Deur verplaatsen - draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 11:32
We zijn bezig een verbouwing te plannen.
Nieuwe vloer, nieuwe keuken.
Huis in 2007 gekocht, was toen nieuwbouw.

Nu ontstaat het plan om de deur van de hal naar de woonkamer een stuk op te schuiven. De bijkeuken komt dan bij de hal, dus dat muurtje verdwijnt ook.

Ik vraag me af of ik een constructieberekening moet laten maken en een vergunning aanvragen.
Ik kan namelijk niet beoordelen of de deur in een draagmuur zit.
Plattegrond van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDw6YU6rUY93As7UrvUCJVFOj-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGyvcvLr0XqWIIk3nADhiEnv.jpg?f=fotoalbum_large

De muur (groen) verdwijnt en de deur (geel) verplaatst naar de geel gearceerde muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_xsqJv737s9vORImsUreIJfBDI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rvlvwxkhZ8QfN1gALa7WcEMT.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 16:29
Er ligt een "metalen ligger" in het verlengde van de muur die je weg wil halen. Ik zou hier zeker iemand voor laten komen. Beter zeker zijn dan dat de boel instort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-07 16:35
Nee die kan niet zomaar weg. aan de pijlen in je woonkamer te zien ligt daar een vloer op. Dan ligt er een eindje verder nog een stalen ligger die nog fantsoenlijke oplegging nodig heeft waar je wellicht aan gaat komen.

Wanneer je alleen een nieuwe deuropening wil maken die niet tot onderzijde vloer loopt dan kom je misschien weg met een nieuwe latei boven je deuropening. Even navraag doen bij een constructeur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13

Illusion

(the art of)

Heb je ook een tekening van de eerste verdieping?
Want alles dat we nu zien (zoals de holle welfsels die @achterhoeker benoemt ) zit onder de BG vloer en dus onder de muur die je wil verwijderen.
Wat je nodig hebt zijn de vloeren/muren die erboven zitten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 18-06-2025 10:11 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
Illusion schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:46:
Heb je ook een tekening van de eerste verdieping?
Want alles dat we nu zien (zoals de holle welfsels die @achterhoeker benoemt ) zit onder de BG vloer en dus onder de muur die je wil verwijderen.
Wat je nodig hebt zijn de vloeren/muren die erboven zitten :)
dat is nogal een aanname. Waarom zou iemand een stalen ligger onder de beganegrondvloer plaatsen? Ik ga er vooralsnog vanuit dat de getekende overspanning van de verdiepingsvloer is en de stalen ligger geplaatst is om de opening tussen keuken en woonkamer te maken. Zou me niets verbazen dat deze onder de vloer te zien is en TS een koofje ziet tussen keuken en woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-07 11:12

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Haal er nou gewoon een constructeur bij, dit is vragen om problemen anders.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-07 10:41
achterhoeker schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:19:
[...]

dat is nogal een aanname. Waarom zou iemand een stalen ligger onder de beganegrondvloer plaatsen? Ik ga er vooralsnog vanuit dat de getekende overspanning van de verdiepingsvloer is en de stalen ligger geplaatst is om de opening tussen keuken en woonkamer te maken. Zou me niets verbazen dat deze onder de vloer te zien is en TS een koofje ziet tussen keuken en woonkamer.
Dat is wel hoe het tekenen werkt, die stalen ligger kan te maken hebben met de fundering die daar open is zodat je daar nog langs kan onderdoor. Ligt er daar wat staal om de platen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:48
achterhoeker schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Op de tekening staat de stalen ligger gestippeld. Over het algemeen worden zaken boven de snedelijn van de plattegrond gestippeld getekend, en onder de snedelijn doorlopend. De holle welfsels staan niet gestippeld getekend.
De aanname dat de holle welfsels de BG-vloer is, en de stalen ligger onder de verdiepingsvloer is plausibel. Uit een plattegrond van de verdieping en fundering valt wellicht wat meer te herleiden.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:40
Allemaal mooie discussies weer. TS kan zelf vrij snel vaststellen of de stalen ligger onder de bg zit of juist onder de 1e verdieping.

Op basis van de muurdiktes en de draagrichting van de vloeren staat het antwoord hier los van en is die vrij eenvoudig: nee, die groene wand kan niet zomaar weg. Daar moet een hulpconstructie (ook weer stalen balk) voor terugkomen. Ook de deur verplaatsen kan niet zomaar. Beide wanden zijn dragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
meenkdrie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Dat is wel hoe het tekenen werkt, die stalen ligger kan te maken hebben met de fundering die daar open is zodat je daar nog langs kan onderdoor. Ligt er daar wat staal om de platen op te vangen.
waarom zijn er dan sloffen links en rechts getekend als daar geen staal bovenop ligt om op te vangen?
Die ligger ligt gewoon onder of tussen de verdiepingsvloer.

Het is allemaal echt niet zo moeilijk mensen. Los van of de getekende symbolen van beganegrondvloer of verdiepingsvloer is het aannemelijk dat zowel beganegondvloer als verdiepingsvloer op dezelfde manier overspannen.

Groene wand kan dus niet zomaar weg. De oude deur metsel je dicht en de nieuwe deur moet een nieuwe latei boven wanneer daar ruimte voor is.

Ga met je tekening en plannen naar een constructeur en laat je informeren. Of dit vergunningsplichtig is dan is dat in nederland theoretisch wel zo maar praktisch vaak niet. Ik zie veel belgische termen op tekening staan dus ik neem aan dat je in belgie woont en die regelgeving ken ik niet.

Jullie discussiëren onderling maar lekker verder over hoe tekenen werkt. Deze bouwkundig tekenaar gaat weer wat nuttigs doen.

Edit:
Zie hieronder. Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 11:32
De ondervloer is beton, er is geen kruipruimte, dus ik vermoed dat de stalen ligger in het plafond zitten. Deze is overigens in het plafond niet te zien in de keuken.
Na de reacties ga ik sowieso iemand laten komen. Was toch al het idee maar zou het fijn vinden om vooraf ongeveer te weten waar ik aan toe ben.
Had gehoopt dat iemand hier het adhv de tekeningen zou weten want ben zelf echt een noob en als het duidelijk te zien was staat dat natuurlijk helemaal dom 😁
Pagina: 1