Trapspil verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik kom er online niet echt uit, ik lees aan 't verstevingen aan de plafondplaat, maar wil het jullie toch vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKAGMMVNqCp-S1nt89Unn9UU78g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KvWzEAzSLFJDLYnz3SrPfgpK.png?f=user_large

We hebben een trap als deze, in de woonkamer (met trapkast er omheen), maar we willen de trapkast verwijderen, en het liefst de langste spijl (in't rood op de foto) dus ook, kan dat zo maar? Of moeten we e.e.a. dan inderdaad sterker verankeren/vervangen? Of moet er dan een compleet nieuwe/andere trap in?

[ Voor 8% gewijzigd door NeFoRcE op 16-06-2025 14:44 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Al het gewicht van de (op de foto) linker kant van de trap rust op die balk. Zou er zeker niet aan beginnen.
Dit op een andere manier oplossen vereist m.i. een andere constructie. Hout is overigens sowieso beter in duw dan in trekkracht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen expert, maar je kan toch wel bedenken dat het gewicht van de trap en de personen erop wordt verdeeld over de muur en beide spijlen? Loopt er nog een trap boven? Die spijl steunt dan misschien ook nog hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Willekeurig resultaat via DuckDuckGo mbt "zwevende trappen":
De constructie lijkt eenvoudig, maar schijn bedriegt. Er is een zware, onzichtbare constructie nodig dat veel van je muur vergt. Zo moet bijvoorbeeld eerst de draagkracht van je muur gecheckt worden.
https://aatrappen.nl/zwevende-trap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-06 19:48
In mijn ouderlijk huis zit een dergelijke trap (al ging die recht omhoog, zonder bochtje) maar dat was dan ook een zware metalen constructie van twee dikke balken die onderaan in de vloer verankerd zaten en boven in het gewapend beton van de verdiepingsvloer. Met een houten trap lijkt me dat onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Trapkast verwijderen is tegen de trend in, je ziet vaker dat men een open trap dicht wil maken om minder warmte naar boven te verliezen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13

Reptile209

- gers -

NeFoRcE schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:43:
Dag!

Ik kom er online niet echt uit, ik lees aan 't verstevingen aan de plafondplaat, maar wil het jullie toch vragen.

[Afbeelding]

We hebben een trap als deze, in de woonkamer (met trapkast er omheen), maar we willen de trapkast verwijderen, en het liefst de langste spijl (in't rood op de foto) dus ook, kan dat zo maar? Of moeten we e.e.a. dan inderdaad sterker verankeren/vervangen? Of moet er dan een compleet nieuwe/andere trap in?
10 tegen 1 rust er overigens ook nog een zoldertrap op, dus vergeet die niet mee te nemen in je analyse O-)
GJ uit Brabant schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:47:
In mijn ouderlijk huis zit een dergelijke trap (al ging die recht omhoog, zonder bochtje) maar dat was dan ook een zware metalen constructie van twee dikke balken die onderaan in de vloer verankerd zaten en boven in het gewapend beton van de verdiepingsvloer. Met een houten trap lijkt me dat onmogelijk.
Ik kan me ook een oplossing voorstellen met een soort van omgekeerde L in stalen balken, waarvan de verticale poot aan de muur/vloer van de begane grond vast zit, en de poot als ligger de trap omhoog houdt. Maar dat zal een best stukje ijzer zijn zeg maar, en levert je een flinke koof op de muur op. Maargoed, ik ben chemicus, geen bouwkundige, dus ik heb er geen verstand van :P

Hint: laat er een bouwkundige naar kijken hoe je dat kan oplossen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:25
Korte antwoord: nee, dat kan niet zomaar. En je kunt er ook geen snelle/eenvoudige/goedkope 'fix' voor verzinnen :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-06 00:56
Kan zeker!

Vervang de trap door een touwladder hangend aan de nok van de zolder.
Of het wenselijk is, is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden! De trap die we nu hebben heeft wel stootborden (dichte trap dus). Maar dat veranderd vast niets aan de zaak. Balen dus, dus we houden zo'n lelijke paal over inde woonkamer als we de trapkast verwijderen... Dat is niet anders dan. En er rust inderdaad nog een trap bovenop. Ik twijfelde ook al, maar had gehoopt met één of andere staalconstructie aan de verdiepingsvloer het te kunnen oplossen...

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:43
NeFoRcE schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:51:
Dank voor alle antwoorden! De trap die we nu hebben heeft wel stootborden (dichte trap dus). Maar dat veranderd vast niets aan de zaak. Balen dus, dus we houden zo'n lelijke paal over inde woonkamer als we de trapkast verwijderen... Dat is niet anders dan. En er rust inderdaad nog een trap bovenop. Ik twijfelde ook al, maar had gehoopt met één of andere staalconstructie aan de verdiepingsvloer het te kunnen oplossen...

