Asbest pijp verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert 12!
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-07 20:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yScbnL2EM1lwV67I6rCpqPaiDpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mFQN0sMC3EgbZTBVoZtvVXMm.png?f=fotoalbum_large Hi, wij hebben deze pijp van een gaskachel uit de schuur. Hij bladdert een beetje af en ik vroeg me af of dat een probleem vormt? Het lijkt een verflaag. Daarnaast als ik hem wil verwijderen, hebben jullie tips hoe dat aan te pakken?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Op een regenachtige dag een zak eromheen en in de zak stukslaan. Zak dichtknopen en bij de gemeentewerf aanbieden als asbest afval. Niet groter of moeilijker maken dan het is. Als je het fijn vind een mondkapje opdoen wat je dan na gebruik wegdoet. Lekker je handen wassen als je klaar bent.
Dat afbladderen lijkt me verf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:34

TheBorg

Resistance is futile.

No Hands schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:56:
Niet groter of moeilijker maken dan het is.
Van 1 asbestvezel kun je al kanker krijgen. Dus niet als je het fijn vind een mondkapje opdoen. Zeker weten een mondkapje opdoen. Daarnaast handschoenen aantrekken en de boel nat houden.
Zak dichtknopen en bij de gemeentewerf aanbieden als asbest afval.
Bij veel gemeente heb je een speciale asbest zakken. Deze zou ik eerst ophalen.
Op een regenachtige dag een zak eromheen en in de zak stukslaan.
En het deel dat in de muur blijft hangen dan?

Verder is het inderdaad gewoon de verflaag. Je zou kunnen kijken of je de rest van de verf of in ieder geval het mos er af krijgt met een natte schuurspons. En dan opnieuw verven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
Sowieso goed kijken. Strict gezien mag je het niet weghalen, want buiten. En zal je een melding moeten doen van verwijderen en transporteren (en wachten tot het goedgekeurd wordt). Sommige gemeentes mag je het ook pas aanbieden met die melding op zak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:42
TheBorg schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Van 1 asbestvezel kun je al kanker krijgen. Dus niet als je het fijn vind een mondkapje opdoen. Zeker weten een mondkapje opdoen. Daarnaast handschoenen aantrekken en de boel nat houden.
Mondkapje is zeker aangeraden, maar laten we er nu ook niet spastisch over doen. Anders neem ik aan dat je de gehele dag zowel binnen als buiten een masker draagt. gezien volgens TNO er zo'n 30-60 vezels per m3 in de stad ronddwarrelen

Dat een particulier dit soort dingen niet mag doen is vooral omdat particulieren nogal eens Picobello BV type mensen zijn die dit met een zaag of een hamer te lijf gaan. Gebruik gezond verstand.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 17-06-2025 16:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
TheBorg schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:08:
[...]Van 1 asbestvezel kun je al kanker krijgen.
Dat lijkt me lichtelijk overdreven. Van nature bevat alle buitenlucht namelijk ook asbest. Nochtans krijgt niet iedereen kanker. Voorzorgsmaatregelen zoals genoemd zijn ruim voldoende. Gezond verstand gebruiken en je niet bang laten maken door sommige bedrijven die bij particulieren voor exorbitante bedragen een bloembak op komen halen waar asbest in zit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als er nog een oude gevel kachel zit is de kans groot dat daar asbest koord in zit.
Of zelf voldoende bescherming aan doen of uitbesteden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51
Ik raad je aan om eerst navraag te doen bij de plaatselijke milieustraat! De regels schijnen nogal te verschillen. Sommige gemeenten verwachten dat je eerst een melding doet, en/of ene zak ophaalt.

Ik heb zoiets zelf natgespoten met een plantenspuit en kon heb praktisch als 1 geheel er uit loswrikken. Wel met mondkapje! Bij mijn gemeente kon ik hem zo langs brengen en te plaatste kreeg ik een zak.
Zo te zien is dit een soort cementbuis met asbestvezel: chrysotiel (Eternit). Elke handeling aan die buis, waarbij schuurt, breekt, etc. kunnen vezels vrij komen.

[ Voor 16% gewijzigd door ahbart op 17-06-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Een aannemer had hier bij sloopwerzaamheden een (deels) asbest buis gevonden in de tuin (nat, 1 geheel) en zelf naar de milieustraat brengen was een stuk goedkoper.
Ik heb hem toen in plastic ingepakt maa rmocht dat ter plekke nog een keer doen omdat ze alleen hun eigen zakken accepteren.
Beter eerst even langs de milieustraat dus :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:28
Op een regenachtige dag een zak eromheen en in de zak stukslaan. Zak dichtknopen en bij de gemeentewerf aanbieden als asbest afval.
Goed advies, tenzij je in een gemeente woont waar je een vergunning nodig hebt om het in te leveren. Best case mag je rechtsomkeert maken. Worst case dat de stadswerf op jouw kosten een saneerder laat komen en de milieudienst je een forse boete oplegt. Kost dat pijpje je zo een paar duizend euro...

