Hyundai i40 koppeling stuk, reparatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 15:54
Beste tweakers ik ben in het bezit van een hyundai i40 uit 2012 met 213000km op de teller. Nu is de koppeling versleten/kapot, reparatie kosten 1000e. Er zit in de achterklep ook een barst die er al een tijd zit evt reparatiekosten zijn 800e. Ik ben gisteren naar de garage geweest om te checken of er meer dingetjes aan zitten te komen en dat zijn remblokken en schijven voor en de accu is slecht.
De inruilwaarde schat ik in tussen de 1500-2000e.
Wanneer we alleen de koppeling nu laten repareren en de schiven bij een apk of volgende kleine beurt dan komen we weer 2-3 jr vooruit denk ik.

Nu zijn we aan het overwegen om de auto te laten repareren of een vervanger aan te schaffen (station, 90k-100k op de teller) we hebben wel spaargeld maar zitten niet echt op de uitgave te wachten.

Hoe zouden jullie hierover denken, repareren of andere auto aanschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
Nu weet je wat je hebt (historie) en wat je krijgt (met nieuwe koppeling, remmen en accu ga je gemakkelijk weer 50-75k rijden). Auto rijden kost geld en auto’s kopen kost ook geld. Koppeling, remmen en accu zijn reguliere vervangingen die bij elke soortgelijke auto om de zoveel tijd gedaan moeten worden.

Als er verder niks speciaals mis is met de auto, wat je op dit moment weet, dan is de reparatie altijd de verstandige keuze lijkt mij.

Die barst snap ik niet, bedoel je een barst in de lak? Dat kan je bij beun de haas vast een stuk goedkoper regelen, maar is het wel echt nodig? Als het puur cosmetisch is zou ik er niks aan doen. Ook al rot het een deel weg, wat kost een vervangende klep op de sloop?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 10:44
Meestal kan je voor het bedrag waar je een (voor jou) nieuwe auto voor koopt een goedkoop wagentje nog jarenlang repareren en laten rijden. Dus ik zou altijd repareren tenzij je een goede reden hebt om een andere auto aan te schaffen (gezinsuitbreiding, werk etc)

Ik vind het zelf ook nooit leuk om geld uit te geven aan iets dat ik al heb dus is de verleiding altijd groot om wat nieuws te halen maar als je even door de zure appel heen bijt dan ben je er over een tijdje toch blij mee dat de rest van je spaargeld nog op de rekening staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Jasper_S1985 op 18-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Drardollan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:32:
Nu weet je wat je hebt (historie) en wat je krijgt (met nieuwe koppeling, remmen en accu ga je gemakkelijk weer 50-75k rijden). Auto rijden kost geld en auto’s kopen kost ook geld. Koppeling, remmen en accu zijn reguliere vervangingen die bij elke soortgelijke auto om de zoveel tijd gedaan moeten worden.

Als er verder niks speciaals mis is met de auto, wat je op dit moment weet, dan is de reparatie altijd de verstandige keuze lijkt mij.

Die barst snap ik niet, bedoel je een barst in de lak? Dat kan je bij beun de haas vast een stuk goedkoper regelen, maar is het wel echt nodig? Als het puur cosmetisch is zou ik er niks aan doen. Ook al rot het een deel weg, wat kost een vervangende klep op de sloop?
Het is een kunststof klep, er is een aanhanger tegenaan gekomen, volgensmij en de barst wordt steeds iets langer voor mijn gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Fugitive2008 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Het is een kunststof klep, er is een aanhanger tegenaan gekomen, volgensmij en de barst wordt steeds iets langer voor mijn gevoel.
Je hebt een keuze: wil je afschrijven of wil je onderhoud betalen. Je gaat altijd van afschrijving naar onderhoud.

Ik heb de voorkeur heel lang gehad voor onderhoud boven afschrijving: goedkope luxe auto, maar wel soms relatief hoog onderhoud. Gaf ik 4-5k uit aan een 10 jaar oude luxe auto, maar ook 1-4k per jaar aan onderhoud. Dat lijkt veel, maar een nieuwe Polo-size auto schrijft zo 200-400 per maand af, wat effectief per jaar hetzelfde of nog meer is. Overigens als ik de eerste 2 jaar door het ergste heen was, viel het erna wel mee. Was vaak wat achterstallig spul en daarna was ie weer goed.

Denk dus dat de keuze voor ons niet goed te maken is, maar dat ik niet zo op zou kijken tegen een beetje onderhoud als je er nog in wilt blijven rijden. Btw: 2ehands/revisie onderdelen zijn ook nog een optie evt.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-06-2025 10:02 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 12:20
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:01:
[...]

Denk dus dat de keuze voor ons niet goed te maken is, maar dat ik niet zo op zou kijken tegen een beetje onderhoud als je er nog in wilt blijven rijden. Btw: 2ehands/revisie onderdelen zijn ook nog een optie evt.
Bij een koppeling zitten de kosten vooral in arbeid, niet zozeer in onderdelen.

@Fugitive2008, waarom zou je nu wel de barst aanpakken als die er al een tijd zit? Als je je er niet aan ergert zou ik die lekker laten zitten, koppeling laten repareren en lekker doorrijden :) Remschijven zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Fugitive2008 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Als ie van kunststof is dan rot ie in ieder geval niet weg :P
Zolang je geen lekkages hebt en het je visueel niet uit maakt, zou je dat lekker kunnen laten zitten.

Geldt net zo goed voor de accu. Hoewel het vervelend is als ie je een keer in de steek laat, levert het geen gevaarlijke situaties op. En ook al wordt een accu als “slecht” gemeten, dan kan ie het soms nog wel 1 of 2 jaar volhouden.
Remschijven en remblokken zijn uiteraard wel belangrijk, maar je zou kunnen vragen of ze een schatting van het aantal resterende km’s kunnen maken.

Al met al snap ik je overweging wel. Een koppeling vervangen gezien de restwaarde is eigenlijk gewoon een economische total loss. Andere kant is dat je weet wat voor auto je rijdt en je kent de historie.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fugitive2008
Dank voor jullie antwoorden. Ik zat zelf ook meer in de richting van repareren en er nog aantal jaar ermee doorrijden. De auto kan niet heel veel minder waard worden denk ik. We hebben nog kleine kinderen en die raggen zo een auto ook wel af met zelf erin klimmen etc met spulletjes gooien.

Maar goed van de andere kant ik denk dat de relaraties wel net xo veel of nog meer kosten dan de auto waard is. Maar goed dan kan ik er wel nog een aantal jaar mee rijden. Een nieuwe occasion daalt net zo hard in prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Fugitive2008 op 18-06-2025 13:16 ]

Pagina: 1