Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-07 06:32
Ik ben aan het overwegen vloerverwarming te laten infrezen in onze tussenwoning van 1974. De vloer bestaat uit 15cm kanaalplaten met daarop 3cm dekvloer. Nu ga ik ervan uit dat de kanalen aan de uiteinden niet zijn dichtgestopt en dat enige warmte, gegenereerd door de vloerverwarming, dus via de kanalen naar de spouw tussen de huizen zal stromen.

Wat ik me afvraag is of anderen dit zo gedaan hebben en of dit werkt en niet tot te veel warmteverlies / hoge energierekening leidt.

Alternatieve vloerverwarmingsystemen met isolatie eronder maken het vanwege de inbouwhoogte nodig om de dekvloer eruit te halen, en dit werk zou ik me willen besparen.

De dunste warp-achtige vloerverwarming zou ook een oplossing kunnen zijn, maar dan nog moet ik deuren inkorten en deze hebben ook geen isolatie.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
@Joris 407 Je weet dat je antwoord geeft op je eigen vraag?

Dekvloer eruit en degelijke isolatie (dus geen folie) aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Nou, in theorie liggen de slangen een stuk dichter bij de tegels/pvc dan bij de kanalen. Ik vraag me vooral af of het dus toch werkbaar blijft zonder isolatie tussen slangen en kanaalplaat. Of iemand ervaring heeft met deze setup. Ik begrijp dat je dan een suboptimale oplossing hebt, maar ik ben vrij pragmatisch ingesteld.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:37
spouwmuur vullen? dan zijn ze dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dapdodo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:49:
spouwmuur vullen? dan zijn ze dicht
Spouwmuur tussen de huizen in? Kan dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:37
Joris 407 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:41:
[...]

Spouwmuur tussen de huizen in? Kan dat ook?
ah, woordje tussenwoning gemist. geluid wordt dan ook een dingetje.
Zelf nooit laten doen, maar je kan het eens vragen bij bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Gaten naar de kanalen boren aan beide uiteinden en deze dichtpurren? Dan heb je in ieder geval geen luchtstroming. Verdere geleiding in een tussenwoning lijkt mij klein bier, gezien de spouw aan beide kanten een warme muur heeft.

En is de spouw van boven dicht of open op de scheiding van de beide woningen?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
blitzkrieg schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:37:
Gaten naar de kanalen boren aan beide uiteinden en deze dichtpurren? Dan heb je in ieder geval geen luchtstroming. Verdere geleiding in een tussenwoning lijkt mij klein bier, gezien de spouw aan beide kanten een warme muur heeft.

En is de spouw van boven dicht of open op de scheiding van de beide woningen?
Ja, die kanalen dichtpurren had ik ook bedacht, maar is niet haalbaar zonder alles overhoop te halen. Keuken zou dan ook weg moeten.
De spouw tussen de huizen is helaas open aan de bovenkant onder de dakpannen. Het (grotendeels) dichtmaken hiervan is ook wel een project, maar stel dat we kiezen voor infrezen zonder isolatie en er blijkt veel warmte weg te lekken, dan is dat nog wel een mooie maatregel om achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59

Illusion

(the art of)

Joris 407 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Ja, die kanalen dichtpurren had ik ook bedacht, maar is niet haalbaar zonder alles overhoop te halen. Keuken zou dan ook weg moeten.
De spouw tussen de huizen is helaas open aan de bovenkant onder de dakpannen. Het (grotendeels) dichtmaken hiervan is ook wel een project, maar stel dat we kiezen voor infrezen zonder isolatie en er blijkt veel warmte weg te lekken, dan is dat nog wel een mooie maatregel om achter de hand te hebben.
Als je langs elke wand waar vloerverwarming komt, de kanalen lokaal dichtpurt dan levert dat toch geen extra rotzooi op?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Illusion schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Als je langs elke wand waar vloerverwarming komt, de kanalen lokaal dichtpurt dan levert dat toch geen extra rotzooi op?
Bij 60% kan ik er zo bij. Voor het overige moet de keuken (ga ik niet doen) en grote halkast weg. Onder het diepste gedeelte van de trap gaat het sowieso niet lukken. Maar het is aan 1 zijde van het huis wel volledig te doen, dus dan zijn de kanalen in ieder geval aan 1 zijde dicht. Dan is er in ieder geval geen doorstroming in de kanalen. Ik neem het in overweging.
Bedankt voor het meedenken.

Edit: ik zou de kanalen bij de keuken etc. ook vlak voor de keuken kunnen dichttpurren. Onder de keuken komt toch geen vloerverwarming. Eureka, haha

[ Voor 16% gewijzigd door Joris 407 op 18-06-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 17:35
Als je een dekvloer van 3cm hebt zou ik eerst kijken hoe de elektra + cv leidingen lopen. Trek bijv eens wat stopcontacten open en kijk waar de leidingen naartoe gaan.

Ik had een dekvloer van 5cm, cv leidingen zijn 16mm en elektra 19mm. Bij het openbreken van de dekvloer kwam ik die dus op 1.5cm diepte tegen en dat is ook logisch aangezien de leidingen elkaar op punten kruizen, precies waar ik de vloer opende. Uiteindelijk heb ik de vloer met egaline opgehoogd (ong 1cm) en toen zijn we gaan frezen en zelfs toen hebben ze nog twee leidingen geschaaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Antonl91 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:12:
Als je een dekvloer van 3cm hebt zou ik eerst kijken hoe de elektra + cv leidingen lopen. Trek bijv eens wat stopcontacten open en kijk waar de leidingen naartoe gaan.

Ik had een dekvloer van 5cm, cv leidingen zijn 16mm en elektra 19mm. Bij het openbreken van de dekvloer kwam ik die dus op 1.5cm diepte tegen en dat is ook logisch aangezien de leidingen elkaar op punten kruizen, precies waar ik de vloer opende. Uiteindelijk heb ik de vloer met egaline opgehoogd (ong 1cm) en toen zijn we gaan frezen en zelfs toen hebben ze nog twee leidingen geschaaft.
Bij mij loopt alle elektra omhoog. CV ook.
Ik heb zelf wel 1 buis voor tv dwars door de kamer gelegd, dus dat moet anders of weg. Bedankt voor het meedenken

Pagina: 1