Ondervloer laten leggen onder bestaande visgraat vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschh
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:07
Hoi!

Graag zou ik een spaanplaat willen leggen onder een bestaande visgraat parket dat aan elkaar zit gelijmd. Het huidige parket rust nu op een dubbele laag bruine ondervloer platen en er zitten nog geen plinten op. Het doel is om één van deze ondervloer platen weg te halen en een spaanplaat van 12mm ervoor terug te plaatsen. Ik heb het volgende plan bedacht maar zou graag feedback willen.

Stap 1. De vloer wordt in de breedte van de kamer opengezaagd en volgt de groene lijn zoals op de afbeelding hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yByHnj8TrbB5Js2Wu-gkPgoQ-6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a3ohVSxFFZ4vZZkParLvvnRz.png?f=user_large
Hiermee deel ik de kamer in een aantal stukken; het liefst in stukken van 2 tot 3 meter. We delen de kamer hiermee voor het gemak in drie stukken; A, B en C

Stap 2. Stuk A wordt langzaam opgetild en op het beschermde (met een oud gordijn) 'stuk B' getild/geschoven.

Stap 3. Beide lagen vloerplaten worden er uit gehaald en in een andere kamer geplaatst

Stap 4. De ondervloer wordt vastgeschroefd op de draagbalken met schroeven van 30 tot 40mm zodat deze niet meer kraken

Stap 5. De spaanplaten gaan er op maat in en worden vastgeschroefd aan de ondervloer met schroeven van 20mm

Stap 6. Er komt hier één laag van de vorige (redelijk nieuwe) bruine ondervloer op te liggen en daarop wordt voorzichting Stuk A geplaatst.

Nu het lastige gedeelte: Stap 7. de vloer weer aan elkaar zetten..

Nadat wij de groene lijnen hierboven hebben gevolgd worden de restanten voorzichtig er af geknepen met een tang of dmv schuren. Hierdoor blijft er een lijn over die wij willen vullen met een zelfde stuk parket. Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken?

Naar mijn idee dien ik nieuwe planken terug te plakken (nadat ik ze eerst passend heb gemaakt) met epoxylijm onder de aangrenzende planken te plaatsen, eveneals in het gat. Daarnaast zal ik houtlijm gebruiken op alle vier de kanten en de plank voorzichtig terug plaatsen.
Vervolgens leg ik er een doek op en een aantal emmers vol met verf om gewicht uit te oefenen voor minstens 4 uur. Wanneer er kleine oneffenheden zijn wil ik dit schuren en lakken.

Hoe denken jullie hier over? Kan ik dingen op een betere manier aanpakken? Zijn er risico's die ik waarschijnlijk over het hoofd heb gezien? Kan ik dit beter aan een professional overlaten? 8)7

Met vriendelijke groet,

Buurman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Misschien ook wel leuk om te weten waarom je deze uiterst precaire exercitie wil aangaan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschh
Yaksa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:38:
Misschien ook wel leuk om te weten waarom je deze uiterst precaire exercitie wil aangaan?
De vloer geeft veel overlast aan de verdieping (een andere woning) er onder. Contactgeluiden zijn erg hard, voetstappen duidelijk volgbaar en het gekraak ontneemt rust. Hierdoor gaat het woonplezier van de onderste bewoners achteruit. Een spaanplaat heeft getoond dit op te lossen in een identieke woning.
Beide woningen zijn een paar maanden geleden aan ons verkocht en grotendeels verbouwd. Aan de vloer is helaas niet goed gedacht.. en dat zouden wij nu graag willen herstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolschh op 17-06-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Ik vraag me af of een spaanplaat het door jou gewenste effect gaat bereiken.
Als het goed is is jouw parketvloer op dit moment een geheel, want geheel verlijmd op de ondervloer platen. Heb je een idee uit welk materiaal die platen bestaan?
Ik kan het gekraak namelijk niet plaatsen, zijn het parketdelen die niet goed zijn vastgelijmd of is het de vloer er onder?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14
Als eerste betwijfel ik zeer wat een spaanplaat gaat doen. Dat dempt niet of nauwelijks.

