PC Upgrade (CPU, geheugen en videokaart)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKoster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
In 2018 heb ik een prima midrange pc samengesteld:

CPU: AMD Ryzen 5 2600
Moederbord: MSI B450-A PRO (AM4 socket, B450 chipset)
GPU: RX 580 8GB NITRO+ (Sapphire Radeon)
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX (DDR4-3200)
Opslag: Crucial MX500 SSD (1TB)
Voeding: Corsair RM550x (550W)
Koeler: Noctua NH-L12S
Behuizing: Corsair Carbide 270R (midtower)

Maar nu, na 6-7 jaar, begint hij toch wat trager te worden. Hij is mij altijd trouw geweest, dus ik zat te denken aan een upgrade i.p.v. een nieuwe pc.

Wat wil je doen met je upgrade?
95% Gamen. Factorio, Satisfactory, Cities Skylines en Minecraft. Een beetje Civilization, maar andere genres als shooters speel ik nooit.

Wat wil ik upgraden?
CPU, Geheugen en GPU. Misschien de koeler en voeding als dat nodig zou zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig.
Voor CPU en Geheugen heb ik al wat opties gevonden en dat komt samen ergens rond de 150-200 euro uit, mooi betaalbaar!
Qua GPU weet ik het niet, ik denk aan 250 euro, maar het moet dan wel een échte upgrade zijn van mijn huidige videokaart.

Wat heb ik gevonden?

CPU: Ryzen 5 2600 >> Ryzen 5 5600(X) (misschien Ryzen 7 5700/5800)
Geheugen: 16GB 3200 Mhz er bij. 32 GB totaal lijkt mij prima.
GPU: RX 580 8 GB >> Iets uit de RX 6000 serie.

Vragen vragen vragen
CPU: Zal Ryzen 7 een significante verbetering zijn t.o.v. Ryzen 5? Of is de Ryzen 5 5600(X) prima?
Geheugen: 64 GB lijkt mij overkill, toch?
GPU: ChatGPT raadde mij de 'betaalbare' AMD RX 6700 XT aan voor 350 euro, maar die is toch echt een stukje duurder ;( . Hier zoek ik nog wat advies, wat is een mooie en betaalbare upgrade van mijn huidige videokaart? (Ik ben niet vies van een tweedehandsje).

En als laatste: Is dit een mooie en betaalbare upgrade of zouden jullie het anders aanpakken? Bijvoorbeeld wat meer uit te geven en meer te upgraden (moederbord)?

Beste antwoord (via DJKoster op 23-06-2025 20:55)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:10

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit moederbordje is inderdaad nog een prima upgrade waard. Eerste suggestie is natuurlijk de meest recente firmware van de MSI website installeren als je dat nog niet gedaan had.

Maar ik zou wel anders beginnen: DDR4 geheugen is momenteel goedkoop, maar 16GB erbij al snel €40 en dan heb je mogelijk compatibiliteitsgezeur (gaat vaak mis tenzij het precies zelfde type/merk is), en aangezien je voor €50 al 32GB DDR4-3200 kan vinden zou ik de 16gb voor 32GB vervangen.
Daarnaast dan een uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed, misschien is die op de vraag&aanbod nog in een leuk dealtje te vinden?

Ben je voor €200 klaar. De volgende stap is dan de GPU, ik zou het budget misschien wel wat opkrikken naar een uitvoering: XFX Swift AMD Radeon RX 9060 XT OC Gaming Edition 16GB

Die zou in principe dan in een 550W systeem nog kunnen draaien. Dan heb je ook echt een leuke gpu upgrade.

En dan tot slot heel simpel gewoon even Windows 11 helemaal schoon installeren, daarna bij amd van de website de nieuwste B450 chipset driver, GPU driver en je kan er weer een paar jaartjes tegenaan!

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-06-2025 22:55 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit moederbordje is inderdaad nog een prima upgrade waard. Eerste suggestie is natuurlijk de meest recente firmware van de MSI website installeren als je dat nog niet gedaan had.

Maar ik zou wel anders beginnen: DDR4 geheugen is momenteel goedkoop, maar 16GB erbij al snel €40 en dan heb je mogelijk compatibiliteitsgezeur (gaat vaak mis tenzij het precies zelfde type/merk is), en aangezien je voor €50 al 32GB DDR4-3200 kan vinden zou ik de 16gb voor 32GB vervangen.
Daarnaast dan een uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed, misschien is die op de vraag&aanbod nog in een leuk dealtje te vinden?

Ben je voor €200 klaar. De volgende stap is dan de GPU, ik zou het budget misschien wel wat opkrikken naar een uitvoering: XFX Swift AMD Radeon RX 9060 XT OC Gaming Edition 16GB

Die zou in principe dan in een 550W systeem nog kunnen draaien. Dan heb je ook echt een leuke gpu upgrade.

En dan tot slot heel simpel gewoon even Windows 11 helemaal schoon installeren, daarna bij amd van de website de nieuwste B450 chipset driver, GPU driver en je kan er weer een paar jaartjes tegenaan!

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-06-2025 22:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:49

Bouwer21000

Bigger number better

De 5600(X) is momenteel prima geprijsd, die zou ik zeker overwegen.

Qua GPU upgrades is er rond de 200€ bijvoorbeeld:
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6

Geheugen uitbreiden kan met DDR4 meestal prima, maar zorg dat de timings hetzelfde zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Bouwer21000 op 17-06-2025 16:04 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

DJKoster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:47:
Wat wil je doen met je upgrade?
95% Gamen. Factorio, Satisfactory, Cities Skylines en Minecraft. Een beetje Civilization, maar andere genres als shooters speel ik nooit.
Zoek even uit wat momenteel de grootste bottleneck in het systeem vormt, en pas je budgetverdeling daar op aan. De genoemde titels zijn (t.o.v. de meeste games) namelijk relatief intensief op de CPU.

Het zou mij weinig verbazen als je met een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed i.c.m. 2e hands kaart á €200 veel meer uit de games haalt dan met een 5600, meer RAM en een duurdere GPU.

Meer RAM is eigenlijk alleen interessant als je nu al consistent richting de 16GB verbruik gaat. Als dat nu (nog) niet het geval is zou ik dat op een later moment een keer aanvullen.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 17-06-2025 16:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:44
Eens met @D4NG3R Voor deze games zou een 5700X3D inderdaad wel een heel fijne optie zijn maar dan moet je wel genoegen nemen met een hoger prijskaartje want de 5600 (X) is inderdaad wel erg fijn geprijst. Een performance test om te kijken wat de echte bottleneck is, is hier wel erg aan te bevelen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou ook echt de v&a even in de gaten gaan houden met dit budget. Hoewel een x3d kaart momenteel best populair is en minder goed te krijgen zal zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKoster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
Ik zal, zoals @D4NG3R zegt, uitzoeken waar de bottlenecks zitten door het spelen van wat genoemde games.
Een korte sessie in Minecraft leverde mij in elk geval al op dat de CPU hard aan het werk moest, dus ik denk dat ik daar het meeste geld tegen aan gooi.

Wat meer geld uitgeven voor de GPU vind ik op zich niet zo'n probleem, ik zal eens kijken of het verschil tussen bijvoorbeeld de genoemde RX 9060 OC en RX 7600 OC het geld waard is.

En geheugen, ik merkte wel dat die flink omhoog ging als ik Cities Skylines speelde met een hoop mods en assets.
Bedankt voor nu allen, hier kan ik voor nu even mee verder!
Pagina: 1