentemperatuur gemiddeld: 24 tot 28 graden (afhankelijk van de dag).

[ Voor 19% gewijzigd door mugenmarco op 18-06-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-09 22:52
70-80% was in mijn huis voor de verbouwing "normaal", zowel in de zomer als winter, met inderdaad schimmel als gevolg (en woonde ook alleen). Komt door douchen, koken, leven, was drogen.. noem maar op.

"Oorzaak" is alleen aan te pakken door voldoende te ventileren indien er nergens lekkages zijn, dus indien je de mogelijkheid hebt raad ik aan om een ventilatie systeem te (laten) installeren (evt. met warmteterugwinning - WTW balansventilatie) met een luchtvochtigheid en CO2 sensor.

Ramen open zetten is niet hetzelfde als ventileren, want als de lucht stilstaat dan wordt er niks geventileerd (geen doorstroming, geen tocht..).

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 18-06-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Zolang je niet alles potdicht hebt, zal in principe (natuurwetten) de luchtvochtigheid in de winter binnen juist dalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

mugenmarco schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:57:
Ik woon hier nu ongeveer 2.5 maanden en vanaf dag 1 merkte ik al dat de luchtvochtigheid hier erg hoog is (in de ochtend rond de 70%), en dat met zomerse dagen. Bij regen loopt dit op.

[...]

ik woon hier alleen en snap niet waarom die luchtvochtigheid steeds zo hoog is. Als die nu al standaard rond de 70% zit, hoe zal dat dan gaan in de herfst/wintermaanden waar ik niet alles kan laten door luchten omdat de luchtvochtigheid buiten dan al ver boven de 70% zit?
Zomers zijn vochtig, winters zijn droog. Je moet kijken naar de relatieve luchtvochtigheid.

Als het buiten 5c is bij 100% luchtvochtigheid, is dat binnen nog maar 39% bij 20c.

Andersom net zo, en dat merk je (nu) vooral 's nachts omdat het afkoelt. Hier even als voorbeeldje de woonkamer:
55% bij 27c gisteravond, vanochtend 60% bij 22c. Zonder luchten zou dat >75% geweest zijn.

Aangenomen dat je goed ventileert hoe vochtig is het in de middag, en bij welke binnentemperatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2025 12:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Is dit een nieuwbouw appartement met enthalpieWTW ventilatie?
Of een oud appartement onder het dak waarvan de bedekking al jaren op is, waar de verwarming op 16° staat en nooit geventileerd wordt? Of op de gelijkvloerse verdieping met optrekkend vocht?
Is er geklust met beton of plaaster, waarbij je gemakkelijk een jaar bezig bent voor het vocht wat weggeventileerd is?
Zoveel mogelijkheden, zo weinig info...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
grasmanek94 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:21:
70-80% was in mijn huis voor de verbouwing "normaal", zowel in de zomer als winter, met inderdaad schimmel als gevolg (en woonde ook alleen). Komt door douchen, koken, leven, was drogen.. noem maar op.

"Oorzaak" is alleen aan te pakken door voldoende te ventileren indien er nergens lekkages zijn, dus indien je de mogelijkheid hebt raad ik aan om een ventilatie systeem te (laten) installeren (evt. met warmteterugwinning - WTW balansventilatie) met een luchtvochtigheid en CO2 sensor.

Ramen open zetten is niet hetzelfde als ventileren, want als de lucht stilstaat dan wordt er niks geventileerd (geen doorstroming, geen tocht..).
er is een prima luchtstroom als ik alle ramen open zet en die voel je ook, maar zodra de ramen dicht gaan loopt de luchtvochtheid weer flink op.

het is dat ik die ontvochtiger heb, anders zou er wss allang schimmel zitten gezien percentage meestal rond de 70% zit.
D4NG3R schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:30:
[...]

Zomers zijn vochtig, winters zijn droog. Je moet kijken naar de relatieve luchtvochtigheid.

Als het buiten 5c is bij 100% luchtvochtigheid, is dat binnen nog maar 39% bij 20c.

Andersom net zo, en dat merk je (nu) vooral 's nachts omdat het afkoelt. Hier even als voorbeeldje de woonkamer:
55% bij 27c gisteravond, vanochtend 60% bij 22c. Zonder luchten zou dat >75% geweest zijn.

Aangenomen dat je goed ventileert hoe vochtig is het in de middag, en bij welke binnentemperatuur?
hm oke.

in de middag zelfs na ventileren zit de luchtvochtigheid op gemiddeld 70%, met ventileren daalt dit wel een beetje maar zodra de ramen dicht gaan loopt dit direct op.

binnentemperatuur gemiddeld: 22 graden.
buitentemperatuur gemiddeld: 24 tot 28 graden (afhankelijk van de dag).

