Hoeveel marge dakrand zonnepanelen plat dak (dakkapel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:11
Hallo,

Ik wil graag zonnepanelen op mijn dakkapel (plat dak) plaatsen inclusief ballast, maar ik kom helaas net één paneel te kort om aan de minimale opstartspanning voor string omvormers te voldoen. Daarom wil ik de marges tot het uiterste benutten en ben ik benieuwd hoeveel centimeter marge je minimaal moet aanhouden bij het plaatsen van zonnepanelen op een plat dak van een dakkapel.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
  • De adviezen voor marges lopen flink uiteen. Voor platte daken wordt vaak een marge van 50 cm tot 1 meter genoemd vanaf de dakrand, afhankelijk van de hoogte van het gebouw en de windbelasting.
  • Sommige bronnen geven aan dat je minimaal de hoogte van het paneel aan moet houden als marge voor de veiligheid, maar dat de praktijkmarges variëren van 40 cm tot 1 meter.
  • Voor schuine daken zijn de marges meestal kleiner: 20 tot 30 cm wordt vaak genoemd als minimale afstand tot de dakrand, nok of goot.
  • Specifiek voor dakkapellen kom ik tegen dat je voor onderhoud en garantie vaak een vrije zone van 60 cm rondom moet houden, maar dat lijkt vooral voor bereikbaarheid en niet altijd wettelijk verplicht.
Mijn vraag:

Met welke minimale marge (in centimeters) kan ik nog verantwoord zonnepanelen op mijn platte dakkapel plaatsen, om dat ene extra paneel kwijt te kunnen? Zijn er mensen die ervaring hebben met marges kleiner dan 50 cm op een plat dak?

Beste antwoord (via St3ve-0 op 17-06-2025 15:19)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Bij een landscape paneel van 1 meter breed onder een hoek van 13 graden (gangbaar), is sin(13 graden) = h / 1 meter = h, waarbij h de hoogte voorstelt (in meter). Dat is 0.225 oftewel 22,5 cm. Omdat het paneel hopelijk niet je dak raakt, maar de standaard het er iets boven houdt, zal het wel zo'n 25-30 cm zijn in de praktijk.

Voor andere hoeken en breedtes kun je de formule zelf invullen, hoogte h = sin(hellingshoek) x breedte paneel.

Vaak hebben de fabrikanten van de stellingen waar de panelen opliggen aanvullende regels m.b.t. windbelasting. Die hangt ook af van de hoogte waarop het dak gelegen is. Vlak bij een rand kan de wind rare dingen doen.

De suggestie van micro-omvormers is hier waarschijnlijk zinvol.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
https://www.rijksoverheid...n-op-mijn-dak-te-plaatsen

Hele korte samenvatting van het meest relevante deel, om zonder vergunning te plaatsen moet de afstand tot de dakrand hetzelfde zijn als de hoogte die de panelen boven het dak uitkomen.

Je kunt een mooie PDF vinden achter bovenstaande link.

Is je dakkapel berekend op zonnepanelen met ballast? Daar zou ik niet blindelings van uitgaan, vooral niet als het om meerdere panelen gaat.

[ Voor 61% gewijzigd door Wilke op 17-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zult in je lokale regelgeving moeten kijken (https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart)

De algemene (meest voorkomende) stelregel is dat, als de dakkapel in het zicht van openbare ruimte is, je minimaal de hoogte van de panelen op het dak (dus afhankelijk van de hellingshoek waaronder je ze plaats, orientatie en frame) als afstand tot de rand moet nemen (om zo de zichtlijn te beperken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:45
Is het in plaats van vechten met de marge om één paneel kwijt te kunnen niet veel logischer om dan maar net iets meer uit te geven aan micro-omvormers?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Bij een landscape paneel van 1 meter breed onder een hoek van 13 graden (gangbaar), is sin(13 graden) = h / 1 meter = h, waarbij h de hoogte voorstelt (in meter). Dat is 0.225 oftewel 22,5 cm. Omdat het paneel hopelijk niet je dak raakt, maar de standaard het er iets boven houdt, zal het wel zo'n 25-30 cm zijn in de praktijk.

Voor andere hoeken en breedtes kun je de formule zelf invullen, hoogte h = sin(hellingshoek) x breedte paneel.

Vaak hebben de fabrikanten van de stellingen waar de panelen opliggen aanvullende regels m.b.t. windbelasting. Die hangt ook af van de hoogte waarop het dak gelegen is. Vlak bij een rand kan de wind rare dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:11
Wilke schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:50:

Dank voor jullie reacties. De dakkapel wordt verzwaard uitgevoerd en ik heb momenteel al zonnepanelen met een string omvormer liggen (met 2 mppt aansluitingen). Vandaar dat ik gebonden ben aan de string omvormer.

Ik ga even rekenen met je formule en de afmetingen van de dakkapel. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Je hebt echt helemaal niet gebonden aan een string omvormer voor de dakkapel.
Het wordt sowieso een los systeem van de bestaande omvormer, en dan maakt het echt niets uit of het nieuwe systeem micro’s is of niet

Als je maar net de start spanning haalt zit je ook maar net boven de minimum Vmpp en heb je dus amper tot geen schaduw beheer. Dan ben je beter af met micro’s. Of 1 micro… APS en hoymiles maken multi micro’s waarbij APS voor tot 4 panelen een gepast voordelige monitoring module heeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
het gekozen montagemateriaal biedt je antwoord. Daar zijn calculators voor die bepalen welke afstand je moet houden, afhankelijk van opbouw van het systeem, geplaatste verzwaring en windgebied.
als je bijvoorbeeld 1 groot rechthoekig vlak kan maken kun je dichter bij de rand dan een losse rij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Als je opstartspanning het probleem is heb je een andere uitdaging dan een paneel tekort… of ga je voor een marginal gain? Veder rekenen de tools van de materialen het uit. Stelregel van m’n installateur bij onze garage was 50cm in z’n algemeenheid.
Pagina: 1