[batterij] solarledsnoer vervangen door batterijvervanger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 22:23

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Voor in de tuin hebben we naar enkele decoratieve lampjes gekeken op o.a. een welbekende chinece webshop.
Dit zijn allemaal solar items, waarbij de lampjes pas gaan branden als het donker is. Overdag 8-10h opladen.
Nu heeft dat in de zomer dan weinig zin, omdat de lampjes dan te laat aangaan en in de winter zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet genoeg opladen en ook niet de juiste periode kunnen overbruggen.

Echter zie ik bij 1 lampje* dat er een enkele 1.2V batterij inzit (oplaadbare AA?)
Bij een andere vergelijkbare lampje* zit een enkele 3.7V 1200mAh AA batterij in.
dit is een linkje naar de 2e
Specificaties van het product:

Materiaal: Metaal

Zonnepaneel: 5 V, 200 mA

Batterij: 3,7 V 1200 mAh AA Ni-MH

Led-lichtbron: 90 warmwitte snelknipperende zilveren lichtlijnen 60 cm + heldere warmwitte lichten
Kan je hiervoor een standaard batterijvervanger voor gebruiken? Meestal is dit 3V of 4.5V (waarbij er een of meer dummy geleiders gebruikt worden)
Je hebt ze ook voor kerstverlichting, waarbij je enkele vervangers op 1 trafo hebt.
https://www.123led.nl/Ker...terijvervanger-p3933.html

Meestal

* Ik zeg lampje, maar is dus een kleine ledsnoer

Zou een moderator mijn typo in de titel kunnen oplossen?

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt je post nog zelf aanpassen hoor! Even op Wijzig klikken bij je post.
Batterij: 3,7 V 1200 mAh AA Ni-MH
Dat moet dus een Li-Ion zijn. deze zijn vol geladen 4.2v wat dichtbij 4.5v is en lijkt mij dat een veilige optie. Maar is het een AA formaat? Ofwel in Li-Ion heet dat een 14500 formaat

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 17-06-2025 14:30 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

SA007

Moderator Tweaking
Kleine titelfix zoals gevraagd.

Overigens, wat wil je bereiken met de batterij vervangen, wanneer de verlichting aangaat doet hij op basis van de solar en een chip die erin zit, met alleen een batterijvervanger gaat hij niet eerder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Het is dus de bedoeling dat het Solar gedeelte er dus af gaat en de plaadbare batterij dus vervangen wordt door een versie die op netspanning draait.
Zo kunnen we zelf bepalen wanneer het ledsnoer aan gaat ipv dat dit pas is als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Dat moet dus een Li-Ion zijn. deze zijn vol geladen 4.2v wat dichtbij 4.5v is en lijkt mij dat een veilige optie. Maar is het een AA formaat? Ofwel in Li-Ion heet dat een 14500 formaat
Volgens de specs is het inderdaad AA formaat.
zoiets dus.
Echter moet dit dus vervangen worden voor een aansluiting op het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dan wil je denk ik geen batterijvervanger, maar gewoon een usb/5v voeding ofzo en een passende weerstand voor de ingebouwde led en de rest eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

SA007 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:40:
Dan wil je denk ik geen batterijvervanger, maar gewoon een usb/5v voeding ofzo en een passende weerstand voor de ingebouwde led en de rest eruit trekken.
Een diode ipv een weerstand brengt het op de juiste spanning

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:29:
Kleine titelfix zoals gevraagd.

Overigens, wat wil je bereiken met de batterij vervangen, wanneer de verlichting aangaat doet hij op basis van de solar en een chip die erin zit, met alleen een batterijvervanger gaat hij niet eerder aan.
Ik had jouw bericht dus maar half gelezen.
Dat van die chip dus blijkbaar compleet genegeerd.

Is dat niet op te lossen door dit door de chip te bypassen?? Ik ben in dit opzicht helemaal niet technisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:23
Niet technisch? Koop gewoon lampjes met een snoer en een schakelaar? Batterijen in de tuin is kansloos. Ga je die om de dag omwisselen als ze leeg zijn en binnen opladen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Sharad R schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ik had jouw bericht dus maar half gelezen.
Dat van die chip dus blijkbaar compleet genegeerd.

Is dat niet op te lossen door dit door de chip te bypassen?? Ik ben in dit opzicht helemaal niet technisch
Je kan de chip bijpassen, maar dan moet je de functies van de chip die je wel wil hebben wel nabouwen.
In jouw geval is dat maar 1 functie, zorgen dat de led niet doorbrand wat je kan doen met een juist berekende weerstand.

Alleen daarvoor moet de lamp wel uit elkaar en de printplaat/leds verbouwd waardoor het idee 'batterijvervanger' vervalt, dan kan je er beter gewoon meteen een vast snoer aanmaken en de lampen doorverbinden.
Pagina: 1