Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraafFloris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 20:18
Beste verwarmingstweakers,

Graag leg ik jullie mijn verwarmingswestie voor.
We hebben een jaren 50 rijtjeshuis gekocht. Zonder de zolder erbij gerekend 67m2. De radiatoren en cv-ketel heb ik er reeds uitgesloopt want ik wil van het gas af. We gaan het volledig isoleren en er komt overal HR++ glas in.
Onze situatie: We zijn klein-verbruikers. In mijn vorige huisje betaalde ik per jaar ipv per maand en kreeg dan zelfs nog geld toe (10 zonnepanelen, dat wel). Totaalverbruik gas: 100m3 (in mijn eentje) en een paar jaar erna met vriendin en baby 200m3. Ik douche doorgaans koud (ja, ook in de winter) en we vinden 17 à 18 graden helemaal prima. Warmer vinden we niet nodig. Een trui en sloffen werken hartstikke goed. En je lichaam went eraan! Enige nadeel is dat we het bij anderen altijd veel te warm hebben.

Dan nu terug naar ons nieuwe huis.
Boven gaan we niet verwarmen, behalve de badkamer om vochtproblemen te voorkomen. De woonkamer/keuken (één ruimte) is 40m2.

We willen volledig van het gas. Eerst dacht ik aan een airco voor de verwarming, 8 zonnepanelen, en voor tapwater een kleine elektrische boiler die overdag op rest-zonnestroom opwarmt. Plus nog een kleine houtkachel in de woonkamer voor in de avond. Maar die fijnstof is toch niet ideaal in een drukke woonwijk dus dat idee hebben we overboord gegooid. Airco is goedkoop en effectief, maar we ervaren die warme lucht niet als aangenaam.

Dus toch maar een all-electric warmtepomp en zonnepanelen. Maar… hoe verwarm ik het huis? Vloerverwarming is logisch, maar houden we allebei niet van. En liefst willen we ’s avonds de verwarming uitzetten en ’s ochtends even aan, of helemaal niet aan als we toch snel weer weg zijn. Nu las ik over lage temperatuur convectoren. Dat zou een optie kunnen zijn. Wel jammer van de ruimte.

Hier nog geniale ideeën voor deze kleinverbruikers die van het gas willen?
En misschien een iets te grote vraag tot slot: ervaring met bepaalde merken warmtepompen met klein boilervat voor kleine huishoudens?

Hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:48
Helemaal top dat jullie 17 graden heerlijk vinden… maar ik ben van mening dat een deugdelijke verwarming installatie alle verblijfsruimten op 20 graden weten te houden. Ook bij -10.

Dus ik zou wel ontwerpen met dat in gedachten.

In een jaren 50 huis zou je in niet verwarmde ruimten vocht problemen kunnen krijgen zonder verwarming.

Airco’s heb ik dan geen moeite mee vanuit dit perspectief, al is dat voor de meesten niet hetzelfde comfort niveau als vloerverwarming.

Nu is het wel zo dat warmtepompen efficiënter werken als ze continue rustig werken dan ‘s ochtends heel hard en dan niet en dan eind middag heel hard. Dat geld denk ik ook wel voor airco’s. De efficiëntie maakt bij watergedragen systemen bijna altijd het hogere gemiddelde warmteverlies goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:36
LVT verwarming i.p.v. vloer i.c.m. warmtepomp of pellet cv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-07 12:48
Pfff wat een dilemma's en kosten waar mensen zichzelf van overtuigen. Een klein elektrische kachel met fan maakt van mijn 60m2 woonkamer een sauna in 10 minuten. Investering €20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-07 21:39
Waarom hou je niet van vloerverwarmte? Dan kun je stoken, zonder dat het warm aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
Radiatoren had je kunnen blijven gebruiken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GraafFloris Een jaren 50 rijtjeshuis staat natuurlijk niet helemaal alleen, welke verwarmingsoplossingen hebben de eigenaren links en rechts? Misschien is er iemand (binnenkort) in dezelfde of vergelijkbare situatie?
Ik zou idd. voor een standaardconforme verwarming qua capaciteit kiezen ("bouwbesluit").
(Warmwaterbereiding kan in principe onafhankelijk van de verwarming gekozen worden.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 18:16
Als je niet van vloerverwarming en geventileerde convectoren houdt zou je ook voor wand- of plafondverwarming kunnen kiezen. Je zult met een huis van 67 m² dat volledig geïsoleerd is op jullie comfortniveau wel een heel kleine warmtepomp nodig hebben. Daar zijn er niet zoveel van, maar ze bestaan wel. Vaak als ventilatiewarmtepomp. Bijvoorbeeld van Nilan.

