Na kortsluiting werkt alleen klok van oven nog, repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Ik heb een Pelgrim OKW595 RVS/P01 inbouw oven van vermoedelijk zo'n 15 jaar oud (kwam met het huis).

Gisteren ging ineens de aardlekschakelaar open. Sindsdien doet de klok van de oven het nog, maar gebeurt er helemaal niks als ik de oven aanzet. De ventilatoren en lampjes gaan niet branden en hij wordt niet warm.

Ik heb een van de lampjes uit de oven gehaald en die is duidelijk stuk, maar ik neem toch aan dat dan niet de hele oven stopt met werken? Ik vermoed dat doordat het lampje stuk ging er een zekering in de oven is stuk gegaan. Is dat iets wat je als (handige) eindgebruiker kan controleren of vervangen?

Op onderdelen sites vind ik zo niet iets waarvan ik denk, dat gaat mijn probeem oplossen.

In de handleiding van Pelgrim zelf staat niks over zelf repareren.

(Wel is er een mooie tekening met alle onderdelen)

Heeft iemand advies of tips, voordat ik de hele oven los maak van de kast? :D

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:36
Ik heb ook ooit gedacht dat mijn oven stuk was, die bleek toen in demostand te zijn gegaan. Dat was ook na een stroomuitval. Kijk dat even na in de handleiding, voordat je de boel open maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

In de meeste ovens zit geen zekering. Ging de aardlek uit toen de oven aan stond? Dan is wellicht je verwarmingselement doorgebrand. Als je handig bent, kan je die er uit halen en even doormeten met een goedkope multimeter. Hij zou een weerstand van een tiental ohms moeten hebben ofzo. Nul ohm of oneindige weerstand is niet goed, dan is hij stuk. Een nieuwe kan je online bestellen obv de onderdelenlijst (verwarmingselementen zijn nrs 1039, 084 en 670 op de tekening, maar dat zijn geen onderdelennummers denk ik) :).

Oven uit de kast halen is meestal een kwestie van 2 of 4 schroeven los en dan schuif je hem zo naar voren. Check wel even waar de stekker zit, want meestal is dat gedoe om die er uit te krijgen (tip: met z'n tweeën doen).

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 17-06-2025 09:01 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Heb je de klok ook weer op tijd gezet of knippert hij op 00:00?
Mijn oven wil eerst dat je een tijd instelt voordat de rest het weer gaat doen. 8)7
(Mijn vrouw had na de laatste stroomstoring ook al bijna een nieuwe besteld....)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Precies wat @blitzkrieg zegt.

Staat in de handleiding dat je de tijd goed moet zetten, voordat de oven werkt.
Het display van de
programmeerklok
knippert
• Er is stroomuitval geweest of het apparaat is zojuist op het
elektriciteitsnet aangesloten. Alle ingestelde tijden zijn gewist.
• Stel de juiste tijd in, zodat de werking van de oven kan beginnen.
• Na de automatische werking schakelt de oven uit, verschijnt de tijd
en klinkt gedurende beperkte tijd een akoestisch signaal. Neem het
gerecht uit de oven en draai de knop voor de keuze van de functie
en de temperatuurkeuzeknop in de uitgangsstand. Kies de functie
“handmatige werking”, zodat u de oven op traditionele wijze kunt
gebruiken (zonder programmeren)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roy-t
Waaaat, de klok knipperde niet maar stond inderdaad op wel de verkeerde tijd. Na het opnieuw instellen van de tijd werkt de oven gewoon weer. Ik dacht altijd dat de klok helemaal los stond van de oven. Zelfs als je een timer instelt gaat de oven bijvoorbeeld niet automatisch uit.

Uit de tekst had ik ook niet gehaald dat de oven helemaal niks zou doen als de tijd niet ingesteld.

Ontzettend bedankt allemaal, dit scheelt een hoop gedoe :D

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roy-t
Kleine update, uiteindelijk bleek de oven toch niet meer goed warm te worden. Dus ik heb de oven uit elkaar gehaald en na doormeten met een multimeter bleek 1 van de 3 hitte elementen een weerstand van 0 Ohm te hebben (bedankt voor de tip @Reptile209). Nu ik die vervangen heb lijkt alles weer goed te werken.

Viel me erg mee. Meer dan 1 kruiskopschroevendraaier en een multimeter heb ik niet nodig gehad. Je kon overal goed bij.

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 30-06-2025 19:34 ]

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1