Goede FM-band (87,5-108 Mhz) buitenantenne gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Sinds de FM-band van de kabel is verdwenen is radio luisteren een beetje een uitdaging geworden qua ontvangst. Ik woon in een benedenwoning dus kan geen antenne op het dak kwijt en aangezien mijn woonkamer aan de voorkant van het huis ligt (denk aan jaren 1910 beneden/bovenwoning) kan ik eigenlijk alleen aan de voorkant een antenne kwijt. Een ring dipool steekt eigenlijk wat te ver uit, zeker omdat die ook nog eens op een mastje moet maar als dat de beste oplossing is wil ik het alsnog wel overwegen. Een spriet van 1-1,5 meter zou nog wel lukken en is redelijk onopvallend maar kan ik eigenlijk nergens vinden. Het zijn allemaal sprietjes van 25-30 cm of zo die ik vind als ik zoek op FM buitenantenne. Maar misschien voldoet dat ook wel.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een FM-band (87,5-108 Mhz) buitenantenne met een goede performance. Waarbij de antenne dus voor 180 graden afgedekt wordt door mijn huis.

Heeft er iemand tips?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
J stick antenne?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet welke zender(s) je luistert maar je ziet dat de kleinere steeds meer wegvallen gezien een DAB+ kanaal veel goedkoper is. Het zal nog wel even duren voordat het echt verdwenen is (gok dat 2035 zelfs uitgesteld gaat worden) maar is investeren in een DAB+ radio niet verstandiger? Kwalitatief ook veel beter.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik vind niet echt winkels die dat verkopen. Wel marktplaats advertenties op 150 km afstand die alleen ophalen accepteren. Dus zoek eigenlijk ook iets wat ik makkelijk online kan bestellen.

Maar de zoektocht leverde ook hits op mogelijke zelfbouw op.

Dus ik breid mijn vraag graag uit naar zelfbouwopties.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:09:
maar is investeren in een DAB+ radio niet verstandiger? Kwalitatief ook veel beter.
Nee, ik wil graag een vintage tuner gebruiken met analoge input. Ik ben van den ouden stempel ;)
Analoge FM is nog lang niet uitgefaseerd.

Als ik de mogelijkheid had zou ik zelfs een AM MW/LW buitenantenne installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

evilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:16:
Nee, ik wil graag een vintage tuner gebruiken met analoge input. Ik ben van den ouden stempel ;)
Analoge FM is nog lang niet uitgefaseerd.
Is dan een DAB+ to FM zender geen optie dan? Zit je ook niet vast aan het huidige FM aanbod.
https://www.calibereurope.com/nl/product/pmt701dab-1/

Je kan ook een FM transmitter op een DVB-C aansluiten, ziggo heeft die kastjes zelfs een tijdje gratis geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Via AI:
De afmetingen van een J-stick antenne hangen af van de golflengte van de gewenste frequentie. Voor 86-110 MHz kun je een gemiddelde afstemming nemen:

Lange straler (A): ~ 2,5 meter

Korte straler (B): ~ 0,8 meter

Aansluitpunt (C): ~ 0,2 meter

Tussenruimte (D): ~ 5 cm
2,5 meter gaat het niet worden. 1m is eigenlijk wel de maximale lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Is dan een DAB+ to FM zender geen optie dan? Zit je ook niet vast aan het huidige FM aanbod.
https://www.calibereurope.com/nl/product/pmt701dab-1/

Je kan ook een FM transmitter op een DVB-C aansluiten, ziggo heeft die kastjes zelfs een tijdje gratis geleverd.
Op GoT krijg je altijd allerlei alternatieven aangeboden. Doe ik zelf ook wel eens :)
Maar nee, allemaal geen optie. Ik wil gewoon analoge radio :P

Dus zoek ik de optimale buitenantenne voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@evilution Ik snap dat je niet op allerlei alternatieven zit te wachten maar heel soms zit er toch iets tussen waar je niet aan gedacht had. Zeker gezien je vrij open vraag, heb je al getest of je op de gewenste locaties überhaupt wel (goed) ontvangst hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:41:
@evilution Ik snap dat je niet op allerlei alternatieven zit te wachten maar heel soms zit er toch iets tussen waar je niet aan gedacht had. Zeker gezien je vrij open vraag, heb je al getest of je op de gewenste locaties überhaupt wel (goed) ontvangst hebt?
Met een transistorradio met een antenne van een halve meter wel. M'n Philips FT980 met een draadje van een halve meter niet.

Maar je reactie zet me wel aan het denken om eens te kijken wat ik binnenshuis nog kan bereiken. Hoewel de voorkeur nog steeds wel uitgaat van een buitenantenne.

