Is deze speaker / PA nog te repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 21:48

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Als Tweaker papa ben ik met mijn zoontje bezig zijn skelter op te leuken. We maken er verlichting op, knipperlichten, strobes, USB kortom: de hele kerstboom. Een leuk projectje, en niet erg duur, de skelter hebben we voor een paar tientjes uit de buurt gehaald, en al het materiaal komt uit China. :)

De voeding van het apparaat komt van een 18V Parkside batterij netjes achter een zekering.

Hij wilde er ook graag een sirene op. En Tweaker daddy heeft dus een PA speaker uit China gehaald. Dit ding heeft het een paar dagen gedaan. Hij had de hele buurt al op stelten gezet en alle buurkinderen waren met hem aan het spelen, tot hij thuis kwam om te melden dat de speaker niet meer werkte. Gisteren werkte het blauwe lampje (linkerbovenhoek) nog wel als hij een knop indrukte. Papa-de-tweaker zei dat dat soms gebeurd, en heeft gewacht tot zoonlief in bed ligt. Na een beetje friemelen aan de kabel naar de handset viel ook het blauwe lampje uit, mijn eerste hypothese is een kabelbreukje of soldering die los is gekomen. :/

Ik ga deze 12.45 euro niet zonder slag of stoot afschrijven. Een van de mogelijke oorzaken zou kunnen zijn dat de speaker op 18-20V heeft gedraaid, in plaats van de bedoelde 12-15V. Dat was een risico dat ik heb genomen, de meeste automotive spullen kunnen daar wel tegen, maar misschien deze speaker niet. >:)

Ik heb het apparaatje dus maar even opengemaakt, en ik zag direct een aantal problemen bij de binnenkomende kabeltjes, één soldering lag los, en er leek potentie voor kortsluiting door de veel te lange blanke aders. Ik heb eerst de soldering hersteld, alle blanke aders een beetje aan de kant geduwd, het ding aangesloten op 12.5V uit de labvoeding en wederom getest. Tot mijn verbazing werkte het nog steeds niet. :o

Daarna heb ik de speaker zelf ook maar open gemaakt. Op de rood/zwarte draden meet ik aan de ingaande zijde (dikke draden op amplifier) 12.5V, op de uitgaande zijde richting de handheld 12.0V, bij de handheld komt dat voltage ook aan. De andere draden zijn voor het audiosignaal neem ik aan, daar kan ik niet echt iets aan meten ben ik bang. :X

Mijn vraag: is er iets dat ik nog kan testen of proberen voordat ik dit ding moet downcyclen?

Zo trof ik de handheld aan, nadat ik hem had opengemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGdQQhCDM_P0Dbh-DQuz6GSeCtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEWDVt0IQNhZuVgO2ayUfg80.jpg?f=fotoalbum_large

Amplifier circuit (denk ik) achterop de speaker. Beide gele draden lijken richting de speaker te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ao6cYIzdX0kffvkwl7YFe1fS9TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJm8TpMcO5oGiXRBL5RYesuB.jpg?f=fotoalbum_large

Handheld. Blauwe led linksboven. microfoon midden boven. Potmeter voor volume rechtsboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDkEWk0OO-Krt2H7Vgch23T8fuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBVfZHUvAeWNIfj4xbzRMwgy.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor alle input. Ook als ik dit niet kan repareren, kan ik vast nog weer iets leren. 8) (Famous last words)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gerafelde draden die tegen de soldeereiland ernaast aan komen kan al niet gezond zijn.

Op de laatste foto lijkt de gele draad los te liggen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:21
Jeetje, zo'n beetje alle draden zien er beroerd uit. Ook een aantal veel te lang gestript. Je zou even naar de twee diodes kunnen kijken op de tweede foto, waar de dikke rode draad binnenkomt. Wellicht zijn die overleden. De condensator is 16V dus continu 18-20V aanbieden is inderdaad geen verstandig plan.