Bedankt in ieder geval!
Voor zover ik het weet, zijn die stootborden op de trap enkel om de trapkast dicht te maken en niet voor versteviging van de trap.
Goede keuze om het te laten zitten in ieder geval. Ik vraag me overigens af of je geen spijt gaat krijgen bij het verwijderen van de trapkast, extra opbergruimte is eigenlijk altijd wel handig en de loze ruimte die je creëert door hem weg te halen heeft weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:28
GJ uit Brabant schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:47:
Wij hebben de houten variant hiervan. Geen steunpaal nodig hoor. Hij zit boven vast aan de verdiepingsvloer.

Een schildersladder zet je toch ook gewoon schuin tegen de muur aan?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
Devian schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:57:
[...]

8)7 om deze situatie na te bootsen: Draai de schilderstrap 90 graden en zorg dat de ladder aan de bovenkant met 1 punt contact houdt met de muur. Dan wil je de ladder echt niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
107mb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:16:
[...]

8)7 om deze situatie na te bootsen: Draai de schilderstrap 90 graden en zorg dat de ladder aan de bovenkant met 1 punt contact houdt met de muur. Dan wil je de ladder echt niet meer op.
8)7 Ik reageer op GJ die het over een rechte trap heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wjPbbbIw5HHCtatZepWFghpN7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66haqL5qsjBE6KVfWgzCJbd5.jpg?f=fotoalbum_large

(de trapkast geeft geen ondersteuning, die was er oorspronkelijk niet).

[ Voor 37% gewijzigd door Devian op 17-06-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat hierboven al gezegd is, de paal in zijn geheel verwijderen is een slecht plan. Wat je wel zou kunnen doen is de houten paal vervangen door iets dat je niet lelijk vindt. Bijvoorbeeld een metalen paal, of een ander materiaal dat de kracht op kan vangen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

NeFoRcE schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:51:

Bedankt in ieder geval!
Heb je buren met een vergelijkbaar huis die dit mogelijk al gedaan hebben? Ik zou het niet bij voorbaat afschieten als je dit graag wil. Laat anders een goede aannemer of nog beter: een bouwkundige een voorzetje doen naar wat er nodig zou zijn. Dan heb je een idee van de kosten en kan je het altijd in detail laten uitwerken en doorrekenen als dat binnen je budget valt. Check dan overigens ook even of er een vergunning nodig is, omdat dit mogelijk een wijziging van bouwkundige constructies is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben lichtelijk teleurgesteld dat nog niemand ‘chemisch anker’ heeft geroepen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb toch nog onze trappenboer een mail gestuurd. Die heeft een dubbele kwart trap geplaatst op de 2e verdieping naar zolder. Die weet dit wellicht wel. Zou toch wel echt fijn zijn als die weg kan, dan kan er een mooi dressoir ofzo onder komen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Wij hebben de houten variant hiervan. Geen steunpaal nodig hoor. Hij zit boven vast aan de verdiepingsvloer.

Jouw trap is wezenlijk anders. Je bent appels en peren aan het vergelijken. Jouw trap is inderdaad te vergelijken met een schildersladder, die van TS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NeFoRcE schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:20:
Ik heb toch nog onze trappenboer een mail gestuurd. Die heeft een dubbele kwart trap geplaatst op de 2e verdieping naar zolder. Die weet dit wellicht wel. Zou toch wel echt fijn zijn als die weg kan, dan kan er een mooi dressoir ofzo onder komen :)
Alles is op te lossen. Vraag is wat het kost.

In dit geval een nieuwe trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Joris748 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Jouw trap is wezenlijk anders. Je bent appels en peren aan het vergelijken. Jouw trap is inderdaad te vergelijken met een schildersladder, die van TS niet.
Ik denk dat jij ook niet lezen kunt.

Nogmaals ik reageerde op GJ, die aangeeft ook een rechte trap te kennen waarvan hij zegt "Met een houten trap lijkt me dat onmogelijk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Devian schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat jij ook niet lezen kunt.

Nogmaals ik reageerde op GJ, die aangeeft ook een rechte trap te kennen waarvan hij zegt "Met een houten trap lijkt me dat onmogelijk."
Ik kan prima lezen, maak je daar maar geen zorgen over ;) Meestal gaat het mis tussen zender en ontvanger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
MikeyMan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Alles is op te lossen. Vraag is wat het kost.

