1440p 1700e | oude 2020 pc als windows 10 vervanger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Dit wordt mijn 4e game pc die ik ga bestellen via met behulp van Tweakers. Dus alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een nieuwe game PC. Ik speel vooral shooters (CS2, Warzone), maar ook spellen zoals Anno, Hitman, Mafia en uiteraard GTA 6. Verder speel ik films af (1440 / 4k) en uiteraard internet en office gebruik.

Ik ben opzoek naar een pc die ongeveer 7 jaar meekan. Ik verwacht over 3/4 jaar een Videokaart upgrade te doen en wellicht een CPU upgrade (vandaar 850 watt en niet 750 watt).

Dit is de eerste keer dat ik open sta voor RGB, het moet geen kermis worden maar instellen dat alles in een koele blauwe kleur is lijkt me wel wat. Indien niet kan ik toch alles uitzetten? Misschien een domme vraag maar is het lastig om de RGB van de kast, videokaart, ram en geheugen gezamelijk aan te sturen?)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1700e. Assembleren doe ik zelf (+ windows licentie koop ik goedkoop online dus reken ik niet mee)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem het volgende mee, dus belangrijk dat het in mijn in mijn kast past en met mijn moederbord werkt:
-Crucial MX500 2,5" 500GB (back-up)
-Seagate Barracuda 4 TB HDD (gebruik ik voor back-up en bestanden die ik 1x per maand gebruik). Schijf is pas 3 jaar oud en werkt prima en wil ik nog niet vervangen voor een dure 4TB SSD.
-Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart --> Ga ik wellicht tijdens Black Friday vervangen voor een nieuwe 1440p of 4K (game) scherm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede prijs/kwaliteit. Pc die minstens 7 tot 10 jaar meegaat. Dit keer wil ik een mooie behuizing. Mijn huide pc heeft een be quiet! Pure Base 500 Zwart (op aanraden van de BBG toen) die ik te simpel/lelijk vindt. Hiervoor had ik een fractal design r5 en was daar dik tevreden mee, dus wil weer een mooie kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het liefst bekende/A-merken. In het verleden vaak MSI en Gigabyte gehad en was daar altijd tevreden mee. Ik koop in ieder geval producten met veel (goede) reviews.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een mooie (witte) kast en wil de meeste onderdelen in wit kopen, is geen noodzaak als het onnodig duur wordt. Maar bv een witte koeler in een witte kast vind ik wel mooi. Moederbord, geheugen en videokaart hoezen niet perse wit.

Verder vindt ik het belangrijk dat de PC still is bij idle gebruik en internetten/ videokijken.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, heb me er niet in verdiept, maar lees dat er steeds meer makkelijke tools voor komen en wellicht is ondervolten nog iets?

Wat verwacht je van ons?
Ik ga altijd voor de beste prijs/kwaliteit, maar wil dit keer wel iets meer betalen voor een mooie (witte) kast.
Ik ga zelf assembleren. Wordt mijn 2e keer en vond het best een gekloot 5 jaar geleden (vooral de CPU koeler), dus graag meekijken of er producten zijn die makkelijker zijn te assembleren (betere boekjes of video's die precies de compenenten gebruiken die ik ook ga bestellen).

Belangrijke laatste vraag: Onder is mijn huidige pc. Mijn ouders hebben een Intel Core i3-6100 die moet vervangen worden vanwege windows 10 die niet meer wordt ondersteund. Zou mijn pc nog 4-5 jaar meekunnen voor office gebruik (koop ik een simpele vga kaart en verkoop ik die van mij) of kan ik beter een nieuwe kopen ((400-600e) voor ze en mijn huidige pc verkopen (wat verwachten jullie dat die waard is?)?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 65,59€ 65,59
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 84,90€ 84,90
1MonitorsIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Elite (Razer Yellow) US€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 500GB€ 91,53€ 91,53
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,02

Hierbij de opzet ik zelf heb gemaakt op basis van andere voorbeelden:

Ik twijfel bij de volgende onderdelen:
CPU: 7700 of 9600X (of toch een duurdere/betere?)
GPU: Welke 9070 (XT)? Hij moet stil zijn. Optioneel dat die er mooi uit ziet. Ik lees dat Powercolor Hellhound erg heet wordt en daardoor wellicht korter meegaat (en wellicht de rest van mijn pc ook)?
Voeding: Ik wil een betrouwbare voeding en niet onnodig duur. In de kast die ik heb gekozen is die volgens mij niet zichtbaar. Corsair en NZXT worden ook vaak aangeraden maar zijn rond de 130.
Case: 1 van moeilijkste keuzes. Hij moet mooi en stil zijn en ik wil eigenlijk geen extra fans kopen (gedoe met kabels en helemaal als RGB wil).
Kasten die ik mooi vind:
- Fractal Design Define S2 Vision Blackout of White (worden alleen niet meer verkocht en zijn oud)
- Fractal Design North - TG Clear Chalk White (vind ik heel mooi, maar de fans moet ik geloof ik vervangen omdat ze erg veel geluid maken)
Montech King 95 Pro Wit (toch iets minder mooi)
Sharkoon Pure Steel RGB Wit (minder mooi)
- Fractal r7 compact (iets minder speciaal)
- be quiet! Shadow Base 800DX Wit
SSD twijfel ik nog of ik 2 of 4 TB neem, als andere dingen toch duurder worden neem ik eerst 2 TB (ik speel niet veel spellen tegelijk, ongeveer 4 a 5)