Je kan tegenwoordig ook (goedkoop uit China) step-down converters kopen, voor een paar euro. Als je alles nog weer werkend krijgt, is dat misschien geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-07 20:05

Sebazzz

3dp

Je kan tegenwoordig ook (goedkoop uit China) step-down converters kopen, voor een paar euro. Als je alles nog weer werkend krijgt, is dat misschien geen slecht idee.
Die werken vaak niet op basis van output maar op input, m.a.w.: als je het hebt gekalibeerd op input spanning X, werkt het niet voor X+/-3

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
Sebazzz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:28:
[...]
Die werken vaak niet op basis van output maar op input, m.a.w.: als je het hebt gekalibeerd op input spanning X, werkt het niet voor X+/-3
Ik heb thuis een aantal verschillende converters liggen waarvan de uitgang stabiel blijft, ongeacht de input. Ik heb deze ook veel voor zonnepaneel projectjes gebruikt. Deze werken (toch wel verrassend) erg goed en ook best efficiënt. Maar als alternatief kan je natuurlijk ook een 7812 gebruiken. Al zijn die qua stroom wel beperkt natuurlijk (en niet zo efficiënt...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Zo'n step down converter heb ik inmiddels, die levert strak 12.2V tot 10A en idle nagenoeg niets. Die gaat er inderdaad tussen als ik hem weer aan de gang krijg. Die diodes ga ik nameten. Bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Ik weet niet heel veel van diodes, deze beide laten nog stroom door van rechts naar links, dat lijkt me goed. Multimeter piept dan niet, maar geeft ongeveer 500 aan. Betekent dat dat deze diodes een dubbelfunctie hebben als weerstand? Solderingen heb ik nog even iets netter gemaakt. Er zal sluiting zijn geweest, alleen ik had dan ergens zwarte componenten verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-07 16:23
Hi, ik neem aan dat je het niet gekocht heb om te gebruiken als Diy-soldeer kitje. Als je op order details klikt verschijnt er een pagina met een tekstballonnetje. Als je daar weer op klikt krijg je dit in beeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUNiayxTBrhaamwo_ihYoKYoeEU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/09RAYMfZE32cjfN1tZ4jBXf7.jpg?f=user_large

En zou je eventueel je foto met gammele aansluitdraadjes in kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
@kitao dan zou ik wel zo eerlijk moeten zijn om te vermelden dat ik de voedingsspanning met 50% heb overschreven. Garantie claimen lijkt me niet opportuun en ook niet fair in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
AlphaRomeo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:18:
Ik weet niet heel veel van diodes, deze beide laten nog stroom door van rechts naar links, dat lijkt me goed. Multimeter piept dan niet, maar geeft ongeveer 500 aan. Betekent dat dat deze diodes een dubbelfunctie hebben als weerstand?
In diode stand van je multimeter aan de ene kant meet je 0,6 - 0,5V, draai je je meetpennen om moet je niks meten dus OL.
Diode laat stroom door in 1 kant, de andere kant op blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:08:
Gerafelde draden die tegen de soldeereiland ernaast aan komen kan al niet gezond zijn.

Op de laatste foto lijkt de gele draad los te liggen?
Iemand is vergeten de draden te draaien en ze eerst te vertinnen.

How to:
1. Afknippen en draden draaien.
2. Draden en bord schoonmaken met schoonmaakalcohol, residu-vrij (isopropylalcohol, IPA).
3. Soldeer aanbrengen op de draden met soldeerpasta/flux.
4. Soldeer aanbrengen op de contactoppervlakken met soldeerpasta/flux.
5. Soldeer de draden aan het bord.

Het soldeer moet in alle gevallen glad zijn en blinken.
AlphaRomeo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:49:
@kitao dan zou ik wel zo eerlijk moeten zijn om te vermelden dat ik de voedingsspanning met 50% heb overschreven. Garantie claimen lijkt me niet opportuun en ook niet fair in dit geval.
Chinese for cheap aanbieders overdrijven vaak de belastbaarheid, bijvoorbeeld nominaal wordt vervangen door een superkorte piekbelasting. De kans is groot dat je heel ver buiten de capaciteit bent gegaan. En nog meer als de draden elkaar raken en kortsluiting maken.

Je kan beter selecteren op minder dan de halve nominale capaciteit bij dergelijke voedingen. Als je kan zien welke chip er op zit, kun je de spec sheet zelf opzoeken wat de capaciteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
AlphaRomeo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:49:
Vraag is ook of het zin heeft maar eigen ervaring met electronica dat compleet verbogen of gebarsten aankomt en wat ik nu op jouw foto zie zorgt ervoor dat ik geen risico neem met de wat duurdere aankopen. Pas iets besteld van Microchip via Digikey in de VS, slechts 3 dagen daarna aangekomen in Nederland, in een stevige dubbele doos en gratis verzonden.
Overigens heeft de overbelasting van de door jou erop gezette spanning m.i. geen invloed gehad op de montagedraden conditie, ik zie geen schroeiplekken, maw, dat was al zo.
En ja, nu het toch uit elkaar ligt kun je er inderdaad beter een doe-het-zelf kitje ervan maken. Veel succes met de reparatie ;)