[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 17-06-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jordje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Goed advies, tenzij je in een gemeente woont waar je een vergunning nodig hebt om het in te leveren. Best case mag je rechtsomkeert maken. Worst case dat de stadswerf op jouw kosten een saneerder laat komen en de milieudienst je een forse boete oplegt. Kost dat pijpje je zo een paar duizend euro...
Als ik op internet zoek naar asbest verwijderen vergunning dan kom ik alleen maar op pagina's van gemeente en omgevingsdiensten die zeggen dat particulieren dit zelf mogen. Nergens komt een vergunning om de hoek. Noem jij eens een gemeente waar er een vergunning nodig is om een asbest pijpje uit een muur te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
[...]

Als ze zo moeilijk doen gaat het toch gewoon in de grijze bak? Wat is dat nu voor een beleid...

Ik zou hem niet stukslaan, maar als een geheel proberen te verwijderen en vervangen. Hij is er ook in geschoven en gekit, dus kan hij er mogelijk ook uit. Kachel is voorlopig toch niet nodig, dus voorzichtig even een plan maken en kijken hoe en wat alles zit. Hij loopt niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:01
No Hands schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Als ik op internet zoek naar asbest verwijderen vergunning dan kom ik alleen maar op pagina's van gemeente en omgevingsdiensten die zeggen dat particulieren dit zelf mogen. Nergens komt een vergunning om de hoek. Noem jij eens een gemeente waar er een vergunning nodig is om een asbest pijpje uit een muur te halen.
In onze gemeente (en volgens mij alle) heet dat een sloopmelding, en de op de website staat expliciet dat dat vooraf moet.
Toen ik er eens ingedoken ben moest je bij die sloopmelding een asbest inventarisatierapport laten opstellen en dan krijg je alleen toestemming om alle asbest uit je huis in 1 keer naar de milieustraat te brengen, mits je dan nog aan de voorwaarden qua hoeveelheid voldoet.

https://www.opsterland.nl/asbest-verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BlueMotion schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:11:
[...]

In onze gemeente (en volgens mij alle) heet dat een sloopmelding, en de op de website staat expliciet dat dat vooraf moet.
Toen ik er eens ingedoken ben moest je bij die sloopmelding een asbest inventarisatierapport laten opstellen en dan krijg je alleen toestemming om alle asbest uit je huis in 1 keer naar de milieustraat te brengen, mits je dan nog aan de voorwaarden qua hoeveelheid voldoet.

https://www.opsterland.nl/asbest-verwijderen
Een sloopmelding is geen vergunning aanvragen, dat zijn totaal verschillende dingen. Sloopmeldingen is vaak alleen als er een bepaalde hoeveelheid sloopafval vrijkomt en dan is er ook een sloopmelding nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
[...]

Hier heb je er drie:
https://www.avalex.nl/vee...naf-wil-wat-moet-ik-doen/
https://www.reinis.nl/wp-...t-2022-Versie-2022-01.pdf
https://www.irado.nl/afvalsoorten/asbest
No Hands schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Een sloopmelding is geen vergunning aanvragen, dat zijn totaal verschillende dingen. Sloopmeldingen is vaak alleen als er een bepaalde hoeveelheid sloopafval vrijkomt en dan is er ook een sloopmelding nodig.
De ene gemeente noemt het een sloopmelding, de ander een vergunning of toestemmingbewijs. Daar kan je pedant over gaan doen, feit blijft dat je toestemming nodig hebt en ik uit eigen ervaring kan vertellen dat je bij de omgevingsdienst Haaglanden géén toestemming krijgt om asbestcementpijp in te leveren en bij DCMR wél.

Edit: en als je met losse stukken asbest in een zak aan komt zetten heb je kans dat je je eigen auto zo in het nieuws terugziet.

[ Voor 9% gewijzigd door jordje op 17-06-2025 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
jordje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Hier heb je er drie:

[...]

De ene gemeente noemt het een sloopmelding, de ander een vergunning of toestemmingbewijs. Daar kan je pedant over gaan doen, feit blijft dat je toestemming nodig hebt en ik uit eigen ervaring kan vertellen dat je bij de omgevingsdienst Haaglanden géén toestemming krijgt om asbestcementpijp in te leveren en bij DCMR wél.

Edit: en als je met losse stukken asbest in een zak aan komt zetten heb je kans dat je je eigen auto zo in het nieuws terugziet.
Niks pedant, ik ben dagelijks bezig met vergunningen en een melding is geen vergunning. Ik snap dat er dus gemeenten zijn waar je niet zoals waar wij wonen het gewoon in dubbel doorzichtig plastic kan langsbrengen. Bijzonder dat dit zo verschillend is overal in het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
No Hands schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:28:
[...]

