Wespennest in Krabpaal

Pagina: 1
Acties:
  • 6.817 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Zoals de titel al zegt, ik heb een wespennest in een katten krabpaal.

Mijn kat was vorig jaar overleden en ik had de krabpaal uit elkaar geschroefd en stond nog deels buiten onder een overkapping.

Nu heeft zich een wespennest in een grote paal gevormd schijnbaar, er zit 1 schroefgat wat voor hen de enige in en uitgang is.

Nu heb ik een hekel aan wespen en wil er vanaf.
Het past helaas niet in de ondergrondse container.

Ik kan de paal gewoon pakken en verplaatsen wat ik ook gedaan heb, ligt nu onder de laurier, uitgang van de wespen aan de straatkant.

Wat is wijsheid? Morgen wespenverdelger halen en in de late avond die buis vol spuiten?
Trechter erin steken en vol laten lopen met water of een ander middel?
Beetje brandstof erover en als een fakkel gebruiken? ( wordt wat lastig, ik woon niet in het buitengebied )

Ik neig zelf om gewoon verdelger te halen maar hoor graag andere opties en ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNsZcsHm74B6TRI8webVsJhPoIU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaRYanShkjvNtVnktUjaBBwo.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door Humma Kavula op 17-06-2025 22:23 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:14
Bel de lokale bijen/imkervereniging. Die mensen kunnen je ongetwijfeld gratis van de wespen afhelpen zonder ze te doden.
Mijn oud-collega zit bij zo'n vereniging en krijg regelmatig dit soort vragen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anatidae op 17-06-2025 22:20 ]

Nou dag he

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

Rhapsody

In Metal We Trust

Als je er geen last van hebt, lekker laten zitten. Niet alle wespen zijn agressief. En het nest sterft in de herfst uit en wordt niet hergebruikt.

Anders zou ik toch echt kijken of er een vriendelijkere optie is waarbij de insecten niet gedoofd hoeven te worden.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:14
Flink volspuiten met verdelger en gat ff afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Verdelger of zeep water.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:15
  • Grote doos er overheen zetten
  • Doos snel dichttapen
  • Verzendetiket erop, met Belastingdienst, afdeling landelijk incassocentrum, Postbus 100
    6400 AC Heerlen
Nee, zonder gein. Normaal zijn wespen mooie en nuttige beesten. Maar op de verkeerde plek een ramp. En net als veel insecten zie ik er de afgelopen jaren niet zoveel, behalve rond de prullenbakken van snackbars.

Dus als verplaatsen een optie is, zou ik het zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52

Kheos

FP ProMod
kun je de brandweer daar niet voor inschakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Als ik ze zonder te doden weg kan doen is ook prima, ik weet dat alleen de koningin het overleeft.

Alleen kan ik deze paal niet zomaar dumpen.

@Anatidae Ik kan wel een lokale imkervereniging vinden, doen die het gratis afhalen?
Ik zal morgen anders ff bellen.

@TomsDiner Ik woon in Apeldoorn dus ik kan hem letterlijk voor deur leggen >:)

@Kheos Jij maakt een geintje neem ik aan...

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52

Kheos

FP ProMod
Humma Kavula schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:29:
@Kheos Jij maakt een geintje neem ik aan...
absoluut niet nee
brandweer komt normaal gezien wespennesten verwijderen.
mijn ouders hebben die een paar jaar geleden ingeschakeld om een wespennest te verwijderen en die kwamen met veel plezier.
Da's misschien enkel in Belgie dan?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zolang jij die wespen niks aandoet en niet in paniek raakt wanneer er 'ns een keertje eentje rond je glas met limo vliegt doen die wespen jou ook niks.
Je hebt er al goed aan gedaan door de paal zo te positioneren dat de aanvliegroute voor de wespen niet jouw looproute of verblijfsruimte doorkruist.
Lekker laten zitten dus, ook wespen zijn nuttige insecten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:49

RvV

Imker hier. Hoewel imkers over het algemeen geen haat hebben jegens wespen, denk ik toch dat het lastig gaat zijn om iemand te vinden die ze komt ophalen. Je hebt er tenslotte niet zo veel aan in je tuin of bij een vereniging. Als het echt niet anders kan, dan spuit je een bus met die rommel erin. Verder eens met Yaksa..

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Ik heb net een aanvraag verstuurd via https://wespenstichting.nl/aanvraag-hulp-wespenconsulent/

Geen idee wat dat in houdt maar zodra het meer kost dan een verdelger dan heeft dit nest pech.
Die paal ligt ook gewoon deels op het gras en ik heb geen andere plek zonder er last van te hebben.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:05
Kheos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:31:
[...]

absoluut niet nee
mijn ouders hebben die een paar jaar geleden ingeschakeld om een wespennest te verwijderen en die kwamen met veel plezier.
Dat is inderdaad alleen in België. Heeft te maken hoe de Vlaamse brandweer is ontstaan (gemeentelijk onderhoud of zoiets) en hoe de Nederlandse is ontstaan. Heb bij brandweer Antwerpen daar wel uitleg over gehad, maar de Vlaamse frieten maakten meer indruk…

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 23:59

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Kheos schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:28:
kun je de brandweer daar niet voor inschakelen?
Jazeker, maar dan wel nadat die hem in de fik heeft gestoken….

[ Voor 12% gewijzigd door TTommie op 18-06-2025 00:05 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TTommie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:04:
[...]

