Hallo,
Ik wil graag zonnepanelen op mijn dakkapel (plat dak) plaatsen inclusief ballast, maar ik kom helaas net één paneel te kort om aan de minimale opstartspanning voor string omvormers te voldoen. Daarom wil ik de marges tot het uiterste benutten en ben ik benieuwd hoeveel centimeter marge je minimaal moet aanhouden bij het plaatsen van zonnepanelen op een plat dak van een dakkapel.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Met welke minimale marge (in centimeters) kan ik nog verantwoord zonnepanelen op mijn platte dakkapel plaatsen, om dat ene extra paneel kwijt te kunnen? Zijn er mensen die ervaring hebben met marges kleiner dan 50 cm op een plat dak?
Ik wil graag zonnepanelen op mijn dakkapel (plat dak) plaatsen inclusief ballast, maar ik kom helaas net één paneel te kort om aan de minimale opstartspanning voor string omvormers te voldoen. Daarom wil ik de marges tot het uiterste benutten en ben ik benieuwd hoeveel centimeter marge je minimaal moet aanhouden bij het plaatsen van zonnepanelen op een plat dak van een dakkapel.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
- De adviezen voor marges lopen flink uiteen. Voor platte daken wordt vaak een marge van 50 cm tot 1 meter genoemd vanaf de dakrand, afhankelijk van de hoogte van het gebouw en de windbelasting.
- Sommige bronnen geven aan dat je minimaal de hoogte van het paneel aan moet houden als marge voor de veiligheid, maar dat de praktijkmarges variëren van 40 cm tot 1 meter.
- Voor schuine daken zijn de marges meestal kleiner: 20 tot 30 cm wordt vaak genoemd als minimale afstand tot de dakrand, nok of goot.
- Specifiek voor dakkapellen kom ik tegen dat je voor onderhoud en garantie vaak een vrije zone van 60 cm rondom moet houden, maar dat lijkt vooral voor bereikbaarheid en niet altijd wettelijk verplicht.
Met welke minimale marge (in centimeters) kan ik nog verantwoord zonnepanelen op mijn platte dakkapel plaatsen, om dat ene extra paneel kwijt te kunnen? Zijn er mensen die ervaring hebben met marges kleiner dan 50 cm op een plat dak?