Eventueel heb ik ook nog wel een versterker voor FM-band liggen die ik zou kunnen inzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 17-06-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een simpele open dipool maken... en deze eens buiten proberen?
en als die werkt kan je altijd kijken of je hem zelf kan camoufleren (en buitenproof maken)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FT980 is op zich een prima tuner :)
Heb zelf twee pioneers staan en die zijn verdomd goed, zelfs met gewoon een paar meter koperdraad (enkele draad speakerkabel) op een simpele coaxplug. En dat hangt dan ergens binnen in een goed geïsoleerd huis (2011).

Moet dus prima kunnen imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
evilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Via AI:

[...]

2,5 meter gaat het niet worden. 1m is eigenlijk wel de maximale lengte.
Voor mijn gevoel was die altijd een stuk kleiner :)

Mischien is dit iets dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43Iehbuwruea3oj3POrcWTlvt6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3qYnV0HKgOTU0JKrGrqqwX9.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ronald.42 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Voor mijn gevoel was die altijd een stuk kleiner :)

Mischien is dit iets dan?

[Afbeelding]
Dit is wel iets wat aan mijn idee van een buitenantenne voldoet. Ik ga deze eens bestellen om te zien wat mogelijk is. Met een beugel kan ik deze wel zo'n 30 cm of zo van de gevel plaatsen.
Ik ga ook nog wel even experimenteren met wat binnenshuis mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat je volgens mij zoekt is een FM half wave dipole.
Tegenwoordig lastig te vinden, maar zoiets: https://www.ebay.co.uk/itm/126114192008

Zelf zoiets maken is niet moeilijk.

Let op: vertikaal monteren.

Edit: en anders een FM halve dipool zend antenne bestellen (de meeste zijn prima in staat om ook te ontvangen), die zijn er zat te vinden, degelijker maar ook iets duurder.

[ Voor 29% gewijzigd door remco_k op 17-06-2025 21:05 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
evilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Dit is wel iets wat aan mijn idee van een buitenantenne voldoet. Ik ga deze eens bestellen om te zien wat mogelijk is. Met een beugel kan ik deze wel zo'n 30 cm of zo van de gevel plaatsen.
Ik ga ook nog wel even experimenteren met wat binnenshuis mogelijk is.
Moet je wel even goed de tekst eronder lezen, het lijkt volgens mij zo te zijn dat je er een passende voet met een lengte kabel bij moet bestellen.
Onder bij accessoires staat van die voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien kunnen ze hier ook goed advies geven: https://www.profmbroadcast.nl/product-categorie/fm-antennes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Na lang zoeken kwam ik deze tegen https://www.pcs-electroni...ve-sleeve-dipole-antenna/ .

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ik mis nog wel wat informatie....

- Wat zou je willen ontvangen dat je nu niet ontvangt?
Je hebt het over een transistorradio die wel ontvangst heeft (buiten).
- Zoek je iets om aan een (stereo) tuner te knopen oid?
- Waarom FM en niet DAB+ of Internet radio of heeft dat met die Philips te maken?
- Heb je HR(++) glas in je ramen?
- Zit er nu een antenne aan je tuner?

Een goede antenne staat hoog en is groot. Beiden lijken niet in jouw plaatje te passen dus gaat iets meer informatie helpen.

En waarom zou een ringdipool aan de gevel niet kunnen? https://www.conrad.nl/nl/...fm-dakantenne-279005.html Diameter ~55cm. Prijzen verschillen nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviesforum

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
DjoeC schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:35:
Ik mis nog wel wat informatie....

- Wat zou je willen ontvangen dat je nu niet ontvangt?
Je hebt het over een transistorradio die wel ontvangst heeft (buiten).
- Zoek je iets om aan een (stereo) tuner te knopen oid?
- Waarom FM en niet DAB+ of Internet radio of heeft dat met die Philips te maken?
- Heb je HR(++) glas in je ramen?
- Zit er nu een antenne aan je tuner?

Een goede antenne staat hoog en is groot. Beiden lijken niet in jouw plaatje te passen dus gaat iets meer informatie helpen.

En waarom zou een ringdipool aan de gevel niet kunnen? https://www.conrad.nl/nl/...fm-dakantenne-279005.html Diameter ~55cm. Prijzen verschillen nogal.
Filter dit topic even op "TS", volgens mij zijn je meeste vragen dan beantwoord.
Ik heb inmiddels de antenne uit de post van @Ronald.42 binnen en ga eens kijken wat ik daar mee kan.

Pagina: 1