Somfy zonwering troubleshooting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
Beste Tweakers,

ik heb zonwering in huis wat al jaren probleemloos werkt, maar nu is er 1 scherm dat steeds uit zichzelf inklapt. Soms blijft hij een uur uit, en soms maar een paar minuten.
Ik kan er niet echt de vinger op leggen wat de oorzaak is.

Het systeem bestaat uit:
- Zonwering voor (werkt probleemloos) met eigen Smoove Origin wandzender (kanaal 2)
- Zonwering achter (deze klapt dus steeds automatisch in) met Sunea IO motor met eigen Smoove Origin wandzender (kanaal 1)
- Zonsensor Sunea Wirefree II en windsensor Eolis Wirefree IO.
- Afstandsbediening Situo 1 die beide schermen kan bedienen.
- Connexxoon box, deze heeft een hele tijd uit gestaan, en nadat de problemen zijn begonnen heb ik deze erbij aangesloten.

Ik dacht zelf aan de windsensor, om dit uit te sluiten heb ik de batterijen zowel uit de wind- als de zonsensor gehaald. Maar zelfs dan klapt het scherm uit zichzelf in.
Wie heeft een idee hoe dit te troubleshooten?

Op dit moment kan het systeem dus alleen bediend worden door de afstandsbedieningen of de Connexxoon box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kunnen die wind en zonne sensoren toch niet gewoon werken zonder batterijen? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 21:00
Wat jij beschrijft klinkt inderdaad als typisch gedrag van de Somfy Eolis Wirefree IO windsensor bij lege batterijen of een defect.

De Sunea IO motor verwacht periodiek een “levenssignaal” van de windsensor. Als dat signaal uitblijft – bijvoorbeeld doordat de batterijen leeg zijn of de sensor defect is – dan gaat de motor uit voorzorg elke 60 minuten de zonwering automatisch intrekken. Dit is een ingebouwde veiligheid om schade bij harde wind te voorkomen, omdat de motor dan geen zekerheid heeft dat het nog veilig is om het scherm uit te laten.

Ook al heb je de batterijen verwijderd, blijft de motor nog steeds “denken” dat er een windsensor gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Wisey schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:59:
Ook al heb je de batterijen verwijderd, blijft de motor nog steeds “denken” dat er een windsensor gekoppeld is.
Dat is nuttige informatie, dat verklaart inderdaad dat de zonwering nu nog steeds ingetrokken wordt.
Maar voordat ik de batterijen verwijderde had ik ze al vervangen voor verse, maar dat waren wel huismerk Kruidvat.
Ik zal ze nog een keer vervangen voor A-merk batterijen en zal dan het topic updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
In principe zou de windsensor het ook gewoon moeten doen op Kruidvat-huismerk batterijen – mogelijk met iets kortere levensduur, maar hij zou wel een signaal moeten afgeven. Controleer vooral even of de batterijen correct zijn geplaatst; het komt vaker voor dan je denkt dat een + en – per ongeluk zijn omgedraaid (zeker omdat het batterijklepje een beetje onhandig kan zijn).

Volgens mij zit er een klein controlelampje op de Eolis Wirefree IO:
  • Groen = alles oké
  • Oranje = lage batterijspanning
Het lampje zou kort moeten oplichten als je de sensor even beweegt of als er een windvlaag is. Als er helemaal geen lampje brandt, kan dat duiden op lege of verkeerd geplaatste batterijen — of een defecte sensor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Toen ik de batterijen had vervangen brandde inderdaad het groene controlelampje.
Alleen toen het zonnescherm weer ingeklapt was, en ik de sensor weer openmaakte, brandde er helemaal niets. Ook geen oranje lampje.
Er zit ook nog een klein display in om de windkracht in te stellen, die deed het wel toen ik de Kruidvat batterijen er net in deed, maar niet meer toen ik ze er uit wilde halen.
Vandaar dat ik nu denk aan het merk/type batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Ik heb de batterijen vervangen voor nieuwe Duracell batterijen. Na het plaatsen gaat de groene led branden en komt er een 1 op het display.
Vervolgens kan ik op de prog, + of - knop drukken wat ik wil, kort of lang, maar die 1 blijft op het display staan.
Ik ben bang dat hij defect is. Hoe kan ik een defecte windsensor ontkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
zjeeraar84 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:53:
Ik heb de batterijen vervangen voor nieuwe Duracell batterijen. Na het plaatsen gaat de groene led branden en komt er een 1 op het display.
Vervolgens kan ik op de prog, + of - knop drukken wat ik wil, kort of lang, maar die 1 blijft op het display staan.
Ik ben bang dat hij defect is. Hoe kan ik een defecte windsensor ontkoppelen?
Om een gekoppelde (mogelijk defecte) windsensor te ontkoppelen, kun je de volgende stappen proberen:

