Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgonB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-07 20:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou de videokaart, het geheugen en de PSU van mijn desktop na een upgrade graag recycleren om een soort Steambox systeem voor de living te maken, en hierbij zo weinig mogelijk uit te geven in een zo'n klein en onopvallend mogelijk kastje. Wifi en natuurlijk bluetooth zijn een must. Ik wil experimenteren met Linux (Bazzite of zo), dus compatibiliteit met Linux is ook een vraagteken. Wat spellen betreft zou ik graag hebben dat het hedendaagse niet al te veeleisende games redelijk draait (bv. Kingdom Come Deliverance 2, Expedition 33), maar ik ervoer dat dit wel OK was in mijn desktop met dezelfde videokaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kreeg de prijs tot c. € 350 naar beneden, maar minder is beter. Vooral het mini-itx moederbord kost meer dan ik verwachtte. Wellicht is tweedehands ook een optie, maar de vraag naar tweedehands mini-itx AM4 moederborden overstijgt sterk het aanbod.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een AM4 mini-itx moederbord nodig te hebben, een degelijke AMD processor, en een zo'n goed mogelijke koeling voor een klein kastje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Omdat ik begrijp dat de meeste linux distributies het best werken met AMD, ben ik hieronder op zoek gegaan naar een AM4 bord en een 5600 processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tips voor redelijk uitziende maar betaalbare kastjes zijn ook welkom, als ze ook ruimte hebben voor een ATX PSU.

Ga je overklokken?
Nee. 60 FPS op 1080p op mediuminstellingen is prima. Ik zoek wel betere prestaties t.a.v. een docked steamdeck natuurlijk.

Wat verwacht je van ons?
De afmetingen lijken te kloppen, en de compatibiliteit ook, maar zijn er dingen waarop ik moet letten wat betreft koeling/stofophoping?
Zijn er tips voor andere goede en goedkope kastjes die er niet te veel uitzien als een computer in de living? Deze kast is de goedkoopste die ik vond voor mini-itx and atx voeding, die er ook degelijk uitziet.
Is de AMD processor met dit moederbord de beste keuze voor dit doel, of moet ik toch breder kijken?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 94,51€ 94,51
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 40,-€ 40,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 67,31€ 67,31
Totaal€ 354,41

Beste antwoord (via EgonB op 17-06-2025 19:53)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 22:22
Makkelijkste besparing is de NVMe. uitvoering: Lexar NM710 1TB is zo'n tien euro goedkoper.

In principe kan je ook de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed nemen, die komt met een standaard koeler die aardig oke is en zeker voldoende voor een R5 5600. Of de iets duurdere uitvoering: AMD Ryzen 7 5700 (BOX) Boxed

Ook als ik eerlijk ben, is die voeding aan vervanging toe. Ik zou daar geen nieuwe PC aan hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Apart op 17-06-2025 12:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27
Chatgpt geeft normaal geen geweldig advies, maar een RX 6700 XT zou een hele mooie deal zijn tweedehands. een RTX 3070 kan ook, maar nVidia en Linux zijn soms erg lastig. AMD heeft officiële Linux drivers, dus die zou ik nemen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Apart
Makkelijkste besparing is de NVMe. uitvoering: Lexar NM710 1TB is zo'n tien euro goedkoper.

In principe kan je ook de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed nemen, die komt met een standaard koeler die aardig oke is en zeker voldoende voor een R5 5600. Of de iets duurdere uitvoering: AMD Ryzen 7 5700 (BOX) Boxed

Ook als ik eerlijk ben, is die voeding aan vervanging toe. Ik zou daar geen nieuwe PC aan hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Apart op 17-06-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:53
Een vergelijkbare koeler van Thermalright (iets met Assassin (niet de zwaardere Peerless) en 120 in de naam) is ook voor onder de €20 bij Amazon te vinden, maar boxed kan nog voordeliger zijn.

Je kunt ook Intel socket 1700 overwegen met een DDR4-moederbord; dat AMD beter werkt met Linux, gaat eigenlijk altijd over videokaarten in vergelijking met nvidia.