Verder is het in stukken zagen van de vloer en later terugleggen een illusie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11
Dit gaat niet mooi worden, als je het wil oplossen (en er kosten wil maken) is het wellicht een makkelijker idee om de bendenburen een nieuw plafond te geven (geisoleerd tussen de balken, zwevend opgehangen).

Nieuw plafond is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan nieuw parket kapot zagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschh
Yaksa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:57:
Ik vraag me af of een spaanplaat het door jou gewenste effect gaat bereiken.
Als het goed is is jouw parketvloer op dit moment een geheel, want geheel verlijmd op de ondervloer platen. Heb je een idee uit welk materiaal die platen bestaan?
Ik kan het gekraak namelijk niet plaatsen, zijn het parketdelen die niet goed zijn vastgelijmd of is het de vloer er onder?
De ondervloer die op de draagbalken is gespijkerd kraakt hard. We willen de spijkers uit de planken halen om deze vervolgens weer vast te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschh
hesselbeertje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:59:
Als eerste betwijfel ik zeer wat een spaanplaat gaat doen. Dat dempt niet of nauwelijks.

Verder is het in stukken zagen van de vloer en later terugleggen een illusie.
De spaanplaat icm één onderplaat heeft gewerkt in een identieke woning; hier is het geluid aanzienlijk zachter bij dezelfde handelingen. Daarnaast gaat het er ook om dat de ondervloer wordt vastgeschroefd. Alleen het vastschroeven zou al enorm helpen.

Betreffende het terugleggen van de vloer: dit wordt inderdaad heel lastig. We willen dezelfde methodiek toepassen wanneer één van de parketplanken zou moeten worden vervangen, maar dan op zo'n 30 stuks. Hiervoor worden overgebleven/extra planken gebruikt. En met de voorgestelde plan van aanpak vervangen we niet meer dan 6% van alle planken.

Zou je er meer vertrouwen in hebben als we het terugplaatsen door een behoorlijke aannemer laten doen? Of verwacht je niet dat dit netjes kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Grolschh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:49:
[...]

De vloer geeft veel overlast aan de verdieping (een andere woning) er onder. Contactgeluiden zijn erg hard, voetstappen duidelijk volgbaar en het gekraak ontneemt rust. Hierdoor gaat het woonplezier van de onderste bewoners achteruit. Een spaanplaat heeft getoond dit op te lossen in een identieke woning.
Beide woningen zijn een paar maanden geleden aan ons verkocht en grotendeels verbouwd. Aan de vloer is helaas niet goed gedacht.. en dat zouden wij nu graag willen herstellen.
Ik ga er even vanuit dat het nieuwe verbouwde appartement zijn en zijn ze daarna gesplitst?

Welke splitsingakte is van toepassing bij jullie?
Je zou daarin even moeten kijken naar de dempingseis.

Dan zou het namelijk op beide appartement een verborgen gebrek kunnen melden, dat de nieuw gelegde vloeren niet aan de bouweis voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschh
joke_name schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Ik ga er even vanuit dat het nieuwe verbouwde appartement zijn en zijn ze daarna gesplitst?

Welke splitsingakte is van toepassing bij jullie?
Je zou daarin even moeten kijken naar de dempingseis.

Dan zou het namelijk op beide appartement een verborgen gebrek kunnen melden, dat de nieuw gelegde vloeren niet aan de bouweis voldoen.
In de splitsingsakte (uit 1980) is niks opgenomen betreffende een dempingseis. Of dien ik naar een algemene geldige regeling te kijken in die periode?

[ Voor 48% gewijzigd door Grolschh op 19-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Grolschh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:30:
Wanneer er kleine oneffenheden zijn wil ik dit schuren en lakken.
Dit is je denk fout (denk ik ;) )
Een parketvloer moet je in z'n geheel schuren en daarna lakken/oliën. Het is niet onmogelijk om iets te repareren, maar je blijft eigenlijk altijd wel iets zien.
Dus die vloer heeft dadelijk allerlei oneffenheden en kleur/glans verschillen.

Dit is direct het grootste nadeel van een gelijmde vloer. Was het een click laminaat of pvc vloer geweest had je de vloer er zo uitgehaald.
Pagina: 1