Jazeker, maar dan wel nadat die hem in de fik heeft gestoken….
Is wel een manier om van de wespen af te komen ja... :X Hopen dat je ze wel allemaal pakt en niet een boze bende ontsnapt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

[...]

absoluut niet nee
Brandweer hier; daar komen we in Nederland niet voor (tenzij hij brand inderdaad ;))

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48

Reinier

\o/

RvV schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:43:
Als het echt niet anders kan, dan spuit je een bus met die rommel erin.
Waarom in vredesnaam? Zeker een imker moet beter weten. Insecten zonder enige reden omleggen :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-07 19:37
Reinier schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Waarom in vredesnaam? Zeker een imker moet beter weten. Insecten zonder enige reden omleggen :?
Imker hier. Hoewel imkers over het algemeen geen haat hebben jegens wespen, denk ik toch dat het lastig gaat zijn om iemand te vinden die ze komt ophalen. Je hebt er tenslotte niet zo veel aan in je tuin of bij een vereniging. Als het echt niet anders kan, dan spuit je een bus met die rommel erin. Verder eens met Yaksa..
Imkers geven meer om bijen/hommels, zoemen ook en zijn ook geel/zwart gestreept, maar hele andere beestjes.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV

RvV

Reinier schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Ik zeg toch ook: "als het niet anders kan". Wij kennen de situatie in die tuin/woning niet. Misschien zit hij wel vlak langs een basisschool.
Vergeet niet dat ze later in de herfst behoorlijk vervelend kunnen worden. Het zou jammer zijn als er mensen met een allergie gestoken gaan worden.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:48
Yaksa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:35:
Zolang jij die wespen niks aandoet en niet in paniek raakt wanneer er 'ns een keertje eentje rond je glas met limo vliegt doen die wespen jou ook niks.
Je hebt er al goed aan gedaan door de paal zo te positioneren dat de aanvliegroute voor de wespen niet jouw looproute of verblijfsruimte doorkruist.
Lekker laten zitten dus, ook wespen zijn nuttige insecten.
Ik deel deze mening niet helemaal. Vorig jaar had de buurman ook een wespennest. Fatsoenlijk buitenzitten kon bij ons niet meer. En de hond die graag buiten ligt is meerdere keren gestoken terwijl hij lag te slapen. Daarnaast gingen de wespen op zoek naar voedsel waardoor ze via open ramen en deuren alsnog naar binnen trekken en ze kropen maar al te graag de ventilatie gaten van de muur in.

Met hommels en bijenkorven zou ik geen enkel probleem hebben. Maar gezien de korte lontjes van de wespen en het soms random steken, zou ik het altijd weg laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Je kan ze uiteraard verdelgen maar dat heeft wel risico's, je kan zelf last hebben als je het verkeerd doet en huisdieren van jezelf of anderen kunnen met het gif in aanraking komen. Betaalde verdelging heeft meer ervaring om dit goed te regelen maar is meteen een leuk bedrag.

Ik vind het al stoer dat je het nest hebt gepakt, ik zou zeker heel erg terughoudend zijn geweest om dat te doen. Maar nu is je ervaring dat het verplaatsen geen probleem is en ben ik het eens met de 'laat ze verder met rust' commentaren. Blijkbaar is de soort die jij hebt niet super aggresief. Kijk of je het misschien nog iets subtieler kan verplaatsen zodat je zeker weet dat niemand er zonder het door te hebben mee in aanraking komt en laat ze lekker nuttige dingen doen en voer zijn voor sommige soorten vogels.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou hiervoor iemand laten komen. Zodra je wat in het nest gaat spuiten kunnen die beesten best agressief worden. Een paar jaar geleden had ik een nest in de tuin en dat kostte minder dan 100 euro om te verdelgen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
enigmafan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:30:
Je kan ze uiteraard verdelgen maar dat heeft wel risico's, je kan zelf last hebben als je het verkeerd doet en huisdieren van jezelf of anderen kunnen met het gif in aanraking komen. Betaalde verdelging heeft meer ervaring om dit goed te regelen maar is meteen een leuk bedrag.

Ik vind het al stoer dat je het nest hebt gepakt, ik zou zeker heel erg terughoudend zijn geweest om dat te doen. Maar nu is je ervaring dat het verplaatsen geen probleem is en ben ik het eens met de 'laat ze verder met rust' commentaren. Blijkbaar is de soort die jij hebt niet super aggresief. Kijk of je het misschien nog iets subtieler kan verplaatsen zodat je zeker weet dat niemand er zonder het door te hebben mee in aanraking komt en laat ze lekker nuttige dingen doen en voer zijn voor sommige soorten vogels.
Weghalen/bestrijden moet je altijd aan een professional overlaten. 15 keer gestoken worden en je kan tussen 6 planken liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:02
Ik heb begin lente een wespennest ontdekt die heel erg klein was (net iets kleiner als een tennisbal). Zou hem zelf wel weghalen omdat je misschien zelf hier geen last van hebt maar mensen in de buurt wel. Vooral met kleine kinderen etc. Ben zelf ook een beetje allergisch.

Destijds leek mij dit de beste oplossing "Wespen schuimspray Protect Home" je kan het ook met water en zeep doen maar het is een beetje een snelle dood vs langzame dood. En langzame dood leek mij het risico dat ik toch gestoken werd nog best groot. Het doen was een fluitje van een cent (maar klein nest natuurlijk). Je moet alleen wel zorgen dat je het doet wanneer ze rustig zijn dus na zonsondergang of voor zonsopgang. Ik had zelfs nog helemaal dichte kleren aangetrokken en broek in de schoenen maar heb uiteindelijk geen wesp gezien. En zou ook een vuilniszak er onder leggen om te zorgen dat je zoveel mogelijk chemicaliën opvangt die eruit valt. Je wil dit denk ik niet in je tuin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:04
Morgenvroeg voor zonsopgang even een boutje in het gat draaien en dan de paal in een vuilniszak naar het recycleplein brengen.
Zou dit niet 's avonds doen, want dan heb je een kans dat ze al een gat gemaakt hebben in de paal, ze vreten zich er zo uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-06 09:33
Ik zie hier nogal wat mensen reageren met het advies een verdelger in te schakelen of zelf met gif in de weer te gaan.

Gelukkig ook mensen die wijzen op het nut van wespen, en dat ze vrijwel nooit problemen opleveren zolang je een nest met rust laat.

Gif is in dit geval niet toegestaan, dus een verdelger bellen is uitgesloten. Als een ongediertebestrijder dierplaagbeheerser hier wel met gif in de weer gaat, overtreedt die de regels en begaat die zelfs een milieudelict. Er zijn (terecht) zeer strikte regels voor het gebruik van gif.

Dat nest zit er trouwens al minstens een maand, zonder dat je er iets van hebt gemerkt. Dat zegt ook wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:32

Grannd

da Granndest

Waarom zou gif in dit geval niet toegestaan zijn?

