Toon posts:

oracle - flexibele 'where-clause'

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek een manier om in een procedure dynamisch de 'where-clause' van een select statement aan te passen. Heeft iemand hier een goede oplossing voor?

Verwijderd

De Where-clausule opnemen als variabele?

Verwijderd

je geeft zelf al het antwoord : gebruik dynamisch sql (dbms_sql of evt dbms_ddl)

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 14:26 schreef DarthVader het volgende:
ik zoek een manier om in een procedure dynamisch de 'where-clause' van een select statement aan te passen. Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
Ik heb geen flauw idee wat je hiermee bedoelt.

Wil je nou vanuit een externe omgeving (PHP, VB, etc) op een Oracle database een query afschieten, wil je in een stored procedure in een Oracle database iets doen, of gebruik je een anders exotisch Oracle product (zoals Oracle Applications, Oracle Portals, en ga zo maar door).

De kans dat je een nuttig antwoord krijgt wordt substantieel hoger als je een duidelijke vraag stelt. :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt sjako, ik wist inderdaad dat het mogelijk was, ik kon er echter met geen mogelijkheid meer achter komen hoe. DBMS_SQL werkt inderdaad. In mijn zoektocht ben ik nog een ander nuttig commando tegengekomen: EXECUTE_IMMEDIATE. hiermee kan je ook dynamisch een sql statement samenstellen en uitvoeren, vanuit verschillende variabelen.:)

Verwijderd

Iets te laat dus :)
Was de link nog ff aan het zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan de link wel degelijk gebruiken. dank je SGBas

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 21:41

JaQ

als je het alleen gebruikt voor een query, kan je ook & gebruiken.

dus

define p_select_option=&1

column where_clause new_value p_where_clause noprint

select decode
( '&p_select_option'
, 'B'
, 'and a.1 = b.1'
, 'C'
, 'and a.1 = c.1'
, '--') where_clause
from dual
/