Unifi Cloud Gateway Ultra & WOL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-12 12:37
Hallo allemaal,

Ik draai al een tijdje een USG en dit was een hel om WOL op te zetten in combinatie met Home Assistant. Dit draait nu al een tijd stabiel. Echter begint mijn USG het op te geven en wil ik overstappen naar een Unifi Cloud Gateway Ultra. Wekt dit wel plug and play met Wake On Lan? Of moet ik dan weer een een bestandje uploaden met een config?

Iemand ervaring hier mee?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt geen config bestandjes meer uploaden op een cloud gateway, want de gateway IS de controller en draait Debian. Bij elke update wordt custom config bovendien weer verwijderd.

De USG (3P en Pro resp.) zijn buiten oud en traag ook EOL en dus onveilig, dus een goede keuze om te vervangen :)

Dat gezegd hebbende werkt WOL volgens o.a. de topics die ik erover gevonden heb prima op moderne Ubiquiti routers, alleen niet over VLAN’s of LAG’s, maar dat is vrij normaal omdat het broadcastverkeer is wat niet zomaar over die grens heen kan en binnen het eigen broacast domain moet blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 18-06-2025 21:45 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Haulussius
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-12 09:36
Hoi! Late reactie, maar indien je zelf nog geen oplossing hebt gevonden of anderen tegen het probleem aanlopen deel ik bij deze graag mijn workaround. Zelf heb ik een UDM-SE maar ik ga er vanuit dat het op elke Cloud Gateway zou moeten werken.

Ik heb een aantal scripts in /mnt/data staan. Hierin staat o.a. een script met commando’s die statische ARP vermeldingen maakt van mijn Synology’s in de ARP tabel. Daarnaast heb ik een systemd service gecreëerd zodat het script bij elke reboot wordt uitgevoerd en ze er dus altijd weer opnieuw aan zullen worden toegevoegd. Via diverse WOL apps/widgets op MacOS/iOS/Android kan ik alles met het broadcast adres aanzetten, óók vanaf andere VLAN’s en extern d.m.v. WireGuard.

Ik weet niet of het bij alle NIC’s het geval is, maar bij Synology is het ook belangrijk dat je de link snelheid van de gebruikte ethernet poort(en) in Unifi op auto-negotiate laat staan. Dit omdat de NIC’s na het afsluiten overschakelen naar FE en zichzelf na een timeout uitschakelen als er een andere snelheid van toepassing is.

Afhankelijk van of je het direct op de router of op een losse switch hebt aangesloten dien je er ook rekening mee te houden dat het apparaat online is wanneer je een power cycle op de betreffende router of switch uitvoert. Anders treedt er wederom een timeout op en zul je het apparaat weer handmatig moeten inschakelen.

Het werkt hier al bijna 3 jaar zeer goed en betrouwbaar. Óók na updates blijft de boel intact. :) Zie script en service hier onder.

static-arp.sh voorbeeld, te plaatsen in /mnt/data

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

/usr/sbin/arp -s <ip> <mac>

static-arp.service, te plaatsen in /etc/systemd/system