Bookmark applicatie / software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:28
Ik ben zelf de laatste tijd steeds meer bezig om privacy bewust bezig te zijn op het internet. Zo ook met browsers op computers / mobiele apparaten.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een soort van algemene bookmark applicatie waar ik alles centraal en overzichtelijk kan bewaren / beheren.

Ik heb nu Raindrop.io in gebruik genomen en hoewel dat prima werkt ben ik toch benieuwd of er betere alternatieven zijn. Een lokaal alternatief (eventueel self-hosted) zou perfect zijn, maar voor mij geen pré, mijn bookmarks zijn verder niet zo spannend ik gebruik het meer voor een verzameling van openstaande tabbladen en dingen die ik wellicht ook nog ga bekijken / kopen etc (wat in de praktijk nooit gebeurt).

Wat gebruiken jullie zelf hiervoor?

Zucht...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een andere insteek is wellicht een note-taking app. Ik gebruik daarvoor zelf Obsidian, maar daar zijn legio alternatieven voor. Onder de motorkap zijn het gewoon markdown bestanden dus je kunt er vanalles in stoppen, ook links die je wilt bewaren. Wat ik er dan de meerwaarde aan vindt is dat ik er ook nog wat aanvullende info en metadata aan toe kan voegen en links kan leggen naar andere documenten in mijn notes folder.
Ik heb me er kort in verdiept en ontdekt dat note-taking een wereld an sich is. Wordt vooral gebruikt door schrijvers om gedachten en daarna scripts te ordenen. Best interessant, moet ik zeggen.

Succes met de zoektocht...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn er twee die ik op mijn verlanglijst heb staan om te proberen.

Karakeep (voorheen Hoarder): https://github.com/karakeep-app/karakeep
Linkwarden: https://github.com/linkwarden/linkwarden

Beiden zijn self-hosted. Beiden doen ook slimme dingen met AI (al dan niet self-hosted).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:58
Sinds Mozilla de stekker uit Pocket heeft getrokken gebruik ik Karakeep. Ook nog even Shiori geprobeerd, zag er op het eerste gezicht iets gelikter uit, maar importeren naar Karakeep was makkelijker dus die aangehouden.

Beide waren makkelijk met docker werkend te krijgen. Een eigen domein hebben is wel een pré, zodat je het makkelijk op andere PCs kan gebruiken.

Hier nog een hele lijst alternatieven: https://github.com/awesom...ookmarks-and-link-sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
ElCondor schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:40:
Een andere insteek is wellicht een note-taking app. Ik gebruik daarvoor zelf Obsidian, maar daar zijn legio alternatieven voor. Onder de motorkap zijn het gewoon markdown bestanden dus je kunt er vanalles in stoppen, ook links die je wilt bewaren. Wat ik er dan de meerwaarde aan vindt is dat ik er ook nog wat aanvullende info en metadata aan toe kan voegen en links kan leggen naar andere documenten in mijn notes folder.
Ik heb me er kort in verdiept en ontdekt dat note-taking een wereld an sich is. Wordt vooral gebruikt door schrijvers om gedachten en daarna scripts te ordenen. Best interessant, moet ik zeggen.

Succes met de zoektocht...
Inderdaad ook wat zitten vogelen met 'note-taking apps', maar werkt toch wat minder optimaal dan ik zou willen. Raindrop.io is een beetje wat ik zoek, je kunt alles in een lijst weergeven (zoals je huidige bookmarks in browsers).

@HallonRubus @Room42 Karakeep ziet er goed uit. Ik ga me daar eens in verdiepen. Zeker omdat het self-hosted is klinkt dat wel ideaal!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
SgtElPotato schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:42:
Ik ben zelf de laatste tijd steeds meer bezig om privacy bewust bezig te zijn op het internet. Zo ook met browsers op computers / mobiele apparaten.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een soort van algemene bookmark applicatie waar ik alles centraal en overzichtelijk kan bewaren / beheren.

Ik heb nu Raindrop.io in gebruik genomen en hoewel dat prima werkt ben ik toch benieuwd of er betere alternatieven zijn. Een lokaal alternatief (eventueel self-hosted) zou perfect zijn, maar voor mij geen pré, mijn bookmarks zijn verder niet zo spannend ik gebruik het meer voor een verzameling van openstaande tabbladen en dingen die ik wellicht ook nog ga bekijken / kopen etc (wat in de praktijk nooit gebeurt).

Wat gebruiken jullie zelf hiervoor?
Misschien vind je dit interessant: https://wallabag.org
  • Open source
  • Zelf te hosten
  • Betaalbaar als je niet zelf wil hosten (11 EUR/jaar)
  • Beschikbaar op meerdere OS & browsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Is https://pinboard.in/ iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
@Aegir81 en @downtime thanks voor de suggesties! Heb nu Karakeep op m’n server gezet en gekoppeld aan een subdomein, daar even mee aan het vogelen en indelen.

Ik ga deze twee ook eens goed bekijken!

Zucht...

Pagina: 1