Bronpomp, Roestwater en ondergrondse druppelslang(en)...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 10:30
Goedemiddag.

Ik ben bezig met het aanleggen van een beregeningssysteem in mijn tuin. De achtertuin is ongeveer 14x11m en de voortuin is 5x11m. Er is een bron gespoten in de achtertuin. Volgens degene die dit hebben gemaakt zit het beste water hier op 10meter diep, maar dit blijkt nu toch nog wat ijzer te bevatten. Het liefst zou ik enkele popup sproeiers plaatsen en in de borders druppelslangen leggen, maar omdat ik liever geen roestwater plekken op het terras wil, ben ik andere mogelijkheden aan het onderzoeken. De popup sproeiers zouden een stuk gras van 10 x 5 moeten besproeien.

Optie 1: Enkele aansluitpunten maken voor handmatige besproeien van het gras + druppelslangen in de borders.

Optie 2: Een aantal meer popup sproeiers, zodat deze zo goed afgesteld kunnen worden dat het niet of nauwelijks het terras raakt + druppelslangen in de borders leggen.

Optie 3: Ondergrondse druppelslangen onder het gras + druppelslangen in de borders. Met deze optie ben ik bang dat ik niet kan controleren of de druppelslangen functioneren en of het gras voldoende/teveel water krijgt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de bovenstaande drie opties, vooral de ondergrondse druppelslang. Daarnaast vraag ik mij af hoelang de druppelslangen dan aan zouden moeten staan en of dit nog interessant is t.o.v. het verbruik van de bronpomp.

Zijn er misschien nog andere opties welke ik kan overwegen?

Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:39
Je zou kunnen overwegen een grond water zuiveraar te plaatsen, prijzig, maar dan ben je geen ijzer en kalk meer in het water zitten. Voor optie 2, als het iets harder waait dan komt het water nog overal, als je pech hebt ook tegen je huis met mogelijk bruine vlekken op de stenen en het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 10:30
jwillemsen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:34:
Je zou kunnen overwegen een grond water zuiveraar te plaatsen, prijzig, maar dan ben je geen ijzer en kalk meer in het water zitten. Voor optie 2, als het iets harder waait dan komt het water nog overal, als je pech hebt ook tegen je huis met mogelijk bruine vlekken op de stenen en het glas.
Een optie die ik inderdaad had kunnen noemen! Wat ik op internet zag was dat dit ook veel ruimte in beslag neemt en prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Jammer dat je al een pomp gekocht hebt. Maar denk aan de "sunk cost fallacy".

Andere betere optie:
  1. Zorg voor gewassen die droogte kunnen weerstaan
  2. Als het nodig is de planten die slecht gaan beregenen met een gietertje. Planten die altijd beregend worden, wortelen minder diep
  3. Vang het regenwater op voor beregening
Gras kan gewoon een beetje geel worden, dat veert zo weer op.

Dit is de toekomstbestendige oplossing. Het volledig beregenen van siertuinen is dat niet. My2cents.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met ^, gras moet je niet besproeien. En als je persé wil sproeien, liever één keer heel veel (en dan weer 1 à 2 weken niets) dan regelmatig sproeien (waarmee je het gras zwakker maakt tegen droogte, en dan veel sneller geel gras krijgt).

Als je de borders goed bevochtigd, 's avonds zodat het water niet meteen verdampt is, dan krijgt het gras daar ook wat van mee. En als het 2 weken boven de 40° is, dan kan je nog altijd de tuinslang uithalen.
Een andere, gezien je een grote tuin hebt: grote struiken en bomen halen vocht en voeding uit diepe grondlagen en geven die gedeeltelijk af, ook geven ze schaduw. Naast de struiken zie je 2 meter met veel groener en vlotter groeiend gras in de zomer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.