Als een verdelger/dierplaagbeheerser de juiste papiertjes heeft en alleen het gif zo toepast dat het alleen op het nest zelf/de krabpaal terecht komt (die toch weggegooid wordt neem ik aan) dan is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uhmmm
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-07 12:49
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:07:

Als een verdelger/dierplaagbeheerser de juiste papiertjes heeft en alleen het gif zo toepast dat het alleen op het nest zelf/de krabpaal terecht komt (die toch weggegooid wordt neem ik aan) dan is er toch niets aan de hand?
Omdat er nou eenmaal regel voor zijn opgesteld dat je niet zo maar alles vol mag spuiten met gif.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:07:
Omdat het gif alleen gebruikt mag worden in spouwmuren en openingen onder dakbedekking.
[b]Grannd in "Wespennest in Krabpaal"Als een verdelger/dierplaagbeheerser de juiste papiertjes heeft en alleen het gif zo toepast dat het alleen op het nest zelf/de krabpaal terecht komt (die toch weggegooid wordt neem ik aan) dan is er toch niets aan de hand?
Er zijn helaas veel dierplaagbeheersers die zich niet aan de regels houden, maar alsnog mag het niet zoals je het omschrijft (zie hierboven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:46:
Ik zie hier nogal wat mensen reageren met het advies een verdelger in te schakelen of zelf met gif in de weer te gaan.

Gelukkig ook mensen die wijzen op het nut van wespen, en dat ze vrijwel nooit problemen opleveren zolang je een nest met rust laat.

Gif is in dit geval niet toegestaan, dus een verdelger bellen is uitgesloten. Als een ongediertebestrijder dierplaagbeheerser hier wel met gif in de weer gaat, overtreedt die de regels en begaat die zelfs een milieudelict. Er zijn (terecht) zeer strikte regels voor het gebruik van gif.

Dat nest zit er trouwens al minstens een maand, zonder dat je er iets van hebt gemerkt. Dat zegt ook wel iets.
Vetgedrukte kun je vast wel even ondersteunen met een bron.

Nu lijkt het vooral een boude uitspraak.
Daarnaast hebben je andere berichten nogal de toon van 'lekker laten zitten'.
Dat beantwoordt de vraag van TS sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Omdat het gif alleen gebruikt mag worden in spouwmuren en openingen onder dakbedekking.
Heb me nu even ingelezen want ik vond het wel apart dat je het zo resoluut blijft stellen, maar dat verchilt dus per gif en is afhankelijk van het wettelijk gebruiksvoorschrift.
Er zijn helaas veel dierplaagbeheersers die zich niet aan de regels houden, maar alsnog mag het niet zoals je het omschrijft (zie hierboven).
Ik wil niet beweren dat iedere professional zich aan de voorschriften houdt, maar ook die zijn dus wel voor interpretatie vatbaar.
Zoals ik het begrijp kan je een Ficam D gewoon volgens de regels in die krabpaal spuiten, desnoods leg je er eerst nog iets onder zodat je zeker weet dat er niets op de bodem komt. Paar uur later die paal bij het vuilnis en opgeruimd staat netjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 13:53
Serieus, dit advies van een imker?! :(

Wespen zijn hartstikke nuttige beesten en de meesten komen niet op mensen af. Zorg ervoor dat de paal ergens tijdelijk in een natuurlijke omgeving ligt met bomen en bloemen en laat de natuur z'n ding doen. Later paal weer ophalen en afvoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:56
<knip> Off-topic en onvriendelijk. Trauma's zijn erg vervelend voor je, maar die mag je toch echt ergens anders bespreken.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 19-06-2025 18:33 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV

RvV

segil schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Serieus, dit advies van een imker?! :(

Wespen zijn hartstikke nuttige beesten en de meesten komen niet op mensen af. Zorg ervoor dat de paal ergens tijdelijk in een natuurlijke omgeving ligt met bomen en bloemen en laat de natuur z'n ding doen. Later paal weer ophalen en afvoeren.
Wow. Iedereen is wel slecht in het lezen blijkbaar. Ik geef duidelijk aan dat ik het eens ben met mijn voorganger (die aangeeft dat het nuttige insecten zijn). Daarmee vind ik het dus ook nuttige insecten. Net zoals alle andere insecten zoals vliegen, muggen, rupsen, noem maar op.
Nemen we het ook op voor die insecten? Nope, helaas.
Zo lang het geen beschemde diersoort is en de bussen met insectenspray nog in de supermarkt liggen, dan gaan en mogen mensen nog steeds naar de spray grijpen. En ik heb al meerdere keren aangegeven dat dat je laatste optie moet zijn als het een gevaarlijke situatie kan opleveren. Zucht..
Maar ok, iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
SuBBaSS schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Vetgedrukte kun je vast wel even ondersteunen met een bron.

Nu lijkt het vooral een boude uitspraak.
Daarnaast hebben je andere berichten nogal de toon van 'lekker laten zitten'.
Dat beantwoordt de vraag van TS sowieso niet.
https://hygie.nl/wp-conte...2/Productblad_Ficam_D.pdf

"Toepassing voor de bestrijding van kruipende insecten en spinachtigen in loze ruimten:
Denk hierbij aan de toepassing in holle ruimten, tussenruimtes, dubbele wanden, kruipruimten,
leidingkanalen, meterkasten, enz"

Ik zou daarbij kruipruimten, meterkasten etc. niet aanraden, en volgens iemand van Rentokil is dat ook niet toegestaan. Lees gerust nog even verder: https://www.fytostat.nl/PDF/V13395NA.PDF. Dan zul je zien waarom dit geen fijn spul is.

[edit] Ficam-D is niet meer toegestaan in Nederland, alleen Permas-D mag nog gebruikt worden. Ik haalde ze door elkaar.

Dus gaat nu alleen dit op: https://ctgb-documents-pr...13dc_20121227_09093_P.pdf

"Toegestaan is uitsluitend het gebruik als middel ter bestrijding van wespen in nesten in
spouwmuren of onder dakbedekking. Niet toepassen op plaatsen, waar direct contact met
voedingsmiddelen mogelijk is."

Sowieso lijkt het me niet meer dan logisch dat je gebruik van gif alleen in het uiterste geval gebruikt. Bij ratten e.d. is IPM (Integrated Pest Management) al de standaard en dat gaat er voor andere dieren uiteindelijk vast ook komen.