Niks pedant, ik ben dagelijks bezig met vergunningen en een melding is geen vergunning. Ik snap dat er dus gemeenten zijn waar je niet zoals waar wij wonen het gewoon in dubbel doorzichtig plastic kan langsbrengen. Bijzonder dat dit zo verschillend is overal in het land.
Nogmaals, het is ook geen traditionele melding. Het is een aanvraag die wordt getoetst, waarna je toestemming krijgt of niet. En als ik dan zelf even zo pedant mag zijn :+ volgens de dikke van Dale is vergunnen synoniem voor toestaan. Niet zo gek dat het in de volksmond gewoon een vergunning wordt genoemd.

Ik ben overigens jaloers als die regels in jouw gemeente nog steeds niet gelden, want niemand van mijn familie of kennissen woonden toentertijd in een gemeente waar je op de bonnefooi naar de stadswerf mocht rijden. Dat omgevingsloket is soms zo'n draak en het bellen en mailen met milieudiensten voelt als zo'n onnodige bureaucratie. Ik ben gewoon te netjes om het dan maar niet gewoon in het restafval te dumpen, maar dat wordt wel in de hand gewerkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
[...]

Overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
ColeJ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:17:
[...]

Overdrijven is ook een vak.
Je denkt dat ik het verzin? Kom anders zelf met feiten :+
https://asbestslachtoffer...stboete_voor_particulier/
https://www.gelderlander....voor-hem-golden~a7213796/

[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 17-06-2025 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30
Dus dat pijpje schat jij in op zo'n 35 m2?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Waaruit trek je die conclusie? Ik denk dat ik het wel weet. In één van de nieuwsberichten staat namelijk:
Hij had zich op internet geïnformeerd over asbestverwijdering en meende dat hij als particulier tot 35 vierkante meter zelf mocht verwijderen.
Wat daar niet staat is dat die man meer dan 35m² wegbracht of dat je pas een boete kan krijgen boven die hoeveelheid.

Vervolgens ga je het andere artikel compleet voorbij. Je had trouwens zelf ook nog even een kort rondje kunnen googlen en zien dat dit geen unieke gevallen zijn. Maarja, je kan ook bijdehand gaan doen en de verspreiding van misinformatie in de hand werken... En vervolgens gaan er ook nog een hoop mensen de posts waarin overtredingen worden aangemoedigd lopen plussen. Word ik nou gek?

Ik heb nog wel wat colovinyl tegeltjes waar ik vanaf wil. Mag ik die bij jou of één van de andere cowboys hier komen dumpen? Dan krijg je er ook nog een bos bloemen of een kratje bier bij. Blijkbaar is het allemaal zo makkelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
jordje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:22:
[...]
Waaruit trek je die conclusie? Ik denk dat ik het wel weet. In één van de nieuwsberichten staat namelijk:

[...]

Wat daar niet staat is dat die man meer dan 35m² wegbracht of dat je pas een boete kan krijgen boven die hoeveelheid.
Bij de eerste hebben ze het over sloopwerkzaamheden, dus meestal gaat het dan om een dak of iig een groter deel. De 2e gaat zeker om een dak oftewel ook meerdere vierkante meters.
Vervolgens ga je het andere artikel compleet voorbij.
Nee dus.
Je had trouwens zelf ook nog even een kort rondje kunnen googlen en zien dat dit geen unieke gevallen zijn. Maarja, je kan ook bijdehand gaan doen en de verspreiding van misinformatie in de hand werken... En vervolgens gaan er ook nog een hoop mensen de posts waarin overtredingen worden aangemoedigd lopen plussen. Word ik nou gek?
Naar mijn idee wel ja, want als je voor zo'n pijpje echt moeilijk gaat doen en een bedrijf oid in wilt schakelen is dat nogal overkill. Even goed natspuiten, kapje op, inpakken in plastic en wegbrengen naar de milieustraat (wel even bellen van te voren voor de regels want die verschillen her en der)
Ik heb nog wel wat colovinyl tegeltjes waar ik vanaf wil. Mag ik die bij jou of één van de andere cowboys hier komen dumpen? Dan krijg je er ook nog een bos bloemen of een kratje bier bij. Blijkbaar is het allemaal zo makkelijk...
Als het echt om een paar tegels gaat kom ik die zo voor je weghalen hoor. Natspuiten, zorgen dat ze heel blijven en wederom goed inpakken in plastic en daar gebeurd helemaal niets mee. Als het om een hele vloer gaat is het een ander verhaal, maar in dit geval hebben we het ook maar over 1 pijpje.

Maar als je de regels leest, zie je dat zo'n pijpje verwijderen ook zelf mag, want kleine delen mag je zelf verwijderen mits je/het aan wat voorwaarden voldoet (zoals zo'n pijp). Al raden ze wel aan om hulp te zoeken als je verwacht dat je de pijp er niet in zijn geheel uit kunt krijgen.

