Last van vogelmijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:56
Tot mijn verbazing vandaag verschillende beesten tegen gekomen op zolder. Gatver! Volgens de expert gaat het om vogelmijt. Wat is dit voor een beest en hoe kom ik ervan af? De expert heeft mij doorverwezen naar iemand in mijn woonplaats, alleen heb ik nog geen reactie.

Wat kan ik doen om hier een einde aan te maken?

Wij hebben zonnepanelen op ons dak. En onder in ieder geval 1 paneel zit een vogelnest (duif).

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 15-06-2025 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je foto doet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
turkeyhakan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:32:
Tot mijn verbazing vandaag verschillende beesten tegen gekomen op zolder. Gatver! Volgens de expert gaat het om vogelmijt. Wat is dit voor een beest en hoe kom ik ervan af? De expert heeft mij doorverwezen naar iemand in mijn woonplaats, alleen heb ik nog geen reactie.

Wat kan ik doen om hier een einde aan te maken?

Wij hebben zonnepanelen op ons dak. En onder in ieder geval 1 paneel zit een vogelnest (duif).

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
Tja, als ik even op Google kijk dan moeten de nesten weg, moet het goed worden schoongemaakt en moet het worden behandeld.

Lees je even in op Google.

En dan bedenken dat een uur of 12 weinig verschil gaat maken, dus morgen even die expert bellen :-)

En ga je het helemaal zelf doen of ga je hulp inroepen?

https://www.kad.nl/kennis...en/mijten/vogel-luismijt/

https://bvd.nl/particulier/bestrijding/vogelmijt-bestrijden

[ Voor 6% gewijzigd door President op 15-06-2025 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
De antwoorden op je vragen zijn niet moeilijk te vinden.
De bron is het duivennest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Kan zo’n vogelnest ook in het dak zitten in plaats van op het dak? Hoe kom je daar achter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czqk0xwKN0jnNlxdDpSgzz6I0Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Dd4kQodGv6k9kkZTp68pUs8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Tja, als ik even op Google kijk dan moeten de nesten weg, moet het goed worden schoongemaakt en moet het worden behandeld.

Lees je even in op Google.

En dan bedenken dat een uur of 12 weinig verschil gaat maken, dus morgen even die expert bellen :-)

En ga je het helemaal zelf doen of ga je hulp inroepen?

https://www.kad.nl/kennis...en/mijten/vogel-luismijt/

https://bvd.nl/particulier/bestrijding/vogelmijt-bestrijden
We gaan morgen de expert met spoed bellen. Maar het verwijderen van zo’n nest lijkt mij 1 ding. We hebben een kleine van 6 maanden, dus ik maak me zorgen om eventuele stoffen als hij moet sprayen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
turkeyhakan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:40:
[...]

We gaan morgen de expert met spoed bellen. Maar het verwijderen van zo’n nest lijkt mij 1 ding. We hebben een kleine van 6 maanden, dus ik maak me zorgen om eventuele stoffen als hij moet sprayen.
Dat zijn dingen waar de expert wel rekening mee houdt, geen zorgen!

Gewoon lekker gaan slapen zo; dit zijn zorgen voor morgen. Behalve als je de insecten in de kinderkamer zag, dan zou ik even de kleine verplaatsen en de kamer sluiten + dicht tapen aan de kieren van de kamer waar je ze tegenkwam :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Dat zijn dingen waar de expert wel rekening mee houdt, geen zorgen!

Gewoon lekker gaan slapen zo; dit zijn zorgen voor morgen. Behalve als je de insecten in de kinderkamer zag, dan zou ik even de kleine verplaatsen en de kamer sluiten + dicht tapen aan de kieren van de kamer waar je ze tegenkwam :-)
Thanks! Ze komen via het gat in de dak waar de afvoer van de CV zit. Deze heb ik inderdaad al dicht getaped, maar alsnog komen ze onder het tape vandaan. Heel bijzonder. Het zijn er gelukkig niet heel veel (duizenden), maar ik denk dat ik er vandaag wel meer dan 200 heb opgezogen. Ze zijn piepklein dus ik ben na meer dan 6 uur stofzuigen helemaal gaar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
turkeyhakan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Thanks! Ze komen via het gat in de dak waar de afvoer van de CV zit. Deze heb ik inderdaad al dicht getaped, maar alsnog komen ze onder het tape vandaan. Heel bijzonder. Het zijn er gelukkig niet heel veel (duizenden), maar ik denk dat ik er vandaag wel meer dan 200 heb opgezogen. Ze zijn piepklein dus ik ben na meer dan 6 uur stofzuigen helemaal gaar…
Poeh wat een ellende. Houd er wel rekening mee dat de stofzuiger ze waarschijnlijk niet dood, dus haal de zak eruit, doe er een dubbele plastic zak omheen en deponeer hek buiten in de grijze bak...

En dan maar afwachten tot morgen en ongedierte bestrijding bellen. Wel even goed kijken welke, zodat je niet ineens de hoofdprijs betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Poeh wat een ellende. Houd er wel rekening mee dat de stofzuiger ze waarschijnlijk niet dood, dus haal de zak eruit, doe er een dubbele plastic zak omheen en deponeer hek buiten in de grijze bak...