TS heeft overigens al contact opgenomen met de Wespenstichting (ja, dat weet ik), en dat zou iedereen gewoon moeten doen in plaats van aan doodmaken van dieren denken. Het gaat al slecht met insecten in het algemeen, dus zou je gif niet moeten willen, omdat de wespen niet direct doodgaan, en het gif dus meenemen de natuur in.

[ Voor 14% gewijzigd door Nathan Veenstra op 18-06-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
RvV schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Wow. Iedereen is wel slecht in het lezen blijkbaar. Ik geef duidelijk aan dat ik het eens ben met mijn voorganger (die aangeeft dat het nuttige insecten zijn). Daarmee vind ik het dus ook nuttige insecten. Net zoals alle andere insecten zoals vliegen, muggen, rupsen, noem maar op.
Zo lang het geen beschemde diersoort is en de bussen met insectenspray nog in de supermarkt liggen, dan gaan en mogen mensen nog steeds naar de spray grijpen. En ik heb al meerdere keren aangegeven dat dat je laatste optie moet zijn als het een gevaarlijke situatie kan opleveren. Zucht..
Zo'n spuitbus uit een winkel gaat uiterst waarschijnlijk niet helpen. Ik heb al meerdere keren van mensen vernomen dat ze daarmee niet alle wespen uit het nest dood krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Robkazoe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:28:
[...]Ik deel deze mening niet helemaal. Vorig jaar had de buurman ook een wespennest. Fatsoenlijk buitenzitten kon bij ons niet meer. En de hond die graag buiten ligt is meerdere keren gestoken terwijl hij lag te slapen. Daarnaast gingen de wespen op zoek naar voedsel waardoor ze via open ramen en deuren alsnog naar binnen trekken en ze kropen maar al te graag de ventilatie gaten van de muur in.
Met hommels en bijenkorven zou ik geen enkel probleem hebben. Maar gezien de korte lontjes van de wespen en het soms random steken, zou ik het altijd weg laten halen.
Wat je claimt over random steken klopt gewoon niet. Het zijn ook eerder mensen die korte lontjes hebben.
Wespen steken alleen als ze zich bedreigd voelen of als hun leefomgeving (nest of aanvliegroute) wordt verstoord. Wanneer jij met de familie buiten zit met zoetigheden (of, later in het seizoen) met rauwe karbonades op een bordje bij de BBQ dan kan het zijn dat ze zich daartoe aangetrokken voelen. Want wespen moeten ook eten hè. Maar zolang je ze hun gang laat gaan en niet gaat rennen, wapperen of anderzijds dan doen ze helemaal niks. Zelfs als ze naar binnen vliegen op zoek naar voedsel is er niks aan de hand. Wanneer er geen voedsel ligt dan vliegen ze weer weg en geven ze ook aan de collega's door dat er niks te halen valt. Die hond is misschien wel gestoken omdat ie lag te kwispelen (is hetzelfde als wapperen), meerdere keren kan ook, in tegenstelling tot een bij kan een wesp meerdere keren steken. Tja, en als ze in de ventilatiegaten van de muur kruipen dan zitten ze even in je muur, so what? Misschien zoeken ze wel even verkoeling of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
[
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:08:Ik wil niet beweren dat iedere professional zich aan de voorschriften houdt, maar ook die zijn dus wel voor interpretatie vatbaar.
Je wilt niet weten van hoeveel "professionals" ik al heb kunnen vaststellen dat die zich niet aan de regels houden. Ook mensen in dienst van een gemeente, of werkzaam voor een bedrijf dat in opdracht van een gemeente werkt.

Hier spuit iemand gif in een ventilatiekanaal, en spuit het aan alle kanten naar buiten: YouTube: Soms zitten er honderden wespen in een nest: ‘Als ik bang ben, dan z...

Ten eerste zou ik het niet in een ventilatiekanaal spuiten (ook omdat dat niet binnen de gebruiksvoorschriften valt), ten tweede hoort hij alle ongebruikte gif op te vangen en op te ruimen. Dat gebeurt hier overduidelijk niet.
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:08:Zoals ik het begrijp kan je een Ficam D gewoon volgens de regels in die krabpaal spuiten, desnoods leg je er eerst nog iets onder zodat je zeker weet dat er niets op de bodem komt. Paar uur later die paal bij het vuilnis en opgeruimd staat netjes.
Nope. Dit mag niet in de buitenlucht of zelfs gewoon binnen gebruikt worden. Alleen in spouwmuren en openingen onder dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:54:
Nope. Dit mag niet in de buitenlucht of zelfs gewoon binnen gebruikt worden. Alleen in spouwmuren en openingen onder dakbedekking.
We hebben het dan toch over het spul waar je zelf net het gebruiksvoorschrift van doorlinkt:

https://hygie.nl/wp-conte...2/Productblad_Ficam_D.pdf

Als je daarvan de toegestane toepassing citeert voor wespennesten krijg je:
Toegestaan is uitsluitend het gebruik als middel:
[...]
- ter bestrijding van wespennesten in en rondom gebouwen.
[...]
Toepassing voor de bestrijding van wespennesten:
Ter bestrijding van wespennesten dient met name de nestingang en het binnenste van het nest te worden
bespoten. Als het nest zich op een niet te bereiken locatie bevindt (bijv. in spouwmuur) dienen alle
openingen waar de wespen in en uitvliegen behandeld te worden.
Ik snap niet waar je je stelligheid vandaan blijft halen? Dit is ook nog eens het voorschrift van één middel wat ik zo gauw kon vinden, sommige staat inderdaad dat het alleen voor spouwmuren bedoeld zijn maar het zou me niets verbazen als er ook nog middelen zijn die nog ruimer toepassingsgebied hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat gif een last resort zou moeten zijn, ik snap alleen niet waar je mening vandaan komt dat men geen enkel wespennest in de buitenlucht zou mogen verdelgen.
Als dat zo zou zijn dan durf ik wel te stellen dat er ongelofelijk veel gemeentes etc. in overtreding zijn. Nu begrijp ik dat jij van mening bent dat het ook verboden zou moeten zijn om het te gebruiken, maar de werkelijkheid ligt dus echt wel genuanceerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Grannd op 18-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Ik snap niet waar je je stelligheid vandaan blijft halen? Dit is ook nog eens het voorschrift van één middel wat ik zo gauw kon vinden, sommige staat inderdaad dat het alleen voor spouwmuren bedoeld zijn maar het zou me niets verbazen als er ook nog middelen zijn die nog ruimer toepassingsgebied hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat gif een last resort zou moeten zijn, ik snap alleen niet waar je mening vandaan komt dat geen enkel wespennest in de buitenlucht zou mogen verdelgen.
Als dat zo zou zijn dan durf ik wel te stellen dat er ongelofelijk veel gemeentes etc. in overtreding zijn. Nu begrijp ik dat jij van mening bent dat het ook verboden zou moeten zijn om het te gebruiken, maar de werkelijkheid ligt dus echt wel genuanceerder.
Volgens mij heb ik al vermeld dat ik het van iemand van Rentokil heb.

