Weet een 1fase thuisbatterij wanneer te ontladen op 3fase ve

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-06 09:52
Hoi tweakers,

Misschien een stomme vraag maar ik ben aan het kijken voor een thuisbatterij.

3,6 kw aan zonnepanelen op een 1fase goodwe 3600t-ds aangesloten op fase 1 van het stroomnet.

Nu kan ik van goodwe een high voltage thuisbatterij aanschaffen, de GoodWe Lynx Home F Plus - LX F6.6-H.

Deze wordt dan aangesloten op de fase 1 bij de omvormer van de zonnepanelen.

Nu is mijn vraag hoe weet deze batterij dat er verbruik is op fase 2 en 3 en dat hij moet ontladen op fase 1 om intern te salderen over de meter.

Welke kennis mis ik hier?

Gr Joeri

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afrekening van stroom via het net gaat met de fases gecombineerd. Als je op L1 2500W afneemt en op L2 2500W teruglevert dan zal de meter 0 aangeven.

Je hebt ook maar één kWh meter voor alle drie fases samen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri87
Ja dat snap ik, maar hoe weet de batterij dat deze moet gaan ontladen om het verbruik van fase 2 en 3 te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:20
Via de P1 van de slimme meter.
of spoelen op de fases die het verbruik meten. In beide gevallen moet het allemaal wel smart zijn anders gaat het niet werken.

[ Voor 68% gewijzigd door SniperGuy op 17-06-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sommige thuisbaterijen gebruiken de P1 meter, andere hebben Ct klemmen in de meterkast. om het verbruik vast te stellen. lees vooral de gebruiksaanwijzing van het product waar je intresse in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri87
Ahh op die manier, ik zal is op onderzoek uitgaan of goodwe op deze manier de batterij laad en ontlaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

ik ken je systeem natiuurlijk niet maar goodwe heeft volgens mij net als de meeste andere fabrikanten die hun oorsprong hebben in PV energie managers Volgens mij heet hij bij goodwe de Smart Meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa Willy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-09 10:19
Ik heb dezelfde situatie. De 1 fase smartmeter meet maar 1 fase dus stuurt die ook de batterij aan. Alleen dus op fase 1. Wat er op die andere fases gebeurt “weet” hij niet. Dus de batterij gaat al laden als er fase 1 stroom over is en dat er bij fase 2 en 3 nog een stroom vraag is. Dus je kunt alleen op fase 1 de stroom uit de batterij gebruiken.
Volgens goodwe kun je op een 1 fase meter ook geen twee extra ct klemmen plaatsen zodat de stroom van alle fase gemeten wordt door de smartmeter. De aansluitingen zitter er echter wel op. Ik ga dus kijken of ik ergens twee extra ct klemmen kan kopen en die maar gewoon aansluit. Kijken wat er dan gebeurt.
Ik heb trouwens nog geen batterij. Ben me aan het voorbereiden. Maar zoals hierboven beschreven werkt het naar mijn idee wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Opa Willy op 02-08-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@Opa Willy Welke "1-fase meter" hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa Willy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-09 10:19
Goodwe gm 1000. Is de 1 fase variant. Er is ook een gm 3000. Uiteraard is die dan voor 3 fases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom koppel je het laden van de accu dan niet aan de P1 meter van de meterkast? Dit is inderdaad geen optimale situatie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarPannel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-09 12:28
Ik zit met eenzelfde issue. Goodwe 3648 1 fase omvormer icm Dyness batterijen (op sems portal/solargo).

Momenteel communiceren de batterijen alleen met die ene fase. Kan een P1 meter communiceren met de omvormer/aansturing van de batterijen? Zodat ze terugleveren/opladen over alle 3 de fasen? Zo ja, welke P1 meter?
Pagina: 1