Advies voor retrogaming mini-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11
Ik ben bezig om een retrogaming mini-pc samen te stellen en met een beetje hulp van ChatGPT ben ik op het volgende uitgekomen:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 133,99€ 133,99
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 143,99€ 143,99
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 34,12€ 34,12
1SSD'sSamsung 980 500GB€ 53,84€ 53,84
Totaal€ 365,94

Het doel is om alles t/m PS2/GameCube/Wii vlekkeloos te kunnen spelen. Mijn roms e.d. wil ik op een netwerkshare zetten, vandaar de keuze voor een betrekkelijk kleine ssd, alhoewel daar volgens mij ook meer dan genoeg op kan, maar als je nog kleiner wil, levert het naar verhouding weinig extra op tegenwoordig.

Mijn budget is wel ongeveer dit, veel meer moet het niet worden, minder is mooi meegenomen.

Qua software ben ik er ook nog niet helemaal uit, ik zie Batocera als OS of EmulationStation als frontend voorbij komen, daar zijn tips ook welkom.

Ik heb nog twee oude Logitech Dual Actions die ik als usb-controller in kan zetten.

Mis ik nog iets of hebben jullie nog tips?

Edit: ik zie nu dat op de X300 SODIMM moet, die ga ik nog effe aanpassen... aangepast

[ Voor 5% gewijzigd door Saekerhett op 18-06-2025 10:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is een Steam Deck niet het overwegen waard? Die is voor rond dit bedrag wel te vinden en ik weet eigenlijk niet hoe de grafische kaart daarvan het doet ten opzichte van deze APU. Sowieso is er best een staan deck retro gaming community dus dat maakt het wel makkelijker.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:41:
Is een Steam Deck niet het overwegen waard? Die is voor rond dit bedrag wel te vinden en ik weet eigenlijk niet hoe de grafische kaart daarvan het doet ten opzichte van deze APU. Sowieso is er best een staan deck retro gaming community dus dat maakt het wel makkelijker.
Goedkoopste nieuwe Steam Deck is 419 euro zag ik en dan moet je de Dock voor externe beeldschermen voor 89 euro er nog bij kopen, dat gaat me wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Tweedehands systeempje met een 4600G of nieuwer zou prima moeten werken. Moet het nieuw en compact zijn?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Enige wat ik zou toevoegen is een cpu koeler ...
categorie: Processorkoeling
Dit zijn degene die passen.

Lees vooral ook review: Lowprofilekoelers - De ideale koelers voor je compacte build ,maar pas op dat je max 46 mm mag pakken.

[ Voor 101% gewijzigd door 99ruud99 op 17-06-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Saekerhett schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Goedkoopste nieuwe Steam Deck is 419 euro zag ik en dan moet je de Dock voor externe beeldschermen voor 89 euro er nog bij kopen, dat gaat me wat te ver.
Mja, 2e hands is hij soms voor €300 al te krijgen en sowieso af en toe refurbished bij Valve voor €299. En de Dock zijn op Ali en andere plekken veel goedkope alternatieven voor.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24
Was er niet zo'n Chinees merk of meerdere die compacte pc's met best wel goede hardware voor weinig verkochten? Ben even de namen kwijt, maar misschien is zoiets ook een goede oplossing.
Daarbij ben ik fan van de Steam Deck, maar de vraag is of @Saekerhett zit te wachten op een handheld device. Deze is met een dock wel op een scherm of tv aan te sluiten natuurlijk en kunnen ook controllers op gesynced worden met of zonder dock. Maar goed, denk dat je meer uit die 300 a 400 euro kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
Dekar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:27:
Tweedehands systeempje met een 4600G of nieuwer zou prima moeten werken. Moet het nieuw en compact zijn?
Hoeft niet per se nieuw, compact wel graag :)
99ruud99 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:41:
Enige wat ik zou toevoegen is een cpu koeler ...
categorie: Processorkoeling
Dit zijn degene die passen.