En ja, er zijn inderdaad ongelofelijk veel gemeentes etc. in overtreding. Ook dat heb ik al in een reactie aangetoond.

Het feit dat dit gif dodelijk is voor waterdieren, vele insecten en katten(!) lijkt me voldoende grond om dit niet zomaar te gebruiken.

Overigens verwees ik naar het verkeerde middel, zie ik nu. Ik haal ze nog door elkaar. Ficam-D mag niet meer worden gebruikt, alleen Permas-D is nog toegelaten, en daarvoor zijn de gebruiksvoorschriften duidelijk genoeg, dunkt me: https://ctgb-documents-pr...13dc_20121227_09093_P.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:46:

Een goede verdelger kent de regels en zal dus niet met gif aan de slag gaan, lijkt mij.
Dus die kan gerust gebeld worden: die heeft als het goed is wel andere alternatieven dan zwaar gif gebruiken :)

Maar inderdaad, als verdelgen niet per se hoeft zou het fijn zijn als de beestjes gespaard kunnen blijven :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Wat je claimt over random steken klopt gewoon niet. Het zijn ook eerder mensen die korte lontjes hebben.
Wespen steken alleen als ze zich bedreigd voelen of als hun leefomgeving (nest of aanvliegroute) wordt verstoord. Wanneer jij met de familie buiten zit met zoetigheden (of, later in het seizoen) met rauwe karbonades op een bordje bij de BBQ dan kan het zijn dat ze zich daartoe aangetrokken voelen. Want wespen moeten ook eten hè. Maar zolang je ze hun gang laat gaan en niet gaat rennen, wapperen of anderzijds dan doen ze helemaal niks. Zelfs als ze naar binnen vliegen op zoek naar voedsel is er niks aan de hand. Wanneer er geen voedsel ligt dan vliegen ze weer weg en geven ze ook aan de collega's door dat er niks te halen valt. Die hond is misschien wel gestoken omdat ie lag te kwispelen (is hetzelfde als wapperen), meerdere keren kan ook, in tegenstelling tot een bij kan een wesp meerdere keren steken. Tja, en als ze in de ventilatiegaten van de muur kruipen dan zitten ze even in je muur, so what? Misschien zoeken ze wel even verkoeling of zo.
O sorry dat mijn hond buiten in de tuin loopt te kwispelen. Helemaal vergeten, dat mag natuurlijk niet in de buurt van wespen.

Klinkt een beetje absurd, niet? Huisdieren en kinderen heb je nu eenmaal niet 100% in de hand. En ik vind het nogal beperkend en hinderlijk als in de zomer mijn achtertuin niet gebruikt kan worden door huisdieren of kinderen omdat de buurman weigert een wespennest weg te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
Pietervs schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Een goede verdelger kent de regels en zal dus niet met gif aan de slag gaan, lijkt mij.
Dus die kan gerust gebeld worden: die heeft als het goed is wel andere alternatieven dan zwaar gif gebruiken :)
Even, hoe vaak moet ik nog zeggen dat dit niet het geval is?

Legio voorbeelden, van een partij die voor gemeente Maassluis werkt en gewoon gif in een zitbank spoot die buiten onder een flat stond, gifgebruik bij een nest van (uiterst waarschijnlijk) Europese hoornaars in Zoetermeer, en de reportage die ik hierboven al meegaf. En dat zijn echt maar enkele voorbeelden uit de afgelopen paar jaar.

Er zijn zeker partijen die het wel doen zoals het hoort, maar ook (veel te) veel die dat niet doen. Even gif spuiten is lekker makkelijk verdiend, zo blijkt regelmatig maar weer.

En waarom weet ik dit? Om dat ik als woordvoerder van de Wespenstichting heel veel meekrijg van wat er gebeurt.

Dus dit soort goedpraterij is niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:29:
[...]
En waarom weet ik dit? Om dat ik als woordvoerder van de Wespenstichting heel veel meekrijg van wat er gebeurt.
Als ik eerlijk ben maakt dat je vooral vooringenomen t.a.v. verdelgers en juist minder objectief als het gaat om het uitleggen van de wetgeving.

Volgens mij is iedereen het hier met elkaar eens dat je het liefst geen gif wil gebruiken, maar het kan en mag wel gewoon binnen de juiste kaders.
Mijn advies aan TS is, als hij wel last heeft van de wespen, om gewoon een verdelger voor een paar tientjes inschakelen (niet de eerste hit op google, die zijn meestal schreeuwend duur, maar kijk naar de club die bij je gemeente is aangesloten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Als ik eerlijk ben maakt dat je vooral vooringenomen t.a.v. verdelgers en juist minder objectief als het gaat om het uitleggen van de wetgeving.
Sorry, maar dit vind ik een erg voorbarige conclusie. Je kent mij niet, en gaat er vanwege mijn vrijwilligerswerk bij de Wespenstichting vanuit dat ik vooringenomen ben?

Wij houden ons altijd bij de feiten, en als je ziet dat ik dat ergens niet doe mag je mij daarop aanspreken. Zolang je niet kan aantonen dat ik me niet bij de feiten houd, is je conclusie nergens op gestoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06

Croga

The Unreasonable Man

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:53:
Wij houden ons altijd bij de feiten, en als je ziet dat ik dat ergens niet doe mag je mij daarop aanspreken. Zolang je niet kan aantonen dat ik me niet bij de feiten houd, is je conclusie nergens op gestoeld.
Je hebt annecdotes. Op basis van anecdotes beweer je dat verdelgers niet de juiste middelen gebruiken.

