Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een Dell Vostro 3681 met daarin een M.2 SSD en een SATA SSD (beide 4TB). Ik wil graag nog een SSD toevoegen voor opslag (foto's etc.).

Ik heb een aantal vragen:
  • Begrijp ik goed dat ik die kan aansluiten op de vrije aansluiting op het moederbord (SATA-1)?
  • Klopt het dat ik een SATA power-splitter nodig heb om de nieuwe SSD van stroom te voorzien?
  • Klopt het dat ik beter een M.2 SSD kan kopen met een SATA converter i.p.v. een SATA SSD (zodat ik de schijf later nog als M.2 schijf kan gebruiken)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coLAmqmy-tukoiNY1yp1qZEPI2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmJAL3PtlqESysmmThaVlcwS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je nu al direct een doel hebt voor een M.2 zou ik gewoon lekker een SATApakken, die je prima kan aansluiten op die lege SATApoort.
SATA is voorlopig nog wel een aansluiting die je zal blijven zien (behalve misschien in miniPCs of notebooks). Dus die schijf ga je voorlopig nog wel kunnen gebruiken. En het scheelt nu een boel gedoe met converters. Enige wat je nodig hebt is een extra aansluiting voor de stroom, en dat kan met een splitter als die niet meer op je voeding zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:26
Je hebt ook twee pci-e sloten vrij waar je meerdere m.2 ssds in kan stoppen met goedkope adapterkaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:19
jeroen3 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:41:
Je hebt ook twee pci-e sloten vrij waar je meerdere m.2 ssds in kan stoppen met goedkope adapterkaartjes.
Dat is een goede inderdaad! Zou deze bijvoorbeeld werken? uitvoering: Inter-Tech PCIe Adapter for M.2 PCIe drives Of zoiets voor meer dan 1 SSD. uitvoering: ASUS HYPER M.2 X16 CARD V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Beiden werken, wel even opletten, dit is PCIe 3.0, geen probleem omdat ze backward compatibel zijn, maar als je voor zelfde geld 4.0 haalt zou ik die halen.

uitvoering: Icy Box PCIe Extension Card with M.2 M-Key Socket for NVMe SSD als je maar 1 ssd slot wilt.

[ Voor 42% gewijzigd door 99ruud99 op 16-06-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor opslag van foto's is een NVME niet heel nuttig. Niets mis met een SATA SSD.
Pagina: 1