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 19-06-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Zojuist in een verloren momentje nog eens een test gedaan. Labvoeding begrensd op 0.5A en rood/zwart kortgesloten in de handheld. De Labvoeding grijpt wel in, maar tegelijkertijd hoor ik de speaker aanslaan alsof de microfoon open gaat. Dat maakt dat ik mij afvraag hoe dit circuit werkt. Zou doorverbinden van rood/zwart de speaker openen waarna op geel/groen het audiosignaal gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Mogge, er is geen link verstrekt naar het apparaat dat je gekocht hebt maar gezien de knoppen en dat je aangeeft dat het om een sirene gaat neem ik aan dat je met iedere knop een ander geluid kunt laten klinken ?
Zo ja dan is de werking na te gaan - als er een microcontroller opzit - volgens het met een Timer gegenereerde PWM-principe, zie pagina 245 hoofdstuk 8.
Here is how to send a tone to I/O pin P9 that lasts for 1.5 seconds and has a frequency of 2 kHz: FREQOUT 9, 1500, 2000
https://www.parallax.com/...s-a-microcontroller-text/
Gebruikte microcontroller is hier te bestellen
https://www.digikey.nl/en...arallax-inc/BS2-IC/194065
en zelfde PWM-principe zul je o.a. ook op een Arduino terug kunnen vinden.
https://docs.arduino.cc/b...mples/digital/toneMelody/
meer in detail wat betreft het timer gedeelte
https://docs.arduino.cc/t...c/secrets-of-arduino-pwm/
en
https://diyelectromusic.c...arduino-pwm-sound-output/
De rest van de schakeling zal voedingsregeling en amplificatie zijn.
.

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 19-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-07 19:48
Heb je de weerstand van de speaker al eens gemeten? Als er daar een DC component heeft opgestaan kan die wel doorgebrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

kitao schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:17:
Mogge, er is geen link verstrekt naar het apparaat dat je gekocht hebt maar gezien de knoppen en dat je aangeeft dat het om een sirene gaat neem ik aan dat je met iedere knop een ander geluid kunt laten klinken ?
Zo ja dan is de werking na te gaan - als er een microcontroller opzit - volgens het met een Timer gegenereerde PWM-principe, zie pagina 245 hoofdstuk 8.
Here is how to send a tone to I/O pin P9 that lasts for 1.5 seconds and has a frequency of 2 kHz: FREQOUT 9, 1500, 2000
https://www.parallax.com/...s-a-microcontroller-text/
Gebruikte microcontroller is hier te bestellen
https://www.digikey.nl/en...arallax-inc/BS2-IC/194065
en zelfde PWM-principe zul je o.a. ook op een Arduino terug kunnen vinden.
https://docs.arduino.cc/b...mples/digital/toneMelody/
meer in detail wat betreft het timer gedeelte
https://docs.arduino.cc/t...c/secrets-of-arduino-pwm/
en
https://diyelectromusic.c...arduino-pwm-sound-output/
De rest van de schakeling zal voedingsregeling en amplificatie zijn.
.
Ik denk niet dat dit soort hulp iets doet in dit topic.....

Overigens, dit soort dingen bestaan al jaren, nog van ver voor de tijd van de simpele microprocessors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJbhTDHABGjmSdvyF7VtBeZGbFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9VFNiuM1rmXoPw6C5Fg1Laq.jpg?f=fotoalbum_large
(wie onder de ouderen heeft niet zo'n ding in zijn jeugd gehad....)

En verdiep je ook eens in Wikipedia: Texas Instruments SN76477
En zo zijn er veel meer chips te vinden die dit soort geluiden analoog produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
memphis schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Ik denk niet dat dit soort hulp iets doet in dit topic.....
Tja, ik las dit .... "Dat maakt dat ik mij afvraag hoe dit circuit werkt." en daar reageerde ik op maar indien dit verder aangevuld kan worden of indien het niet klopt dan hoor ik het graag :/
PWM kan inderdaad ook met een niet-microcontroller zoals de NE555
https://circuitdigest.com...e-audio-amplifier-circuit en
https://www.electronicshub.org/555-timer-pwm/ en
YouTube: How to Make Police Siren With 555 Timer
maar ik neem aan dat er een uC op het defekte printje zit, helaas kan ik de opdruk niet lezen op de foto.