Dus nee, dit is geen misinformatie, in de meeste gemeenten mag je zo'n pijp gewoon zelf verwijderen. Vaak moet je wel een melding maken en een afspraak bij de milieustraat maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik werd toch nieuwsgierig en heb het maar even opgezocht omdat we pas verhuisd zijn hoe het nu in onze nieuwe gemeente zit, ook niets spannends. Gemeentewebsite zegt sloopmelding, 4 weken vantevoren. Dat is wat riant als ik op een zaterdagochtend van dat pijpje af zou willen maar goed. Je haalt het eruit en legt het in een zak in de tuin tot die 4 weken om zijn.
Dan wordt ons afval beheerd oor HVC en die zeggen op hun website het volgende:
https://www.hvcgroep.nl/z...gestelde-vragen?vraag=685

plastic erom, afvaldepot, voorzichtig in de container en klaar.

Ik hou erover op nu, het zal wel verschil in inzicht zijn maar ik vind er weinig spannends aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:48:
[...]

Bij de eerste hebben ze het over sloopwerkzaamheden, dus meestal gaat het dan om een dak of iig een groter deel. De 2e gaat zeker om een dak oftewel ook meerdere vierkante meters.

[...]

Nee dus.
Alsnog niet op een feitelijke zin uit een van de artikels gebaseerd, maar goed.
[...]

Naar mijn idee wel ja, want als je voor zo'n pijpje echt moeilijk gaat doen en een bedrijf oid in wilt schakelen is dat nogal overkill. Even goed natspuiten, kapje op, inpakken in plastic en wegbrengen naar de milieustraat (wel even bellen van te voren voor de regels want die verschillen her en der)

[...]

Als het echt om een paar tegels gaat kom ik die zo voor je weghalen hoor. Natspuiten, zorgen dat ze heel blijven en wederom goed inpakken in plastic en daar gebeurd helemaal niets mee. Als het om een hele vloer gaat is het een ander verhaal, maar in dit geval hebben we het ook maar over 1 pijpje.
Lang verhaal over veilig werken. Ben ik het helemaal mee eens, maar dat is niet relevant zolang je het niet mag inleveren.
Maar als je de regels leest, zie je dat zo'n pijpje verwijderen ook zelf mag, want kleine delen mag je zelf verwijderen mits je/het aan wat voorwaarden voldoet (zoals zo'n pijp). Al raden ze wel aan om hulp te zoeken als je verwacht dat je de pijp er niet in zijn geheel uit kunt krijgen.

Dus nee, dit is geen misinformatie, in de meeste gemeenten mag je zo'n pijp gewoon zelf verwijderen. Vaak moet je wel een melding maken en een afspraak bij de milieustraat maken.
Als je de regels van het IPLO leest waar de meeste gemeenten zich aan houden, mag je buizen en gelijmde tegels juist NIET verwijderen. Je KAN ze m.i. prima prima zelf weghalen, alleen MAG je ze dan niet inleveren.

@No Hands Dat dacht ik ook af te leiden uit onze gemeentesite, totdat ik na het invullen van het omgevingsloket voor 2 meter buis deze afwijzing kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctpQDO-24SHmhYwsLY5LYlLu7sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HrCQ8l9ZWCQKvwnSOeYGhGv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Alsnog niet op een feitelijke zin uit een van de artikels gebaseerd, maar goed.
De kans dat het in je voorbeelden om stukken van minstens een paar m2 gaat is toch een stuk groter dan dat het om een vergelijkbaar pijpje gaat.
[...]
Lang verhaal over veilig werken. Ben ik het helemaal mee eens, maar dat is niet relevant zolang je het niet mag inleveren.
Wat in de meeste gemeentes nog steeds gewoon mag.
[...]
Als je de regels van het IPLO leest waar de meeste gemeenten zich aan houden, mag je buizen en gelijmde tegels juist NIET verwijderen. Je KAN ze m.i. prima prima zelf weghalen, alleen MAG je ze dan niet inleveren.
Ligt er aan of het vast of niet vast zit. Meestal kun je zulke buizen makkelijk verwijderen zonder de buis zelf te moeten beschadigen. Dat is iig het criteria dat ze hier aan houden.
@No Hands Dat dacht ik ook af te leiden uit onze gemeentesite, totdat ik na het invullen van het omgevingsloket voor 2 meter buis deze afwijzing kreeg:
[Afbeelding]
Als het om een buis van 2 meter gaat wordt het inderdaad wat lastiger. Maar dat is nog steeds niet vergelijkbaar met het pijpje waar het hier om gaat. Een buis van 2 meter in zijn geheel verwijderen zonder hem te beschadigen zal vaak lastig zijn (tenzij hij al los ligt natuurlijk). Zo'n pijpje waar het hier om gaat is vaak in het gat in de muur geschoven met wat cement aan de binnen en buitenkant. Als je dan dat cement wat weghaalt trek je hem er zo uit.

De gemeentes hier in de buurt doen iig totaal niet moeilijk over zoiets. Maar inderdaad wel bij grotere vast zittende delen (zoals een buis van 2 meter). Ze schatten simpelweg in of je het onbeschadigd kunt verwijderen/vervoeren en zo ja mag het. Zo nee moet je het laten doen. En een lange buis die vast zit zal dan lastig worden, maar wat dakplaten of zo'n pijp kun je met wat beleid makkelijk onbeschadigd verwijderen.