En dan lijkt de behuizing ook beperkte(?) ondersteuning voor mATX-borden te hebben, wat je misschien nog meer interessante opties geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou voor dit doel en met jouw budget echt even op zoek gaan naar dit soort setjes:

v&a aangeboden: Gigabyte X570 AORUS ELITE + AMD 3800X + 16GB RAM

Processor hier wat krap, maar wel weer mooi AM4 mobo (heb hem zelf ook ;) ). Kortom daar even de dealtjes in de gaten houden, krijg je echt meer hardware voor dan nieuw.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgonB
Dank jullie voor de suggesties allemaal!
Ja, dat snap ik wel. Het is een oud ding. Anderzijds werkte die nog prima in de vergelijkbare set-up waarin hij tot vorige week zat (voor de upgrade van de videokaart). Waarom niet recupereren? Denk je dat de componenten gevaar lopen door de slijtage van de PSU, of denk je gewoon naar de toekomst toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou me daar echt niet te snel druk om maken. Die cpu upgrade zie ik niet snel zorgen dat 500W te weinig is, vul even op een psu calculator al je onderdelen in en ik gok dat je rond de 300W komt. Als die voeding nu prima werkt gaat die echt niet ineens niet meer functioneren met zo’n setje als dit. Het wordt een ander verhaal als je heel erg richting die 500W gaat komen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
Gezien dat hij E tier (avoid.) is in de PSU tier lijst, en 2 reviews van Tweakers in het verleden die er een redelijke GPU aanhingen, waarbij hij direct ermee ophield, nee.

Beter vermijd je dat risico gewoon en koop je een nieuwe. De RX 6600 (XT) is namelijk een GPU die stroompieken van 250+ watt kan hebben, waar die Cooler Master geen bescherming voor heeft.

uitvoering: be quiet! System Power 11 550W zou al een goede upgrade zijn die de nieuwste features heeft. De iets duurdere uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular zou nog beter zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Apart op 17-06-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Die kaart lijkt uit een systeem te komen waarin hij samen met die voeding functioneerde ;)
Ik vind het raar om dan zonder zelfs maar te vragen of er problemen zijn te concluderen dat het nu ineens mis zal gaan op basis van andere tests.

[ Voor 27% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-06-2025 22:33 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 23:37
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:15:
Ik zou voor dit doel en met jouw budget echt even op zoek gaan naar dit soort setjes:

v&a aangeboden: Gigabyte X570 AORUS ELITE + AMD 3800X + 16GB RAM

Processor hier wat krap, maar wel weer mooi AM4 mobo (heb hem zelf ook ;) ). Kortom daar even de dealtjes in de gaten houden, krijg je echt meer hardware voor dan nieuw.
TS vraagt om advies voor een SFF budget PC.

Jij raadt een extreem overpriced 6 jaar oude(!) set met een groot en duur ATX mobo icm een outdated CPU en 16GB RAM aan?

Bijzondere en totaal ongegronde keuze. TS koopt voor 170 een compleet nieuwe set (garantie, kwalitatief prima onderdelen en betere performance):

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 93,44€ 93,44
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX II€ 55,82€ 55,82
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,67€ 30,67
Totaal€ 179,93
DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:15:
Die kaart lijkt uit een systeem te komen waarin hij samen met die voeding functioneerde ;)
Ik vind het raar om dan zonder zelfs maar te vragen of er problemen zijn te concluderen dat het nu ineens mis zal gaan op basis van andere tests.
Je raad de TS aan een extreem luxe en overpriced mobo te kopen, maar het vervangen van een 10 jaar oude E-tier (!) voeding is "raar"?

Wanneer een PSU faalt is er een groot risico dat andere componenten beschadigd raken. Dat het al 10 jaar goed gaat betekend niet dat het risico aanzienlijk is dat dit in de komende jaren gaat gebeuren. Waarom een build van een paar honderd euro riskeren door een paar tientjes te besparen op een voeding?

Voor 50,- koop je tegenwoordig al een prima 550W voeding:
uitvoering: MSI MAG A550BN

Mocht je nog meer willen besparen, koop je voor minder een prima A-tier "refurbished/retour deal" PSU:
https://eurorefurbs.com/collections/power-supplies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Ugraded haha, jij raadt dus aan een nieuwe set te kopen met een net zo verouderd AM4 moederbord met minder goede chipset dan dat tweedehands X570 moederbord wat ik aanraad, tegen een hogere prijs? Ik gaf zelf al aan dat die 3900X misschien niet de beste processor is, maar op V&A komen net zo vaak leuke 5700x setjes voorbij. Gezien zijn budget is een 2e hands moederbord, ram en cpu echt een leuke overweging..