[ Voor 36% gewijzigd door mugenmarco op 18-06-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En die 22c is zonder airconditioning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
naftebakje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:33:
Is dit een nieuwbouw appartement met enthalpieWTW ventilatie?
Of een oud appartement onder het dak waarvan de bedekking al jaren op is, waar de verwarming op 16° staat en nooit geventileerd wordt? Of op de gelijkvloerse verdieping met optrekkend vocht?
Is er geklust met beton of plaaster, waarbij je gemakkelijk een jaar bezig bent voor het vocht wat weggeventileerd is?
Zoveel mogelijkheden, zo weinig info...
is een pand uit het jaar 2000 met energielabel A, dubbel glas en betonnen muren. is gelijkvloers maar er is niet geklust met beton o.i.d., alleen de woonkamer is behangen, geverft en keuken en badkamer zijn volledig gerenoveerd.
D4NG3R schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:38:
En die 22c is zonder airconditioning?
dat klopt. Ondanks de hitte buiten blijft het hier binnen erg nice, dat was in mijn vorig appartement wel anders.

[ Voor 59% gewijzigd door mugenmarco op 18-06-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

In dat geval reken je rijk: https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

De relatieve luchtvochtigheid op de bilt is momenteel 61% bij 24c. Dat zou bij jouw binnen dus vertalen naar ~69%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
D4NG3R schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:42:
In dat geval reken je rijk: https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

De relatieve luchtvochtigheid op de bilt is momenteel 61% bij 24c. Dat zou bij jouw binnen dus vertalen naar ~69%.
dus echt een oplossing is er niet, behalve ventileren en/of die luchtontvochtiger 24/7 te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koelere lucht kan simpelweg minder vocht vasthouden dan warmere lucht, bij de overgang van warm (buiten) naar koud (binnen) stijgt de relatieve luchtvochtigheid dus. Niet ventileren is is even goed funest voor de gezondheid dus dat wil je ook niet doen.

Totdat ook de binnenmuren opgewarmd zijn zal je dit dus houden, iig zonder actief vocht uit de lucht te halen met bijvoorbeeld een luchtontvochtiger. En vooral 's nachts de boel goed doorluchten!

[ Voor 97% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:40
Ik neem aan dat er een centrale luchtafvoer in het appartement zit. Zuigt die wel lucht af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 13:06
@mugenmarco Je draait een beetje om de belangrijkste vraag heen: Wat voor soort ventilatie heeft je appartement?

Zit er een WTW?
Heb je een eigen mechanische ventilatie?
Zit er een centrale afzuiging in het gebouw?
Zitten er ventilatieroosters in je ramen?

Vrijwel alle woningen in Nederland worden zo gebouwd dat ze zónder het openen van ramen goed kunnen ventileren, mits de WTW, mechanische ventilatie of centrale afzuiger aanstaan en alle ventilatieroosters open zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij schreef al dat hij ventilatie roosters heeft. Dus dat beantwoord meeste al. Ik zou vermoeden met dat bouwjaar met mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:36
FredvZ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:18:
@mugenmarco Je draait een beetje om de belangrijkste vraag heen: Wat voor soort ventilatie heeft je appartement?
Vrijwel alle woningen in Nederland worden zo gebouwd dat ze zónder het openen van ramen goed kunnen ventileren, mits de WTW, mechanische ventilatie of centrale afzuiger aanstaan en alle ventilatieroosters open zijn.
Daar wil ik nog even aan toevoegen: Ook al heb je mechanische ventilatie (met WTW of zonder) dan nog moet je wel af en toe de kanalen schoon laten maken en de filters vervangen. Op den duur slibben die helemaal dicht met stof en dan neemt de capaciteit heel snel af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
FredvZ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:18:

Zit er een WTW?
Heb je een eigen mechanische ventilatie?
Zit er een centrale afzuiging in het gebouw?
Zitten er ventilatieroosters in je ramen?

er zitten ventilatieroosters in de ramen die je open/dicht kan doen maar zijn vrij klein en denk niet dat dit helpt.

Ook zit er in de badkamer en keuken zo'n mechanische ventilatie die je op stand 1, 2 of 3 kan zetten. stand 1 doet weinig, stand 2 is mwa en stand 3 is goed maar komt veel lawaai vanaf. die kan ik niet zomaar non stop aan laten zetten, vooral niet als ik ga slapen.

deze staat al op stand 2 maar helpt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 13:06
mugenmarco schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:26:
er zitten ventilatieroosters in de ramen die je open/dicht kan doen maar zijn vrij klein en denk niet dat dit helpt.
Als ze dicht staan gaat het inderdaad niet helpen.
Ook zit er in de badkamer en keuken zo'n mechanische ventilatie die je op stand 1, 2 of 3 kan zetten. stand 1 doet weinig, stand 2 is mwa en stand 3 is goed maar komt veel lawaai vanaf. die kan ik niet zomaar non stop aan laten zetten, vooral niet als ik ga slapen.
Als de boel goed is aangesloten, de kanalen schoon zijn en alle roosters open staan zou stand 1 al voldoende moeten zijn om het appartement buiten het koken/douchen/badderen om voldoende te ventileren.