Maar het zal inderdaad wel een verschil aan inzicht zijn, maar dan duidelijk ook tussen gemeentes want hier heb ik al meerdere malen soortgelijke zaken zelf weggehaald en ingeleverd (oud huis waar nu dus alle asbest uit gehaald is). En dat dus met een melding bij zowel de gemeente als de stort.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar staat dat de man rechtsomkeert moest maken en dat de gemeentewerf een saneerder laat komen voor duizenden euro’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Wolly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Waar staat dat de man rechtsomkeert moest maken en dat de gemeentewerf een saneerder laat komen voor duizenden euro’s?
Tweede link, artikel 7, lid f, paragraaf 1. Als je onaangekondigd met een ondeugdelijk verpakt stuk asbest aan komt zetten (zoals kapot geslagen stukken in een vuilniszak die niet voldoet aan het regelement van de stadswerf) behoudt de stadswerf het recht dat op jouw kosten te laten saneren. En dan krijg je waarschijnlijk een boete van de milieudienst.

Bijvoorbeeld als je zoiets zou doen. En ja, voordat weer iemand bijdehand gaat doen, dat is niet het exacte scenario, maar het is zo makkelijk om tegen TS te roepen dat ie maar op de bonnefooi moet gaan beunen als je zelf geen risico loopt. Technisch gezien ben je dan mogelijk TS aan het aanmoedigen om wetten te overtreden, en het is aan hem om die overweging te maken, maar geef hem dan wel alle feiten.

Oh en nog iets @Wolly , de eerste vraag die mij wordt gesteld door de medewerkers van de stadswerf als ik aangeef dat ik asbest kom brengen is of ik de 'vergunning' bij me heb. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik het terrein niet op kom als ik die niet heb.
redwing schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Als het om een buis van 2 meter gaat wordt het inderdaad wat lastiger. Maar dat is nog steeds niet vergelijkbaar met het pijpje waar het hier om gaat. Een buis van 2 meter in zijn geheel verwijderen zonder hem te beschadigen zal vaak lastig zijn (tenzij hij al los ligt natuurlijk). Zo'n pijpje waar het hier om gaat is vaak in het gat in de muur geschoven met wat cement aan de binnen en buitenkant. Als je dan dat cement wat weghaalt trek je hem er zo uit.

De gemeentes hier in de buurt doen iig totaal niet moeilijk over zoiets. Maar inderdaad wel bij grotere vast zittende delen (zoals een buis van 2 meter). Ze schatten simpelweg in of je het onbeschadigd kunt verwijderen/vervoeren en zo ja mag het. Zo nee moet je het laten doen. En een lange buis die vast zit zal dan lastig worden, maar wat dakplaten of zo'n pijp kun je met wat beleid makkelijk onbeschadigd verwijderen.
Twee losse stukken van een meter, gebeugeld met schroefbeugels. Melding gedaan met foto's en alles. Als je goed leest is de reden van afkeur het feit dat het om buismateriaal gaat.

DCMR maakte er geen probleem van. Dus ja, het is afhankelijk van de regio.

Ik probeer TS alleen maar te waarschuwen voor mogelijke (juridische, niet gezondheidstechnische) gevolgen als hij zich niet goed voorbereid. Ik wordt het spuugzat dat er hier zoveel lieden mij hierom belachelijk maken, mijn ervaringen als onzin bestempelen, en hun mening als feit presenteren.

[ Voor 39% gewijzigd door jordje op 18-06-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:05:
[...]

[...]

Tweede link, artikel 7, lid f, paragraaf 1. Als je met een ondeugdelijk verpakt stuk asbest aan komt zetten (zoals kapot geslagen stukken in een vuilniszak die niet voldoet aan het regelement van de stadswerf) behoudt de stadswerf het recht dat op jouw kosten te laten saneren. En dan krijg je waarschijnlijk een boete van de milieudienst.

Bijvoorbeeld als je zoiets zou doen. En ja, voordat weer iemand bijdehand gaat doen, dat is niet het exacte scenario, maar het is zo makkelijk om tegen TS te roepen dat ie maar op de bonnefooi moet gaan beunen als je zelf geen risico loopt. Technisch gezien ben je dan mogelijk TS aan het aanmoedigen om wetten te overtreden, en het is aan hem om die overweging te maken, maar geef hem dan wel alle feiten.

Oh en nog iets @Wolly , de eerste vraag die mij wordt gesteld door de medewerkers van de stadswerf als ik aangeef dat ik asbest kom brengen is of ik de 'vergunning' bij me heb. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik het terrein niet op kom als ik die niet heb.
[...]

Twee losse stukken van een meter, gebeugeld met schroefbeugels. Melding gedaan met foto's en alles. Als je goed leest is de reden van afkeur het feit dat het om buismateriaal gaat.

DCMR maakte er geen probleem van. Dus ja, het is afhankelijk van de regio.