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 19-06-2025 12:01 . Reden: video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Ik was inderdaad benieuwd naar de interne werking en hoe het kan dat de speaker geluid maakt alsof de mic open gaat op het moment dat ik rood en zwart kortsluit. Er zit een IC op de handset, ik vermoed dat dat inderdaad een toongenerator is dmv PWM. Dat stuk vind ik niet zo spannend, ik ben wel benieuwd hoe dat ding communiceert met het versterkercircuit.
Ruitenwisser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:16:
Heb je de weerstand van de speaker al eens gemeten? Als er daar een DC component heeft opgestaan kan die wel doorgebrand zijn.
Dat denk ik niet, want hij maakt dus nog geluid op het moment dat ik in de handset rood en zwart kortsluit. Maar ik zal hem bij gelegenheid nog even doormeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Mogelijk is het 14-pins IC toch van belang want a) dat is het hart van het gehele circuit en b) afhankelijk van het type heeft het een nauwe of juist ruime tolerantie bij de spanning die erop komt en/of de hoeveelheid stroom die er doorheen gaat. Kan dus best zijn dat het IC geroosterd is.
.

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 19-06-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
AlphaRomeo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:33:
Ik was inderdaad benieuwd naar de interne werking en hoe het kan dat de speaker geluid maakt alsof de mic open gaat op het moment dat ik rood en zwart kortsluit. Er zit een IC op de handset, ik vermoed dat dat inderdaad een toongenerator is dmv PWM. Dat stuk vind ik niet zo spannend, ik ben wel benieuwd hoe dat ding communiceert met het versterkercircuit.
Zonder part nummers zal dit moeilijk zijn vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het versterkerprintje lijkt qua pinbezetting van het IC een PAM8302 te hebben https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/PAM8302A.pdf
Max 6 volt...... Ergens moet er nog een voltageregulator zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-07 22:02
AlphaRomeo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:33:

[...]

Dat denk ik niet, want hij maakt dus nog geluid op het moment dat ik in de handset rood en zwart kortsluit. Maar ik zal hem bij gelegenheid nog even doormeten.
Zijn die dikke rood zwart niet gewoon de hoofd voeding en de dunne de voeding van de handheld? Als je tussen rood en rood bijna geen weerstand meet en idem bij zwart is een logische verklaring voor de kleuren van de aders. En als je stroom op de voeding zet is het niet raar dat de speaker geluid maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Rrob schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:55:
[...]

Zijn die dikke rood zwart niet gewoon de hoofd voeding en de dunne de voeding van de handheld? Als je tussen rood en rood bijna geen weerstand meet en idem bij zwart is een logische verklaring voor de kleuren van de aders. En als je stroom op de voeding zet is het niet raar dat de speaker geluid maakt
Ja zo is het inderdaad, de dikke draden zijn de inkomende voeding, de dunne draden gaan door naar de handheld, maar daar staat 0.5v minder op. Maar als ik de dunne zwarte en rode doorverbind gaat de speaker aan. Dat gedeelte snap ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Dat is de spanningsval van je diodes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
AlphaRomeo schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:31:
[...]

Ja zo is het inderdaad, de dikke draden zijn de inkomende voeding, de dunne draden gaan door naar de handheld, maar daar staat 0.5v minder op. Maar als ik de dunne zwarte en rode doorverbind gaat de speaker aan. Dat gedeelte snap ik niet.
Wat bedoel je precies met 'gaat aan' ? Als het een eenmalige tik of gekraak is dan zal het komen door de stroompuls die door de kortgesloten zwarte en rode draad is veroorzaakt, een luidspreker heeft namelijk een elektromagneet erin zitten. Daarnaast is het ook best drastisch om met een kortsluiting iets te gaan proberen te repareren ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmy6Q8ZDknKCh7P1wWWxYxC1PhM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2e4Rnmeqsg4vYQKHrPyW0wqw.jpg?f=user_large

