Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasdeG
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-06 10:16
Hoi forumleden. We zijn op zoek naar een nieuwe laptop en ik merk dat ik er inmiddels totaal geen verstand meer van heb. Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Wat ga je met je laptop doen? We gebruiken de laptop zowel voor thuiswerken als privé. Thuiswerken zal gepaard gaan met flink wat browser tabbladen tegelijk open, veel tekstverwerking, website tweaken en soms licht Photoshop werk.

Privé is het gebruik ook niet spannend, we shoppen, surfen, vakantie uitzoeken, een keer wat vakantiefoto's bewerken, qua gamen hooguit weer eens Football Manager opstarten en een gedicht voor Sinterklaas schrijven. Een filmpje kijken op de laptop is wel fijn. Een beetje een aardig scherm (geen 60hz) is een pre.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Windows heeft voorkeur, nooit anders gebruikt.

Wat is je budget?
Onder de €1.000,- maar rond de €800,- heeft voorkeur.
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij zal vooral thuis gebruikt worden en af en toe meegaan naar werk of vakantie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Als het maar een beetje degelijk is

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
We zijn vooral op zoek naar een laptop die flink veel jaren meegaat. Dus als leek denk ik dan processor i5 of hoger (of ryzen equivalent), niet te weinig werkgeheugen (32gb klinkt fijn), fijne ssd met evt 2e hardeschijf ernaast. 14 inch lijkt me een mooi en licht formaat, dat heeft de voorkeur. Als net iets groter qua specs beter wordt, geen bezwaar, maar we zoeken geen zwaar bakbeest iig.

Ik heb zelf wat gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus ik laat me graag adviseren.

Voorbeelden van eigen zoektocht:

uitvoering: HP Pavilion Plus 14-ey0726nd

https://www.computervoors...d-1-49385-detail?Itemid=1

https://www.bol.com/nl/nl...5-sdram/9300000189867115/

uitvoering: MSI Cyborg 15 A13UC-689NL

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 14IRH10 (83HR008EMH)

Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via MatthiasdeG op 20-06-2025 08:43)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:02
De combinatie die je beschrijft ga je niet vinden.

Persoonlijk ga ik ervanuit dat een laptop 3 jaar meegaat en langer is mooi meegenomen.

Technologische ontwikkelingen gaan nog steeds door, dus wat je ook koopt het is nooit gegarandeerd toekomst bestendig.

Wat jij beschrijft denk ik aan:
Kijk niet naar de schermgrootte, maar naar het gewicht van de laptop.
Net als bij telefoons en televisies wordt de bezel steeds kleiner.
32GB werkgeheugen klinkt leuk, maar ik betwijfel of dat het nodig is 16GB lijkt mij ook een goede optie.
Wat het scherm betreft, de verversingssnelheid is maar een klein onderdeel. Belangrijker is de Pixeldichtheid en de techniek achter het gebruikte paneel.
Ook niet onbelangrijk zijn het toetsenbord en touchpad. Meestal hebben zakelijke modellen dit beter op orde.
Andere vraag lijkt een touchscreen jou handig?

Hier een kleine selectie met 16GB werkgeheugen en oled touchscreen categorie: Laptops

Deze uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 2-in-1 14AHP9 (83DR008MMH) spreekt mij aan, mooi touch oled scherm en licht.

Hier een lijstje met 32GB werkgeheugen categorie: Laptops Denk dat een HP 250 prima aan jou eisen kan voldoen.

De ideapad die je zelf al heb gevonden heeft ook goede specificaties.

Pavilion is de goedkopere laptop lijn van HP, deze kunnen goed zijn, maar gezien het zakelijke gebruik zou ik een serie aanraden welke betere toetsenborden hebben.

De MSI cyborg is meer een gaming laptop, zoals je kan zien is de zwaarder. Vaak hebben deze ook meer koeling (al dan niet stil). Je geeft aan geen zware games te (willen) spelen, dus dan zou ik eerder voor een andere kiezen.

De elitebook die @CLB noemt hebben meestal ook fijne toetsenborden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dit vind ik nog steeds een heel erg mooi geprijsd apparaatje: HP EliteBook 645 14 inch G11 (A6TR3UTNL)

Heb je merkenvoorkeur, garantie nodig, voorkeur voor type scherm, aansluitingen nodig enzovoort?

EDIT: Blijkbaar dezelfde laptop als je Bol.com-link :) Nu even niet leverbaar, komt vast wel weer.

[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 16-06-2025 22:52 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasdeG
Hoi, bedankt voor je reactie. Merken voorkeur heb ik niet echt, vroeger vond ik Acer niks, maar geen flauw idee of dat ergens op gebaseerd is.
Qua garantie geen voorkeur, niet extra nodig schat ik in.
Beeldscherm, ips of oled, 120hz? Zou fijn zijn als t een beetje prettig kijkt in ieder geval.
Wat betreft poorten, 2x usb c en ook nog wat oude usb a poorten kom ik een aardig eind mee denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasdeG
Heeft iemand nog goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Dit is ook een mooi apparaatje imo: Lenovo Yoga Pro 7 14AHP9 (83E3002XMH)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:02
De combinatie die je beschrijft ga je niet vinden.

Persoonlijk ga ik ervanuit dat een laptop 3 jaar meegaat en langer is mooi meegenomen.

Technologische ontwikkelingen gaan nog steeds door, dus wat je ook koopt het is nooit gegarandeerd toekomst bestendig.

Wat jij beschrijft denk ik aan:
Kijk niet naar de schermgrootte, maar naar het gewicht van de laptop.
Net als bij telefoons en televisies wordt de bezel steeds kleiner.
32GB werkgeheugen klinkt leuk, maar ik betwijfel of dat het nodig is 16GB lijkt mij ook een goede optie.
Wat het scherm betreft, de verversingssnelheid is maar een klein onderdeel. Belangrijker is de Pixeldichtheid en de techniek achter het gebruikte paneel.
Ook niet onbelangrijk zijn het toetsenbord en touchpad. Meestal hebben zakelijke modellen dit beter op orde.
Andere vraag lijkt een touchscreen jou handig?

Hier een kleine selectie met 16GB werkgeheugen en oled touchscreen categorie: Laptops

Deze uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 2-in-1 14AHP9 (83DR008MMH) spreekt mij aan, mooi touch oled scherm en licht.

Hier een lijstje met 32GB werkgeheugen categorie: Laptops Denk dat een HP 250 prima aan jou eisen kan voldoen.

De ideapad die je zelf al heb gevonden heeft ook goede specificaties.

Pavilion is de goedkopere laptop lijn van HP, deze kunnen goed zijn, maar gezien het zakelijke gebruik zou ik een serie aanraden welke betere toetsenborden hebben.

De MSI cyborg is meer een gaming laptop, zoals je kan zien is de zwaarder. Vaak hebben deze ook meer koeling (al dan niet stil). Je geeft aan geen zware games te (willen) spelen, dus dan zou ik eerder voor een andere kiezen.

De elitebook die @CLB noemt hebben meestal ook fijne toetsenborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasdeG
Dankjewel allebei! Ik ga even een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
En keuze gemaakt?

Pagina: 1