Ik probeer TS alleen maar te waarschuwen voor mogelijke (juridische, niet gezondheidstechnische) gevolgen als hij zich niet goed voorbereid. Ik wordt het spuugzat dat er hier zoveel lieden mij hierom belachelijk maken, mijn ervaringen als onzin bestempelen, en hun mening als feit presenteren.
Ik en anderen hebben vanaf het begin al aangegeven dat ie iig even contact met de milieustraat op moet nemen. Daarmee is zo goed als alles al afgedekt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]

Gemeente Ede. Je hebt een meldplicht voor verwijderen van asbest in de woning. Buiten de woning mag je als particulier sowieso al niet doen. Zonder uitdraai van een goedgekeurde melding kan je de asbest niet inleveren in de milieustraat. Het moet ook in zakken die door hun goedgekeurd zijn (zeker de platen). In een andere zak? Enorme problemen. Hele discussie gehad daar over de zak die ik had gebruikt, want ze moeten em optillen met een machine en in een bak deponeren en de zak mag niet scheuren. Dat het een kwalitatief goede zak was die tot 300kg gewicht kan en met tilogen was niet belangrijk. De medewerkers mogen in principe geen asbestzakken aanraken daar, dus als ze het al moeten doen, dan moet het in hun eigen materiaal verpakt zijn.
Zie ook https://www.acv-groep.nl/asbest met de extra kanttekening dat je los naar ze mag bellen en melden dat je langskomt met asbestzakken indien je ze dus niet handzaam verpakt.

(het zal me overigens niet verbazen als het bos hier vol ligt met gedumpt asbest)

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 18-06-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
redwing schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Ik en anderen hebben vanaf het begin al aangegeven dat ie iig even contact met de milieustraat op moet nemen. Daarmee is zo goed als alles al afgedekt.
Ik eerder dan jij, dus waarom moet je zonodig de discussie aangaan? Jouw eerste reactie die ik zie is trouwens onderstaande, dus nu ben je weer dingen aan het verzinnen. Ik krijg het vermoeden dat je nu gewoon aan het trollen bent.
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Wolly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Ik gaf trouwens een mogelijke worst case aan. Het nieuws staat vol van mensen die foutief asbest aanbieden en een heel scala aan verschillende gevolgen ondervinden. Als je geen verstand van zaken hebt en niet de moeite wil nemen om begrijpend te lezen moet je niet zo'n bijdehante reactie achterlaten en gewoon wegblijven uit een topic waaraan je niks bij te dragen hebt. Je hebt geen idee waar TS woont en wat bij hem de regels zijn, of hoe streng de stadswerf en de milieudienst zijn. Je kan dus ook niet de mogelijke gevolgen inschatten en ik probeer slechts te waarschuwen voor een worst case scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Ik gaf trouwens een mogelijke worst case aan. Het nieuws staat vol van mensen die foutief asbest aanbieden en een heel scala aan verschillende gevolgen ondervinden. Als je geen verstand van zaken hebt en niet de moeite wil nemen om begrijpend te lezen moet je niet zo'n bijdehante reactie achterlaten en gewoon wegblijven uit een topic waaraan je niks bij te dragen hebt. Je hebt geen idee waar TS woont en wat bij hem de regels zijn, of hoe streng de stadswerf en de milieudienst zijn. Je kan dus ook niet de mogelijke gevolgen inschatten en ik probeer slechts te waarschuwen voor een worst case scenario.
Het zit je nogal nogal hoog dat ik vraag om de plek waar je claim stond beschreven,terwijl je dat met een kwalitatief goede eerste post al dmv quotes had kunnen aangeven. Werk daar eens aan in plaats van te vervallen in ordinair gescheld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Wolly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Het zit je nogal nogal hoog dat ik vraag om de plek waar je claim stond beschreven,terwijl je dat met een kwalitatief goede eerste post al dmv quotes had kunnen aangeven. Werk daar eens aan in plaats van te vervallen in ordinair gescheld.
Ja het zit me zeker hoog, en excuses als ik soms wat scherp reageer. Ik zie het de laatste tijd helaas steeds vaker dat mensen op Tweakers in een enkele zin onzin verkondigen of foutief en soms gevaarlijk advies geven zonder alles te lezen, en het vervolgens aan anderen is om dit te ontkrachtigen. Als er dan ook nog iemand met een 'gotcha' reactie in een enkel zinnetje een goed gefundeerde post onderuit probeert te halen kan ik daar erg giftig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:39:
[...]

Ik eerder dan jij, dus waarom moet je zonodig de discussie aangaan? Jouw eerste reactie die ik zie is trouwens onderstaande, dus nu ben je weer dingen aan het verzinnen. Ik krijg het vermoeden dat je nu gewoon aan het trollen bent.
[...]
In de 1e paar replies (dus voor jouw/mijn replies) staat al dat je het bij de gemeente/milieustraat moet melden en evt. een plastic zak van hun moet gebruiken. Mijn reply sloeg er dan ook op dat je vanaf je 1e reply heel worst case bezig bent, terwijl er bij zo'n pijpje zelden echt problemen zijn om het te (mogen) verwijderen. Ook de genoemde voorbeelden zijn van een heel andere schaal dan zo'n pijp.