En dan maar afwachten tot morgen en ongedierte bestrijding bellen. Wel even goed kijken welke, zodat je niet ineens de hoofdprijs betaalt
Ik zal jullie op de hoogte houden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Update: een aantal nesten zijn verwijderd. Helaas kon hij niet overal bij, dus moet er een hoogwerker komen voor de andere kant. Ik heb zelf een spray gekocht voor kruipende insecten en deze stinkt heel erg en is enorm vettig.

Verder heb ik de wens uitgesproken om overal vogelwering aan te brengen, ook rondom de zonnepanelen. Kosten ongeveer €1.000. Zijn dit normale prijzen? Alleen zonnepanelen = €400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:17

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik hoorde van iemand die hobbykippen houdt dat gewone kalk (voor op het gazon) zou helpen. Kan een broodje aap zijn, maar niet duur om te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32

crisp

Devver

Pixelated

AlphaRomeo schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:42:
Ik hoorde van iemand die hobbykippen houdt dat gewone kalk (voor op het gazon) zou helpen. Kan een broodje aap zijn, maar niet duur om te proberen.
Ik gebruik inderdaad witkalk in mijn kippenhok, maar dat is meer om naden en kieren te dichten en de vochtigheid te verminderen. Gewoon kalk strooien heeft denk ik niet veel effect.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:37
Daar is speciaal zand/poeder voor. Maar ben even de naam vergeten. Wij hadden bloedmijten bijvoorbeeld bij onze Gerbils. Mijn vader heeft bloedmijten bij de kippen.
Dat of roofmijten uitzetten. Die vreten allerlei soorten mijten op en daarna zichzelf.
Maar is wel rot zeg. Beterschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Diatomee aarde zal @Arunia bedoelen schat ik zo in

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Diatomeeën aarde inderdaad, maar doe wel een masker voor je mond en een bril op, het is niet giftig maar kan wel voor irritatie aan de ogen en lchtwegen zorgen, het is erg fijn poeder (ook goed om mieren uit te roeien (of in ieder geval in aantal te doen afnemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
fenrir schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:09:
Diatomee aarde zal @Arunia bedoelen schat ik zo in
Dat heb je goed geschat. Dat was het inderdaad.
Nu had ik bij de gerbils niet het idee dat het werkte, maar ja, die bak wil je ook weer niet helemaal onderdompelen zeg maar.
Maar dat spul schuurt de mijten open naar eigen zeggen waardoor ze dood gaan.

Op mensen zijn de mijten vervelend, maar buiten dat ze bijten, leven ze maar 2 weken. Daarna gaan ze dood, dus als hun bron om voort te planten weg is (de vogels), dan gaan ze uiteindelijk dood. Als het er heel veel zijn, dan is het wel super vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Arunia schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Dat heb je goed geschat. Dat was het inderdaad.
Nu had ik bij de gerbils niet het idee dat het werkte, maar ja, die bak wil je ook weer niet helemaal onderdompelen zeg maar.
Maar dat spul schuurt de mijten open naar eigen zeggen waardoor ze dood gaan.

Op mensen zijn de mijten vervelend, maar buiten dat ze bijten, leven ze maar 2 weken. Daarna gaan ze dood, dus als hun bron om voort te planten weg is (de vogels), dan gaan ze uiteindelijk dood. Als het er heel veel zijn, dan is het wel super vervelend.
Wat ik heb begrepen en heb gelezen is dat vogelmijt ook 4/5 maanden kan overleven zonder voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@turkeyhakan Je lijkt gelijk te hebben. 9 maanden zonder voedsel voor volwassen mijten en 7 weken normaal. Ze liggen per dag zoveel eitjes, vandaar dat het heel lang een plaag blijft.

Eieren van bloedmijten kunnen 9 maanden blijven liggen voor ze uit komen. En 2 weken voor volwassen mijten, vandaar dat ik me daar in vergis. Met die getallen voor vogelmijten zou ik inderdaad het laten helpen. Want daar ben je anders niet vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Volgende week worden de zonnepanelen beveiligd en laat ik op de nok pinnen plaatsen. Ben benieuwd.

Ze willen met een staalborstel de pannen op de nok schoonmaken (om de pinnen daarna te plakken). Kan dit kwaad? Ik wil niet dat de dakpannen aangetast worden namelijk en dat dit op termijn lekkages veroorzaakt, m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:09
Wat voor dakpannen heb je?
"Normale" betonnen pannen hebben hier geen last van.
Keramische pannen met zon glanzende laklaag die de waterdichtheid verzorgt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
99ruud99 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:23:
Wat voor dakpannen heb je?
"Normale" betonnen pannen hebben hier geen last van.
Keramische pannen met zon glanzende laklaag die de waterdichtheid verzorgt wel.
Onze dakpannen glanzen niet dus dan ga ik ervan uit dat het normale dakpannen zijn :-)
Pagina: 1