Nas downloadsnelheid vertraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertvvl
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:09
Heb sinds kort volgende probleem.
Wanneer ik iets download naar mijn NAS QNAP TS-332X van het internet start de download zeer snel ( 100 Mb/s ) maar daalt na een paar seconden naar 5 Mb/s gaat soms een beetje terug sneller maar haalt nooit de max snelheid niet meer.
Maakt niet uit van welke site ik download overal daalt de snelheid.

Wanneer ik bestanden overzet van mijn laptop naar de NAS of omgekeerd blijft de snelheid constant op +- 103 Mb/sec ook streamen naar de nvidia shield gaat zonder problemen.

Wanneer ik met een andere laptop download doet zich hetzelfde probleem voor.
Ondertussen heb ik volgende dingen reeds geprobeerd.

Rechtstreeks downloaden naar de laptop - snelheid blijft constant rond de 100 Mb/sec
Nieuwe NAS + HDD - zelfde probleem wat toch wel heel erg vreemd is ( ondertussen geretourneerd )
Nieuwe netwerk kabels
Andere switch

Niets blijkt te helpen.

Iemand nog een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

Voor mij is het probleem nog niet helder.

Als je met je NAS download, dan daalt je snelheid. Helder.
Wanneer ik met een andere laptop download doet zich hetzelfde probleem voor.
Bedoel je hier dat downloaden in het algemeen vertraagt? Dus snel start en daarna trager wordt?

Als dat zo is...om welke provider gaat het?
Met welke tool/app/programma op de NAS download je?

Kan je je TS aanpassen zodat duidelijk is wanneer het over netwerkverkeer gaat (tussen NAS en laptop) en wanneer je "download" van Internet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertvvl
Dank je wel voor je reactie.
Met andere laptop bedoel ik dat ik vanuit die laptop met de download start en opsla naar de NAS.

Dacht dat misschien bepaalde software de download vertraagde, is dus niet het geval.

Ik snap er werkelijk niets meer van, het heeft altijd perfect gewerkt tot nu.
Niets is er gewijzigd aan mijn setup.

Netwerk probleem sluit ik ook uit omdat ik wanneer ik rechtstreeks download naar de laptop de downloadsnelheid constant blijft.
Het overbrengen van bestanden naar de nas met welk toestel ook blijft op iets meer dan 105 MB/sec ook bij grote bestanden blijft de snelheid constant.

Maakt ook niet uit hoe ik download naar de NAS rechtstreeks via de browser of met een downloadmanager.

Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer ik meerdere bestanden download via een downloadmanager en 1 bestand is compleet gedownload en een nieuw bestand begint te downloaden dat de downloadsnelheid even terug naar het maximum gaat en daarna weer snel daalt.

Misschien dat de laatste firmware update van de NAS iets heeft gewijzigd maar waarom gaat het overbrengen van bestanden dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:57
Bedoel je dat je dus een download start op je laptop en dan laat wegschrijven naar je nas. Dus alle download gebeurt via je laptop?

Je kan dus je laptop niet uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:51

skate master

Autodesk Educator Expert

Zoals ik het lees, start je op je laptop een download en laat je het bestand direct opslaan op de NAS in plaats van bijvoorbeeld de downloads folder op je laptop.
Zelf zou ik dit vanwege de performance al niet doen, je laptop moet nu het bestand binnenhalen via de internetverbinding en via dezelfde verbinding ook weer op de NAS zetten.
Als er dan in het wegschrijven ook maar een kleine vertraging zit ga je dit direct merken.

Ik zou gewoon downloaden naar de downloads folder en dan de boel verplaatsen naar de NAS als de download gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertvvl
Asterion schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:14:
Bedoel je dat je dus een download start op je laptop en dan laat wegschrijven naar je nas. Dus alle download gebeurt via je laptop?

Je kan dus je laptop niet uitzetten?
inderdaad, heb het zo altijd gedaan en heeft perfect gewerkt tot nu.
Ga nu rechtstreeks de bestanden downloaden naar mijn laptop en daarna overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertvvl
skate master schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:35:
Zoals ik het lees, start je op je laptop een download en laat je het bestand direct opslaan op de NAS in plaats van bijvoorbeeld de downloads folder op je laptop.
Zelf zou ik dit vanwege de performance al niet doen, je laptop moet nu het bestand binnenhalen via de internetverbinding en via dezelfde verbinding ook weer op de NAS zetten.
Als er dan in het wegschrijven ook maar een kleine vertraging zit ga je dit direct merken.

Ik zou gewoon downloaden naar de downloads folder en dan de boel verplaatsen naar de NAS als de download gereed is.
Ga het voortaan zo doen, snap alleen niet goed dat het altijd goed heeft gewerkt, een kleine vertraging ok maar van 103 Mb/s naar amper 5 Mb/s toch heel erg vreemd.

Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Waarom niet gewoon downloaden vanaf je Nas met Download Station zonder tussenkomst van je Laptop?

Als je het via de laptop doet moet alles twee keer over je netwerk en als je dat gelijktijdig doet door als download target de Nas te gebruiken moet alles gelijktijdig twee keer over je netwerk en zitten ze elkaar danig in de weg.
En als je pech hebt zit die bottleneck gewoon in je laptop met beroerde drivers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1