Gewoon even melden dus en daarna voorzichtig weg halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Ja het zit me zeker hoog, en excuses als ik soms wat scherp reageer. Ik zie het de laatste tijd helaas steeds vaker dat mensen op Tweakers in een enkele zin onzin verkondigen of foutief en soms gevaarlijk advies geven zonder alles te lezen, en het vervolgens aan anderen is om dit te ontkrachtigen. Als er dan ook nog iemand met een 'gotcha' reactie in een enkel zinnetje een goed gefundeerde post onderuit probeert te halen kan ik daar erg giftig van worden.
Dit is geen goed gefundeerde post, er staat in het leesbare deel niets over gemeentewerf die op jouw kosten een saneerder laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Wolly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Dit is geen goed gefundeerde post, er staat in het leesbare deel niets over gemeentewerf die op jouw kosten een saneerder laat komen.

[...]
Dat stond in een van de bronnen uit mijn reactie hiervoor, waar je blijkbaar nu al twee keer overheen hebt gelezen.
jordje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Hier heb je er drie:

[...]

Dit zijn dus de 'gotcha' reacties die ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
-dubbele post

[ Voor 94% gewijzigd door jordje op 18-06-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Dat stond in een van de bronnen uit mijn reactie hiervoor, waar je blijkbaar nu al twee keer overheen hebt gelezen.
[...]

Dit zijn dus de 'gotcha' reacties die ik bedoel.
Link dumpen draag weinig bij, zeker als je met extreme voorbeelden komt en dan ter onderbouwing daarvan links dumpt waar het extreme voorbeeld helemaal niet in terug te vinden is.

Probeer eens relevante stukken te quoten in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:11
Bij mijn weten mag je ingemetseld asbest niet zelf loshakken. Dat gezegd hebbende, wanneer je op internet zoekt op pbm astbest kun je allemaal zakken, wegwerpoverall, filters etc. komen. Kun je het goed inpakken zodat de gemeentewerf het accepteerd.
Soms is het gemakkelijker om vergeving te krijgen dan toestemming.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:22
Ik werk als beleidsadviseur voor een afvalinzamelaar in publiek eigendom. Of een sloopmelding verplicht is weet ik zo niet, maar ik weet wel dat wij opdracht hebben van al onze gemeenten om nadrukkelijk geen asbestafval (ongeacht sloopmeldingen of niet) te weigeren. Als het niet goed verpakt is dan verstrekken we alsnog het verpakkingsmateriaal en mag die eigenaar daar het afval zelf in doen. Wanneer je weigert loopt de gemeente risico dat het in de natuur gedumpt wordt, en dat wil men koste van kost voorkomen. Legale hoeveelheden zijn bovendien gratis in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
Wolly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Link dumpen draag weinig bij, zeker als je met extreme voorbeelden komt en dan ter onderbouwing daarvan links dumpt waar het extreme voorbeeld helemaal niet in terug te vinden is.

Probeer eens relevante stukken te quoten in de toekomst.
Prima, ik zal volgende keer mijn posts helemaal dichttimmeren en elke hyperbool vermijden. Sorry dat ik twee bronnen (een reglement waarin de stadswerf het recht behoud om een saneerder in te schakelen, en artikels waarin mensen zware boetes krijgen) een soort van heb gecombineerd om mijn comment kort, krachtig en leesbaar te maken, en daarmee TS te waarschuwen dat zich goed moet voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Prima, ik zal volgende keer mijn posts helemaal dichttimmeren en elke hyperbool vermijden. Sorry dat ik twee bronnen (een reglement waarin de stadswerf het recht behoud om een saneerder in te schakelen, en artikels waarin mensen zware boetes krijgen) een soort van heb gecombineerd om mijn comment kort, krachtig en leesbaar te maken, en daarmee TS te waarschuwen dat zich goed moet voorbereiden.
Het gaat er vooral om dat het extreme voorbeelden zijn en de link ervan naar het pijpje van TS slecht te maken is. Dat je met asbest op moet letten zal iedereen met je eens zijn, maar dat je bang moet zijn voor een 5k boete vanwege zo'n pijpje niet. Als je b.v. een dak met asbest gaat verwijderen is dat een heel ander verhaal. Maar dan heb je ook gelijk een reëel risico voor de omgeving en is het ook logisch dat er wat strenger wordt gekeken.