Een anecdote is geen feit. Je hebt een paar voorbeelden dat het mis gaat maar geen enkel idee over hoeveel procent van de gevallen dat is. Mijn uitgangspunt is dat (by far) de meeste verdelgers het goed doen. Dat er een paar slechte tussen zitten verandert dat principe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Sorry, maar dit vind ik een erg voorbarige conclusie. Je kent mij niet, en gaat er vanwege mijn vrijwilligerswerk bij de Wespenstichting vanuit dat ik vooringenomen ben?

Zoals ik het zie verwar je je mening dat het wespennest niet verdelgd zou mogen worden met een feit dat het tegen de regels zou zijn om dat te doen.

Dat heb je nog steeds niet onderbouwd, afgezien van de drogreden dat 'rentokil dat zegt' en het voorbeeld van één middel dat enkel geschikt is voor een spouwmuur/dakbedekking (nadat je eerst een ander middel verkeerd citeerde, dat wél gewoon geschikt was geweest).

Dat bewijst, nogmaals, dus niet dat er geen enkel gif gebruikt zou mogen worden om dit nest te verdelgen. Daar spreek ik je van het begin af op aan.

Dat maakt dat ik het gevoel krijg dat je eerder de mening heb dat het verboden zou moeten zijn, dan dat het ook daadwerkelijk verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nathan Veenstra schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Even, hoe vaak moet ik nog zeggen dat dit niet het geval is?

Legio voorbeelden, van een partij die voor gemeente Maassluis werkt en gewoon gif in een zitbank spoot die buiten onder een flat stond, gifgebruik bij een nest van (uiterst waarschijnlijk) Europese hoornaars in Zoetermeer, en de reportage die ik hierboven al meegaf. En dat zijn echt maar enkele voorbeelden uit de afgelopen paar jaar.

Er zijn zeker partijen die het wel doen zoals het hoort, maar ook (veel te) veel die dat niet doen. Even gif spuiten is lekker makkelijk verdiend, zo blijkt regelmatig maar weer.

Dus dit soort goedpraterij is niet nodig.
Ik had het dan ook over de goede verdelgers. Het feit dat jij (jammer genoeg) regelmatig slechte/onbekwamere tegenkomt is jammer natuurlijk, maar daar had ik het dus niet over en die praat ik ook niet goed.

Ik neem aan dat je wel aangifte doet als je zo'n prutser bezig ziet?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmm
Grannd schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Volgens mij is iedereen het hier met elkaar eens dat je het liefst geen gif wil gebruiken, maar het kan en mag wel gewoon binnen de juiste kaders.
Mijn advies aan TS is, als hij wel last heeft van de wespen, om gewoon een verdelger voor een paar tientjes inschakelen (niet de eerste hit op google, die zijn meestal schreeuwend duur, maar kijk naar de club die bij je gemeente is aangesloten).
Zinvoller lijkt me om je even te melden bij de Wespenstichting waar ze alle moeite doen om te zorgen dat zowel wesp als mens (en huisdier en buurman) kan voortbestaan op een voor beiden acceptabele wijze zonder overlast van elkaar te hebben.

Verdelgen kan altijd nog als het echt nodig is.

En een verdelger is helemaal niet gebaat bij het geven van adviezen om vreedzaam te kunnen samenleven.
Die verdient zn boterham met snel even wat troep in een gat spuiten en weer door.
Behalve dat het meer geld oplevert is het ook veel minder werk dan praktisch advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

evilution schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:34:
Ik zou hiervoor iemand laten komen. Zodra je wat in het nest gaat spuiten kunnen die beesten best agressief worden. Een paar jaar geleden had ik een nest in de tuin en dat kostte minder dan 100 euro om te verdelgen.
100 euro 8)7 8)7 8)7

Dan had ik een jerrycan benzine gehaald en die hele paal afgefikt, ben je voor twee tientjes klaar :+

Ik mag mezelf wel een dierenliefhebber noemen, voor bijen had ik hier iedereen ook zeker gelijk gegeven, maar een wespennest spuit je plat met spul dat ze meteen verlamt. Die beesten voegen niks toe en zijn alleen vervelend.
Robkazoe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Weghalen/bestrijden moet je altijd aan een professional overlaten. 15 keer gestoken worden en je kan tussen 6 planken liggen.
Waarom zou je gestoken worden? Als je het juiste spul gebruikt vallen ze zo uit de lucht. Edialux Topscore Spray heeft hier zelfs bij zo'n dikke Chinese geholpen afgelopen zomer, en alles dat kleiner is valt dood neer, maar het is verder niet schadelijk voor beesten groter dan 2 vingers langs elkaar. Ideaal is dat, lost het probleem op zonder bijwerkingen en zonder dat ze agressief worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Oon schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:19:
[...]Een wespennest spuit je plat met spul dat ze meteen verlamt. Die beesten voegen niks toe en zijn alleen vervelend.[...]
Lekkere dierenliefhebber dan.
Lees deze pagina a.u.b. even door dan ontdek je dat wespen wel degelijk nuttig zijn en bijdragen aan de biodiversiteit.
Of wil je een aarde achterlaten voor je nageslacht waar alleen maar lieve, makkelijke en aaibare diertjes voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:06

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou je gestoken worden? Als je het juiste spul gebruikt vallen ze zo uit de lucht. Edialux Topscore Spray heeft hier zelfs bij zo'n dikke Chinese geholpen afgelopen zomer, en alles dat kleiner is valt dood neer, maar het is verder niet schadelijk voor beesten groter dan 2 vingers langs elkaar. Ideaal is dat, lost het probleem op zonder bijwerkingen en zonder dat ze agressief worden.
Dodelijk voor katten en kankerverwekkend..... Lekker spul is dat. Daarom ook alleen geschikt voor binnenshuis zodat je er alleen zelf kanker van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 20:14
Aantal jaar geleden ook een wespen nest gehad op een plek waar je die niet wilt hebben, maar waar je ook niet bij kan. Door een gaatje van 10mm boven het kozijn heeft het kunnen gebeuren dat er een heel nest werd opgebouwd.

