The Alters Topic |
![]() Ontwikkelaar: 11 bit studios Uitgever: 11 bit studios Platforms: PS5, Xbox Series X|S, Windows (incl. Game Pass) Release-datum: 13 juni 2025 Zie ook: Officiële website |
Welkom |
Welkom in het The Alters Topic! The Alters @ Tweakers: In dit topic bespreken we alles rondom *The Alters*, een verhaalgedreven sci-fi survivalgame van 11 bit studios, bekend van *This War of Mine* en *Frostpunk*. Denk aan het managen van klonen van jezelf, morele dilemma’s, tijdsdruk, en bizarre maar diepzinnige gameplayelementen die doen denken aan Hideo Kojima en Bong Joon-ho. Alles over games en gameontwikkelingen op Tweakers vind je hier: Tweakers.net. Join de "Tweakers Discord" om samen te spelen en ervaringen te delen. |
Over de game |
In *The Alters* speel je als Jan Dolski, een space-miner die is gestrand op een vijandige planeet. Je enige hoop op overleving? Klonen van jezelf maken – de zogenaamde “Alters” – elk gebaseerd op een ander pad dat je had kunnen kiezen in het leven. Deze alters hebben unieke vaardigheden én persoonlijkheden: een kok, een wetenschapper, een ingenieur… maar ook ego’s, verlangens en conflicten. Tegelijkertijd rolt je mobiele basis – een soort wielvormige habitat – over het landschap, terwijl je een dodelijke zonnestraal voor probeert te blijven. De game combineert resource management, base-building, third-person verkenning en diepgaande personage-interactie met een zwaar filosofisch randje. Alles draait om keuzes, tijd, identiteit en overleven. |
Gameplay |
|
Technische specificaties & features |
PC – Minimumvereisten: Windows 10 64‑bit, CPU AMD Ryzen 5 1600 of Intel Core i7‑6700, 16 GB RAM, GPU AMD Radeon RX 570 of NVIDIA GTX 1060 of Intel Arc A570 (6+ GB VRAM), DirectX 12, 50 GB opslag (SSD aanbevolen) PC – Aanbevolen specs: AMD Ryzen 7 5800X of Intel Core i7‑8700K, 16 GB RAM, GPU AMD RX 6600 XT of NVIDIA RTX 2070 of Intel Arc A770 (8+ GB VRAM); 4K‑ready: RX 6800 XT of RTX 3080 (10+ GB VRAM) Ray Tracing: Ondersteund op PC en consoles. PS5 standaard: 4K/30 fps of 4K/60fps (upscaled) met ray tracing. PS5 Pro Enhanced: Ondersteunt PSSR AI‑upscaling (PlayStation Spectral Super Resolution) + geavanceerde RT + target 4K/60 fps. |
Recensies Overzicht |
The Alters is overwegend positief ontvangen: ♦ The Verge: “Kojima-esque weirdness, but with heart and deep narrative design.” ♦ GamesRadar: “Een sterk begin, vol drama en morele spanning. Minder systemisch dan Frostpunk.” ♦ PC Gamer: “Een kruising tussen Moon, Frostpunk en een existentiële crisis in gamevorm.” ♦ Steam (89% positief): “Uniek, diepgaand en intrigerend – zeker als je van keuzes en verhalen houdt.” Spelers prijzen vooral de conceptuele originaliteit, emotionele impact en visuele presentatie. Kritiek is er op enkele UI-elementen en repetitieve micromanagement-taken in latere fases. |
Media: Video's & Screenshots |
Trailers Screenshots genomen op PlayStation 5 Pro |
Overleef jezelf. |
Fijn een topic voor The Alters!
Zag hem toevallig gister free op de Xbox game pass, toch snel maar proberen en kijken of het genre me aanspreekt.
Zag hem toevallig gister free op de Xbox game pass, toch snel maar proberen en kijken of het genre me aanspreekt.
Ik zit in act1, ik moet nog veel game mechanismen ontdekken maar het is tot dusverre leuk en uitdagend! Loopt soepel op de Xbox.