Wat betreft het comfort van een lucht-luchtwarmtepomp/airco: in landen waar dat gebruikelijk is, zoals de Scandinavische landen, staan die niet snel even te blazen op momenten dat je het nodig hebt, maar draaien ze voortdurend op een laag pitje, zodat wanden, vloer, plafonds en meubels op een aangename temperatuur zijn en je geen tocht voelt. Als jullie het al snel warm hebben is dat misschien niet zo'n gek idee, omdat dat warme zomerdagen ook comfortabeler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraafFloris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 20:18
Dank voor alle reacties! Super fijn dat jullie met me meedenken.

Intussen is er ook een installateur lang geweest om mijn situatie te bekijken. Toen ik hem vertelde wat mijn gasverbruik was in mijn vorige woning, zette hij zijn bril af, wreef in zijn ogen en zei verbaasd dat een gezin bijna diezelfde hoeveelheid gebruikt alleen maar voor tapwater, nog zonder verwarming.
Terwijl hij natuurlijk graag een warmtepomp wilde installeren, adviseerde hij mij dat toch niet te doen. Behalve als investering om het huis ooit goed te kunnen verkopen. Maar met mijn verbruik de aanschafkosten pas na een half leven eruit hebben. Hij adviseerde gewoon gasgestookte cv en vloerverwarming.
Maar eigenwijs als we zijn hebben we toch weer een ander plan:

Toch een airco! Als ik het inzet zoals @basfromasd zegt dat ze dat in Scandinavië doen, dan lijkt me dat best prima. En als dat echt niet fijn is dan kijken we wel weer verder.
Voor tapwater ga ik voor een 100l warmtepompboiler.

Op de 1e verdieping wil ik een airco met 2 binnenunits. Die hoop ik in te bouwen in de tussenwand van de slaapkamers (die is dik ivm inbouwkast).
Op de badkamer denk ik een elektrische vloerverwarming. Tja, COP van 1 maar ik hoop efficiënt genoeg om 1 of 2x per dag de badkamer droog te krijgen.

Ik hoor wisselende verhalen over elektrische vloerverwarming, maar de aanschaf is niet heel duur dus ik neem de gok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:13
imho heeft goede ventilatie veel meer nut om je badkamer droog te krijgen dan een vloerverwarming.

Met (alleen) verwarming zorg je juist voor warme, vochtige lucht. Ideaal voor schimmels. Als die lucht nergens heen kan krijg je juist schimmels op de muren en plafond.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
GraafFloris schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:13:

Intussen is er ook een installateur lang geweest om mijn situatie te bekijken. Toen ik hem vertelde wat mijn gasverbruik was in mijn vorige woning, zette hij zijn bril af, wreef in zijn ogen en zei verbaasd dat een gezin bijna diezelfde hoeveelheid gebruikt alleen maar voor tapwater, nog zonder verwarming.
Terwijl hij natuurlijk graag een warmtepomp wilde installeren, adviseerde hij mij dat toch niet te doen. Behalve als investering om het huis ooit goed te kunnen verkopen. Maar met mijn verbruik de aanschafkosten pas na een half leven eruit hebben. Hij adviseerde gewoon gasgestookte cv en vloerverwarming.

Toch een airco! Als ik het inzet zoals @basfromasd zegt dat ze dat in Scandinavië doen, dan lijkt me dat best prima. En als dat echt niet fijn is dan kijken we wel weer verder.

Op de 1e verdieping wil ik een airco met 2 binnenunits. Die hoop ik in te bouwen in de tussenwand van de slaapkamers (die is dik ivm inbouwkast).
Op de badkamer denk ik een elektrische vloerverwarming. Tja, COP van 1 maar ik hoop efficiënt genoeg om 1 of 2x per dag de badkamer droog te krijgen.