https://www.online-tuince...gen-wespen-en-mieren-400g

Dit er een paar goed goed in gespoten, en na een halve dag geen wesp meer gezien. Lees wel even goed de handleiding als je het wil gaan toepassen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:28
Humma Kavula schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:08:
(...)
Het past helaas niet in de ondergrondse container.
Serieus, je was aanvankelijk gewoon van plan het ding in de ondergrondse container te dumpen, zodat de medewerker van de gemeente die die container komt legen vervolgens mogelijk een zwerm boze wespen op zich af krijgt? 8)7
BernardV schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:46:
Morgenvroeg voor zonsopgang even een boutje in het gat draaien en dan de paal in een vuilniszak naar het recycleplein brengen.
Zelfde verhaal. Vervolgens gaat die paal door de handen van een nietsvermoedende gemeentemedewerker en krijgt die de volle laag. :X

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het enige wat ik op het gezegde kan toevoegen van iemand die al vaker wespennesten heeft gehad op echt rotte plaatsen in onze tuin: Als je er iets in gaat spuiten doe dat dan 's avonds laat zodra ze in ruste zijn. Dan heb je nét iets meer tijd om het gat daarna dicht te steken of heul hard weg te rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoEnergic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-06 09:21
Humma Kavula schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:57:
Ik heb net een aanvraag verstuurd via https://wespenstichting.nl/aanvraag-hulp-wespenconsulent/

Geen idee wat dat in houdt maar zodra het meer kost dan een verdelger dan heeft dit nest pech.
Die paal ligt ook gewoon deels op het gras en ik heb geen andere plek zonder er last van te hebben.
Ben benieuwd wat eruit komt! Zijn toevallig bezig met een verhuizing richting Apeldoorn en hebben een wespennest ontdekt aan ons tuinhuis😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarom gif gebruiken? Je kunt de paal toch gewoon geheel onderdompelen in een sloot/vijver totdat ze allemaal het loodje leggen?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:05
Croga schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Je hebt annecdotes. Op basis van anecdotes beweer je dat verdelgers niet de juiste middelen gebruiken.

Een anecdote is geen feit. Je hebt een paar voorbeelden dat het mis gaat maar geen enkel idee over hoeveel procent van de gevallen dat is. Mijn uitgangspunt is dat (by far) de meeste verdelgers het goed doen. Dat er een paar slechte tussen zitten verandert dat principe niet.
nou komt ie: vandaag in een parkje gemeente Cuijk, prullenbak naast een bankje zat een wespenest in. Verdelger komt met gifspray, trekt prullebak open en spuit er witte poeder in. Laat bak openstaan en loopt weg. Job done.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
vj_slof schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:51:
[...]nou komt ie: vandaag in een parkje gemeente Cuijk, prullenbak naast een bankje zat een wespenest in. Verdelger komt met gifspray, trekt prullebak open en spuit er witte poeder in. Laat bak openstaan en loopt weg. Job done.
De meeste prullenbakken worden wekelijks leeggemaakt.
Lijkt me sterk dat wespen in een week tijd er een nest in bouwen....
Bovendien, hoe weet je dat het een verdelger was? Was het wel gifspray?
Beetje een vaag verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

100 euro 8)7 8)7 8)7

Dan had ik een jerrycan benzine gehaald en die hele paal afgefikt, ben je voor twee tientjes klaar :+
Bij mij zat het nest onder de grond onder een houten schutting. Ik was al twee keer gestoken en had toen ook een kat die wel eens in de tuin kwam. Een wesp heeft niet veel motivatie nodig om te steken en het zijn ook gewoon domme beesten die onder je kleren vliegen en dan in paniek raken. Voor mij dik het geld waard. Een wespennest wat je verstoord kan een hoop boze wespen opleveren. De professional hijst zich ook gewoon in een beschermend pak en spuit een snel werkend gif naar binnen.

Met een jerrycan benzine aan de gang gaan en de boel affikken is natuurlijk ook niet echt een veilige actie in meerdere opzichten.

Een keer 100 euro lappen om een probleem voor je op te lossen vind ik niet veel.Ik zie ze tegenwoordig trouwens ook al voor 75 euro en misschien kan het nog wel goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 18-06-2025 18:28 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Beetje een vaag verhaal.
Vooral een beetje een vage reactie in een topic waarbij TS hulpt vraagt bij het verwijderen.

@Humma Kavula @Yaksa wil het wel van je hebben, kunnen ze lekker daar "hun gang gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ari3 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:42:
Waarom gif gebruiken? Je kunt de paal toch gewoon geheel onderdompelen in een sloot/vijver totdat ze allemaal het loodje leggen?
Dat is ook een mogelijke oplossing als je die paal kunt hanteren op een moment dat die beesten nog niet actief zijn. Kun je die paal daarna ook netjes in de juiste afvalstroom deponeren.

Maar als je het ecologisch verantwoord wil doen en die paal kan verplaatsen kun je hem ook ergens wegleggen waar dat nest geen overlast veroorzaakt. En dan na het wespenseizoen die paal weer ophalen en netjes in de juiste afvalstroom deponeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Wespen steken idd niet willekeurig. Ik ben nog nooit gestoken, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat ik kalm blijf en niet als een malle ga lopen wapperen/slaan. Hell, ik heb ze zelfs tijdens het fotograferen van andere insecten wandelend over m'n gezicht gehad (het was al een tijd droog, het was warm en ik zweette behoorlijk; de zweetparels op mijn voorhoofd en neus waren blijkbaar onweerstaanbare drinkplekken). Degenen die in de buurt van mijn mond en/of neusgaten kwamen blies ik weg. En natuurlijk opletten dat er niet per ongeluk eentje klem komt te zitten :+

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:05
Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Beetje een vaag verhaal.
Ik heb de man gesproken en het was nog een klein nestje. Het gif zou het zenuwstelstel aantasten en ademhaling van wesp zou stoppen. Ik zal morgen als bewijs nog een foto maken als je dat nodig vind…

[ Voor 6% gewijzigd door vj_slof op 18-06-2025 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Kleine update, minimale kosten voor gewoon verwijderen/verdelgen zijn €90,-

Ik neig dat gewoon te doen, ja zelf doen is veel goedkoper maar ik ga niet midden in de nacht aan de slag met alle risico's van dien.