Maar zoals @japps al aangeeft hoef je in dit geval weinig problemen te verwachten bij de milieustraat. Die geven je hooguit een extra zak om de boel goed in te pakken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:31
japps schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:56:
Ik werk als beleidsadviseur voor een afvalinzamelaar in publiek eigendom. Of een sloopmelding verplicht is weet ik zo niet, maar ik weet wel dat wij opdracht hebben van al onze gemeenten om nadrukkelijk geen asbestafval (ongeacht sloopmeldingen of niet) te weigeren. Als het niet goed verpakt is dan verstrekken we alsnog het verpakkingsmateriaal en mag die eigenaar daar het afval zelf in doen. Wanneer je weigert loopt de gemeente risico dat het in de natuur gedumpt wordt, en dat wil men koste van kost voorkomen. Legale hoeveelheden zijn bovendien gratis in te leveren.
Als je wil dan heb ik nog wel een gemeentewerf die het gewoon niet aanneemt.
Uiteindelijk zelf speciale zakken besteld en alsnog later teruggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
redwing schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:58:
[...]
Maar zoals @japps al aangeeft hoef je in dit geval weinig problemen te verwachten bij de milieustraat. Die geven je hooguit een extra zak om de boel goed in te pakken.
Afhankelijk van de gemeente. Wat hij ook zegt, hier bij mij in de stad doen ze er dus wel moeilijk over. Zelfs als je het correct verpakt sta je een half uur te discussiëren met een verhit persoon over dat je het durft aan te bieden in een correcte zak die niet door hun zelf is uitgekozen.

En ja, de eerste keer zijn we dus wel weggestuurd, omdat ik de melding was vergeten uit te printen en dus niet op papier had. Digitaal was niet goed genoeg. Ze hebben het papiertje nodig voor de administratie. We konden een half uur later het weer opnieuw aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:19
japps schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:56:
Dit is in mijn ogen ook het beste beleid wat je kan voeren, op het moment dat de particulier weer terug moet gaan ermee, weet je nooit wat die met de asbest gaat doen en waar het terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:19
https://iplo.nl/thema/asb...49-4764-bee8-2bb75cde288b

Hier staat de enigste regelgeving die geld voor particulieren, welke landelijk geld. Per gemeente kan alleen het inname beleid afwijken..

Een sloopmelding is ten alle tijden nodig, wanneer er minimaal 10m3 puin vrijkomt of asbest vrijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
En de reden van de melding is dus om te voorkomen dat een bedrijf deels het werk uitbesteed aan een particulier of op een andere manier de regels ontwijkt. En om particulieren te beschermen. Een complete sanering gaat 100% fout als je dat zelf gaat doen.
Ik moest bij de melding ook aangeven waar het vandaan kwam in de woning en om hoeveel het gaat. Dat werd dus ook op het gemeentewerf gechecked tegen de omvang van het pakket. Openmaken deden ze overigens begrijpelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Caelorum schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Afhankelijk van de gemeente. Wat hij ook zegt, hier bij mij in de stad doen ze er dus wel moeilijk over. Zelfs als je het correct verpakt sta je een half uur te discussiëren met een verhit persoon over dat je het durft aan te bieden in een correcte zak die niet door hun zelf is uitgekozen.

En ja, de eerste keer zijn we dus wel weggestuurd, omdat ik de melding was vergeten uit te printen en dus niet op papier had. Digitaal was niet goed genoeg. Ze hebben het papiertje nodig voor de administratie. We konden een half uur later het weer opnieuw aanbieden.
Ik heb ook eens zo een discussie gehad over iets op een gemeentewerf met zo een knakker die het beter dacht te weten. ben zo naar het gemeentehuis gereden en heb het daar tegen de balie gezet met de mededeling dat de werf het niet accepteerde.
Werd heel snel opgelost en het kon uiteindelijk gewoon op die werf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@No Hands kan zo zijn, maar in mijn geval heeft de gemeente exact hetzelfde op de website staan. Minimaal 4 weken van tevoren een melding via omgevingsloket. Streng toezicht op verwijderen, vervoeren en inleveren van asbest (voor particulieren betekend dat geldig melding op zak bij vervoer en inleveren).
Eigenlijk precies volgens het boekje van de landelijke regels. Blijkbaar neemt mijn gemeente het wel op de koop toe dat er ook gedumpt gaat worden. Maar ik kan me goed voorstellen dat een landelijkere gemeente of een grotere stad zoals Rotterdam allang blij zijn dat het ingeleverd wordt en niet gedumpt of in het weiland begraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:49
jordje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:19:
[...]
[Afbeelding]
Ik vraag me soms wel af hoe effectief bureaucratie is.
Het doel lijkt me om te zorgen dat asbest zoveel mogelijk veilig wordt verwerkt.
De bureaucraat denkt dan: Ik ga 100% sluitende regels en procedures verzinnen. Probleem opgelost.
De particulier denkt: dit zijn zoveel hoepels, drempels, kosten en tijd, ik doe een mondkapje op en een stuk stevig plastic er omheen, sla hem iets kleiner en gooi het bij het restafval. Probleem opgelost.
Heeft de bureaucraat dan het doel van zoveel mogelijk veilige verwerking bereikt? Of alleen een papieren werkelijkheid gecreëerd waarin hem niets te verwijten valt? Het is immers de particulier die fout handelt...
Pagina: 1