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Tray€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 741,98€ 741,98
1BehuizingenNZXT H6 Flow RGB Wit€ 121,65€ 121,65
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (White)€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BWEAK2-32€ 123,26€ 123,26
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition€ 111,60€ 111,60
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 236,95€ 236,95
Totaal€ 1.719,24

[ Voor 3% gewijzigd door maxkranendijk op 15-06-2025 21:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Ik vrees dat het verschil tussen simpele videokaart en je huidige videokaart het niet waard is om er moeite in te steken... hij gaat geen 100 euro opleveren :( . Je ouders kunnen prima vooruit met je oude pc.

mbt nieuwe pc zie ik geen grote fouten.
Mogelijk deze voeding, iets goedkoper maar voldoet ook. uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Wit (daan ehb je ook meteen witte kabels).

zelf vind ik de north mooi - hierbij zou je ook de front fans kunnen vervangen. maar smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
99ruud99 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:34:
Ik vrees dat het verschil tussen simpele videokaart en je huidige videokaart het niet waard is om er moeite in te steken... hij gaat geen 100 euro opleveren :( . Je ouders kunnen prima vooruit met je oude pc.

mbt nieuwe pc zie ik geen grote fouten.
Mogelijk deze voeding, iets goedkoper maar voldoet ook. uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Wit (daan ehb je ook meteen witte kabels).

zelf vind ik de north mooi - hierbij zou je ook de front fans kunnen vervangen. maar smaken verschillen.
Dank voor de suggestie (om geld te besparen). Heb jij toevallig kennis waarom deze minder is dan bv de Corsair RM850e (2025) of be quiet! Power Zone 2 850W?

Verder vroeg ik me af wat moederboards beter maakt als ik een duurdere zou nemen. Ga ik bv iets merken als ik de Gigabyte B850 EAGLE WIFI6E neem?

Heb ik verder nog onderdelen gemaakt die moeilijker zijn om te assembleren (waar ik beter andere opties kan kiezen? Thermalright Peerless Assassin 120 wordt bijvoorbeeld ook overal aangeraden. Vorige keer had ik een boekje uit 1995 wat haast onleesbaar was om mijn Gelid Solutions Phantom Black te installeren (en er waren nauwelijks/geen video's te vinden met een goede instructie waardoor ik een halve dag aan het klooien was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
De corsair maakt redelijk wat geluid.
de BQ is wel beter - maar ook wat duurder.

In jouw gebruik is B850 niet nodig - dit biedt met name pcie 5.0, maar je hebt geen onderdelen gekozen die dit nodig hebben.

de PA 120 SE is iets moeilijker dan de arctic 36, maar dat heeft te maken met zijn omvang (je kan er iets minder goed bij). Voor rest is het allemaal prima te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit is een setje dat vergelijkbaar is met wat ik zelf half jaartje geleden had, alleen ik koos anders ;)

Ryzen 3900X -> 5950X
32GB DDR -> 64GB
RTX 3080 -> RTX 4090

Ik doe niet alleen gamen maar ook videobewerking en rendering dus in jouw geval zou ik het wel anders doen… met firmware update ondersteunt je moederbord gewoon een 5800X3D / 5700X3D, 32 GB RAM en 5080 of zelfs 4090 (maar die heb ik 2e hands met mazzel in een goede tijd voor €1450 kunnen kopen).

Zo’n Ryzen 5 9600 presteert nauwelijks beter in games dan een 5800X3D, maar die 5080 of 4090 is wél beduidend sneller dan een 9070 XT dus zo krijg je voor die €1700 een stuk meer gameperformance.

Dus er is nog een derde smaakje; hou zelf je eigen pc en upgrade hem naar gamebeest, en voor je ouders een nieuwe barebone pc / mini pc / nuc, dat kan al vanaf €250, maar i.i.g. zeker onder de €600 voorzien van moderne hardware die nog jaren vooruit kan met Windows 11.

[ Voor 40% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-06-2025 20:04 ]

youtube.com/@hisrep