Ik hoor wisselende verhalen over elektrische vloerverwarming, maar de aanschaf is niet heel duur dus ik neem de gok.
Eerder infrarood verwarming in de badkamer, werkt veel sneller

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Eerder infrarood verwarming in de badkamer, werkt veel sneller

En een gasketel + 15 jaar vastrecht gas is ook 7-8k, dus een warmtepomp is helemaal niet duur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01
Elektrische vloerverwarming niet doen, dat is zo zonde voor die korte momentjes dat je daar bent.

Hier een 1000/2000W ventilatorkachel die we aanzetten voor het douchen en uitzetten na het afdrogen. Mechanische ventilatie trekt het vocht eruit, natte handdoeken gaan direct in de wasmand.
Die kachel draait hooguit een uur op een dag, is dan 1KWh of 2KWh per dag afhankelijk van voorjaar/najaar of winter.

Vloerverwarming is traag. Dat moet je 2 uur vantevoren al opstoken. Douche je niet allemaal op hetzelfde tijdstip heb je dus meerdere keren per dag 2 uur vantevoren de vloerverwarming aan.
Sinds ik hier de vloerverwarming heb vervangen door dat kacheltje ben ik van 3500KWh per jaar naar 2200KWh per jaar gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07 21:49
Alternatief idee, wat een beetje voelt als vloeken in de kerk want menig Tweaker (mijzelf inclusief normaal gesproken) is niet zo van de buffervaten. Maar..

Wat nou als je een kleine 3 kW (split Panasonic, doet 5kW voor tapwater) combineert met een buffer van 100L en een 120L DJG boiler? 10C temperatuurverschil water op 100L met 3kW is 23 minuten draaitijd. Als je dat met een beetje afgifte kan combineren, of dat nou een radiator is of vloer/wandverwarming dan blijf je volgens mij redelijk binnen de specs van de fabrikant van maximaal 2 starts per uur.

Voordelen:
Voldoende vermogen voor tapwater, helemaal voor jullie verbruik
Flexibiliteit met wat je wilt qua afgifte, nu en naar de toekomst toe
De panasonic split in bijzonder is niet veel groter dan een airco
Geen geluid binnen

Nadelen:
Ruimte. 2 cilinders van 60ish cm diameter die je kwijt moet
Relatief complex omdat je heel erg aan de onderkant zit van waar deze apparaten voor gemaakt zijn. Je wilt niet dat het gaat pendelen.

Wel een mooie uitdaging, en mooi dat je de stap wilt gaan maken!

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
[...]
Leuk dat je je enthousiasme en plannen deelt! Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 14:59
Allereerst, en daar hebben veel (cultureel-)Calvinisten last van: 17-18 graden is geen gezond leefklimaat. De WHO stelt dat op 20-25 graden, met 18-20 als acceptabel. Dit heeft vooral te maken met vocht en schimmelontwikkeling ed. Denk ook even aan je baby: die moet nog een hele tijd met die longen doen. Met een beetje goed geïsoleerd huis, wat sowieso je eerste stap is om te verbeteren, dat bovendien een relatief klein verschil en zou je nauwelijks moeten merken in stookkosten.

Airco is het simpelst en goedkoopst als je de waterverwarming-infra er al uit hebt. Idd, gewoon dag en nacht laten draaien, dan hoeft ie alleen tijdens het vriezen te echt te blazen. Elektrische verwarming is zeker ook geen slecht idee, ook al is dat extreem impopulair onder Nederlandse besparinggoeroes. De werkelijkheid is echter dat als je ze gebruikt voor kleine ruimtes, en alleen als je er bent, het echt heel erg meevalt, en je enorm bespaart op installatiekosten (wel even nalopen of niet alles op dezelfde groep komt, je wil ook weer niet dat je stop klapt als je ze toevallig wel eens allemaal op max zet).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
Ik zat hier nog even over na te denken. Misschien ten overvloede: als een lucht-lucht warmtepomp primair gebruikt wordt voor verwarming wordt als binnenunit vaak een vloerconsole gebruikt, zodat de temperatuurverdeling gunstiger is. Daar zijn ook varianten van die bedoeld zijn voor inbouw in de wand of onder een raam in een erker, maar daar heb ik zelf geen praktische ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:14
Bij mijn moeder in een kleine jaren 60 woning hebben we de binnenunit van de airco 10cm boven de vloer gehangen. Dit zorgt voor een aangename verdeling qua temperatuur. Het fijnst is nog als je uitblaast op een plek waar je niet zit zodat je geen last hebt van de warme lucht (droge ogen enzo)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Pagina: 1