En dat wattage van die voeding voldoet prima, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu ineens fout gaat. Ja er is een zeer minimale kans dat een psu die zwaar kapot is in brand vliegt, maar dan alsnog is de kans dat dat ook de moederbordconnector doorbrandt niet eens heel groot. Je presenteert nu een procentueel zéér kleine kans als een zeer aannemelijke mogelijkheid zonder dat er een aanleiding is. Daar ga ik echt niet in mee.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-06-2025 13:01 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgonB
Dag Nachtwacht en Upgraded

Ik denk er verder over na! Bedankt voor de goede suggestie van de 'refurbished' PSU. Dat een goede PSU €50 of minder kan kosten verandert voor mij wel de zaak. Verder denk ik dat mATX + mATX kast toch goedkoper kan zijn dan mITX + mITX kast, dus ik zoek verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 23:37
DeNachtwacht schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:56:
@Ugraded haha, jij raadt dus aan een nieuwe set te kopen met een net zo verouderd AM4 moederbord met minder goede chipset dan dat tweedehands X570 moederbord wat ik aanraad, tegen een hogere prijs? Ik gaf zelf al aan dat die 3900X misschien niet de beste processor is, maar op V&A komen net zo vaak leuke 5700x setjes voorbij. Gezien zijn budget is een 2e hands moederbord, ram en cpu echt een leuke overweging..

En dat wattage van die voeding voldoet prima, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu ineens fout gaat. Ja er is een zeer minimale kans dat een psu die zwaar kapot is in brand vliegt, maar dan alsnog is de kans dat dat ook de moederbordconnector doorbrandt niet eens heel groot. Je presenteert nu een procentueel zéér kleine kans als een zeer aannemelijke mogelijkheid zonder dat er een aanleiding is. Daar ga ik echt niet in mee.
Ik zal de je beweringen hieronder stuk voor stuk even ontkrachten.
  • Ja, AM4 is ondertussen een redelijk oude socket, maar nogsteeds de go-to voor budget builds. Wil je voor een goedkoop AM5 setje gaan (7500F, AM5 bord en DDR5 RAM) spendeer je zo 30-50% meer zonder significante verberingen in games. Tweaker heeft zelf al een setje DDR4 liggen. Je bespaart veel geld, levert wel toekomstbestendigheid in.
  • Ik raad een goedkopere, beter presterende en nieuwe en M-ATX set aan incl. 2 jaar garantie (170 euro). Jij adviseert de Tweaker 250 euro neer te leggen voor een 6 jaar oude tweedehands set die niet aan de eisen voldoet.
  • Ja, de chipset in het door jou gestuurde mobo is "beter", maar wat betekend dit nou voor de TS? Geen, nul, nada impact op prestaties in games. Support voor 6 SATA SSD's ipv 2 (niet relevant, Tweaker gaat geen 6 SSD's aansluiten), SLI support (SLI is dood sinds 2016), meer USB3.1 poorten (wie 100% load er meerdere high speed USB3.1 sticks tegelijk?), support voor meer PCI-e lanes die nooit gebruikt gaan wroden, VRM's zijn van mindere kwaliteit, kunnen heet/instabiel worden bij overclocken van high power CPU's (5600X is een 65W CPU, geen enkel probleem voor deze VRM).
  • Ja, er komen vaak genoeg leuke dealtjes voorbij in de V&A. Wij bevelen onderdelen aan, de TS kan zelf overwegen deze tweedehands (voor- en nadelen) of nieuw aanschaft.
  • Wat hebben moederbordconnectors en brand te maken met een slechte PSU? Een heel klein percentage van de schade wordt maar veroorzaakt door brand/connectors. Veelvoorkomend is een power surge of over/under voltage nadat een kwalitatief laag component (bijv. een capacitor) plots kapot gaat. Goedkope PSU's bieden weinig tot geen bescherming voor dit, terwijl het risico op kapotte componenten door de lage kwaliteit juist aanzienlijk hoger is (en met de leeftijd alleen maar hoger wordt).
Pagina: 1