Advies NAS zelfbouw vs. kant-en-klaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdeZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 16:01
Hallo mede-tweakers,

Op dit moment heb ik een oude Netgear nv+ v2 staan als NAS. De hardware werkt nog prima voor onze doeleinden, maar de software krijgt al geruime tijd geen updates meer (geen support > SMB 1.0 en TLS 1.0) en dat is nu toch al wel een tijdje een probleem.

Ik zou graag weer een 4 Bay met RAID 5. We gebruiken de NAS vooral voor centrale toegang tot foto's en documenten, en ik wil er graag een kopie van mijn home assistant backups naar toe schrijven. Verder geen high performance eisen voor docker containers o.i.d. daarvoor gebruik ik een Intel NUC.

Op dit moment twijfel ik tussen zelf iets bouwen met TrueNAS/Unraid en een Synology DS423+. Wat betreft de Synology zijn mijn grootste zorgen rondom support en de harddisk vendor lock waar ik steeds meer over lees.

Als ik op zelfbouw uit kom, dan kan ik wel wat tips voor hardware gebruiken. De thuisserver BBG zag er wel interessant uit, behalve dat de ASRock N100DC-ITX maar 2 sata poorten heeft en ik toch liever iets met 4 schijven heb.

Welke tips hebben jullie in de keuze tussen zelf bouw en kant-en-klaar? En welke hardware tips hebben jullie als ik toch voor zelfbouw ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 19:21
Hoe goed ben je zelf met de software?

Ik host een hoop zelf op een oude laptop, maar heb ook een nas (synology) voor bv:
Storage + backup offsite
Mail server
Photo server
Contacts/Calender

Mocht mijn nas nu overlijden, zal ik nieuwe kopen en dan dus ook de supported disks kopen (heb ik nu ook gedaan, maar toen was er nog meer keuze)

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-07 14:44

ABD

Ik zit op een dergelijk kruispunt, ik ben mij ook aan het orienteren, want ik heb gisteren nieuwe schijven besteld om de 6 volle 3TB schijven in raid5 te vervangen in mijn NAS, maar ik heb mij bedacht, want ik heb ook een Netgear en dat is einde verhaal. Geen apps support meer en de oude apps werken veelal niet of niet volledig.

Mini ITX bordjes te koop op de Nederlandse markt, zoals de ASrock uit jouw voorbeeld, zijn geen NAS bordjes, maar eerder multimedia bordjes. Daarom ben ik op Aliexpress gaan kijken, waar zeer komplete mini ITX bordjes voor NAS te koop zijn met 6 SATA poorten, 2xSFF8643 connector, 4x2.5Gb ethernet, dual m2 ssd dual channel ram en legio keuze aan SoCs, zoals Intel Nxxx SoCs, Pentium Gold 8505 en zelfs i5 12th gen. De prijzen zijn schappelijk en deze hele week is er een kortingactie. Ik denk zelf aan de Pentium Gold versie voor €203, want de Nxxx SoCs hebben slechts 9 PCI-E lanes en het scheelt een tientje of 6 met de N100 versie. Overigens heb je niet meer nodig dan een N100, denk ik. De moederbordjes hebben 2 'echte' SATA poorten, je hebt een SFF8643 naar SATA kabel nodig voor de 4 andere SATA schijven. Verder hebt je ram en een CPU koeler nodig(niet voor de Nxxx)) en eventueel SSD(s). Je hoeft niet perse m2 ssds te gebruiken, je kunt booten van usb en de ssds laten, want cachen hoeft ook niet in jouw geval, denk ik. Hoe dan ook, die tanta ali bordjes zijn een goed, kompleet alternatief.

[ Voor 8% gewijzigd door ABD op 17-06-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 00:45
Vorig jaar overgestapt van Synology naar zelfbouw op basis van een Core i3-12100 met TrueNAS Scale vanwege dezelfde zorgen m.b.t. Synology en hoewel ik het in een begin een beste leercurve vond, vooral vanwege ZFS en bijbehorende vdevs en pools etc. zou ik nooit meer terug willen naar Synology. De mogelijkheden zijn eindeloos en je bent niet afhankelijk van een vendor lock of het stoppen van support.

Stuk of 20 containers erop en gaan met die banaan. Retesnel en rock solid.