Op zich zouden de printjes uitgetekend kunnen worden want de sporen zijn goed zichtbaar en ook de weerstandwaarden. Op het 14-pins IC zie ik geen opdruk, is waarschijnlijk eraf gevijld, maar indien dit een microcontroller (uC) is dan heeft een IC-nummer nog steeds weinig nut want om hetzelfde programma erin te krijgen als dat van de fabrikant is vrijwel onmogelijk. Waar ik heen wil gaan is dat als je meer wil weten over de werking van zo'n schakeling, dat er dan veel voorbeelden daarvan zijn die op een breadboard uitgetest zouden kunnen worden, zoals bijvoorbeeld te zien in de sirene-video en dat zal ook best educatief zijn voor je zoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
In principe zou je nu eigenlijk met een oscilloscoop de schakeling moeten gaan bekijken zodat je weet wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Ruitenwisser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:53:
In principe zou je nu eigenlijk met een oscilloscoop de schakeling moeten gaan bekijken zodat je weet wat er gebeurt.
Die staat nog op mijn verlanglijstje voor Sinterklaas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Top, ik heb een Siglent scoop en ben daar best tevreden van voor het hobby werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kijk dan even naar zo'n goedkoper DSO138 of een DSO152. OK, niet echt je van het maar voor lage spanningen en tot 200kHz een prima ding om signalen zichtbaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Ik zie wel twee punten: Ten eerste lijkt de print dubbelzijdig/multilayer. Hierdoor is het lastig de banen te volgen van de inkomende spanning. Ten tweede lijkt de min (bruin) rechtstreeks op de verkeerde kant van 'diode' W01 te zitten. Wellicht is dit met een bepaalde reden gedaan, maar de sporen zijn lastig te volgen zo. Ik zou toch beginnen met het volgen van de spanning, waar gaat deze allemaal naartoe en krijgen de componenten (met name de IC) ook echt de juiste spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Dank voor de hulp en de goede suggesties allemaal. Ik ga er nog een keer een avond mee prutsen, maar veel langer ga ik er ook niet meer aan besteden. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd, en ik kan de aanschaf van een oscilloscoop weer iets beter rechtvaardigen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Frank__B schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:33:
Ik zie wel twee punten: Ten eerste lijkt de print dubbelzijdig/multilayer. Hierdoor is het lastig de banen te volgen van de inkomende spanning. Ten tweede lijkt de min (bruin) rechtstreeks op de verkeerde kant van 'diode' W01 te zitten. Wellicht is dit met een bepaalde reden gedaan, maar de sporen zijn lastig te volgen zo. Ik zou toch beginnen met het volgen van de spanning, waar gaat deze allemaal naartoe en krijgen de componenten (met name de IC) ook echt de juiste spanning.
Een W-codering duid op een zenerdiode, dan klopt dat wel. Ik denk ook niet dat je moet kijken naar verkeerd geplaatste componenten omdat het namelijk wel gewerkt heeft. Duidelijk mag zijn dat de te hoge spanning het mogelijk geen goed heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dit is met een logic analyzer op een NE555 volgens deze webpagina met deze opstelling
https://akuzechie.blogspo...ed-frequency-counter.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj2emJgTp4XBmpRV0VO-ZsYyflM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6333vEjE2T727lj93G5P1nSs.jpg?f=fotoalbum_large
De sleper van de 100K pot is wat vertekend maar zit rechtstreeks op pin 6 en niet getekend zijn de twee pull-up weerstanden voor Sda en Scl, ik heb daar 1K's in geplaatst.
Niet vanzelf maar uiteindelijk pas nadat ik opnieuw het programma in het onder spanning staande gehele circuit had geupload :?
(moest blijkbaar even gekick-start worden), kwam dit in beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQToqW-PtV856RvGgq5xOwLMXfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3RwoXj4fpNSQnnFYZCQKDic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykMBphhHqj2tRS6fvohDwuvWRXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeATL6VEOJSaTpSsBiCKBzmC.jpg?f=fotoalbum_large

Deze opstelling heeft geen groot bereik, van 445Hz tot 480Hz maar is op een piezo hoorbaar (niet aanwezig op de foto)

De L.A. is o.a. hier te verkrijgen:
https://www.tinytronics.n...ic-analyzer-8-channel-usb
Nadeel van een L.A. is natuurlijk dat er geen verschil te zien zal zijn tussen een sinus-, een zaag- of een bloksignaal maar met de bijbehorende software, zie link hierboven, is het toch zeer bruikbaar om frequenties in beeld te krijgen.
Overigens ben ik af en toe bezig met de DSO138 oscoop als kitje, o.a. hier verkrijgbaar
https://www.hobbyelectron...igitale-oscilloscoop-kit/
maar ik heb al een usb-scoopje dus het is geen ramp als de kit door gepruts bij het solderen niet gaat werken, anders had ik die wel gemonteerd besteld want hoewel de smd's er al op zitten zijn ze dat bij de (optionele) mini-usb even vergeten :/

Ps, probleem bij opstarten kwam misschien omdat ik de Nano niet had verbonden met Gnd van de rest op het board. Verder mag duidelijk zijn dat ook zonder Nano de NE555 frequentie genereert.
.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 25-06-2025 13:46 ]

Pagina: 1