Neem de Smoove Origin wandzender die hoort bij het scherm waar de windsensor aan gekoppeld is (kanaal 1, als dat klopt – of kies het juiste eigen kanaal als je een meerkanaalsversie hebt).

Druk op de “prog”-knop aan de achterkant van de Smoove (bijvoorbeeld met een paperclip) en houd deze ongeveer 5 seconden ingedrukt, totdat de zonwering een korte op/neer beweging maakt (bevestiging dat de motor in programmeermodus staat).

Druk dan kort (<1 seconde) op de “prog”-knop van de windsensor.

De zonwering zou opnieuw een korte beweging moeten maken – dit bevestigt dat de sensor is ontkoppeld.

Na deze stap zou de motor het automatisch intrekken om de 60 minuten moeten stoppen, als er verder geen actieve windsensor meer bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Dank, maar het werkt niet.
Plaats ik de batterijen gaat de zonwering kort op en neer.
Ik druk de prog toets in van de wandbediening en de zonwering gaat kort op en neer. Druk ik op de resettoets van de Eolis gebeurt er niks, al die tijd blijft de 1 branden op het display.
Verwijder en plaats ik daarna de batterijen weer gaat de zonwering weer kort op en neer.
Het lijkt er op dat de enige remedie is om een nieuwe windsensor te kopen en te koppelen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
Je spreekt over de resettoets van de Eolis, maar je zult de PROG toets bedoelen boven het plusje?
Als het met deze gebruikelijke methode niet lukt om de windsensor uit het geheugen van de motor te verwijderen, dan zit er helaas niets anders op dan de Somfy Sunea motor volledig te resetten naar fabrieksinstellingen.
Let op: daarmee wis je alle instellingen, dus je zult daarna opnieuw de draairichting, boven- en onderpositie én de bediening (wandzender/afstandsbediening) moeten instellen.

Een belangrijk detail: bij Somfy wordt een reeds gekoppelde sensor niet automatisch overschreven als je een nieuwe koppelt. Dus zolang de oude sensor nog in het geheugen staat, blijft die actief – ook als je een nieuwe toevoegt. Alleen een reset wist echt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Wisey schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:36:
Je spreekt over de resettoets van de Eolis, maar je zult de PROG toets bedoelen boven het plusje?
Ja ik bedoelde idd de prog toets.
Uiteindelijk heb ik een nieuwe windsensor gekocht en de hele handel gereset, met de stroom eerst 3 seconden er af en daarna 8 seconden er af, en daarna nog wat handelingen op de Smoov. Toen was hij volledig gereset, de defecte windsensor doet nu niets meer. De eindstand weer ingesteld (de beginstand is mechanisch ivm cassette). Alle afstandsbedieningen weer aangemeld, en nu werkt het hopelijk weer :)
@Wisey bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-07 19:18
Ik denk dat de memorie functie is geïnstalleerd
dat wil zeggen dat de zonwering met of zonder afstandsbediening op een gelijke tijd (kan ook met astro) naar boven gaat.

Bij div leveranciers worden deze fouten snel gemaakt zonder dat je het in de gaten hebt.
door te lang op de op of neer knop te drukken.
dan wordt deze geactiveerd.
Pagina: 1