Een appartement uit 2000 is inmiddels ook alweer 25 jaar oud, dus de mechanische ventilatiebox kan prima aan groot onderhoud en/of vervanging toe zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
FredvZ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Als ze dicht staan gaat het inderdaad niet helpen.

[...]

Als de boel goed is aangesloten, de kanalen schoon zijn en alle roosters open staan zou stand 1 al voldoende moeten zijn om het appartement buiten het koken/douchen/badderen om voldoende te ventileren.

Een appartement uit 2000 is inmiddels ook alweer 25 jaar oud, dus de mechanische ventilatiebox kan prima aan groot onderhoud en/of vervanging toe zijn.
die staan 24/7 open, overal :-)

maar heb niet echt het idee dat hij bij standje 1 aan gaat, of dat er een luchtstroom te horen is. Pas bij stand 2 hoor je die maar dit helpt niet veel om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Is deze hoge luchtvochtigheid in alle kamers van je appartement?
Of alleen in bepaalde kamers?
Bij mij bereik ik 70% alleen in mijn badkamer direct na het douchen.
Heb je 1 meter of meerdere?
Bestaat er een kans dat je meter kapot is?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
mugenmarco schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:26:
[...]

deze staat al op stand 2 maar helpt niks.
Heb je gevoeld er wel afzuiging is op stand 2?
Het kan zo maar zijn dat er een condensator kapot is waardoor de ventilatiebox op het laagste toerental blijft draaien.
Maak de ventilatiebox eens open en kijk of de ventilator niet schoongemaakt moet worden. Wel eerst de spanning er af!

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 18-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
GarBaGe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:52:
Is deze hoge luchtvochtigheid in alle kamers van je appartement?
Of alleen in bepaalde kamers?
Bij mij bereik ik 70% alleen in mijn badkamer direct na het douchen.
Heb je 1 meter of meerdere?
Bestaat er een kans dat je meter kapot is?
nee is overal hetzelfde, heb 3 van die hygrometer dingen die hetzelfde zeggen.
devriesjande schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Heb je gevoeld er wel afzuiging is op stand 2?
Het kan zo maar zijn dat er een condensator kapot is waardoor de ventilatiebox op het laagste toerental blijft draaien.
ik hoor hem wel harder gaan zodra die op stand 2 staat, alleen het doet niks met de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:36
mugenmarco schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:47:
[...]die staan 24/7 open, overal :-)
maar heb niet echt het idee dat hij bij standje 1 aan gaat, of dat er een luchtstroom te horen is. Pas bij stand 2 hoor je die maar dit helpt niet veel om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen.
Wanneer is er voor het laatst groot onderhoud gepleegd aan de installatie?
Want je lijkt niet te reageren op berichten in dit topic hieromtrent.
(Deels) Verstopte leidingen / buizen verliezen hun debiet en kunnen dientengevolge niet voldoende lucht afvoeren namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Wanneer is er voor het laatst groot onderhoud gepleegd aan de installatie?
Want je lijkt niet te reageren op berichten in dit topic hieromtrent.
(Deels) Verstopte leidingen / buizen verliezen hun debiet en kunnen dientengevolge niet voldoende lucht afvoeren namelijk.
Dat weet ik niet en zal ik na moeten vragen bij de beheerder. maar zelfs met die mechanische ventilatie uit zou voldoende luchten toch ook moeten helpen? en zonder luchten een luchtvochtigheid van 70% of erger kan nooit normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De mechanische ventilatie kan niet uit. Op stand 1 zuigt hij als het goed is ook af.
Als je thuis bent dat kan je hem het best op stand 2 zetten.
Als je gaat badderen op stand 3. Als je langer dan een paar uur weg bent dan kan de ventilatie op stand 1.

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 18-06-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mugenmarco schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Dat weet ik niet en zal ik na moeten vragen bij de beheerder. maar zelfs met die mechanische ventilatie uit zou voldoende luchten toch ook moeten helpen? en zonder luchten een luchtvochtigheid van 70% of erger kan nooit normaal zijn.
Met luchten: Je binnentemperatuur is flink lager dan de buitentemperatuur, zonder dat daar iets van conditioning plaatsvind is en blijft de aanvoer 'kale' buitenlucht met een hoop vocht.

Zonder luchten: Waar zou het vocht naartoe moeten?

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
D4NG3R schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Met luchten: Je binnentemperatuur is flink lager dan de buitentemperatuur, zonder dat daar iets van conditioning plaatsvind is de aanvoer 'kale' buitenlucht.

Zonder luchten: Waar zou het vocht naartoe moeten?
hm goed punt, dus wat ik begrijp is een luchtontvochtiger eigenlijk de enige optie, naast uitzoeken of er iets aan de hand is met de mechanische ventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:56
Je moet beslist de 'waaier' van de afzuigventilatie-box nakijken, en schoonmaken, zeker als ook de keuken daarmee wordt afgezogen zit deze vol met stof en vet en zal de capaciteit zeer laag zijn.. -eigen ervaring, ik moest in mijn vorige woning deze elke 2 jaar schoonmaken-

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1