Lees vooral ook review: Lowprofilekoelers - De ideale koelers voor je compacte build ,maar pas op dat je max 46 mm mag pakken.
Dat is eventueel nog een optie, maar ik kan ook eerst even kijken naar de boxed koeler en als die teveel lawaai maakt of de temps worden te hoog, dan kan ik altijd nog iets van een Noctua achteraf halen.
DeNachtwacht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Mja, 2e hands is hij soms voor €300 al te krijgen en sowieso af en toe refurbished bij Valve voor €299. En de Dock zijn op Ali en andere plekken veel goedkope alternatieven voor.
Zo'n dock zit ik eigenlijk niet op te wachten, ik wil gewoon een mini-pc. De spellen worden alleen op tv gespeeld en dan denk ik dat je qua hardware inderdaad meer kan krijgen voor 300-400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-09 23:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Arunia schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:03:
Was er niet zo'n Chinees merk of meerdere die compacte pc's met best wel goede hardware voor weinig verkochten? Ben even de namen kwijt, maar misschien is zoiets ook een goede oplossing.
Daarbij ben ik fan van de Steam Deck, maar de vraag is of @Saekerhett zit te wachten op een handheld device. Deze is met een dock wel op een scherm of tv aan te sluiten natuurlijk en kunnen ook controllers op gesynced worden met of zonder dock. Maar goed, denk dat je meer uit die 300 a 400 euro kunt halen.
Minisforum maar die kunnen ook prijzig zijn.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Prima build. Eventueel kan je tweedehands ook goeie deals scoren. Alles vanaf de 4600G is snel genoeg, 5500G(T), 5600G(T), en SODIMM setjes zat.
Tweedehands: https://www.marktplaats.n...m2241472306-ryzen-5-5600g

uitvoering: Patriot P320 512GB scheelt wat.

uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/16 iets snellere Cas Latency.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Dekar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:24:
Prima build. Eventueel kan je tweedehands ook goeie deals scoren. Alles vanaf de 4600G is snel genoeg, 5500G(T), 5600G(T), en SODIMM setjes zat.
Tweedehands: https://www.marktplaats.n...m2241472306-ryzen-5-5600g

uitvoering: Patriot P320 512GB scheelt wat.

uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/16 iets snellere Cas Latency.
Dat Kingston geheugen is wel fijn ja, CL16, die zet ik erin! Zal ook effe naar de ssd kijken.

Inderdaad beetje V&A en Marktplaats afstruinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 16:23
Ik heb vorig jaar voor dit doeleinde een tweedehands Lenovo AIO aangeschaft. Deze heeft een Ryzen 3 4300U en draait zelfs nog een aantal PS3 titels zonder problemen op 1080p. De 5700G lijkt me dus een prima keuze. Heb zelf Batocera draaien, dat bevalt erg goed. Zou wel overwegen om de roms toch lokaal op te slaan, dan laadt alles net even wat sneller lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Saekerhett schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:05:
Zo'n dock zit ik eigenlijk niet op te wachten, ik wil gewoon een mini-pc. De spellen worden alleen op tv gespeeld en dan denk ik dat je qua hardware inderdaad meer kan krijgen voor 300-400 euro.
Het is niet alsof ik je nu wil pushen, maar je reageert nu op basis van aannames in plaats van onderzoek. Als je googlet, kom je dit tegen:
Rough Equivalents
NVIDIA: The Steam Deck’s GPU performance is generally considered to be in the ballpark of an NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti or a GeForce GTX 1650.
AMD: On the AMD side, the closest equivalents would be the Radeon RX 570 or the Radeon RX 5500M.
Dit betekent dus dat de Deck in ieder geval qua GPU duidelijk beter presteert dan de 4800G in games en ook beter is dan de 5700G. Het verdienmodel van consoles is altijd de hardware onder de verkoopprijs verkopen, en dat terugverdienen via Store aankopen en dat is bij de Deck niet anders. Daarnaast heb je daar ook het voordeel dat de firmware en drivers zeer gefocust zijn op efficiëntie omdat het één apparaat is. Die 5700G zit altijd in allerlei generieke systemen, laptops én zelfbouw devices met ook weer verschillende types en hoeveelheden ramgeheugen dus drivers zullen deels generiek zijn. Bovendien heeft Valve een economisch belang het apparaat met firmwares te blijven optimaliseren en tweaken, er is nog geen opvolger, terwijl AM4 letterlijk op zijn laatste benen loopt.