In dit geval een nieuwe trap.
Ja of de huidige verstevigen met staal. Esthetisch niet mooi en waarschijnlijk duurder dan een nieuwe trap.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:18
Mijn inziens zou het kunnen door een stevige stalen strip van vloer tot het plafond tegen de muur te schroeven en een stalen t-profiel haaks op de strip te laten lassen en die het geheel op de plaats waar de trap de draai maakt te laten ondersteunen. Eventueel kun je ook nog een strip aan het plafond en de resterende paal maken om de constructie nog wat "stijver" te maken. Als je de constructie in dezelfde kleur schildert als de trap dan valt het nauwelijks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:40
In theorie. Ja

Waar moet je in de praktijk rekening mee houden.
- Het hout moet wel stevig zijn. Treden van 35-42 cm zijn een must.
Trapboom moet ook meer zijn als 32cm dik
Als de trap al niet echt al te massief / stevig aanvoelt, spring er een paar keer op, sowieso een no go.
Treden best vastgeschroefd in de trapboom. Net als de paal. Als dit enkel gelijmd zou zijn / nagels, dan verstevigen ze het geheel niet echt.
- Het resterend gedeelte van de paal moet vastgemaakt worden in de vloer / muur op het 1ste

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:00
Ga eens googlen op constructeur jouwwoonplaats. Dat is wat je zoekt. Constructies moeten aan de Eurocode voldoen dus ook de trappen. Zie technisch geen probleem om de spil deels af te zagen en de spil versterkt met een op maat gemaakt stalen hoekanker op de verdiepingsvloer te ankeren. Maar laat het eerst even berekenen door een constructeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHqM5AMeZ1YhHQQwtHCingTzSXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODE2zKQWynsOmbWdVoMxLT9M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:17
Autonoesis schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:37:
Ga eens googlen op constructeur jouwwoonplaats. Dat is wat je zoekt. .... laat het eerst even berekenen door een constructeur.
...
Als je de trap min of meer wilt behouden, vrees ik dat je niet aan een gedegen berekening ontkomt. Daarbij is maar de vraag of de constructie aan je persoonlijke esthetische normen gaat voldoen. Wellicht is het fraaier (en misschien zelfs goedkoper dan een custom trap) om te kijken naar een nieuwe zwevende trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-06 19:48
[...]

Ik bedoelde daarbij wel de variant zoals die hier voorgesteld werd met een bocht erin. Dat zou met een metalen constructie wellicht nog wel op de lossen zijn. Met hout lijkt me dat onwaarschijnlijk. Maar ik ben geen bouwkundige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Je zou ook de hele trap kunnen vervangen door een wenteltrap, dat is een stuk ruimtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan die paal wel verwijderen, maar dan moet je het gewicht wat ie zou dragen opvangen met een stalen hang constructie aan de vloer.
Even een constructeur vragen wat voor beugel je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:54

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

vogelmans schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:11:
Je zou ook de hele trap kunnen vervangen door een wenteltrap, dat is een stuk ruimtelijker.
Waarom dan geen lift als we toch al helemaal doorslaan?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Waarom dan geen lift als we toch al helemaal doorslaan?
Doorslaan??
Die bestaande trap is er zo uit en een wenteltrap is waarschijnlijk ook nog wel op MP te vinden. Ziet er ook veel moderner uit (vind ik).
Een voorbeeld: https://shop.handystairs....GVRmlEdovkwBoCNtYQAvD_BwE

[ Voor 37% gewijzigd door vogelmans op 17-06-2025 21:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

vogelmans schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Doorslaan??
Die bestaande trap is er zo uit en een wenteltrap is waarschijnlijk ook nog wel op MP te vinden. Ziet er ook veel moderner uit (vind ik).
Een voorbeeld: https://shop.handystairs....GVRmlEdovkwBoCNtYQAvD_BwE
Dat is wel redelijk smaak-afhankelijk, als ik het voorzichtig uitdruk. Persoonlijk vind ik een wenteltrap in een huis onpraktisch en een armoedig gezicht. Met alle kans dat bovendien een aantal meubels die nu boven staan nooit meer naar beneden kunnen ;). Maar wat ik zeg: kwestie van smaak en voorkeur, ieder het zijne. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:30
Een trap zoals dit zit tussen de 3 en 4 duizend euro nieuw inc plaatsing, ex aflakken. Een staalconstructie op maat zal wellicht iets goedkoper zijn, maar houd er rekening mee dat je dat ook weer netjes moet afwerken als de trapkast weg is. Mijn voorkeur zou in dit geval een lokale trappenfabriek laten komen kijken, wellicht hebben ze een goed idee. Anders mooie nieuwe trap uitzoeken, als die open wordt wil je misschien ook wat anders er in.

[ Voor 3% gewijzigd door barbarbar op 18-06-2025 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:25
BBBrt schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:02:
Korte antwoord: nee, dat kan niet zomaar. En je kunt er ook geen snelle/eenvoudige/goedkope 'fix' voor verzinnen :)
We gaan nog even door met filosoferen, zie ik.
Een minder goedkope fix is een heel nieuwe trap.

Een nog minder mooie fix is een stalen hoekportaal (zeg maar een galg-vorm) tegen je muur en onder je trapbomen door. Op beide verdiepingen dan.
Nog artistieker: je zou de krachten juist zelfs naar boven kunnen brengen als je wilt: met een stalen ophangconstructie naar je dak toe :p
Pagina: 1