Krijg "oude" CV van vader, heeft hybride functie. Doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:47

Masuchievo

Cpt. Average

Topicstarter
Hallo allemaal.

Mijn huidige ketel Nefit Topline HRC30 is van 2007 en met de levensduur van +-15 jaar denk ik aan vervanging toe. Nu heb ik de CV (Remeha Calenta Ace 35DS) 3 jaar oud van mijn vader gekregen ivm aanschaf warmtepomp.

Nu zag ik dat deze ook een hybride functie heeft. Nu natuurlijk de vraag, is het kosteneffectief om dit te nemen? Ik vind het lastig om de berekening uit te voeren. Volledig over op een warmtepomp zit er denk ik niet in.

Historisch gasverbruik: 1600-1800m³/jaar (periode 23-24-25) Piek verbruik per dag +-15 kuub.
Afgiftesysteem:
- Vrijwel alleen 70 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open
- 2 radiatoren, op het moment nooit in gebruik.
SWW:
- niet nodig gezien hybride
- 220 liter max nodig bad
Warmtepompvoorkeur:
Zal dan Remeha Elga Ace AWHPT 6kW worden gezien matige isolatie (zie 1600 kuub) kosten +-1500 euro voor enkel de unit.
De Remeha Elga Ace AWHPT 4kW is vananf 750 euro beschikbaar.
Wie gaat het installeren?
Het zal worden uitbesteed

Te weinig geld voor alle gadgets.

Beste antwoord (via Masuchievo op 18-06-2025 10:10)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 06:15
Zie ook deze alinea in het "Ik-wil-een-warmtepomp-FAQ-topic":
Goede isolatie maakt je huis niet per sé geschikt - Slechte isolatie maakt je huis niet per sé ongeschikt

Goede isolatie met kleine radiatoren (jaren '00 bouw) betekent alsnog dat je hoge temperaturen nodig hebt. Om daar een warmtepomp lekker te laten werken, zal de afgifte verbeterd moeten worden met veel grotere radiatoren, fancoils of vloer/wand/plafondverwarming.

Daarentegen is matige isolatie met alleen vloer- of wandverwarming helemaal prima voor een warmtepomp. En dan geldt ook dat een warmtepomp zich met een hogere gasrekening sneller terugverdient.
Voorbeeld: Polderhuis
Het belangrijkst is dat je afgiftesysteem voldoende warmte af kan geven voor het huis, bij warmtepomp-vriendelijke aanvoertemperatuur.

Bij 1800 m3 per jaar zit je volgens de Koevlaas-formule (zie "hoeveel kW heb ik nog" in de FAQ) op een benodigd thermisch vermogen van ongeveer 9 kW.

Met 70 m2 vloerverwarming heb je 123 W/m2 afgifte nodig. Dat haal je bij een aanvoertempetuur van ongeveer 42 graden. Dat is misschien iets aan de hoge kant vergeleken met andere Tweakers hier, maar het is prima te doen met een warmtepomp. Ja, de COP is iets lager, maar het is nog steeds veel goedkoper dan op gas stoken. Al gauw een factor 2, nog exclusief de besparing van vastrecht en eventueel eigenverbruik van zonnepanelen.

Dus tsja. Eens met de vorige reacties ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
Kun je iemand vinden die de ketel voor je wil ophangen en aanpassen? Dat is volgens mij de belangrijkste vraag. Weet niet of er veel installateurs zijn die zich willen wagen aan een gebruikte ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
Waarom ga je niet over op volledig elektrisch? Dat maakt de installatie een stuk eenvoudiger.
Zelf doe ik bijvoorbeeld geen hybride installaties. Ik heb niet eens mijn gascertificering willen halen. 🤷
De beschikbaarheid van een tweedehands ketel is, als je er van een afstandje naar kijkt, niet zo'n sterk argument om voor een bepaald type installatie te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:03
ik ben het eens met @basfromasd , met 8 groepen vloerverwarming is het verstandiger om de cv ketel te koop te zetten en naar een full electric oplossing te kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 06:15
Zie ook deze alinea in het "Ik-wil-een-warmtepomp-FAQ-topic":
Goede isolatie maakt je huis niet per sé geschikt - Slechte isolatie maakt je huis niet per sé ongeschikt

Goede isolatie met kleine radiatoren (jaren '00 bouw) betekent alsnog dat je hoge temperaturen nodig hebt. Om daar een warmtepomp lekker te laten werken, zal de afgifte verbeterd moeten worden met veel grotere radiatoren, fancoils of vloer/wand/plafondverwarming.

Daarentegen is matige isolatie met alleen vloer- of wandverwarming helemaal prima voor een warmtepomp. En dan geldt ook dat een warmtepomp zich met een hogere gasrekening sneller terugverdient.
Voorbeeld: Polderhuis
Het belangrijkst is dat je afgiftesysteem voldoende warmte af kan geven voor het huis, bij warmtepomp-vriendelijke aanvoertemperatuur.

Bij 1800 m3 per jaar zit je volgens de Koevlaas-formule (zie "hoeveel kW heb ik nog" in de FAQ) op een benodigd thermisch vermogen van ongeveer 9 kW.

Met 70 m2 vloerverwarming heb je 123 W/m2 afgifte nodig. Dat haal je bij een aanvoertempetuur van ongeveer 42 graden. Dat is misschien iets aan de hoge kant vergeleken met andere Tweakers hier, maar het is prima te doen met een warmtepomp. Ja, de COP is iets lager, maar het is nog steeds veel goedkoper dan op gas stoken. Al gauw een factor 2, nog exclusief de besparing van vastrecht en eventueel eigenverbruik van zonnepanelen.

Dus tsja. Eens met de vorige reacties ;)