Schakelmateriaal overkapping.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:12
Goedenavond.

Wij hebben een overkapping geplaatst. (Zonder Glas) in onze achtertuin. Nu wil ik daar 4 stroompunten in het plafond maken voor mijn Sonos speakers. En TV. Nu hebben wij binnen in huis overal Gira 55. Deze zou ik ook graag buiten in het plafond willen plaatsen. Maar mogen deze onder een overkapping. Ivm vocht etc? Ik heb wat foto’s toegevoegd met een cirkel waar ik de stopcontacten in het plafond wil gaan plaatsen. Graag hoor ik of dit toegestaan is ja of nee. Dankjullie alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNX8_oSI13JVNlaLXj8-RQSnlWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAjwavTdtTc2cYZ1ZNgtoGPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_b3aBk-wjlzzdnI0I0wAyZssv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1toCnuqiPbaID1N6vq690nD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik weet niet of je schakelmateriaal voor binnen mag gebruiken, maar ik zou persoonlijk altijd voor spatwaterdicht materiaal gaan dat geschikt is voor buiten. Dat heeft condensafvoer, een klepje en wat extra rubbers. Dat voorkomt dat er vocht ophoopt of dat er beestjes in gaan zitten. Bovendien is het geschikt om aan te sluiten op YMVK kabel, wat hier mooier is dan slagvaste PVC buis.

En bestaat trouwens best mooi schakelmateriaal voor buiten, bijvoorbeeld antraciet of zwart zou hier niet lelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:52

Reptile209

- gers -

@AlphaRomeo Ik denk dat de vraag meer is of de Sonos e.d. buiten kunnen, dan het schakelmateriaal ;).
Het hangt op zich allemaal droog. Als je spatwaterdicht schakelmateriaal neemt, dan zit dat ook wel snor. En dan zou ik overwegen om de gevoeligere electronica alleen in de zomer buiten te hangen. Dus als herfst begint (oktober?) alles naar zolder en er in april/mei weer uit halen. Just to be on the safe side. Of accepteren dat er een kansje is dat er beestjes of roest in gaan groeien.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Reptile209 TS heeft het specifiek over zijn Gira 55 schakelmateriaal. Ik neem dus aan dat het daar om gaat. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (JVR1988)
Nee het gaat om het schakelmateriaal. Ik wil
Mijn stopcontacten ook boven in het plafond plaatsen. Er komt geen water bij. Maar het gaat me meer om
Het vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:56
(JVR1988) schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:48:
Nee het gaat om het schakelmateriaal. Ik wil
Mijn stopcontacten ook boven in het plafond plaatsen. Er komt geen water bij. Maar het gaat me meer om
Het vocht.
Condens doe je niks aan met een overkapping.
Dus ja, dat gaat voor corossie zorgen. Dauw b.v. geeft geen zak om je overkapping.

Echt gaan voor schakelmateriaal geschikt voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Nog afgezien van het vocht: hoe ga je daar een inbouwdoos krijgen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Heb je ook geschikte buitenspeakers van Sonos, of haal je alles weg in de herfst?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Yaksa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:57:
Heb je ook geschikte buitenspeakers van Sonos, of haal je alles weg in de herfst?
De one kan tegen vocht. Maar ik haal na het seizoen alles naar binnen. Dus dat is het probleem niet. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
FredvZ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:57:
Nog afgezien van het vocht: hoe ga je daar een inbouwdoos krijgen?
Daar bestaat gewoon opbouwmateriaal voor waar een inbouwdoos in past.

Maar dat heeft dus niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@(JVR1988)

Volgens mij zoek je naar schakelmateriaal á la de TX44 serie van Gira (waarbij het IP deel ook volledig compatibel is met de '55' serie voor binnenshuis)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
LTwinter schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Condens doe je niks aan met een overkapping.
Dus ja, dat gaat voor corossie zorgen. Dauw b.v. geeft geen zak om je overkapping.

Echt gaan voor schakelmateriaal geschikt voor buiten.
Niet helemaal waar. Een dunne laag PIR onder de dakbedekking zorgt al voor aanzienlijk minder condens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:56
Wippie1234 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Niet helemaal waar. Een dunne laag PIR onder de dakbedekking zorgt al voor aanzienlijk minder condens
Klopt, maar waarom zou je PIR isolatie aanbrengen bij een open overkapping?
En er zal alsnog condens zijn.

Het zal iets langer meegaan, maar waarom het risicio lopen uberhaupt?
Pagina: 1