|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Alle reacties
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik vind niet echt winkels die dat verkopen. Wel marktplaats advertenties op 150 km afstand die alleen ophalen accepteren. Dus zoek eigenlijk ook iets wat ik makkelijk online kan bestellen.Ronald.42 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:00:
J stick antenne?
Maar de zoektocht leverde ook hits op mogelijke zelfbouw op.
Dus ik breid mijn vraag graag uit naar zelfbouwopties.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nee, ik wil graag een vintage tuner gebruiken met analoge input. Ik ben van den ouden stempelDukeBox schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:09:
maar is investeren in een DAB+ radio niet verstandiger? Kwalitatief ook veel beter.
Analoge FM is nog lang niet uitgefaseerd.
Als ik de mogelijkheid had zou ik zelfs een AM MW/LW buitenantenne installeren.
Is dan een DAB+ to FM zender geen optie dan? Zit je ook niet vast aan het huidige FM aanbod.evilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:16:
Nee, ik wil graag een vintage tuner gebruiken met analoge input. Ik ben van den ouden stempel![]()
Analoge FM is nog lang niet uitgefaseerd.
https://www.calibereurope.com/nl/product/pmt701dab-1/
Je kan ook een FM transmitter op een DVB-C aansluiten, ziggo heeft die kastjes zelfs een tijdje gratis geleverd.
Via AI:Ronald.42 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:00:
J stick antenne?
2,5 meter gaat het niet worden. 1m is eigenlijk wel de maximale lengte.De afmetingen van een J-stick antenne hangen af van de golflengte van de gewenste frequentie. Voor 86-110 MHz kun je een gemiddelde afstemming nemen:
Lange straler (A): ~ 2,5 meter
Korte straler (B): ~ 0,8 meter
Aansluitpunt (C): ~ 0,2 meter
Tussenruimte (D): ~ 5 cm
Op GoT krijg je altijd allerlei alternatieven aangeboden. Doe ik zelf ook wel eensDukeBox schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Is dan een DAB+ to FM zender geen optie dan? Zit je ook niet vast aan het huidige FM aanbod.
https://www.calibereurope.com/nl/product/pmt701dab-1/
Je kan ook een FM transmitter op een DVB-C aansluiten, ziggo heeft die kastjes zelfs een tijdje gratis geleverd.
Maar nee, allemaal geen optie. Ik wil gewoon analoge radio
Dus zoek ik de optimale buitenantenne voor mijn situatie.
Met een transistorradio met een antenne van een halve meter wel. M'n Philips FT980 met een draadje van een halve meter niet.DukeBox schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:41:
@evilution Ik snap dat je niet op allerlei alternatieven zit te wachten maar heel soms zit er toch iets tussen waar je niet aan gedacht had. Zeker gezien je vrij open vraag, heb je al getest of je op de gewenste locaties überhaupt wel (goed) ontvangst hebt?
Maar je reactie zet me wel aan het denken om eens te kijken wat ik binnenshuis nog kan bereiken. Hoewel de voorkeur nog steeds wel uitgaat van een buitenantenne.
Eventueel heb ik ook nog wel een versterker voor FM-band liggen die ik zou kunnen inzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 17-06-2025 20:47 ]
en als die werkt kan je altijd kijken of je hem zelf kan camoufleren (en buitenproof maken)
404 Signature not found
Heb zelf twee pioneers staan en die zijn verdomd goed, zelfs met gewoon een paar meter koperdraad (enkele draad speakerkabel) op een simpele coaxplug. En dat hangt dan ergens binnen in een goed geïsoleerd huis (2011).
Moet dus prima kunnen imho
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor mijn gevoel was die altijd een stuk kleinerevilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:26:
[...]
Via AI:
[...]
2,5 meter gaat het niet worden. 1m is eigenlijk wel de maximale lengte.
Mischien is dit iets dan?
:strip_exif()/f/image/G3qYnV0HKgOTU0JKrGrqqwX9.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dit is wel iets wat aan mijn idee van een buitenantenne voldoet. Ik ga deze eens bestellen om te zien wat mogelijk is. Met een beugel kan ik deze wel zo'n 30 cm of zo van de gevel plaatsen.Ronald.42 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:47:
[...]
Voor mijn gevoel was die altijd een stuk kleiner![]()
Mischien is dit iets dan?
[Afbeelding]
Ik ga ook nog wel even experimenteren met wat binnenshuis mogelijk is.
Tegenwoordig lastig te vinden, maar zoiets: https://www.ebay.co.uk/itm/126114192008
Zelf zoiets maken is niet moeilijk.
Let op: vertikaal monteren.
Edit: en anders een FM halve dipool zend antenne bestellen (de meeste zijn prima in staat om ook te ontvangen), die zijn er zat te vinden, degelijker maar ook iets duurder.
[ Voor 29% gewijzigd door remco_k op 17-06-2025 21:05 ]
Alles kan stuk.
Moet je wel even goed de tekst eronder lezen, het lijkt volgens mij zo te zijn dat je er een passende voet met een lengte kabel bij moet bestellen.evilution schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:56:
[...]
Dit is wel iets wat aan mijn idee van een buitenantenne voldoet. Ik ga deze eens bestellen om te zien wat mogelijk is. Met een beugel kan ik deze wel zo'n 30 cm of zo van de gevel plaatsen.
Ik ga ook nog wel even experimenteren met wat binnenshuis mogelijk is.
Onder bij accessoires staat van die voeten.
- Wat zou je willen ontvangen dat je nu niet ontvangt?
Je hebt het over een transistorradio die wel ontvangst heeft (buiten).
- Zoek je iets om aan een (stereo) tuner te knopen oid?
- Waarom FM en niet DAB+ of Internet radio of heeft dat met die Philips te maken?
- Heb je HR(++) glas in je ramen?
- Zit er nu een antenne aan je tuner?
Een goede antenne staat hoog en is groot. Beiden lijken niet in jouw plaatje te passen dus gaat iets meer informatie helpen.
En waarom zou een ringdipool aan de gevel niet kunnen? https://www.conrad.nl/nl/...fm-dakantenne-279005.html Diameter ~55cm. Prijzen verschillen nogal.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Filter dit topic even op "TS", volgens mij zijn je meeste vragen dan beantwoord.DjoeC schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:35:
Ik mis nog wel wat informatie....
- Wat zou je willen ontvangen dat je nu niet ontvangt?
Je hebt het over een transistorradio die wel ontvangst heeft (buiten).
- Zoek je iets om aan een (stereo) tuner te knopen oid?
- Waarom FM en niet DAB+ of Internet radio of heeft dat met die Philips te maken?
- Heb je HR(++) glas in je ramen?
- Zit er nu een antenne aan je tuner?
Een goede antenne staat hoog en is groot. Beiden lijken niet in jouw plaatje te passen dus gaat iets meer informatie helpen.
En waarom zou een ringdipool aan de gevel niet kunnen? https://www.conrad.nl/nl/...fm-dakantenne-279005.html Diameter ~55cm. Prijzen verschillen nogal.
Ik heb inmiddels de antenne uit de post van @Ronald.42 binnen en ga eens kijken wat ik daar mee kan.