Sinds afgelopen zaterdag speel ik The Alters. Ik had het spel totaal niet op mijn radar staan. Toch ben ik blij dat ik erin ben gedoken, want wat een fijne verrassing.
Ik kwam het ergens tegen — misschien via een YouTube-video of op de Steam-pagina, geen idee meer, maar het concept sprak me meteen aan. Sciencefiction boeit me altijd, en hoewel survivalgames niet echt mijn ding zijn, gaf ik het toch een kans.
Inmiddels zit ik drie uur in de game (Act 1) en ik ben onder de indruk. De sfeer is sterk, het verhaal pakt je direct, en het mysterie rond de corporatie en je rol op deze vreemde plek maakt nieuwsgierig. Wat is Rapidium? Wat is hier gebeurd? Wat is ieders agenda?
Het klonen van jezelf — de alters — is niet alleen een tof gameplayidee, maar het roept ook interessante morele en psychologische vragen op. Het doet me denken aan de film Moon, en qua sfeer ook aan Death Stranding. Niet omdat het hetzelfde speelt, maar omdat het diezelfde kalme, bijna meditatieve flow heeft. Je bouwt, verzamelt en ondertussen leer je jezelf en Alters kennen. Je bent bijna net zo veel manager als psycholoog, en dat werkt verrassend goed.
Qua gameplay zit het goed in elkaar. Je moet materialen verzamelen, je basis draaiende houden, en iedereen tevreden houden — maar het voelt nooit als te veel of te ingewikkeld. Zelfs als je geen ervaring hebt met dit soort games, zoals ik, is het goed te doen. De dreiging is aanwezig (vooral die mysterieuze stralingswezens die me aan BT’s uit Death Stranding doen denken), maar je krijgt ook ruimte om op je eigen tempo te spelen.
Technisch draait het soepel op mijn PS5 Pro. 4K60 FPS in performance mode. Af en toe wat kleine visuele artefacten — waarschijnlijk door PSSR — maar niets storends.
Al met al: voor deze prijs echt een mooie, originele game. Ik ga vanavond zeker weer verder!
Fun Fact
Ik kom net het personage Maxwell tegen, baas van Ally Corp, en ik dacht: ‘Bekende stem …’ Is het Doug Cockle, ofwel de stem van Geralt of Rivia.
Inmiddels zit ik drie uur in de game (Act 1) en ik ben onder de indruk. De sfeer is sterk, het verhaal pakt je direct, en het mysterie rond de corporatie en je rol op deze vreemde plek maakt nieuwsgierig. Wat is Rapidium? Wat is hier gebeurd? Wat is ieders agenda?
Het klonen van jezelf — de alters — is niet alleen een tof gameplayidee, maar het roept ook interessante morele en psychologische vragen op. Het doet me denken aan de film Moon, en qua sfeer ook aan Death Stranding. Niet omdat het hetzelfde speelt, maar omdat het diezelfde kalme, bijna meditatieve flow heeft. Je bouwt, verzamelt en ondertussen leer je jezelf en Alters kennen. Je bent bijna net zo veel manager als psycholoog, en dat werkt verrassend goed.
Qua gameplay zit het goed in elkaar. Je moet materialen verzamelen, je basis draaiende houden, en iedereen tevreden houden — maar het voelt nooit als te veel of te ingewikkeld. Zelfs als je geen ervaring hebt met dit soort games, zoals ik, is het goed te doen. De dreiging is aanwezig (vooral die mysterieuze stralingswezens die me aan BT’s uit Death Stranding doen denken), maar je krijgt ook ruimte om op je eigen tempo te spelen.
Technisch draait het soepel op mijn PS5 Pro. 4K60 FPS in performance mode. Af en toe wat kleine visuele artefacten — waarschijnlijk door PSSR — maar niets storends.
Al met al: voor deze prijs echt een mooie, originele game. Ik ga vanavond zeker weer verder!
Fun Fact
Ik kom net het personage Maxwell tegen, baas van Ally Corp, en ik dacht: ‘Bekende stem …’ Is het Doug Cockle, ofwel de stem van Geralt of Rivia.
[ Voor 4% gewijzigd door Yonix op 16-06-2025 21:08 ]