Grondbron en geleidbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb een grondbron voor het besproeien van mijn tuin. Ik heb een meting laten uitvoeren en daaruit bleek dat er vrij veel ijzer in zat. Hiervoor heb ik een filtersysteem geplaatst (vergelijkbaar met ontharder, maar dan ander soort hars). Nameting liet zien dat vrijwel alle ijzer eruit is.

Echter zie ik nu een wit residu (poederachtig) op zwarte ondergrond zoals bijvoorbeeld de rand van de trampoline (zie foto).

Aangezien ik zouten vermoede ben ik de geleidbaarheid gaan testen. Ik kom op een geleidbaarheid van zon 3000 micro siemens zowel voor als na filtratie.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met een grondbron en ook de geleidbaarheid hebben getest. 3000 micro siemens lijkt mij te veel (voor de langere termijn) om de siertuin mee te besproeien en zoek dus ook naar mogelijkheden om dit te verlagen.

Bron is in Noord Holland en ongveer 15 meter diep. (kan ook 20 zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/423dOBXALdesCNkqX79sKuw7Kx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js82muSVOsayDbU4PzhGvhIk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door TF op 16-06-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:46
Waarom wil je dat het ijzer eruit wordt gefilterd? Of sproei je ook op ramen / stenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:45:
Waarom wil je dat het ijzer eruit wordt gefilterd? Of sproei je ook op ramen / stenen?
Sproeiwater komt ook op het terras en houtwerk terecht inderdaad. Hierdoor kan het gaan verkleuren was bijvoorbeeld goed te zien op de witte vlaggemast. En te veel ijzer op planten en bomen kan nadelig zijn voor de groei van planten en bomen.

Maar de hoofdzaak is het sproeisysteem. Dat raakt verstopt door te veel ijzer in het water.

[ Voor 9% gewijzigd door TF op 16-06-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:11
Wikipedia: Conductivity (electrolytic)

Daar lees ik dat normaal drinkwater tussen 200-800 microSiemens/cm is, dus 3000 lijkt aan de vrij hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
grasmanek94 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:50:

Daar lees ik dat normaal drinkwater tussen 200-800 microSiemens/cm is, dus 3000 lijkt aan de vrij hoge kant?
Ja daarom ook op zoek naar een oplossing, of een bevestiging dat dit voor een siertuin niet zo erg is.

Gefilterde bronwater is alleen in gebruik voor siertuin sproeien. We vullen geen toilet, wasmachine, zwembad, vijver en gebruiken ook niet als drinkwater.

[ Voor 15% gewijzigd door TF op 16-06-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:11
TF schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Ja daarom ook op zoek naar een oplossing, of een bevestiging dat dit voor een siertuin niet zo erg is
Ik heb er geen verstand van maar als zeewater op 50,000 microSiemens/cm zit dan is er nog een hele range ertussen, planten in het wild zullen het ook met water moeten doen dat niet aan drinkwaternomern voldoet :+

Als ik hier zo kijk: https://atlas-scientific.com/blog/water-conductivity-range/
0-800 µS/cm: Drinking water supplies, irrigation, and all livestock.
800-2,500 µS/cm: Irrigation, all livestock, and sometimes drinking water (lower conductance ranges are preferred).
2,500-10,000 µS/cm: This conductance range is not recommended for drinking water supplies, but up to 3,000 µS/cm is still considered safe. It is used for irrigation up to 6,000 µS/cm on very salt tolerant crops. With regard to livestock, pigs can tolerate levels up to 6,000 µS/cm, but all other livestock can survive on levels up to 10,000 µS/cm.
>10,000 µS/cm: This range is not suitable for drinking water or irrigation. Only beef cattle can use water that has a conductance level lower than 17,000 µS/cm and adult sheep fed dry food can tolerate levels up to 23,000 µS/cm, all other livestock cannot utilize levels greater than 10,000 µS/cm. Conductance levels that exceed 10,000 µS/cm are therefore primarily used to flush toilet systems (up to 50,000 µS/cm) and in concrete production.
Ook wat andere Engelse websites claimen planten prima tot 6,000 kunnen, maar nogmaals ik heb er geen verstand van.

[ Voor 59% gewijzigd door grasmanek94 op 16-06-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 16:23
De geleidbaarheid van water zegt vooral wat over hoeveel er in zit, maar niets over de samenstelling (stikstof/kalium/fosfaat/mineralen). Wat de invloed van dit water op je planten is, is daarom lastig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

grasmanek94 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:50:

Grondwater is "normaal" ergens tusen de 200-1500.

Maar heel erg locatieafhankelijk, de tds van drinkwater zegt dus niet zoveel, zit je in de bergen gaat je TDS richting 0, zit je aan zee dan dan natuurlijk veel hoger.

De praktische manier om TDS te verlagen om je tuin te sproeien is om dieper te gaan.

omgekeerde osmose of andere filters zijn niet echt schaalbaar voor sproeiwater.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 16-06-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Het zou kunnen dat je brak water naar boven trekt. Ik weet verder niet waar je zit, dus veel is dan niet direct te zeggen. Dieper gaan zitten heeft dan geen zin.

https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens

Zoek even naar een grondwatermonitoringsput in de buurt. Dan zal je zien wat de waarden daar zijn. Grote kans dat dat ongeveer gelijk ligt aan wat je nu gevonden hebt. Wel leuk dat je het zelf onderzocht hebt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Noutie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:33:
Het zou kunnen dat je brak water naar boven trekt. Ik weet verder niet waar je zit, dus veel is dan niet direct te zeggen. Dieper gaan zitten heeft dan geen zin.

https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens

Zoek even naar een grondwatermonitoringsput in de buurt. Dan zal je zien wat de waarden daar zijn. Grote kans dat dat ongeveer gelijk ligt aan wat je nu gevonden hebt. Wel leuk dat je het zelf onderzocht hebt.
Interresant. De dichtsbijzijnde is gemeten op 15 meter diepte (ongeveer hetzelfde als bij mij) en gaf 717,0 mS/m. Dit was echter wel in 1993 (!) Ik zie nergens een waarde boven de 1000, dus die 3000 bij mij vind ik nu weer twijfelachtig. Even nadenken
Pagina: 1