[ Voor 6% gewijzigd door Saekerhett op 17-06-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 19:21
AdeZ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:57:
Ik zou graag weer een 4 Bay met RAID 5.
Waarom deze voorkeur? Raid 5 is best wel problematisch met grote disks.
We gebruiken de NAS vooral voor centrale toegang tot foto's en documenten, en ik wil er graag een kopie van mijn home assistant backups naar toe schrijven. Verder geen high performance eisen voor docker containers o.i.d. daarvoor gebruik ik een Intel NUC.
Je hebt dus alleen wat opslag nodig. Hoeveel?
Op dit moment twijfel ik tussen zelf iets bouwen met TrueNAS/Unraid en een Synology DS423+. Wat betreft de Synology zijn mijn grootste zorgen rondom support en de harddisk vendor lock waar ik steeds meer over lees.
Wat is je zorg rondom vendor lockin en support? Als je supported disks koop, heb je support. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, maar ik hoor er goede verhalen over de support.
Als ik op zelfbouw uit kom, dan kan ik wel wat tips voor hardware gebruiken. De thuisserver BBG zag er wel interessant uit, behalve dat de ASRock N100DC-ITX maar 2 sata poorten heeft en ik toch liever iets met 4 schijven heb.
Waarom de wens voor 4 schijven?
Welke tips hebben jullie in de keuze tussen zelf bouw en kant-en-klaar? En welke hardware tips hebben jullie als ik toch voor zelfbouw ga?
Waarom niet 1 of 2 usb disks aan de NUC hangen?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdeZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 16:01
ymoona schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:00:
Hoe goed ben je zelf met de software?
Ik zou zeggen redelijk, ik ben in het dagelijks leven (web)developer. Mijn NUC draait Ubuntu server met een 10tal docker containers, de meeste rondom home automation.
Waarom deze voorkeur? Raid 5 is best wel problematisch met grote disks.
Waarom de wens voor 4 schijven?
Waarom niet 1 of 2 usb disks aan de NUC hangen?
Ja... eigenlijk omdat ik dat nu ook heb 8)7 Ik heb dat ooit gedaan om data verlies door falende schijven te voorkomen. Maar eerlijk is eerlijk, de schijven draaien al jaren rustig door, en ik heb er nog nooit 1 hoeven vervangen.
Je hebt dus alleen wat opslag nodig. Hoeveel?
Op dit moment heb ik 4x1TB in een RAID5 configuratie. Netto ~3TB, op dit moment lijkt dat nog voldoende. Doordat de portal niet meer bereikbaar is heb ik op dit moment eigenlijk geen idee hoeveel ik daarvan ook daadwerkelijk gebruik.
Wat is je zorg rondom vendor lockin en support? Als je supported disks koop, heb je support. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, maar ik hoor er goede verhalen over de support.
Wat ik over de vendor lockin van Synology lees is dat hun eigen schijven toch flink prijzig zijn. Daarbij zou ik het liefst starten met de schijven die ik nu al heb en deze in de loop van de tijd vervangen door nieuwere schijven (deze gaan al een tijdje mee). En met support bedoel ik ook software support in de vorm van updates. Ik baal er nu toch een beetje van dat ik nu mijn Netgear NAS bij het schroot kan zetten, omdat de software geen updates meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
AdeZ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:35:
Wat ik over de vendor lockin van Synology lees is dat hun eigen schijven toch flink prijzig zijn. Daarbij zou ik het liefst starten met de schijven die ik nu al heb en deze in de loop van de tijd vervangen door nieuwere schijven (deze gaan al een tijdje mee). En met support bedoel ik ook software support in de vorm van updates. Ik baal er nu toch een beetje van dat ik nu mijn Netgear NAS bij het schroot kan zetten, omdat de software geen updates meer krijgt.
Even op inhaken.
Ik ben een aantal jaren geleden overgegaan van een FreeNAS oplossing naar een Synology (DS1819+), met 6 nieuwe schijven, en eigenlijk niet meer terug gekeken.
Zelfbouw is leuk voor de hobby of je moet er genoeg kennis en kunde van hebben voor het geval het mis gaat.

En inhakend op de huidige vendor lockin van Synology, als je naar de prijzen van de schijven kijkt zijn ze echt niet veel duurder (heb je alleen over de prijzen gelezen of ze ook eens opgezocht?).
Pas nog een DS923+ geïnstalleerd met Kingston geheugenuitbreiding, maar wel met 4x4 TB van Synology zelf.
Deze schijven waren maar enkele euro’s duurder dan bijvoorbeeld een WD Red.

Als je het nu toch doet doe het dan gewoon gelijk goed.
Synology ondersteunt de modellen aardig lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 20:11

Hakker

a.k.a The Dude

AdeZ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zou zeggen redelijk, ik ben in het dagelijks leven (web)developer. Mijn NUC draait Ubuntu server met een 10tal docker containers, de meeste rondom home automation.

[...]

Ja... eigenlijk omdat ik dat nu ook heb 8)7 Ik heb dat ooit gedaan om data verlies door falende schijven te voorkomen. Maar eerlijk is eerlijk, de schijven draaien al jaren rustig door, en ik heb er nog nooit 1 hoeven vervangen.

[...]

Op dit moment heb ik 4x1TB in een RAID5 configuratie. Netto ~3TB, op dit moment lijkt dat nog voldoende. Doordat de portal niet meer bereikbaar is heb ik op dit moment eigenlijk geen idee hoeveel ik daarvan ook daadwerkelijk gebruik.

[...]

aangezien je relatief gezien kleine schijven gebruik kan je misschien zelfs denken aan een NVME NAS build. Wel duurder dan een HDD maar geen bewegende delen en gelijk bizar zuinig. En dan denk ik aan de https://www.bee-link.com/products/beelink-me-mini-n150

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-07 01:59

duderuud

Sliden is koel

Of een Ugeeen NAS: https://www.coolblue.nl/p...-nasync-dxp480t-plus.html

Na jaren gebruik van Qnap/Synology/Asustor ook de knoop doorgehakt en een zelfbouw TrueNAS server gebouwd.

TrueNAS ftw, ik wil nooit anders meer. Veel mogelijkheden, ZFS, actieve ontwikkeling en meer dan genoeg apps beschikbaar.

Bij TrueNAS kan je veel hardware gebruiken maar let wel op dat ECC geheugen sterk wordt aanbevolen. Let daar op bij de aanschaf van de cpu, moederbord en geheugen.

Motor-Forum.nl

Pagina: 1