Ik wilde het toch even meegeven, maar snap ook heus dat zelfbouw zijn sfeer / gevoel heeft. Succes in ieder geval!

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-06-2025 10:47 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
DeNachtwacht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Het is niet alsof ik je nu wil pushen, maar je reageert nu op basis van aannames in plaats van onderzoek. Als je googlet, kom je dit tegen:

[...]
Check, dat was inderdaad aanname, ik ga me even wat meer in de Steam Deck verdiepen.
Dit betekent dus dat de Deck in ieder geval qua GPU duidelijk beter presteert dan de 4800G in games en ook beter is dan de 5700G. Het verdienmodel van consoles is altijd de hardware onder de verkoopprijs verkopen, en dat terugverdienen via Store aankopen en dat is bij de Deck niet anders. Daarnaast heb je daar ook het voordeel dat de firmware en drivers zeer gefocust zijn op efficiëntie omdat het één apparaat is. Die 5700G zit altijd in allerlei generieke systemen, laptops én zelfbouw devices met ook weer verschillende types en hoeveelheden ramgeheugen dus drivers zullen deels generiek zijn. Bovendien heeft Valve een economisch belang het apparaat met firmwares te blijven optimaliseren en tweaken, er is nog geen opvolger, terwijl AM4 letterlijk op zijn laatste benen loopt.

Ik wilde het toch even meegeven, maar snap ook heus dat zelfbouw zijn sfeer / gevoel heeft. Succes in ieder geval!
Ik heb iig een video van LTT gekeken, dat helpt ook:

YouTube: We Built a PC for the Price of a Steam Deck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, en er zijn zeker ook nadelen, maar alles goed op een rijtje zetten is echt wel slim. Destijds weet ik bijv dat er soms ook nog wel wat zaken niet optimaal waren maar met firmwares is de deck de afgelopen 2 jaar flink verbeterd. Net zoals in jouw geval ooit retro gaming met vooral de Wii nog wel spannend was, maar daar zijn volgens mij nu best goede emulators voor. Details weet ik niet, maar zoals gezegd de Valve Certified Refurbished die soms hier online komen kunnen i.c.m. een betaalbare dock best een mooie optie zijn. Begint dus al bij €299, en als je al een microSD kaartje hebt liggen waarop je de roms hebt staan is dat zelfs al voldoende.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Je kunt ook zoiets halen: v&a aangeboden: Lenovo IdeaPad 3 14ALC6 (82KT00BKMH)
Er zijn genoeg vergelijkbare.
Dan kun je het ook nog meenemen op vakantie als je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:46
Is een Retro handheld zoals de Flip 2 of de Pocket 5 met dock niet een idee? De kosten hiervan zitten rond de 275 Euro met als voordeel dat je ook een mobiele console hebt. Vervolgens kun je er bluetooth controllers aan koppelen of natuurlijk bedrade controllers.

Dit apparaat kan t/m PS2 vlekkeloos emuleren, zie deze lijst.

[ Voor 8% gewijzigd door Gajescheren op 18-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
Dank voor alle reacties, na wat wikken en wegen heb ik gekozen voor:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 133,99€ 133,99
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 143,99€ 143,99
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 34,12€ 34,12
1SSD'sKingston NV3 (retail) 500GB€ 38,34€ 38,34
Totaal€ 350,44

Die handhelds zoals de Steam Deck en dat spul van Retroid heb ik even naar gekeken, maar ik geef toch de voorkeur aan een DYI. Wellicht zet ik die machine ooit weer in als heel iets anders en dan ben ik net wat flexibeler denk ik.

SSD heb ik even veranderd naar een Kingston, scheelde iets geld.
Pagina: 1