Ik wacht nog op die stichting wat zij te melden hebben.
Werd door de lokale gemeente en lokale Imker vereniging daar heen gestuurd maar kan even duren.

Nog even een simpele situatie schets: De uitgang van de paal staat nu gericht aan 15km/h straatje met aan alle kanten tuinen en huizen, zelfde aan mijn kant. Veel spelende kinderen, zeer dichtbevolkt.
Die dingen gaan gewoon heel vervelend zijn voor sommige, mij incluis dus ik kan het niet laten zoals het nu is.

Maar ik lees hier ook dat er mensen (@Yaksa en voornamelijk al zijn plussers ) zich dermate bekommeren om het welzijn van die wespen dat ik ze bij deze wil uitnodigen om het nest bij mij op te halen zodat diegene er goed voor kan zorgen.

Kan gewoon via DM, wel snel zijn anders ben ik bang dat ze er niet meer zijn :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 13:53
RvV schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Sorry, ik was iets te fel in mijn bewoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anatidae schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:19:
Bel de lokale bijen/imkervereniging. Die mensen kunnen je ongetwijfeld gratis van de wespen afhelpen zonder ze te doden.
Mijn oud-collega zit bij zo'n vereniging en krijg regelmatig dit soort vragen.
Wat denk je dat er vervolgens met de wespen gebeurt in veel gevallen, die gaan alsnog naar het hiernamaals. Je kan er als imker gewoon weinig mee helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 18-06-2025 20:38 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

In Nederland verwijdert de brandweer geen wespennesten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Humma Kavula schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:29:
Kleine update, minimale kosten voor gewoon verwijderen/verdelgen zijn €90,-

Ik neig dat gewoon te doen, ja zelf doen is veel goedkoper maar ik ga niet midden in de nacht aan de slag met alle risico's van dien.

Ik wacht nog op die stichting wat zij te melden hebben.
Werd door de lokale gemeente en lokale Imker vereniging daar heen gestuurd maar kan even duren.

Nog even een simpele situatie schets: De uitgang van de paal staat nu gericht aan 15km/h straatje met aan alle kanten tuinen en huizen, zelfde aan mijn kant. Veel spelende kinderen, zeer dichtbevolkt.
Die dingen gaan gewoon heel vervelend zijn voor sommige, mij incluis dus ik kan het niet laten zoals het nu is.

Maar ik lees hier ook dat er mensen (@Yaksa en voornamelijk al zijn plussers ) zich dermate bekommeren om het welzijn van die wespen dat ik ze bij deze wil uitnodigen om het nest bij mij op te halen zodat diegene er goed voor kan zorgen.

Kan gewoon via DM, wel snel zijn anders ben ik bang dat ze er niet meer zijn :+
Het hoeft ook niet 's nachts, als je zo'n busje topscore spray haalt en die de ingang in spuit dan is alles dat binnen zit meteen kapot, en alles dat terug naar binnen kruipt ook. Als je daar niet al te veel mee knoeit om de ingang heen en na een paar dagen de hele paal naar de milieustraat brengt of bij het restafval zet is de 'ecologische' schade ook beperkt.
Dan ben je voor een tientje klaar, en aangezien je de paal nu ook verplaatst hebt moet dat prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

evilution schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Een wesp heeft niet veel motivatie nodig om te steken en het zijn ook gewoon domme beesten die onder je kleren vliegen en dan in paniek raken.
Vergelijk het met de volgende situatie:

Jij bent doodleuk met je dagelijkse wandeling bezig. Op een gegeven moment loop je de broekspijp in van een reus die daar toevallig ligt, terwijl je denkt dat het een nieuw tunneltje is dat je niet eerder hebt gezien. De reus gaat plotseling even anders liggen, en jij wordt goed door elkaar geschud in de broekspijp. Dan zou jij ook in paniek raken, en als je een angel had gaan steken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07 22:04

DonJunior

NO Moderator

Heerljk hoe zo'n simpel topic als dit helemaal op zijn Tweakers kan ontaarden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Amphiebietje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:02:
[...]

Vergelijk het met de volgende situatie:
Wat is het punt? We kunnen ons wel gaan inleven in de emoties van een wesp, maar als puntje bij paaltje komt worden er nog steeds mensen gestoken. Dat onze rambo's in dit topic heel rustig blijven terwijl er een wesp onder hun shirt kruipt wil niet zeggen dat alle buurtbewoners dat doen.

Afhankelijk van de grootte van de krabpaal vraag ik me ook af of de tip over in het water leggen niet het beste is. Als dat ding in een emmer of bak past ben je heel snel klaar. Opening naar boven, paal onderdompelen, en een uurtje wachten tot de lucht eruit is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
[...]

Ik mag mezelf wel een dierenliefhebber noemen, voor bijen had ik hier iedereen ook zeker gelijk gegeven, maar een wespennest spuit je plat met spul dat ze meteen verlamt. Die beesten voegen niks toe en zijn alleen vervelend.
.
Je noemt jezelf een dierenliefhebber, maar weet niet wat het nut van wespen is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmm
SoEnergic schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:15:
[...]

Ben benieuwd wat eruit komt! Zijn toevallig bezig met een verhuizing richting Apeldoorn en hebben een wespennest ontdekt aan ons tuinhuis😢
Als je het nu ontdekt omdat je toevallig gaat verhuizen
Dan heb je er eigenlijk niet echt last van denk ik?

Rustig er omheen werken en ze lekker laten zitten is dan ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb het even aangekeken, maar ik mis eigenlijk de discussiewaarde van dit topic. Zoals je weet heb je meerdere mogelijkheden om die paal weg te tossen: a) door het zelf te doen en b) door het te laten doen. Als je het zelf doet, dan heb je de mogelijkheden wel gelezen in dit topic. Persoonlijk denk ik dat je meer tijd hebt gestoken in dit topic, dan die krabpaal weg te gooien in een kliko (groen of grijs).

Daarmee is alles al wel behandeld.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.