Hoi! Late reactie, maar indien je zelf nog geen oplossing hebt gevonden of anderen tegen het probleem aanlopen deel ik bij deze graag mijn workaround. Zelf heb ik een UDM-SE maar ik ga er vanuit dat het op elke Cloud Gateway zou moeten werken.
Ik heb een aantal scripts in /mnt/data staan. Hierin staat o.a. een script met commando’s die statische ARP vermeldingen maakt van mijn Synology’s in de ARP tabel. Daarnaast heb ik een systemd service gecreëerd zodat het script bij elke reboot wordt uitgevoerd en ze er dus altijd weer opnieuw aan zullen worden toegevoegd. Via diverse WOL apps/widgets op MacOS/iOS/Android kan ik alles met het broadcast adres aanzetten, óók vanaf andere VLAN’s en extern d.m.v. WireGuard.
Ik weet niet of het bij alle NIC’s het geval is, maar bij Synology is het ook belangrijk dat je de link snelheid van de gebruikte ethernet poort(en) in Unifi op auto-negotiate laat staan. Dit omdat de NIC’s na het afsluiten overschakelen naar FE en zichzelf na een timeout uitschakelen als er een andere snelheid van toepassing is.
Afhankelijk van of je het direct op de router of op een losse switch hebt aangesloten dien je er ook rekening mee te houden dat het apparaat online is wanneer je een power cycle op de betreffende router of switch uitvoert. Anders treedt er wederom een timeout op en zul je het apparaat weer handmatig moeten inschakelen.
Het werkt hier al bijna 3 jaar zeer goed en betrouwbaar. Óók na updates blijft de boel intact.

Zie script en service hier onder.
static-arp.sh voorbeeld, te plaatsen in /mnt/data
code:
1
2
3
4
5
| #!/bin/bash
/usr/sbin/arp -s <ip> <mac>
/usr/sbin/arp -s <ip> <mac>
/usr/sbin/arp -s <ip> <mac> |